Jump to content

Stolstudie


parsifal

Recommended Posts

Håller med dig att Norells Ari stol är helt super cool , mer avslappnad och en fantastisk design och hantverk. Tyvärr är Ari för låg för mig som hifi-stol. Men en av mina absoluta favoriter. Ligger i paritet med Hans Wegners Flagchair och Oxchair i kvalitet. Den är coolare och råare än Karin. Men Karin är ännu skönare sitta länge i för mig. Jag gillar Karin 73 framför allt för den är snyggare och exklusivare i sitt uttryck och mer tidlös. En snygg uppdatering helt enkelt enl. mig :41:

Link to comment
Share on other sites

Ett tips istället för Ari kan vara Dux Superspider, design Kenneth Bergenblad. Den fick pris för sin utsökta design på möbelmässan i Köln 1987 och har nytillverkats sedan dess. Mitt exemplar köpte jag i en möbel butik år 2007. Kan rekommenderas! Finns både som ny och till bra priser begagnat. Man brukar kunna se denna fåtölj på Blocket i bra skick för runt en 15k. Den finns även i fårskinn. Den är högre att sitta i än både Karin o Pernilla och den är ett riktigt bra köp som håller hela livet om man sköter den väl! :)

 

Mvh Per 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Hifi_Perrra said:

Ett tips istället för Ari kan vara Dux Superspider, design Kenneth Bergenblad. Den fick pris för sin utsökta design på möbelmässan i Köln 1987 och har nytillverkats sedan dess. Mitt exemplar köpte jag i en möbel butik år 2007. Kan rekommenderas! Finns både som ny och till bra priser begagnat. Man brukar kunna se denna fåtölj på Blocket i bra skick för runt en 15k. Den finns även i fårskinn. Den är högre att sitta i än både Karin o Pernilla och den är ett riktigt bra köp som håller hela livet om man sköter den väl! :)

 

Mvh Per 

Absolut, men det är lite mycket liggfåtölj över den. Men väldigt snygg. Jag har 2 stycken Eilersen Control som jag testade en gång i musikrummet men dom är lite för låga för aktiv lyssning. Även om det går att ställa in för olika lägen för rygg och ben. Control passar bättre i ett hemmabiorum. Jag använder den dagligen när jag tittar på tv eller läser, för det är en superskön och flexibel liggfåtölj. 
 

Mvh Claes 

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, LISTEN TO MUSIC said:

Absolut, men det är lite mycket liggfåtölj över den. Men väldigt snygg. Jag har 2 stycken Eilersen Control som jag testade en gång i musikrummet men dom är lite för låga för aktiv lyssning. Även om det går att ställa in för olika lägen för rygg och ben. Control passar bättre i ett hemmabiorum. Jag använder den dagligen när jag tittar på tv eller läser, för det är en superskön och flexibel liggfåtölj. 
 

Mvh Claes 

Mmm.. Det blir som en dagbädd ungefär när man vecklar ut Control. Jag har testat den också för ett antal år sedan på Severins möbler i Jönköping. Jag testade även Oxen där samt en del Pernillor och Dux Wind mfl.. :)

Link to comment
Share on other sites

Det som är en fördel med design klassiker är ju att dom aldrig åldras på det sättet som billigare möbler gör om man ser till design, och att dom hänger med i många år om man så vill, lite svårt att förklara då billiga möbler kan vara minst lika vackra dom med, men.. Jag köpte mina möbler för att dom skulle hålla ett helt liv, förutsatt att jag inte säljer dom en vacker dag vill säga. Smörjer man in lädret eller byter överdraget så behöver man ju inte åka till IKEA och handla nytt var femte år. Den senaste fåtöljen jag har är från 2008 och det är min Pernilla 69 + fotpall, om man inte räknar med min Karin som jag fyndade på auktion, så det var det värt att betala mer och få mer kan jag tycka, än att man ska tröttna på dom, för det gör man inte med sådana möbler i första taget :)

Link to comment
Share on other sites

IKEA-fåtöljen "Äleby" med dess fotpall.
Lågt pris och såpass låg i ryggen att höronen går fria från ryggstödet, åtminstone i bakåtvippat läge.
Jag hade en snitsig lädersnurrfåtölj från en svensk tillverkare innan, men den var dåligt konstruerad så till vida att det blev utmattning i skruvförbanden mellan sits och rygg redan efter cirka två år. Pris och kvalitet hänger inte per automatik ihop. 
Om denna pajar så är det bara strax under tretusen spänn inklusive fotpallen som det handlar om.
Jetson var i åtanke innan jag valde denna, men jag tycker att den är alldeles för upprätt.

 

IMG_4048.thumb.jpg.6db901ec1087f201ab4f6fdbeb9c346c.jpg

IMG_4049.thumb.jpg.ec303101acce224b55a20792b675439b.jpg

IMG_4051.thumb.jpg.e91e4764c05cab0550ee1a425f3c972c.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 2021-01-27 at 00:49, Hifi_Perrra said:

Ett tips istället för Ari kan vara Dux Superspider, design Kenneth Bergenblad. Den fick pris för sin utsökta design på möbelmässan i Köln 1987 och har nytillverkats sedan dess. Mitt exemplar köpte jag i en möbel butik år 2007. Kan rekommenderas! Finns både som ny och till bra priser begagnat. Man brukar kunna se denna fåtölj på Blocket i bra skick för runt en 15k. Den finns även i fårskinn. Den är högre att sitta i än både Karin o Pernilla och den är ett riktigt bra köp som håller hela livet om man sköter den väl! :)

 

Mvh Per 

Hur är det med ryggstödshöjden? Hamnar höronen ovanför ryggstödet?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 2021-01-29 at 18:46, Strmbrg said:

Hur är det med ryggstödshöjden? Hamnar höronen ovanför ryggstödet?

Den är i jämnhöjd med nackstödet så huvudet hamnar aldrig ovanför högsta punkt. Jag är 180 cm lång ca så för mig är den perfekt, men den passar även personer som är under 170 cm och även personer som är över 190 cm. Jag har haft personer på besök som är 2m långa och det har funkat det också.. Min morbror som då vägde 137kg satte sig i min Jetson o den höll :D Men då var benställningen helt ny.. Det kanske man inte kan med en 30 år gammal :)

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Hifi_Perrra said:

Den är i jämnhöjd med nackstödet så huvudet hamnar aldrig ovanför högsta punkt. Jag är 180 cm lång ca så för mig är den perfekt, men den passar även personer som är under 170 cm och även personer som är över 190 cm. Jag har haft personer på besök som är 2m långa och det har funkat det också.. Min morbror som då vägde 137kg satte sig i min Jetson o den höll :D Men då var benställningen helt ny.. Det kanske man inte kan med en 30 år gammal :)

Okay, vad jag syftar på är att det kan vara bra om höronen hamnar ovanför stolsryggen. Åtminstone jag upplever ljudet betydligt luftigare och bättre när jag slipper dämpning och reflex*) direkt bakom höronen.

 

*) Dämpning av vissa frekvensspann och reflexion av andra.

Link to comment
Share on other sites

Sån nörd är inte jag så jag vet inte riktigt.. :D Men som jag skrev så har man aldrig huvudet ovanför stolsryggen i höjd om det är nån nackdel... tjaa... Jag är nöjd med att den är skön att sitta i.. Det var därför jag köpte den.. Jag lyssnade aldrig om den lät bra om man säger så innan jag köpte den hehe..

 

Edit: Sen tänkte jag på det där lite o det blir väl en störning om man tänker på det som en störning i ljudbilden.. Vet man inte om att det förekommer störningar på det sättet så borde det väl inte vara någon störning... :D

Link to comment
Share on other sites

Tack! Ja, den var skön att sitta i för just mitt exemplar var lite lagom nedsutten utan att ha dukat under, och undertill ser den ju ut som ny så den är ju helt intakt på det sättet. Jag kan önska det lite bekvämare bakom ryggen men sitsen var riktigt go o mjuk.. perfekt sliten med andra ord.. Men för priset var det inte mycket o klaga på. Man får inte mycket stol för dessa pengar om man skulle handla i en fin möbelaffär.. Så jag är riktigt nöjd. Jag skulle kunna kränga den för 3 gånger mer om jag vill.. Men det vill jag inte :D

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Terminator said:

Jag förstår om du inte vill avslöja ditt svamp, förlåt, stolställe men man blir ju nyfiken var det går att fyndköpa så kända möbler :smile:

Jag har själv tänkt att sälja en del möbler där kommande tiden så det gör ju inget om jag avslöjar mitt svampställe här :D

 

https://www.auktionskammaren.se/

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Den har ju en del skavanker men helhetsmässigt var det ett lyckat köp.. Mycket billigare än så blir det nog inte.. Jag hade tur för fåtöljen innan blev nedbudad ett tag så då tänkte jag att dom kanske hoppar o buda på den jag var intresserad av, och det hände mycket riktigt ingenting knappt, så jag blev ganska förvånad faktiskt..

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, j_bloom said:

Wow det var verkligen billigt! LC1 kallade dem den - felaktigt?

 

Grattis till ett kap :)

Tack! Jupp! Dom hade skrivit fel. Förmodligen för att dom inte kände till modell-serien ordentligt, eller att dom la ut allt i all hast.. o glömde redigera. Men dom har haft dålig koll innan på vissa föremål. Det kanske inte hinns med heller att kolla upp allt. Det kan ju ibland stå oidentifierad konstnär på vissa tavlor o sen tar det nån minut o googla fram när man kollar själv på signaturen :)

Link to comment
Share on other sites

Det var dags för en bra lyssningsfåtölj.

För att hitta den optimala lyssningsfåtöljen provsatt jag hela sortimentet av fåtöljer ca 25st, hos Länna Möbler i helgen.

Dom har det mesta av designklassiker samt ny bra design. Och dessutom 10% rabatt på hela sortimentet i helgen, inte att förakta.

Det blev ett väldigt springande i trappor och fram och tillbaka och upp och ner i olika fåtöljer.

Kriterier var öron över ryggstöd, gärna rullhjul, bekväm för långa lyssningspass, gärna snygg, hög materialkvalitet.

Till slut så stod det mellan Karin 73 av Bruno Mattsson, med fotpall i svart läder och OW 149 Colonial Chair av Ole Wanscher i oljad valnöt, svart läder inkl fotpall.

Till slut fick form fick stå tillbaka lite för bekvämlighet. Hade form och klassisk design gett höga poäng, hade OW 149 Colonial Chair vunnit.

Valet föll på Karin 73, den mest bekväma fåtöljen, känns som en smekning runt kroppen att sitta i den. I love it. :grinquint:

23165_image_1.jpg.fb7cdaddd62c81151653b81185d16253.jpgOW149.JPG.fcd7c418af27d9aa8a6bba376b97ebcf.JPG 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...