Jump to content

Ingen ny burk - men gärna bättre ordning (på Tidal) i Roon


ulfsan

Recommended Posts

F5D023D5-0035-4192-ACA3-CC93D4FDB75A.thumb.png.8c441404d36786e8e8829d2c239f3177.png

 

Inspirerad av @Bebop :s utforskande av Tidal i Luminmiljö har jag börjat fundera på hur det egentligen ligger till i Roon här hemma. Jag utnyttjar naturligtvis sökfunktionen för att hitta album och artister. Sedan lyssnar jag på skivan. Om jag gillar den trycker jag på + Add To Library. Likadant om jag får tips om något och inte hinner lyssna direkt -> + Add To Library, så kan jag kolla senare. Men sen händer inte mer..... 
 

Jag har problem att tänka ut hur jag på ett maximalt enkelt och effektivt sätt kan organisera ”mina” skivor med hjälp av taggar, genre, favorithjärtan o dyl, så att jag inte alltid har att välja bland samma skivor när jag ska lyssna. Tips mottages gärna - gärna enkla förslag!

 

/ Ulf

 

Link to comment
Share on other sites

Kul att se lite poster från dig @ulfsan

@Bebop pekar på den mest naturliga metoden, att sortera efter Artistnamn, Tillagddatum, Albumtitel eller Release-datum.

Jag gillar Fokus-funktionen, och använder genom att göra ett urval via Fokus, t.ex. 90-tals Triphop, Jungle och Drum'n'bass. Alltså, fokus på dels utgivningsåren 1990-1999 och genrerna jag listade ovan. Sedan lägger jag ett bokmärke och kallar drt för nåt kort och beskrivande, t-ex- "90-tals Triphop"

Det här blir ett "smart" bokmärke, för när jag lägger till Portishead - Dummy till mitt bibliotek sedan, kommer detta album automatiskt att inkluderas under det bokmärket (eftersom det är släppt på 90-talet och matchar minst en av genrerna)

 

Etiketter lägger jag till de album som för mig förknippas med något speciellt, kanske en resa eller någon period i livet när man lyssande på något specifikt. Eg. allt sommintw går att fånga upp med Fokus.

 

Jag noterar att du kör engelskt språk i Roon, översättningarna är klara sedan några dagar tillbaka. Och de är det för att ni Roon-ister ska få njuta 1.8 fullt översatt, redan när det släpps officiellt! (Och det är riktigt inbjudande kan jag lova! :) )

Link to comment
Share on other sites

Tack för tips @AlfaGTV - känner till en del av dem och har prövat.

 

Det handlar nog om att jag skulle vilja ha en för mig enkel och logisk ordning. Både i själva Roon och i själva Tidal finns ju massor av inställningsmöjligheter och val, men det är nog för mycket för mig.... Hur gör ni andra användare det enkelt? 
 

Jag använder ofta Roon Radio som lite slumpmässigt (efter att jag lyssnat igenom ett helt album som jag verkligen vill höra) väljer liknande musik. Det kan vara en artist som är ny för mig. Då kan jag välja den artisten och kolla vad hen har gjort för skivor och lyssna vidare. Om skivan faller mig i smaken gäller igen + Add To Library (engelska funkar bra😉).

 

/ Ulf

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, ulfsan said:

enkel och logisk ordning.

Hmm, men hur ser den ut då? Hur sorterar(-ade) du dina fysiska plattor, och valde bland dem?

 

Jag bläddrar oftast bland mina senast tillagda, för att inleda en spelsession. Men när den plattan kommit till ända tar Roon Radio över och den brukar plocka fram sånt jag antingen gillar, eller inspireras av och kanske väljer nåt annat album själv.

Link to comment
Share on other sites

Jag gör precis som du @AlfaGTV, men det känns inte riktigt som en ordning 😉.... Är ute efter något som kanske inte är riktigt så dynamiskt, utan kanske lite mer statiskt.  Som jag hade det förr och som kanske @Bebophar det (eller har tänkt sig)... Förr var det ju mappar med artist och inom artisten album och inom album enskilda låtar och sedan traditionell databashantering på detta. 
 

Nu är det mer Apple-likt. Bara funkar, men man fattar inte riktigt varför och hur. Kunde vara bra att själv kunna styra upp  lyssnandet ibland och inte bara vara utsatt för slumpen och ”AI”...(även om det är väldigt lärorikt, intressant och kul).

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, ulfsan said:

@BebopFörr var det ju mappar med artist och inom artisten album och inom album enskilda låtar och sedan traditionell databashantering på detta. 

 

Om du sorterar per artist får du det du efterfrågar. 

 

Jag lyckades tyvärr inte få bort Bebop i ovanstående. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Vox said:

Om du sorterar per artist får du det du efterfrågar. 

 

Jag lyckades tyvärr inte få bort Bebop i ovanstående. 

 

 


Riktigt (i ordning)! Men det blir inte så bra:

 

18A33940-CCB8-46BB-BBD6-8E0E7B746CC8.thumb.png.b0ed73dfa1391cec84ae3c5440457b03.png

 

Man hamnar på samma sida jämt när man startar programmet och det kan vara lite slumpmässigt hur många album man valt att lägga in i sitt eget bibliotek. ”ALLA” artistens album finns ju alltid att tillgå på Tidal och de behöver ju inte därför läggas till här i det egna biblioteket. En del av albumen ovan är ju mina egna och finns på CD och disk här hemma, men Tidals album är inte nerladdade, utan finns enbart som ett register hos mig. 

Link to comment
Share on other sites

Om jag i stället för att gå in via Album väljer Artists ser det ut så här:

 

5141119B-994B-4F45-878D-45886EA59475.thumb.png.dca4e901b1e43bfb6bfc60d650ce7942.png
 

Inte heller så kul! För vem fasen är Alan Feinberg tex. Han dyker upp eftersom han råkar finnas med som pianist på ett klassiskt album jag valt helt utifrån andra premisser än vem som sitter vid pianot. Blir m a o för många Artists och förmycket info att ta sig igenom innan man når själva albumet. 

Link to comment
Share on other sites

Jag börjar luta åt att jag bara (från Tidal) ska lägga in ett album på varje artist...!? Då kan jag via att gå in på Album sortera på Artists som Vox skriver. Och då dyker artistnamnet bara upp en gång, tänker jag mig. Sedan klickar man på det albumet och när väl albumet syns färdigt att spela väljer man att trycka på artistnamnet, tex:

 

C4DD39E1-207E-4019-A9BA-2207B23F01C0.thumb.png.76fc2f644f21f42f0a305566b9d764f2.png
 

 

 

   

 

Link to comment
Share on other sites

Sedan får man på något smart sätt använda tags, focus, bookmarks, favorithjärtan, sorteringsbegrepp, sorteringsordning, urval...mm.  Får fundera vidare :think:...

 

@AlfaGTV ger ju ingångar i sina tips ovan. Men här gäller det att fundera själv också. Jag har t ex använt tags för att märka upp vilka album som användes i de lyssnarkurser jag deltagit i hos MSO Vänner: 


478E7D90-D870-46ED-9D7C-8C548472264D.thumb.png.005c0f8a5e09849699f200f042c7ef97.png


Detta var ju bra så länge kursen var aktuell, men känns gammalt och onödigt nu i efterhand. Så dessa tags ska väl bort - men vad ska in i stället ?

Link to comment
Share on other sites

Har nu börjat att testa en väg som kanske är framkomlig för att hitta lättare. Jag använder Tags så att jag låter det album som bäst representerar artisten (eller som jag gillar bäst) få en Tag som jag skapat och heter ”Artister - eget urval”. Bara en (1) sådan per artist får förekomma. När jag sedan startar Roon väljer jag Tags -> ”Artister - eget urval” och får då fram skärmbilder med ett album för varje artist jag valt ut. Det är ju rätt stor chans att jag vill spela någon av dessa, eftersom de är mina favoriter. Om jag vill spela en viss artist men inte det utvalda albumet på skärmbilden, klickar jag ändå på albumet som syns (som att jag tänker spela det), men väljer sedan artistnamnet på nästa bild och trycker på det i stället för att trycka på Play. Då har jag artistens alla album för ögonen och kan välja ett annat album.

 

Kan detta funka tro......!?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att man kan lyssna/titta på hur andra gjort men i slutändan är det ju du @ulfsan som ska leva med det och använda det. Så som du beskriver i slutet känns väl som en vettig lösning om du tycker att det fungerar bra att ha ett album ifrån de artister du gillar och sen gå vidare och se vad de mer har.

Link to comment
Share on other sites

Tack @octavia rs !

 

För att få rätt ordning på artisterna (Artister - eget urval) får man också bl a välja sorteringsordning. Med detta val gjort vill man spara detta läge, till viket jag använder bokmärke som jag döper ”Mitt eget val av artister” till. Detta är en stor fördel, eftersom bokmärkesfiguren går att nå från alla skärmbilder uppe till höger (ihop med urval och sök). Så här ser det ur nu i början med några artister på ”A” och dessutom Bob Dylan och Ulf Lundell (så länge): 

 

4004C6DC-3D8C-4735-B45E-B08C4518EB82.thumb.png.466e0bb08dbc5b998fa7e9e4ea4a88e3.png
 

Inser att detta är MITT försök att få ordning och att det kanske inte intresserar någon annan. Man behöver inte följa tråden om den känns meningslös. Men jag får för mig att andra kan ha liknande funderingar som jag och kanske har bra egna tips att komma med - så därför kör jag på så får vi se var jag hamnar 😉

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, ulfsan said:

Man kanske inte ska ropa hej - men detta verkar faktiskt kunna bli riktigt bra 😀!

Gott så, glöm inte heller den lille "filter-tratten", till höger om bokmärken, där är det snabbt gjort att filtrera i aktuell vy.

Jag tror att jag skulle lägga ett favorithjärta på de artister jag är mest intresserad av snarare än din metod, sen är det ett klick för att bara visa dem, i en massa vyer.

 

Men, ang dina önskemål här ovan, jag tror att du kommer bli väldigt glad inom någon vecka... ;) (Jag betatestar Roon....)

Link to comment
Share on other sites

Inser nu att jag aldrig tagit mig tid till att undersöka databashanteringen i Roon ordentligt. Roon är ju väldigt avancerat med algoritmer och maskininlärning (AI), som det gäller att lära sig att dra nytta av, både vad gäller funktionen som ljudteknisk musikspelare (mjukvarustreamer) och som databas (skivhylla). I denna tråd gäller mina funderinger själva skivhyllan och hur jag ska hitta rätt där. Förutom att hitta rätt har sedan Roon egenskapen att kunna ge mig tips på vad jag kan vilja lyssna vidare på (utefter vad jag och även ”andra som jag” lyssnar på och vad som finns i mina bibliotek lokalt eller via streaming Tidal, t ex). Allt detta kan upplevas som att man inte har riktig koll. 
 

Medan jag väntar på kommande överraskning i Roon som @AlfaGTV skriver om har jag börjat lite egen ”forskning”. Provade fokus-funktionen genom att välja format och gjorde urvalet 24bitar samt MQA. Kunde sedan spara detta i ett bokmärke som naturligtvis får heta ”24bitar MQA”. Och voilà: nu är det bara att på vilken sida som helst välja detta bokmärke, så har man alla dessa skivor tillhands. De var mycket svåra att hitta för mig tidigare. Tack igen @AlfaGTV för tipset. Kunskapen om att den fokussökning man gjort går att döpa och spara är faktiskt väldigt viktig och grundläggande. Den har jag inte haft/begripit tidigare.

 

Min ”forskning” fortsätter.... 😉

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, ulfsan said:

Min ”forskning” fortsätter.... 😉.

Härligt, du väckte även mina tankar och fick mig att börja arbeta med Artist-vyerna i Roon. Jag har använt Album till 75% eller nåt och har varit nöjd.

Men, jag gick igenom mitt bibliotek igår och "hjärtade" alla de artister jag brukar lyssna till och använder som utgångspunkt. Det är ju en strålande idé som du bjöd på, jag har ju också en "jäkla röra" eftersom biblioteket är stort och vida spritt. Jag har J. S. Bach som "artist" likväl som Bauhaus och det blir lätt rörigt.

 

Nu kan jag tyvärr inte dela några skärmklipp, av sekretesskäl. Men, det är samma förfarande i 1.7, in i Artister, klicka på hjärtat och kvar blir de artister du pekat ut som de mest intressanta. Från dessa kommer sedan vidare in i lyssningssessionen. 

(Tips! På artistsidan, "markera" de som du vill "hjärta", jag markerade upp typ 400st igår, och sedan klicka på de tre små prickarna, redigera->hjärta, Då slipper du klicka in dig på varje artistsida för detta)

 

Jag tycker du gör ett "misstag" om du bara lägger en platta av dina favoritartister till biblioteket, du missar möjligheterna att knyta ihop producenter, medverkande, bolag och allt detta som kommer med att plocka in saker i "ditt" bibliotek. Det är klart smidigare att göra som ovan.

 

Det finns ju också möjlighet att banna/avvisa artister, men där ser jag inte igenom logiken riktigt. Tror bara att de inte kommer slumpas fram av Roon Radio då..

 

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, AlfaGTV said:

 

Jag tycker du gör ett "misstag" om du bara lägger en platta av dina favoritartister till biblioteket, du missar möjligheterna att knyta ihop producenter, medverkande, bolag och allt detta som kommer med att plocka in saker i "ditt" bibliotek. Det är klart smidigare att göra som ovan.

 


..... Den tanken/lösningen har jag redan lämnat bakom mig.....😉. Men det var ett sätt att komma igång och sen komma vidare. T ex upptäckte jag då hur bokmärke fungerar (att det går att spara)....

 

Man får ta det steg för steg och låta kunskapen smälta in och bli vardag, så att den verkligen sedan används!

 

/:smile: Ulf

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, AlfaGTV said:

Men, det är samma förfarande i 1.7, in i Artister, klicka på hjärtat och kvar blir de artister du pekat ut som de mest intressanta. Från dessa kommer sedan vidare in i lyssningssessionen. 

 


...och sedan sparar jag detta urval genom att skapa bokmärke och döpa detta till ”Favoritartister”. Även detta bokmärke går sedan att nå från vilken sida som helst i Roon - även en sån sida som Settings eller Overwiev (dvs utanför själva biblioteket). Häftigt!

 

Link to comment
Share on other sites

För min del så tycker jag att integrationen mellan Tidal och musiksamlingen är ypperlig i Roon. Gillar man ett album av en ny artist är det enkelt att lägga till i samlingen. Allt bara funkar. Har inte haft några större problem alls. Jag kan däremot störa mig i att iOS appen för Roon är lite sämre än motsvarande android. Både funktionellt och ui. Om jag har en långsittning och vill kolla historik ungefär hur lång tid som jag lyssnat är det aldrig ett problem via android. Men kollar jag historik på min iPad och sedan gör en annan grej och återgår till historiken så är all historik borta. Om man stänger ner appen och startar om så fungerar det, men jag tycker nog att detta borde varit löst för länge sedan.

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, new order said:

Gillar man ett album av en ny artist är det enkelt att lägga till i samlingen.

Så funkar det med Lumins app också (utan Roon). Sorteringsmöjligheterna är dock mer omfattande med Roon. Med Lumins app kan jag sortera sparade Tidal-album på Artist, Album, Utgivningsår och Sparat datum. Sen kan man i och för sig lägga dem i spellistor och där kan man ju välja rubrik själv.

 

0FDC96A4-B001-4BA6-9BBC-3F921C48ACFD.png

 

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, new order said:

...

Om man stänger ner appen och startar om så fungerar det, men jag tycker nog att detta borde varit löst för länge sedan.

Märkligt, jag har sällan några "issues"överhuvudtaget? Jag utgår ifrån att du har raderat appen (utan iCloud backup) och återinstallerat, samt nollställt dina nätverksinställningar i iOS?

Vad har du för apparater? Roon Core samt padda då alltså..

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, AlfaGTV said:

Märkligt, jag har sällan några "issues"överhuvudtaget? Jag utgår ifrån att du har raderat appen (utan iCloud backup) och återinstallerat, samt nollställt dina nätverksinställningar i iOS?

Vad har du för apparater? Roon Core samt padda då alltså..

Jag har faktiskt inte gått till botten med det här. Utan bara tagit det för givet att det var någon glitch i iOS appen. Kanske borde testa dina förslag?

Jag har en pc som agerar roon server och htpc som är en slags endpoint via bridge.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-01-25 at 21:21, AlfaGTV said:

 (Jag betatestar Roon....)

 

Nu kan du kanske varken säga bu eller bä om nya Roon 1.8 men är det enbart förändringar av Ui eller kan där även vara ändringar som påverkar annat tex. avspelningskvalite?

 

Jag följer lite andra utländska forum och de dyker ju upp en del kommentarer om att Roon låter "sämre" än många andra uppspelningsalternativ ofta kopplat till deras sätt att göra saker och större nätverksaktivitet.

 

Roon does a lot of things that harm the sound quality. It performs constant network activity while you are playing, it has constant disk I/O activity, it does some processing that swings the CPU utilization, which causes noise that is audible in a resolving system. And the list goes on... Depending on whether you use a two box (a server and a streamer) solution or a single box solution like me it has different impact. But in any case, it would not be my choice for critical listening. Having said that Roon/Qobuz is the best tool for discovering new music for me. I so use it for that. 

 

Mycket av detta finns i vissa trådar på AS forumet och på WBF forumet i Taiko tråden.

 

Jag kan bara jämföra Roon och dCS Mosaic där jag inte tycker det är någon skillnad men jag har kanske inte ett "resolving system" :zany: (de som lyssnat på TAD tycker nog de är tillräckligt upplösta iofs.)

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, octavia rs said:

Nu kan du kanske varken säga bu eller bä om nya Roon 1.8 men är det enbart förändringar av Ui eller kan där även vara ändringar som påverkar annat tex. avspelningskvalite?

Jag upplever ju personligen inga nämnvärda skillnader mellan t.ex. UPnP eller Lightning Server/DS när mina Aries-grunkor spelar musik. Jag har dock tidigare upplevt att Auralic spelat tydligt bättre vi sin egen Lightning Server än som Roon endpoint, men den skillnaden upphörde nånstans runt firmware 6.0. Häromdagen fick samtliga Ariesar senaste FW, som är 7.3.1, och jag kan fortfarande inte höra någon skillnad, värd att nämna?

 

Ang förändringar av bakomliggande infrastruktur i Roon (som väl borde vara det som påverkar) så är det inget jag känner till iaf. Men jag har ju hintat att användarupplevelsen kommer förändras, och det är väl i princip vad jag vågar avslöja! :)

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...