Jump to content

iFi iPower ELITE 5V


Recommended Posts

Nätdelarna iPower från iFi (690kr) på olika spänningar (5V, 9V, 12V och 15V) har ju varit en försäljnings succé för iFi de senaste åren. Deras nytillskott under 2020 var den snyggare och lite kraftigare iPowerX (1090kr, i samma spänningar som ovan) med än bättre prestanda och i förlängningen ännu bättre ljud. 

 

Nu har iFi tagit på sig fin-handskarna och äntligen gjort en kraftigare nätdel för oss som gillar lite bättre hifi: ELITE iPower! Med en prislapp på 3600kr och en helt nyutvecklad låda i metall (aluminium) så tar de här klivet rakt in i finrummet med en nätdel som ska vara tystare och renare än allt annat! Den kommer framöver att finnas i följande spänningar: 5V, 12V, 15V och 24V DC (likström). Den är inte ställbar utan säljs i fasta spänningar. 5V modellen lämnar hela 5A ström vilket räcker mer än väl för att driva ZEN DAC, iDSD NEO eller liknande enhet för maximal ljudkvalitet. 

 

Datum för säljstart är 22/1 så snart i en butik nära dig! 

 

DSCF8640.jpg

 

iPower-ELITE-02.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tack Muffin-mannen för att du förklarar Ohms lag! Men intressant nog så följer iPower inte helt dessa lagar rakt av. 

 

iPower Elite lämnar följande ström och max effekt i de olika spänningarna: 

5V ger max 5A vilket man räknar ut "Ux I= P" dvs spänningen gånger strömmen ger effekten så 5 x 5 blir 25W  (25 / 15 = 1,67)

12V lämnar max 4A vilket blir 48W

15V lämnar max 3,5A vilket blir 52,5W

24V lämnar max 2,5A vilket blir 60W

 

 

Jag har inte ännu exakt koll på alla värden till 100% då detta är en helt ny produkt men förutsätter att detta är den ström som enheterna kan lämna kontinuerligt / momentant / hela tiden. Så max ström i korta pulser bör vara mycket högre. För musik är pulser eller en rad av transienter vilket gör nätdelen så kritisk att den är "snabb" och med låg distorsion osv. iFi har här jobbat mycket hårt för att få nätdelen absolut tyst med massor av filtrering (stora ferrit kärnor) men även komponenter / kondensatorer av högsta kvalitet med så låg ESR (inre resistans) som möjligt. 

 

iPower-Elite-9.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fick just en intressant feedback från en kund som har en Chord Qutest DAC som han istället för den medföljande nätdelen på 5V provade en iPower Elite 5V: Klart bättre ljud med mer upplösning och bättre separation och större dynamik mm. Chord hävdar att det inte "kan" göra skillnad att byta nätdel och de rekommenderar tydligen inte alls att man gör detta på sina produkter. Men helt tydligt så kan det göra skillnad till det bättre med rätt nätdel. 

 

Ska bli spännande att få mer feedback från kunder som provat och jämfört iPower Elite mot original eller andra nätdelar hemma i sina system. Det är ju allmänt känt att nätdelen spelar en mycket stor roll i alla lägen för prestandan av en produkt. Jag har ju själv jobbat mycket med olika nätdelar till drivningen av skivspelare och vet hur otroligt tydligt man kan höra skillnad mellan olika nätdelar. En DC-motor till en skivspelare är extremt känslig för vilken ström den får och hur stabil den är. Men även DACar och riaa-steg är sådana produkter (de jobbar med mycket små signaler på micro volt) som kräver mycket bra nätdelar (och tysta) för att ge maximal prestanda. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Tack Crion för din feedback! Jättekul att få höra tillbaka från kunder direkt deras upplevelse vid jämförande tester. Jag önskar att fler tillverkare lade till möjligheten att addera en DC-spänning direkt in istället för att gå via en inbyggd (ofta extremt enkel...) nätdel. Jag har själv byggt om ett antal enheter till externa nätdelar förr om åren och ofta med enorma lyft i ljudkvalitet. 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Transient Design said:

Tack Crion för din feedback! Jättekul att få höra tillbaka från kunder direkt deras upplevelse vid jämförande tester. Jag önskar att fler tillverkare lade till möjligheten att addera en DC-spänning direkt in istället för att gå via en inbyggd (ofta extremt enkel...) nätdel. Jag har själv byggt om ett antal enheter till externa nätdelar förr om åren och ofta med enorma lyft i ljudkvalitet. 

 

Håller helt med. Det känns som att marknaden med PSU:er håller på och exploderar litegrann, det finns mycket att välja på och kul att som användare av en pryl enkelt kunna uppgradera och prova olika PSU:er med tiden.

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, VoicesInMyHead said:

 

Håller helt med. Det känns som att marknaden med PSU:er håller på och exploderar litegrann, det finns mycket att välja på och kul att som användare av en pryl enkelt kunna uppgradera och prova olika PSU:er med tiden.

 

En nätdel är så viktig oavsett vad den driver när det kommer till hifi. Känsligast av allt (enligt mig) är nog ett RIAA eller DAC då de jobbar med så små signaler innan förstärkningen men även försteg och slutsteg är ju lika känsliga för kvalitet (låg störnivå) och kvantitet (resistans ut på nätdelen / max effekt). 

 

Nu blir det ju lättare än någonsin för "vanliga" kunder att kunna "modda" sin DAC eller riaa eller liknande genom att bara köpa en bättre nätdel / PSU. Jag vet att Olle Linder på Hifi & Musik jobbar med ett sådant test och jag hoppas att han kan få fram en bra artikel om detta och vilka skillnader som de kan göra. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...