Jump to content

Vilken DAC har du?

j_bloom
 Share

Recommended Posts

MSB

Diamond Power Base (strömförsyning)

Signature Data CD IV (drive)

Platinum DAC IV PLUS

Då jag testade massa DAC'ar 2012 var MSB det märke med minst digitalteknikproblem i musikåtergivningen. Den lät mest analogt och det var det jag valde. Den läser CD-skivan hela tiden och korrigerar läsfel och spelar upp från ett minne. 

Nu vet jag inte hur den står sig mot nyare DAC'ar. Jag har inte testat DAC'ar mot min MSB på mitt eget system på många år nu. Gissar att många är mycket bra. Vet efter att lyssnat en del på andra system att Nagras DAC'ar är extremt bra och sticker ut positivt gentemot andra jag hört de senaste åren. 

Skulle nog snegla på Nagra om jag skulle byta.

Nagra HD DAC med MPS - För att den är ett uns bättre än allt annat jag hört? (FPGA baserad, ren DSD)

Chord Hugo TT - För att den är en extremt bra transportabel hörlurs-DAC (FPGA baserad, multibit)

Marantz NA-11S1 - För att jag var nyfiken, och den levererar! (Burr Brown DACar, med tokfina utgångssteg)

Audiobyte Black Dragon - För att den är flexibel med I2S ingång och har helt ok hörlursuttag och låter i princip lika bra som de andra, men kostar en bråkdel. Och att jag blev nyfiken på den spännande konstruktionen när jag köpte den för typ 6-7 år sedan? (FPGA baserad filtrering och AK DAC samt utgångssteg i ren klass A)

Har samma DAC  MSB som Apex och valet var ganska lätt efter att ha lyssnat runt en del och fann att den var den kombon som bäst stämde med min ljudfilosofi. Har dock uppgraderat klockan en nivå ytterligare med Galaxy clock.

Sitter nöjd, men det finns säkert ännu bättre inom MSB-familjen.

Calm

Yamaha CX-A5200 inbyggda 2 x ESS Sabre 384 kHz/32 Bit Pro Premier DAC på alla kanaler. :grin:

Fantastiskt bra ljud och mycket, mycket prisvärd om man jämför med mångdubbelt dyrare, därför valde jag den.

Aesthetix Romulus Signature (uppgraderad från Standard) som är en dac med cd-släde. Finns även utan och då heter den Aesthetix Pandora Signature.

Valdes för att jag tyckte den lät bäst av de jag lyssnade på när jag valde den. Jag lyssnade på rätt många. Beslut tog jag först när jag provat den hemma. Jag är överlag mer förtjust i Burr Browns dacar än de andra som finns på marknaden. Min har beteckning 1792A och en finess med den är att den är helt igenom balanserad vilket mina övriga enheter är också. Den använder rör både på in- och utgången vilket passar mig. De ger mig också flexibilitet att påverka de sista nyanserna genom rörval. Både mina slutsteg, försteg och riaa är rörbaserade och jag vill hålla samma linje rätt igenom. Dessutom är jag väldigt nöjd med hur den låter. Känner inget som helst behov att byta. Jag har inte hört eller läst om någon ny dac som lockar. Men Marantz SA-10 ligger bra till om jag skulle göra det. De verkar ha tänkt till lite extra, men då får jag släppa rörfilosofin, vilket bär emot.

Auralic Vega (första generationen) för att min Stello DA100 Signature USB svajade och pajade i ena kanalen och för att kraven ökade med Roon/Tidal i stället för den tidigare Squeeze-lösningen. Och för att Vegan hade mycket fina omdömen och dök upp beg till rimligt pris. 

Chord Hugo TT2 med Chord Hugo M Scaler.

Sedan ett antal år tillbaka är jag enbart ute efter ökad klarhet. Hur DAC:ar "låter" i övrigt klarar jag inte av att bedöma. Ljudskillnader mellan olika filter klarar jag inte av att uppfatta. Men just graden av klarhet tycker jag att det kan vara stor skillnad på mellan olika DAC:ar.

De flesta DAC:ar jag hört är dock ganska lika vad gäller klarhet, dvs de jag hört ger en såpass låg grad av klarhet att jag tappar fokus. 
Olika filter har tydligen ingenting att göra med det jag kallar klarhet, dvs en minimal hissning i högsta diskanten, exempelvis, kan jag varken höra eller ens förnimma som ökad klarhet.

Klarheten påverkar hela frekvensområdet och verkar inte ha någonting alls med frekvenskurva att göra. Den ger emellanåt ett "enormt" djup i inspelningarna (men bara när det finns något att hämta ur inspelningen såklart) och den ger en upplevelse av "atmosfär" vilket leder till en mycket god illusion av realism i den klassiska musik jag till 99% lyssnar på.

PS Jag lyssnade till Jacksons platta "Thriller" häromdan, och klarheten infinner sig nog även på denna - förvisso häftiga - men ganska platta, stumma, torra och på mikrodetaljer jämförelsevis ganska fattiga musik.
Klarheten verkar alltså ge viss effekt även här, men det finns tydligen inte särskilt mycket att lyfta fram ur sådan musik att det blir så stor mening med klarhetskapaciteten.

LampizatOr Baltic 3

Äkta kärlek. Dessutom är den väldigt rolig då den har 3st olika rörtyper som man kan rulla:

- 2 x 5963 JAN, ECC802
- 2 x 6N8PA, CV181-T, 6H8C, 6SN7GT
- 1 x likriktare: 5U4G, 274B, 5C3S, 5Y3, GZ37, 5R4WGB

Som någon så fint sa, jag har fått en ny hobby, istället för att byta DAC:ar så byter jag rör...

Metrum Adagio. 

Strmberg skrev om klarhet här ovan, och det levererar verkligen denna maskin med inbyggt passivt försteg. Har gått från förvisso utmärkt rördac - Aqua Acoustic - och tung SET men nu nog lämnat den mjuka, lätt färgade och för mig något salongsberusade ljudfilosofin till ett högupplöst, upplyst och väldefinierat ideal. Ihopkopplad med klass A från Esoteric och magin från Magico så är jag är otroligt nöjd.

Den DAC som sitter i mina Genelec-högtalare (8341A med 7360A sub). Ingen annan anledning än att den sitter inbyggd (baserad på AKM AK4621EF-chippet)  och jag litar på att den är tillräckligt bra.

Till mina analoga Genelec på skrivbordet har jag en Topping DX7 Pro, prisvärd kines som låter bra.

Sen har jag en drös andra DAC:ar för alla hörlurar, där vill jag kunna experimentera med EQ eftersom hörlurar rent generellt har taskig frekvensgång:

- RME ADI-2 DAC - bra DSP/DAC/hörlursförstärkare. Tysk kvalitet, studiokänsla, kan driva vilka hörlurar som helst!

- RME ADI-2 Pro - som ovan men med digital utgång efter DSP. Ger möjlighet att leka med signalen till 8341-högtalarna

- miniDSP HA-DSP - inte lika solid som RME men mycket billigare. OK DAC o stärkare, extremt kraftfull DSP. Har gett mina Hifiman HE400i nytt liv!

3 hours ago, Simon76 said:

Lumin X1. Jag ville ha en smidig lösning med streamer och DAC i samma låda som tar lite plats i bänken,

Samma här och därför såldes hela min dCS Vivaldi stack. Nu ska villigt erkännas att jag tror mig vara alldeles för lat och okunnig för att locka det bästa ur Vivaldi’n.

Det började med att jag köpte en Lumin S1 olyssnad till stugan och blev toknöjd! Det var efter det jag beslöt mig för att göra mig av med Vivaldi och ersätta den men X1, ett val som jag inte ångrar.

/byZan 

13 minutes ago, byZan said:

Samma här och därför såldes hela min dCS Vivaldi stack. Nu ska villigt erkännas att jag tror mig vara alldeles för lat och okunnig för att locka det bästa ur Vivaldi’n.

Det började med att jag köpte en Lumin S1 olyssnad till stugan och blev toknöjd! Det var efter det jag beslöt mig för att göra mig av med Vivaldi och ersätta den men X1, ett val som jag inte ångrar.

Häftigt, 2 st Lumin X1 hittills i svaren! Det verkar vara en otroligt kompetent maskin, spännande att bara läsa specarna. 

NAD M32 - efter att en tid levt med ett andrahandsalternativ som slutsteg till mina gamla N804:or så såg jag en möjlighet att uppgradera "allt" och inte vara beroende av mitt gamla AV-försteg och Sonos Connect för att streama 2-kanalsmusik. DAC:en var m a o inte ett aktivt val utan kom på köpet men överlag är jag nöjd även om uppgraderingar snurrar, mer eller mindre konstant, i mitt huvud... :blush:

Devialet experter pro 1000. För att den är otroligt responsiv för vad man kopplar in i kedjan och skulle våga påstå att den levererar på en högnivå för en integrerad förstärkare!

Andra Dacar jag vet är imponerande är Nagra och Audio Research REF Dac!

TAD DA1000 blev det efter att jämfört med bl.a. dCS Bartok, dCS Rossini och Marantz SA10.

Det var den som lät mest analog och minst digititis men ända hade bra upplösning.

Jag blir aldrig lyssningstrött med denna, sånt jäkla sväng. Tyvärr klarade ingen av de nämnda dCS detta, mer hifi o upplösning än musik, Vivaldi däremot är en annan femma...men det är även priset...

Att den sedan har en fantastisk bra klass A hörlursförstärkare inbyggd är en extra bonus. Bland de få jag hört klara av Abyss-lurar och låta bra, mkt bättre än t.ex. Pass Labs dedikerade hörlursstärkare och även Chord Dave och dCS Bartok enligt mig.

En Chord Qutest. För att den i mitt system låter så förbannat naturligt, transparent utan överdrifter. Varken varmt eller kallt, inte soft, inte hårt. Det kanske är så att den inte låter alls? Eller i alla fall väldigt lite. Har märkt att jag senaste året sökt mig in på produkter som låter så lite som möjligt. Dvs så lite egenljud som möjligt. Jag vill höra musiken inte apparaterna.

Novitas dac i min Bladelius Thor Mk3, en IFI Audio IDSD med för hög utnivå så man riskerar hörseln och en defekt Cambridge DacMagic XS som jag struntade i att returnera..

Novitas dacen har jag använt max 15 gånger för ca: 10 år sedan, IFI Dacen ett 10 tal gånger och Cambridgen 1 gång där den var defekt från första början.. Idag kör jag öronkorrigering och Dolby Atmos i telefonen så det räcker gott o bra för mig! :)

23 hours ago, Strmbrg said:

Sedan ett antal år tillbaka är jag enbart ute efter ökad klarhet

Det kanske är begreppsförvirring, men klarhet är i så fall förhållandet mellan tidig och sen efterklang och avser en rumsakustisk egenskap. Helt riktigt avses i det sammanhanget hela registret. Detta styr hur klart/tydligt man uppfattar/särskiljer ljud, men ljudet kan fortfarande vara grumligt.

Språkligt närliggande ljudegenskaper för en dac kan vara briljans, ljushet, skärpa, och hur vi upplever graden av dessa beror på hur energisammansättningen i ljudet återskapas, dvs den spektrala fördelningen. Det handlar då om högfrekventa ljudegenskaper, eller var i registret något ligger i förhållande till något annat.

Så jag förstår inte riktigt vad du avser, men kan tänka mig en kombination av all-of-the-above och mikrodynamik.

Jag har en Bryston BDA-3, men det har jag redan berättat om.

26 minutes ago, calle_jr said:

Det kanske är begreppsförvirring, men klarhet är i så fall förhållandet mellan tidig och sen efterklang och avser en rumsakustisk egenskap. Helt riktigt avses i det sammanhanget hela registret. Detta styr hur klart/tydligt man uppfattar/särskiljer ljud, men ljudet kan fortfarande vara grumligt.

Språkligt närliggande ljudegenskaper för en dac kan vara briljans, ljushet, skärpa, och hur vi upplever graden av dessa beror på hur energisammansättningen i ljudet återskapas, dvs den spektrala fördelningen. Det handlar då om högfrekventa ljudegenskaper, eller var i registret något ligger i förhållande till något annat.

Så jag förstår inte riktigt vad du avser, men kan tänka mig en kombination av all-of-the-above.

Jag har en Bryston BDA-3, men det har jag redan berättat om.

Jag avser nog helt enkelt upplösning. Men jag väljer hellre att använda ett ord som jag tycker passar lite bättre om man talar om upplevelsen av musiken snarare än om den tekniska hanteringen av musiksignalen. Jag misstänker att "klarhet" av vissa kan associeras metodmässigt med framhävande av vissa frekvensspann, ty det är nog enkelt att skapa tydlighet (lättuppfattbarhet) medelst slika åtgärder, men det är alltså inte det jag åsyftar.
Du skriver: "...klarhet är i så fall förhållandet mellan tidig och sen efterklang och avser en rumsakustisk egenskap. ..". Som jag ser det så är det en av många variabler i sammanhanget och inte en definition av vad klarhet är.

Jag har en Line Magnetic LM-502CA Vacuum Tube DAC. 

Köptes efter att jag läst en mängd positiva tester och att det dök upp en begagnad till ett attraktivt pris. Den har ersatt den i Logitech Transporter inbyggda dacen. 

Den passar utmärkt för att rulla både rör och op-ampar. En omgång op-ampar är på väg från Australien.