Jump to content

Vad behöver en för att komma igång med vinylavspelning?


Lasse

Recommended Posts

2 hours ago, AlfaGTV said:

 

Uppmärksamt Calle, den hade jag glömt faktiskt. Men på Lazaretto är det bara två olika intros va? (spåren går ihop efter detta)

Nä, den jag tänkte på är en maxi, en 80-talare med två olika låtar. Men jag minns inte namn/artist. får försöka hitta den i discogs!

Den spelar väl inifrån och ut?  

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ranefjord said:

Jag har för mig att HiFiNews-skivan har flera spår. =) Det är nog den Henry Rollins menar. :sunglasses:

Jo, det är troligt att han hämtat inspiration från den plattan:sunglasses:.

Jag lyssnade på den för nån vecka sedan, lite jobbigt att man måste hoppa upp ur lyssningsfåtöljen mellan "låtarna":grinsmilingeyes:

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, AlfaGTV said:

Men på Lazaretto är det bara två olika intros va?

Vi har uppenbart olika definition av "spår" :grin:

Engelskan skiljer på groove och track. 

I min värld är ett spår (track) en låt, ett stycke. Det som avdelas från tex A1-A5 och B1-B5 är alltså 10 spår i en spårlista (tracklist).

 

Jag spår att de även långt in i framtiden kommer kalla dem spår, trots att de aldrig varit spår utan snarare filer.

Det är väl därför man ibland pratar om groove som track, dvs ursprungsbetydelsen har vidgats och kan även betyda låt.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Min högst personliga åsikt är att det är rent dravel. Men andra tycker annorlunda.

Min personliga favvo är den vanliga enkla ortofon-borsten, ett par försiktiga drag i "skivans rotationsriktning" tar hand om merparten. Jag fuktar den ibland med lite nålrengöring

Eller skaffa en fläcksuddare, sänk diamanten på denna två tre ggr - klart!

Link to comment
Share on other sites

När vi ändå är inne på nålrengöring...

Är det någon som använder Flux Hifi Sonic's lilla ultraljudsrengörare och kan komma med lite kommentarer ?

 

Håller annars med Alfa om att Ortofons lilla borste fungerar rätt bra.

"Klibb-kudden" jag har gjorde jag arbetslös då jag tyckte att klibbet blev försämrat efter ett par rengöringar av själva kudden.

Link to comment
Share on other sites

Ok, jag tackar för er input. Ska undvika de där klibb-kuddarna, tycker de är på tok för dyra iallafall.

 

Även jag kör med borsten för daglig användning. Den är enkel att använda och den funkar bra, men den tar inte bort allt tydligen.

Under en längre tidsrymd byggs det upp smuts upp mot nålarmen som inte borsten verkar ta och jag tänkte då ha ett alternativ då borsten inte räcker till.

Jag håller på att testa ett DIY klibb alternativ med vanlig häftmassa som verkar lovande. Häftmassan är snäll mot nålen och den ser ut att avlägsna smutsen som inte borsten tar och utan att själv lämna kvar klibbiga rester.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, P-pan said:

Är det någon som använder Flux Hifi Sonic's lilla ultraljudsrengörare

Jag har ingen erfarenhet med ultraljud men på den typen av finmekanik skulle jag aldrig prova oavsett vem rådet kommer ifrån. Jag är försiktig även med vätskor. Jag håller mig till Ortofons råd med borsten. De bör ha hyfsad koll.

 

På ett nålarmsrör är en ren diamant (naken) fastsatt i nålarmsröret med någon form av limcement. En del pickuper är den onaken, dvs bara själva spetsen är limmad på en hållare som i sin tur sitter fast i tonarmsröret. I andra änden sitter en magnet fastlimmad i tonarmsröret (MM-pickup) eller en liten spole med få lindningar (MC). Från den fasta spolen (i MM) eller den fast magneten (i MC) sitter sedan en förbindelse till kontaktstiften med en mycket tunn koppartråd. Att utsätta denna finmekanik för ultraljud känns allt för äventyrligt i min värld. Det behövs ju inte heller. Några pickuper klarar det kanske, andra inte eller kanske faller ihop efter några gånger. 
 

För mig känns det som ett oseriöst projekt.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, P-pan said:

Flux Hifi Sonic

Jag har en tidigare version, den trekantiga. Jag gillar den, kommer fram emellanåt. Den ruskar ju om upphängningen lite grann också! Även denna fuktas ibland med lite diamond cleaner.

 

Däremot gör det mig rätt irriterad att det hävdas handla om ultraljudsrengöring? Det är ju för sjutton en piezoelektrisk vibrationasalstrare som knappast vibrerar med fler cykler än 500Hz...  

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, AlfaGTV said:

Det är ju för sjutton en piezoelektrisk vibrationasalstrare som knappast vibrerar med fler cykler än 500Hz...  

Då är det ju dubbelt oseriöst. Ultraljud brukar man säga börjar kring 20 kHz utan övre gräns. Fladdermössen kör med över 100 kHz.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...