Bebop Posted January 18, 2021 Posted January 18, 2021 Jag rensar lite i hyllan som förhoppningsvis kan glädja andra. Ortofon tonarmskabel: 1,000:- SÅLD! Mit Proline XLR-kabel 1 m: 600:- Koetsu Rosewood std (renoverad): 17,000:- ÅNGRAT MIG - BEHÅLLS SME III m nytt tonarmsrör och -kabel: 4,500:- Läs mer nedan... Ortofon tonarmskabel 6NX-TSW1010 (RCA -> RCA) SÅLD Prisvärd och välisolerad tonarmskabel från Ortofon (3 år gammal). Kapacitans 85 pF. Nypris idag ca 2,750:-. Jag låter den gå för SEK 1,000. Föjande omdöme beskriver väl mina intryck: REVIEW QUOTE 6NX-TSW1010 TONEARM CABLE "...While I listen to several albums on vinyl—with an SME 10 turntable and Dynavector 17D3 cartridge—a few consistent characteristics emerge. This cable offers a big sound, meaning that it supports a huge soundstage, with both width and height. Vocals sound very upfront, both as part of the perceived stage and in terms of their relation to the drivers. Bass is deep but a touch reticent in the mix. This cable delivers a lot of detail without the sound becoming strident or sibilant. It brings the listener to the front of the auditorium. Those desiring a more laid-back and organic presentation might find this cable a bit much, but for those seeking a more upfront sonic delivery, the Ortofon could be just the ticket." ToneAudio magazine AnalogAcholic, Reviewed by Rob Johnson MIT Proline XLR-kabel 1 meter Jag säljer en utmärkt XLR-kabel som jag köpte år 2000. Jag minns faktiskt inte vad den kostade då men jag tror det handlade om ca ca 3,000. Jag låter den gå för SEK 600. Koetsu Rosewood standard helrenoverad Jag säljer en legendarisk pickup som jag haft mycket glädje av. Den var inne hos Koetsu för ett par år sedan för renovering vilket innebär nytt nålarmsrör, ny nål och nytt innanmäte (spole och magnet, s k motor). Jag har spelat 192 LP med den (se räkneverk) vilket innebär drygt 125 timmar. Koetsu är kända för fantastiskt mellanregister, stor ljudbild och kraftull bas och en diskant med härligt skimmer. För jazz och klassisk musik är den ett första val. En renovering då kostade ca SEK 18,000. Idag är det betydligt dyrare. Koetsues pickuper har gått upp kraftigt i pris och riktpris idag på en ny är SEK 38,000. Jag säljer den för SEK 17,000. Här kan du läsa Stereophiles genomgång: https://www.stereophile.com/content/gramophone-dreams-21-emt-koetsu-miyajima SME 3009 Series III tonarm med nytt tonarmsrör och ny kabeldragning Jag har bytt tonarm till min andrespelare och säljer därför min SME III:a som jag för övrigt kostade på ett nytt tonarmsrör med litz silverkablar just före jul. Tonarmen är helt intakt med jag saknar låda och manual. Dessa finns att ladda ner på Vinylengine eller från SME. Jag har dessutom en sats silvekablar och med ingående tonarmsfäste om man vill byta kablar även sista biten. Av tillbehören har jag kvar "oljetråget" FD200 men bara en "paddel". Silikonolja saknas men finns att köpa. Jag använde aldrig detta bad. Tonarmen kan justeras både i höjd (VTA) och i sida för azimuth-inställning. SME III är en ultralätt titanarm (utbytbara) som är anpassad till MM-pickuper med relativt hög fjädringsmjukhet/complians. Ortofons, Audio Technicas och Nagoakas pickuper passar utmärkt. MC-pickuper kan också gå men jag har inte provat. Men jag kan tänka mig att lättare varianter typ Ortofons Quintet-serie kan passa rätt bra. Tonarmen ansluts med RCA-tonarmskabel. Ingår ej och det gör inte standardfäste till skivspelaren som är samma som för övriga SME-armar. Mitt pris är SEK 4,500 Vid intresser ber jag kontakta mig via PM eller mejl ropet.rp@gmail.com Quote
Recommended Posts