Jump to content

Great British Guitarists


Govinda

Great British Guitarists  

28 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Jag kan inte rösta, för jag kan inte avgöra var artisten börjar och sammanhanget slutar... 
Det finns många värda att uppmärksamma, men en dag är jag på Genesis-humör och då är det Steve Hackett som står i fokus, men några plattor senare kanske det är Yes och då är det Steve Howe. Men det kan lika gärna vara Ritchie Blackmore eller Tony Iommi eller varför inte Clapton?

Link to comment
Share on other sites

On 2021-02-01 at 12:46, AlfaGTV said:

en dag är jag på Genesis-humör och då är det Steve Hackett som står i fokus, men några plattor senare kanske det är Yes och då är det Steve Howe. Men det kan lika gärna vara Ritchie Blackmore eller Tony Iommi eller varför inte Clapton?

Då röstar man på Steve Hackett, Steve Howe, Ritchie Blackmore, Tony Iommi och Clapton :smile:

Så gjorde jag.

Men ju fler man röstar på, desto mindre upphöjd blir den man gillar mest.

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, triomio said:

Jag la iallafall min röst på Chris Rea :satisfied:

:grin:

Det går inte att ha fler än 20 namn i en poll.

 

Jag är själv en Chris Rea fan, men han är inte en gitarrist jag tänker på bland topp 20.

Rea debuterade som självlärd 30-åring medan de flesta i listan började lira gitarr i 4-årsåldern.

Alla får såklart tycka vad de vill och det är Govindas poll, men det hade kanske varit lite annorlunda om vi glömt ta med Clapton.

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, calle_jr said:

Jag är själv en Chris Rea fan

Samma här. Han hade fått en röst av mig. 
 

Alltid knepigt med den här typen av omröstningar. Listan blir lätt biased av hur forumets publik ser ut. Chris Reas spel är mer besläktad med Ry Cooders, Joe Walsh och Boz Scags musik och den kan nog inte mäta sig mot rock och progg här på forumet. Chris Rea köpte sin första gitarr då han var kring 20 år. Det gjorde även Wes Montgomery som också är självlärd men med förebilder liksom Chris men inte samma. 
 

Det är inte många gitarrister i listan jag går igång på och som jag tycker är direkt tråkiga och förutsägbara. Men det är så det är med omröstningar av det hör slaget. Ungefär som Mello. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

Det är inte många gitarrister i listan jag går igång på och som jag tycker är direkt tråkiga och förutsägbara. Men det är så det är med omröstningar av det hör slaget. Ungefär som Mello. 

Vilken intressant kommentar! Du får gärna utveckla den - är det för att du tycker att de nämnda gitarristerna är för mainstream som gör att du inte går igång på dem? Vilka brittiska gitarrister saknar du isåfall? 

 

Är inte ett fan av omröstningar och listor heller men med det sagt så tycker jag ändå att det kan vara lite kul ibland att se hur andra tycker.

 

Edit: Är det möjligtvis Jazzgitaristerna du saknar?! :)

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, j_bloom said:

Är det möjligtvis Jazzgitaristerna du saknar?!

Nej. Jag menar bara att var generation har sina idoler och förebilder. Omröstningar av det här slaget blir bara eller mest intressanta för en specifik grupp som diggar den musik som musikerna representerar. Säger inte så mycket om vilken gitarrist som är bäst utan vilken som är mest populär eller representerar Euphonias population bäst.
 

Jag har aldrig nappat på vare sig t ex Led Zeppelin, Black Sabbath eller Pink Floyd. Jag har inga problem att lyssna på dem. Jag har alla deras album (dock endast 5 av Black S.) men jag tycker det är rätt segt. Jag går helt enkelt inte igång på utdragna gitarrsolon och ”ös” som ofta är rätt så repetitiva med några undantag. Jag hör mer hemma i bluesorienterat och harmonibaserat spel med lite avantgardiskt stuk vare sig vilken etikett det påförs. Vi är olika och kommer från olika generationer. 
 

Gör man samma omröstning i en blues-, jazz, eller klassisk församling så får man helt annat resultat (så klart). Därmed säger det mer de som röstar än om gitarristerna. Däri ligger liknelsen med Mello som jag aldrig lyssnar på. Det är mer en typ av show som tilltalar mig lika lite som ”Hänt i veckan”.

Link to comment
Share on other sites

 

1 hour ago, triomio said:

Innebär det här att Chris Rea skulle ha fått minst 4 röster om han fanns med?

:grin:

Jag kan inte låta bli att citera Benjamin Franklin;

"Everyone cries, a union is necessary, but when they come to the manner and form of the union, their weak noodles are perfectly distracted"

 

Jag kan byta ut Albert Lee eller Roy Harper mot Chris Rea om det är vad församlingen vill.

För mig är det som att nominera John Lennon, Elvis Costello, Chris de Burgh eller Morrisey.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...