Jump to content

Vad behöver en för att komma igång med vinylavspelning?


Lasse

Recommended Posts

11 hours ago, Bebop said:

MoFi’s filtborste

Menar du denna?

80295DC3-6774-41AC-A6D6-96034E9F436F.jpeg.a9ada01b03a2834855c7f6758e962009.jpeg
Den använder jag också, men endast till tvättomgång Nr. 2 på OkkiNokki.

 

Det här är mitt original från 80-talet:

483B329C-27B5-4584-BEE1-13224F47CE8F.thumb.jpeg.644c7ed6a1d8db996eacf09be5f54407.jpeg
Utmärkt att ta bort damm med, kanske för att den blir statisk? Och i "bågen" sitter en liten list av neoprengummi e.d. som är klockren att stryka av dammet med. För ni blåser väl inte på borsten eller stryker av den med fingrar/händer? :) 


Den nya Audioquest verkar plocka upp dammet utan att orsaka statisk elektricitet, men bågen är mycket trassligare att använda för att svep bort dammet med.

 

När man tänker på det skaffar man sig nog en förskräcklig massa ticks eller vanor när det gäller vinylspelning? Allt från hur man sorterar skivorna, hur de hålls vid urtag ur omslaget, processen med att lägga dem på skivtallriken, om man använder lyften eller lägger nålen på plats manuellt etc etc...

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, P-pan said:

har du problem med statiskt laddade skivor då ?

Nej, det kan jag inte påstå, men jag kan inte heller hävda att mitt lyssningsrum är dammfritt :blush:.  Med den gamla kolfiberborsten skapar man ordentligt med statisk laddning. Och jo, min Technics bygger faktiskt upp (eller laddar inte ur) laddning på skivorna när de spelas. Ingen annan av mina spelare gör det dock, inte ens LP12:orna med filtmatta.

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, AlfaGTV said:

Den använder jag också, men endast till tvättomgång Nr. 2 på OkkiNokki.

Ja, det är den. Jag tycker den fungerar utmärkt. Min högst lekmannamässiga erfareren/teori är att kolfiberborsten fungerar bäst på ytdamm medan MoFi-borsten drar upp lite mer skit i spåren. På till synes rena skivor tycks det fastna mer skit på MoFi men jag kan inte ta gift på att det verkligen är så.

 

Jag tvättar ungefär som du. Men jag använde inte den mjuka borste som kom med Okki Nokin (tror de har en annan idag). Jag har en med styvare syntetborst som ”river” djupare. Minns inte vem som gör dessa. Oehlbach verkar ha något liknande. I steg 2 använder jag en microfiberduk som jag trycker ner med ett par fingrar som en dyna och drar över skivan efter uppsugningen för att ta upp ytterligare fukt från ”djupet”. Det funkar bra.

 

D6D0478C-86DA-48A2-8C9B-DF5381A1E058.jpeg

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, calm said:

Mina absolut "nödvändiga" produkter för att spela vinyl från 70-talet.

 

P1150098.jpg.6af84303d3684f97b338b1487c9ce363.jpg

 

Dammsugare för skivor, Zerostat antistat-pistol samt två olika skivborstar från Parastat. Den övre används än idag. En borste med fina strån omgiven med två plychkuddar, utmärkt!

 

Calm

 

 

Du får nog byta kontakten på dammsugaren, för bästa effekt.🤔

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, AlfaGTV said:

Ja jädrar! Vilka grejer det har uppfunnits runt den triviala processen att njuta musik i hemmet! :D 
 

Vad är det i Philips-kuvertet?

En antistatduk. Egentligen en vanlig dammtrasa med någon form av kemikalie som skulle dra åt sig dammet. Misstänker dock att den lade på något på skivan som inte var bra i längden. Den är faktiskt från 60-talet och användes till familjens HMV-skivspelare. Av denna typ med vändbar pickup med två nålar.

 

images.jpeg.3c1e79a2f30dfebf82d450d9022c552b.jpeg

 

Front av vinröd papp, sidor i gediget trä. Sannolikt teak eller jakaranda. Alla hastigheter inklusive 78 varv om jag minns rätt. Den startades genom att tonarmen svängdes tillbaka och stannade i centrum när skivan spelats klart.

 

Calm

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Bebop said:

över skivan efter uppsugningen

Här brukar köras några varv med LAST Applikator
1021571498_1083(200x200)(100x100).jpg.c9c99983c55d6ed060203f9eee2370f7.jpg

Denna för det dagliga lite dammiga. Brukar också ibland användas med några strån väldigt nätt och fint borsta av nål/ nålrör.
1567697208_kolfiberborste-tonar(200x144)(100x72).jpg.313a711a7dccce988a30457c672fe5f5.jpg

En sådan här bör nog inhandlas.
721081290_1200(200x200)(100x100).jpg.dd6721aa1d59207b428eb992e83094fb.jpg

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, figge said:

Du får nog byta kontakten på dammsugaren, för bästa effekt.🤔

Ja någon lämplig Furutech som är antistat-avledande!? :grin:

 

Den fungerar faktiskt utmärkt,  efter byte av en gummirulle på centrumpinnen på vilken skivan sätts i rotation. I springan där skivan sätts ner finns fina borstar och små folieremsor som leder bort ev. statisk elektricitet. Lite samma princip som skivtvätten faktiskt.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker feickerts protractor var väl spenderade slantar. Använde pappersark med utskrifter tidigare, funkade det med men betydligt pilligare. Feickerts protractor går att hitta på Ebay under 2k.

 

Borstar hittar jag själv ingen bra. Tycker de jag testat är i princip skräp. Man borde ha nån slags handhållen dammsugare med bra drag ä, utrustat med ett mjukt munstycke. Minst dåliga som jag testat hittills är en gummiroller från tonar som jag kör lite försiktigt för att få bort ytligt skräp.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker denna modell är ganska bra ändå.

image.png.4a94ec3e40d91e4dc3e28a24d29d5ec1.png

image.png.788fb6e83506a9e581c60b81a61d8c70.png

 

Super Exstatic Disc Cleaner

A highly effective solution to remove grime and dust from inside the record groove. The microscopic carbon fibre filaments and soft velvet cleaning pad remove debris at a stroke leaving the groove perfectly clean and prolonging the life of both disc and stylus. At the same time the conductive carbon fibre filaments in contact with the vinyl harmlessly discharge any static on the record while the brush is being handled.

Link to comment
Share on other sites

En liten varning för ”pickupvätskor”, @j_bloom. Jag har en flaska från Clearaudio och den fungerar säkert. Men efter varning från Ortofon använder jag den inte utan följer deras råd med deras ”pickupborste” efter och/eller före avspelning som jag fått in som rutin. Faran med vätska är i huvudsak två.

 

  1. De kan lösa upp cementet som nålen är fastsatt med. Sammansättningen av cementet eller vad det nu kallas kan ju skilja sig åt men om det vet man ju inte så mycket om. Jag tycker det för dyra prylar att experimentera med så jag följer tillverkarnas råd. Jag vet inte bättre.
  2. Ovarsam rening kan led till att du får vätska upp i nålarmens upphängning som är någon form av gummilegering. Hur den påverkas beroende av pickuptillverkare vet vi heller inte så mycket om men lösningsmedel på gummi är generellt ingen ”perfect match”.

Jag kör på försiktighetsprincipen.

40248F14-BC02-424A-86B2-B7D9A7C6E949.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Instämmer med @Bebopangående vätskor och kör med likadan borste. Vätskor i alla dess former och användningsområden har oftast någon bieffekt så man får vara uppmärksam.

 

Jag brukar även använda min gamla Audio Technica ultraljudsrengörare med jämna mellanrum. Finns numera nyare varianter.

 image.png.2dc063f088a9df0a6909cc39f5383f14.png

 

 

Link to comment
Share on other sites

Om man går på försiktighetsprincipen så verkar det rimligt att avstå alla vätskor som kan vålla problem. Men då kan jag undra varför Clearaudio lanserat sin produkt?

För att sälja fler picuper, eftersom de inte har något nålbytesprogram vad jag känner till? :think::grin: Olika infästningstekniker för nålen?

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, calm said:

Men då kan jag undra varför Clearaudio lanserat sin produkt?

De kanske tycker det är OK med Clearaudio, inte vet jag. Men även de har gummiupphängning. Jag väljer att följa Ortofons råd oavsett pickuptillverkare:

 

The use of solvents on the stylus and cantilever may damage stylus cement. Also, interior parts of the cartridge can be affected seriously by the intrusion of solvents. The Ortofon warranty service will not be valid in cases where such treatment has caused malfunction of your cartridge.
NB: Ortofon do not recommend the use of the Onzow Zerodust stylus cleaner. 
Review quote from Analog Planet, Jul 25, 2012, by Michael Fremer: "...The Onzow Zerodust is recommended only if you can prevent your platter from moving when you lower the stylus into the mound of gel, and only occasionally, unless you exercise extreme caution each and every time..."

 

Link to comment
Share on other sites

Rätt vätska till rätt applikationsområde och produkt ger väl oftast ett lyckat resultat medans fel vätska kan sluta i katastrof:grinsmilingeyes:

 

Kom ihåg en gammal testrigg där vi testade kretskort med vacuum-fixturer. Hela testaren hade massor av instickskort och med jämna mellanrum föll testresultaten utanför marginalen. Olika typer av kontakt och rengöringssprayer funkade oftast en kort stund men sedan blev det än värre. Det enda som fungerade bra över tid var ren rengöringssprit (ISO-propp).

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, LPL said:

Någon som har tips på vettigaste USB-mikroskåpet med hög upplösning, är smidigt och som även fungerar bra utan att montera lös pickupen?

Mitt liknar detta som köptes för några år sedan på Kjell & Co. De verkar ha upphört med sitt.

 

https://www.lightinthebox.com/sv/p/usb-digital-mikroskop-1-500x-kontinuerlig-zoom-barbara-elektronmikroskop-videokamera-atgard-s02_p4673914.html?prm=1.3.0.6

 

Tror att du kan satsa på ett billigt. Svårast är att hitta fokus ,som inte har så mycket med kvaliteten att göra. Tips sätt ett vitt papper bakom picupen och en spegel under för att öka ljusstyrkan. Ett stativ är ett måste och ibland måste man ta av den transparenta ringen i toppen för att komma tillräckligt nära. Annars är det en intressant övning.

 

I tråden "Analoga sanndrömmar" finns lite knep och knåp.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, LPL said:

vettigaste USB-mikroskåpet med hög upplösning

Är dessa av "hög upplösning"?

Ortfon SPU:
343847833_OrtofonSPU.jpg.c8e74e9ad18cb3b925fd965692897793.jpg

 

Dynavector DV17 MkIII:

610094422_DynavectorDV17MkIII.jpg.d86b321da45647d67e04eedd51bb6352.jpg

 

Lite spännande är det ju att det är exakt samma skala på dessa båda kollage. Det säger lite om nål- och armrörsgrovleken påen SPU jmf med den MicroLine-slipade DV'n med sitt 1,7mm korta armrör i safir (tror jag)!

Link to comment
Share on other sites

On 2021-01-30 at 20:00, LPL said:

Jag tycker denna modell är ganska bra ändå.

image.png.4a94ec3e40d91e4dc3e28a24d29d5ec1.png

image.png.788fb6e83506a9e581c60b81a61d8c70.png

 

Super Exstatic Disc Cleaner

A highly effective solution to remove grime and dust from inside the record groove. The microscopic carbon fibre filaments and soft velvet cleaning pad remove debris at a stroke leaving the groove perfectly clean and prolonging the life of both disc and stylus. At the same time the conductive carbon fibre filaments in contact with the vinyl harmlessly discharge any static on the record while the brush is being handled.

Jag har samma typ av borste fast märkt Tonar, det är väl en OEM-produkt. Den var bra i början. Efter ett tag tyckte jag den bara släpper mer skräp än vad som var på skivan från början. Jag kanske får byta ut den varje halvår eller så...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2021-01-31 at 15:21, AlfaGTV said:

Är dessa av "hög upplösning"?

Ortfon SPU:
343847833_OrtofonSPU.jpg.c8e74e9ad18cb3b925fd965692897793.jpg

 

Dynavector DV17 MkIII:

610094422_DynavectorDV17MkIII.jpg.d86b321da45647d67e04eedd51bb6352.jpg

 

Lite spännande är det ju att det är exakt samma skala på dessa båda kollage. Det säger lite om nål- och armrörsgrovleken påen SPU jmf med den MicroLine-slipade DV'n med sitt 1,7mm korta armrör i safir (tror jag)!

 

Ja, det var bra upplösning. Vad är det för mikroskop? Kan man vara en bit ifrån och ändå få den upplösningen, typ för att se nålen i spåret?

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Daniel said:

 

Ja, det var bra upplösning. Vad är det för mikroskop? Kan man vara en bit ifrån och ändå få den upplösningen, typ för att se nålen i spåret?

Det är typ ett sådant som @calm länkade till i ngn post innan. Har inte provat fota annat än VTA/SRA med diamanten i spåret,vilket går fint. Tror man måste kompromissa med förstoringsgraden för att fota "nål i spår" framifrån, men det går att komma tillräckligt nära för de flesta behov.

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, AlfaGTV said:

Tror man måste kompromissa med förstoringsgraden för att fota "nål i spår" framifrån, men det går att komma tillräckligt nära för de flesta behov.

Jag beställde en variant med rund fot som såg flexibel ut, ligger på Arlanda nu så jag har ingen aning om det var pengar i sjön.

image.png.8730dfc85ffbae5a3b534bc8bb321a82.png

Det var även wifi så man kanske kan sitta och följa pickupen trådlöst samtidigt som man lyssnar:grinsmilingeyes:

Link to comment
Share on other sites

On 2021-01-31 at 12:57, j_bloom said:

Nagaoka som tillverkar både min PU och rengöringsvätskan anser att det är den bästa lösningen för deras produkter

Alla vätskor är ju inte lösningsmedel för de limmer som används.

Jag har använt två vätskor rutinmässigt i många år och har aldrig sett tecken på upplösning.

Vätska applicerad med pensel rengör nålen och gör mindre mekanisk åverkan på nålarm och komplians än de verktyg som ska gnida bort smutsen.

Ortofon tröttnade väl att svara på frågor om alla möjliga produkter och hembrygder. Det hade jag gjort.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...