Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag håller på att utreda hur brett intresset för hifi är i Skellefteås närområde och hur många som skulle vara intresserade att delta i en sällskap vars primära syfte skulle vara att under mer eller mindre regi träffas och dela erfarenheter vad gäller hifi, lyssna, diskutera och ha det trevligt tillsammans.

Dessa träffar kommer naturligtvis att vara begränsade enbart till sällskapets medlemmar och deltagandet vid varje enskild träff skulle vara helt frivilligt.

Bor du Skellefteå eller inom rimligt bilavstånd och är intresserad av att delta i träffar av denna karaktär, eventuellt också ta med någon eller några intressanta produkter för utvärdering eller kanske rent av husera en träff hemma hos dig där vi får chansen att lyssna till din ljudanläggning?

Anmäl ditt intresse genom att skicka ett e-postmeddelande till intresserad@euphonic.se där du anger om du bor i Skellefteå eller utanför och i så fall vart. Passa också på att skriva lite mer om dig själv och om du vill, så berätta lite om din hifi.

Någon direkt tidsram för eventuellt uppstartande för ett dito sällskap finns ännu ej.

Skriv gärna kommentarer i den här tråden om ni känner för det.

Timbre: Jag visste inte riktigt i vilket forum jag skulle lägga detta så jag hoppas att detta blev ok. I annat fall får du smälla mig på fingrarna och kasta tråden dit du den kasta vill :)

Posted

Ja, kom igen nu! Intresset har varit svalt och jag intalar mig själv det är p.g.a. att runt-Skellefteåbor ännu inte sett detta inlägg eller motsvarande inlägg på hififorum.nu.

Posted

Jag bor i Luleå, men är å tjänstens vägnar tämligen ofta i Skellefteå - så jag är gärna med på ett hörn :app:

Micke76 här på forumet är ju skelleftebo (har själv varit och hälsat på honom). Och så känner jag via jobbet till en viss P-O med KR Audio och VonSchweikert som last :cool:

HiFi i Schtaaan - en utmärkt idé!

/ stargazer, redo att åka söderut (i princip) när som helst ;)

Posted

Det låter toppen, vore också toppen om du kunde snacka med dem om detta i och med att du känner dem så kanske det lockar lite extra att hoppa på tåget :)

Posted

Ni som mailar, det vore toppen om ni skriver ert användarnamn och vilket forum ni finns registrerad på, d.v.s. om ni som mailar är registrerade och inte bara läser trådarna förstås :)

Posted
Jasså får Lulebor oxå vara med, trodde inte Lulebor var speciellt välkomna i Skellefteå.  ;)

Beror väl på om Skellefteå klarar kvalet till ES :black:

Posted

Toppen!

Ja visst är lulebor också varmt välkomna även om det kanske för den "åkande" parten krävs lite mer orgniserade tillställningar för att motivera en biltur på 30 mil T&R oavsett vem av oss och åt vilket håll man skulle tänkas åka. :)

Inte därmed sagt att det alltid måste röra sig om några mastodonttillställningar.

Posted

Eftersom jag tog initiativet till detta och ni inte har en aning om vem jag är så kanske det är läge att jag presenterar mig lite närmare.

Mitt namn är alltså Jonas Pettersson jag har varit aktiv på diverse hifi- och hembiorelaterade forum under ganska många år nu, både svenska som internationella, men är i dagläget mest aktiv på Prisjakt.nu och Component.se, men allra mest surfar jag på Hififorum.nu och här på Euphonia. Jag skriver dock inte speciellt mycket inlägg nu mera.

Jag är 29 år, uppväxt i i Norjsö, 8 mil väster om Skellefteå och flyttade 15 år gammal i samband med att jag började gynasiumet till Skellefteå och har bott här i diverse lägenheter och radhus sedan dess. För två år sedan köpte vi en villa i Skellefteå och där bor jag nu tillsammans med min hustru Isa och våra två småknattar som heter Lucas (4 år) och Viggo (2 år).

Mitt hifi-intresse har tagit fart under de senare 5 åren men det var genom film och surroundljud som jag halkade in på det här med "bättre ljud". Eftersom jag är väldigt filmintresserad så betyder detta att min anläggning är en kombinerad hembio och hifianläggning - på gott och ont. Under senare tid har dock hifi-intresset börjat få övertaget över mitt hembio dito. Film spelar fortfarande en stor roll i min tillvaro men jag känner mig rätt nöjd över anläggningen vad avser hembio men det finns en hel del 2-kanalsprodukter och tweaks jag skulle kunna tänka mig stoppa in i mitt lyssningsrum.

Under hösten 2004 tog jag ett steg vidare och startade företaget Pure Fidelity och kommer att handla med hifi- och vissa hembioprodukter. Ännu så länge har inte företaget officiellt startat, men förhoppningen är att initial "garageverksamhet" ska kunna utveckla sig till en fysisk butik, även om en liten sådan, inom en inte allt för avlägsen framtid. Grundtanken med mitt företag är att representera och förhoppningsvis öka intresset för lite mer nischad hifi och hembio här uppe i norr och företagets framtida utveckling hänger på hur stor efterfrågan på denna typ av produkter kommer att vara.

Min nuvarande anläggning består av Myryad elektronik, försteg MPD-500 G6, MDV-300 DVD, MA-360 förstärkare och en modulär MXA-förstärkare med tre 150 watts moduler. Högtalarna kommer ur den nu ersatta CDM NT-serien från B&W; CDM 9NT i fronten, CDM CNT center, väggmonterade CDM SNT till surroundeffekter samt en ASW CDM subwoofer. Uteslutande Brittiskt med andra ord. Kablaget är lite blandat Tara Labs RSC Prime 1000 / Prism Biwire och enklare signalkablar för att knyta ihop elektroniken.

Bild måste man ju också ha i en hembioanläggning så utöver detta har jag även en Toshiba TDP-MT8, som är en DLP-projektor med HD2-chip vilket innebär 1280x720 pixlars upplösning, f.ö. exakt samma projektor som InFocus ScreenPlay 7200 som även såldes under varumärket Toshiba.

Hifi och hembio samt relaterade ting är mitt genom tiderna överlägset största och det enda bestående intresse jag haft -- förrutom familjen förstås ;)

Så, nu är jag kanske inte fullt som anonym som jag hållit mig hitantills.

Posted

Jag knuffar lite på den här tråden, jag tror bestämt att det finns fler Skellefteå-bor och i dess närområde (Umeå, Luleå, Piteå?) med genuint hifi-intresse :)

• 3 months later...
Posted

Blev det något av detta hifi sällskap eller stannade det bara vid en tråd?

Jag anmäler iaf mitt intresse och närvarar gärna vid nästa träff.

Förhoppningsvis så ska Jag ha hunnit fixa fram lite roliga prylar! :D

Posted

Jorå, träffen blir av :app: :cool: . Informationen finns dock på Det Andra Forumet

Tror väl att det var över 10 anmälda, kanske upp emot 15 eller vad säger du EuphoniC :?:

Ska bli kalaskul i vilket fall som helst. På lördag smäller det!

Posted

15 stämmer nog på pricken :)

Har dock satt en liten stopp för den här träffen, ett par till som är intresserade just nu men vi har lite praktiska frågor berörande tillströmningen av medlemmar att diskutera igenom nu på Lördag så tyvärr blir det inget extra "tillskott" till första träffen är jag rädd.

Har meddelat de berörda att jag hör av mig igen efter helgen.

Som det är nu så har vi medlemmar från Örnsköldsvik upp till Kalix, en erjäl geografisk spridning, lika imponerade att personer från båda ställena tar sig tid att åka till Skellefteå i helgen :o

Fler tåg kommer!

Posted

Hej, såg att ni hade medlemmar från övik, vågar man fråga vem? :blush

Jag bor ju i Ö-vik, och har inte hört talas om nån med hifi intresse. Trodde jag var själv :app:

Kan ju vara roligt att få se hans system och prata lite hifi.