Jump to content

Vilken DAC har du?


parsifal

Recommended Posts

Såg att Schiit släppt inte mindre än 3st olika varianter av sin främsta DAC Yggdrasil; Less is more, More is less och OG… suck! Som att de inte är nog med val redan här i livet.  :) Jag tror inte det är ett smart sätt att gå tillväga utan jag föredrar när man satsar enkelspårigt. Det är det här som gäller. Detta är det bästa vi har kunnat ta fram. 

 

https://www.schiit.com/products/yggdrasil

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, j_bloom said:

Såg att Schiit släppt inte mindre än 3st olika varianter av sin främsta DAC Yggdrasil; Less is more, More is less och OG… suck! Som att de inte är nog med val redan här i livet.  :)

Smaken är ju som baken så det kanske inte är en så dum ide av en tillverkare att ta fram flera modeller som de anser vara det bästa inom respektive område. Jag tror nog man har en ide om man söker en DAC som mer lyfter fram alla detaljer eller en som är mer tillbakalutad, avrundad med mer fokus på musiken, flytet, rytmen.

Problemet som jag ser det för oss konsumenter är att det är alldeles för mycket att välja på och svårt att provlyssna ens en bråkdel av utbudet i hemmamiljö.

Link to comment
Share on other sites

Som av en händelse så passerade jag min lokala Hifiklubben på eftermiddan. Jag lånade raskt med mig en hyfsat intressant liten streamer/DAC; Deras nya Argon SOLO.

För ett okej pris (strax under 3K) får man en strömmare som bockar av de flesta krav;

Spotify Connect

Chromecast

Airplay

Roon Ready

UPnP kompatibel (Vilket betyder att man t.ex. med mConnect-appen har Tidal och Qobuz likaväl)

Bluetooth

6FAFD624-27C8-4B11-8C65-5D035A38CD75.jpeg

Den är enbart trådlöst ansluten och har en hyfsad ESS Sabre DAC tillsammans med optisk och coaxial SPDIF utgång för den som vill ha möjlighet att nyttja befintlig DAC.

Den verkar stabil och växlar mellan olika källor utan att knota, och jag måste säga att den låter helt OK.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...