Jump to content

Hörselskada? Eller perfekt hörsel?


Strmbrg

Recommended Posts

Jag har ett jämnt högfrekvent sus i ena örat och ett puls-relaterat liknande sus i det andra.
Det ena örat skallrar lätt om jag spelar för högt dessutom. Utöver det så får jag lätt tryck-obalans i öronen som förvisso lätt kan justeras så fort det uppstår.
Uppenbarligen går det att "höra igenom" sådana skavanker och uppskatta riktigt god återgivning ändå.

Nå, själv då?
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, j_bloom said:

Är inte detta ett tecken på just dålig hörsel? 

 

Eller man klassificerar enbart bra hörsel med att höra ett brett spektrum? 

 

Så härligt att du fortfarande kan njuta trots tjutet!

Jag tänkte nog att dålig hörsel var samma sak som att höra dåligt, min tinnitus är mer ett irritationsmoment när det är för tyst eller om jag är för trött.

 

Link to comment
Share on other sites

Har bra hörsel, inga sus eller tut, men jag har en liten dipp i de absolut högsta frekvenserna på vänster öra som varit samma sedan jag testade detta för ca 20 år sedan. Detta är inget jag märker av. Jag är rätt säker på att det kommer från en Röyksoppkonsert på Jazzhuset i Göteborg för många år sedan. Det susade rätt mycket i vänster öra ett tag efter det. 

 

Kom att tänka på Beethoven. Stackars honom. Där var det mer problem med hörseln. Men vilken musik han fick till ändå. Dessutom dirigera halv eller hel döv vid sina uruppföranden. 

Link to comment
Share on other sites

Själv störd av tinnitus, kommer o går. Svårare att bortse från när man är trött... Skit. Sen hör jag inget ovanför 12500Hz men där ska väl inte en snart 60-åring vänta sig nåt bättre. Liten dip runt 9000Hz på vänster. 

 

Man skulle ha vårdat öronen lite bättre genom åren. Lumpen i flygvapnet var nog ingen höjdare för dom...

Link to comment
Share on other sites

Har haft en extremt god hörsel tidigare i livet, men som tyvärr blivit sämre med åren. Jag kan fortfarande höra syrsorna, men inte som för många år sedan fladdermössens riktningssignaler, som lär ligga något mellan 20-23 kHz. Senast jag mätte hörseln så konstaterades en dipp kring 4-6 kHz och en omvänd coqtailpartyeffekt, dvs. en försämrad förmåga att urskilja enskilda röster i ett sorl av många, kan jag märka. 

Är extremt känslig för vass och oren diskant, där jag ibland varit tvungen att lämna rummet i mässammanhang, när sådan uppstått. Därför har jag kanske en förkärlek för mjukhet och avrundning i toppen?

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, calm said:

Är extremt känslig för vass och oren diskant, där jag ibland varit tvungen att lämna rummet i mässammanhang, när sådan uppstått. Därför har jag kanske en förkärlek för mjukhet och avrundning i toppen?

Likadant för mig, det kan bli så outhärdligt för mig som att det känns som att livet lämnar kroppen och jag kan få en huvudvärk som sitter kvar i dagar, lite extremt kanske men så är det för mig :)

 

Syrsor hör jag men är osäker på fladdermössens riktsignaler - ska utforska detta mer till våren// sommaren när fladdermössen är tillbaka :)

Link to comment
Share on other sites

Ganska intressant eller tragiskt att ganska många har problem/viss hörselnedsättning nu när vi har råd/ möjlighet att förverkliga våra drömmar vi hade när vi var unga.

Tyvärr är det blir så att fler fysiska attribut blir nedsatta med stigande ålder.

Link to comment
Share on other sites

Det lär vara få över 50 som klarar över 14,000 Hz. Jag har inte mätt med lurar på länge men i svep som jag kör över anläggningen så stannar det ibland på 12.500 och andra gånger kring 14,000 men med osäkerhet. Om jag sätter örat till diskanten hör jag definitivt upp till 14,000 men jag vet inte hur precist det är. Nu är inte detta så stor grej tycker jag. Det mesta av musiken ligger kring 40-14,000 Hz. SR P2 sänder från 40 till mellan 12,5-14 kHz, enligt en radiotekniker som var med på Stockholmmässan en gång och pratade om digitalaudio. För att få stereo i radio används en pilotton (analog radio) på 19 kHz och därför satte man gränsen till 15 kHz. På klassiskt välljudande jazz LP från 50-60, typ Contemporary, Blue Note med flera satte man gränsen till 30-15,000 Hz. De köper vi ännu idag och prisar deras välljud.

 

Musik är ju mer än frekvensomfång. Dynamik, djup, bredd, panorama, balans, detaljer, seperation... och naturligtvis musiken i sig. Om man "bara" hör 40-12,500 Hz missar man inte mycket.

Link to comment
Share on other sites

Min fru säger att jag hör dåligt - men jag tror det beror på vad säger!

 

Jo min hörsel är sämre eller om det är hjärnan? När många pratar samtidigt så hör jag inte som förr eller om det är hjärnan som inte kan sortera?

När jag senast gjorde ett hörseltest för ca 1 år sedan så tyckte de att jag hörde bra för min ålder och med flera års bakgrundstester att kontrollera mot. Själv så tycker jag att det mer är dagsformen som avgör och att det är klara skillnader. Syrsor hör jag nog inte och frugan lyssnar jag bara till när jag vill eller måste:winking:

Frekvensmässigt vet jag inte riktigt men jag tror att det senaste testet visade på en dipp runt 6kHz och som högst i frekvens hörde jag upp till 13-13,5 kHz, sedan skilde det lite på vä/hö också, typ så vill jag minnas.

 

/byZan  

Link to comment
Share on other sites

Jag hörde som en 28 åring när jag var 35 vid test. Nu är jag snart 37. Har bara haft ringande öron två gånger i livet. Ena gången var när vi vinterfiskade på sjön ute i stugan och en knallkork small av, av misstag när jag skulle kontrollera ett gäddmete o det ringde till ordentligt i öronen.. Den andra gången var när jag spelade för högt i mina nuvarande Sennheiser HD-820. Sen bestämde jag mig för att inte använda så våldsamma hörlurar på ett tag.. Det var deh det. Däremot har jag en extremt stark röst när jag pratar och sjunger vilket inte alltid är uppskattat hos den närmaste familjen.. även om jag inte är tondöv då men.. Den rösten har gått i arv tydligen.. För min pappa och min farmor har/hade också väldigt extrema röster med att vi pratar väldigt högt i telefon osv. Jag skulle nog inte ha svårt o spräcka en mick när jag tänker efter.. :D

Link to comment
Share on other sites

Det finns ju ”audio test Tones” album på tidal.... ganska lätt att kolla sin hörsel och vilka frekvenser ens anläggning levererar, både via hörsel och med tex REW/U-MIK.... själv hörde jag 15K tydligt men sedan blev det värre. Tror många anser att de har fladdermus-hörsel för att de (som jag) hör när fladdermössen använder sin radar eller syrsor. Men det vi hör är nog bara andra delar av dessa toner, undertoner. De som påstår sig höra över 16K, snälla testa via detta album. Vore intressant att höra fler än jag. Jag trodde jag hade mycket bättre hörsel än vad det visade sig.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Adagio said:

Det finns ju ”audio test Tones” album på tidal.... ganska lätt att kolla sin hörsel och vilka frekvenser ens anläggning levererar, både via hörsel och med tex REW/U-MIK.... själv hörde jag 15K tydligt men sedan blev det värre. Tror många anser att de har fladdermus-hörsel för att de (som jag) hör när fladdermössen använder sin radar eller syrsor. Men det vi hör är nog bara andra delar av dessa toner, undertoner. De som påstår sig höra över 16K, snälla testa via detta album. Vore intressant att höra fler än jag. Jag trodde jag hade mycket bättre hörsel än vad det visade sig.

Jag hittade inte det refererade albumet så du kan väl lägga upp det i bild?

Mitt tidigare inlägg hade inget som helst syfte att utgöra något mått som underlag för någon jämförelse, mer än med mig själv och min utveckling av hörseln. Det blir lätt så att man tar sin hörsel för given och tyvärr underskattar den medicinskt/fysiologiska förändringen över åren. Egentligen är mellanregister-området mer intressant för musikåtergivning där huvudparten av musikinstrumenten ligger frekvensmässigt. Det innebär att man kan njuta av musik långt upp i åldrarna, med god behållning. Hifi-intresset tycks fokusera mer på bas- och diskantområdet som jag ibland kan tycka blir lite absurt och har mindre med musik och mer med teknik att göra. För den händelse man inte snöat in på piccolaflöjt eller orgelklanger i den nedre oktaven. Sedan har vi naturligtvis både över- och undertoner i spektrat för det hörbara området.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, calm said:

Jag hittade inte det refererade albumet så du kan väl lägga upp det i bild?

Mitt tidigare inlägg hade inget som helst syfte att utgöra något mått som underlag för någon jämförelse, mer än med mig själv och min utveckling av hörseln. Det blir lätt så att man tar sin hörsel för given och tyvärr underskattar den medicinskt/fysiologiska förändringen över åren. Egentligen är mellanregister-området mer intressant för musikåtergivning där huvudparten av musikinstrumenten ligger frekvensmässigt. Det innebär att man kan njuta av musik långt upp i åldrarna, med god behållning. Hifi-intresset tycks fokusera mer på bas- och diskantområdet som jag ibland kan tycka blir lite absurt och har mindre med musik och mer med teknik att göra. För den händelse man inte snöat in på piccolaflöjt eller orgelklanger i den nedre oktaven. Sedan har vi naturligtvis både över- och undertoner i spektrat för det hörbara området.

 

Calm

 

DC27B610-4D1F-4332-9A65-703C9CFE3DB2.png

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, calm said:

Egentligen är mellanregister-området mer intressant för musikåtergivning där huvudparten av musikinstrumenten ligger frekvensmässigt. Det innebär att man kan njuta av musik långt upp i åldrarna, med god behållning. Hifi-intresset tycks fokusera mer på bas- och diskantområdet som jag ibland kan tycka blir lite absurt och har mindre med musik och mer med teknik att göra. För den händelse man inte snöat in på piccolaflöjt eller orgelklanger i den nedre oktaven. Sedan har vi naturligtvis både över- och undertoner i spektrat för det hörbara området.

Jag håller generellt med helt och hållet. First things first. Men ibland är både 2:a, 3:e och 4:e prio intressant att diskutera. Speciellt hur de påverkar den musik vi lyssnar på.

 

Men en fundering jag har är om inte god återgivning är ännu viktigare om man har nedsatt eller skadad hörsel?

Det kan säkert bero på vilken typ av nedsättning/skada, men en del menar "det spelar ingen roll för han har så dålig hörsel". Det kanske är då det spelar som mest roll?

 

Jag har en kompis som haft en ganska kraftig nedsättning i många år, och den utrustning han har idag är helt fenomenal.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

Jag håller generellt med helt och hållet. First things first. Men ibland är både 2:a, 3:e och 4:e prio intressant att diskutera. Speciellt hur de påverkar den musik vi lyssnar på.

 

Men en fundering jag har är om inte god återgivning är ännu viktigare om man har nedsatt eller skadad hörsel?

Det kan säkert bero på vilken typ av nedsättning/skada, men en del menar "det spelar ingen roll för han har så dålig hörsel". Det kanske är då det spelar som mest roll?

 

Jag har en kompis som haft en ganska kraftig nedsättning i många år, och den utrustning han har idag är helt fenomenal.

Någon reagerade över medelåldern på de "musikjournalister" som testar utrustning mest hela dagarna och om de hade förutsättning att kunna höra tillräckligt bra? Jag tror att rutin och erfarenhet spelar en viss roll också och kan kompensera för visst tapp i fråga om tex. linjäritet i hörselkurvan. Återgiven musik handlar ju om så många fler parametrar som skall sammanfalla och där kommer rutinen in. Själv saknar jag sällan de utpräglade extremerna i återgivningen som ofta blir jobbiga i längden att lyssna på och nöjer mig att ett system kan återge ett piano på ett anständigt sätt. Det är inte alla system som kan lyckas med det har jag erfarit.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Kul övning. Jag klarade 20-13,000, möjligen 14,000. När det gäller 20 Hz är jag osäker på om det var tonen eller de vibrationer de sätter igång i rummet. Skulle vara intressant att höra kontrollerat med lurar. När jag mönstrade vill jag minnas att jag hörde upp till 18,000 Hz. De sa lite insmickrande att jag hörde som en katt.

 

Jag håller med @Adagio att många har nog en skev självbild över hur mycket de hör och brett frekvensomfång musik innehåller alternativt vad som krävs för bästa njutning.

 

Ett av mina favoritbolag både vad gäller musik och ljud är Contemporary. Lyssna t ex på Tiger Rag på denna där Ben Webster är med:

 

62540440-ADED-4B36-ADAC-11D77E0CE9AB.jpeg


På baksidan ges lite inspelningsinformation på de äldre utgåvorna, bl a frekvensomfånget som de anger 30-15,000 Hz. Det framgår dock ingen ”roll off” men det gör det på nästa exempel.

EB354531-E168-4A74-A47B-59485BF882FF.jpeg


Detta är också ett mycket välljudande album med ett mycket bra Armstrong-album. Firsta låten gavs t o m ut som maxisingel av Classic Record för ca 10 år sedan som är ”hard stuff” idag. Även mitt ex av LP’n är en Classic-utgåva och är eftertraktad av samlare. Den är inspelad 1962.

 

EF9C892D-F512-4F24-9E5D-E4CB2C77C11E.jpeg

 

Här anger man ett frekvensomfång på 16-25,000 Hz men med en avrullning på 13,75 dB vid 10,000 Hz. Man beskriver också varför man inte skurit av frekvensomfånget över det ”ohörbara” med lite av samma argument som @calle_jr använder i en annan tråd kring frekvensomfång.

 

732D2129-6EA9-4AE9-8FF1-ECCF0FE44E68.jpeg
 

Så om man ”bara” hör upp till 10-12,000 tror jag inte det har så stor påverkan. Vår svenska maestro Som fortfarande är aktiv med de främsta orkestrarna, Herbert Blomstedt är 93 år och en av hans viktigaste uppgifter är att se till att det är balans mellan orkesterenheternas tonbildning, klanger och dynamik. Jag är tveksam till att han hör över 10,000 Hz.

 

Simma lugnt, spela på och njut...

Link to comment
Share on other sites

Jag är snart 42 år gammal, varit på några högljudda konserter genom åren men skulle säga att jag åtminstone de sista 10-15 åren varit duktig på att alltid använda öronproppar (även om de åkt ut och in beroende på ljudvolymen och framförandet). Testade med två olika lurar, Focal Elear & Sony WH-1000XM3, och skulle säga att jag stannar på 13000 Hz. Det mest intressant var dock att jag märkte att Sony-lurarna, både med ANC på och av, lät illa på både 13 och 14kHz. Inget jag tänkt på när jag lyssnar på musik med dem men å andra sidan har jag inte hunnit använda de så många timmar ännu. Missljudet kommer inte heller när jag kör ett frekvenssvep utan bara vid konstanta toner. 

 

Får erkänna att jag blev lite nedslagen av mitt resultat av denna undersökning men det positiva är att jag inte behöver sova dåligt på nätterna längre över att mina högtalare har en ganska tydlig dipp över 16kHz. :grin:

Link to comment
Share on other sites

On 2021-01-20 at 10:51, j_bloom said:

Likadant för mig, det kan bli så outhärdligt för mig som att det känns som att livet lämnar kroppen och jag kan få en huvudvärk som sitter kvar i dagar, lite extremt kanske men så är det för mig :)

 

Syrsor hör jag men är osäker på fladdermössens riktsignaler - ska utforska detta mer till våren// sommaren när fladdermössen är tillbaka :)

Som en säljare i en hifi-butik en gång i tiden: "På mässa går man för att träffa folk o kolla in nyheter... Inte för att lyssna på musik... -I så fall har man fått det om bakfoten.." Sa han mycket vänligt till mig! :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har sedan tonåren på 70-talet sus och tjut i båda öronen. Är inte konstaterat att det är tinnitus, men det utgår jag från att det är.

Suset och tjuren började efter ett antal konserter i Scandinavium. Har för mig att det var Santana och Weather Report. 

 

Det är bara när det är tyst omkring mig som jag hör "problemet". För att slippa det lyssnar jag mycket på musik. 

Link to comment
Share on other sites

Jag hör mitt sus oavsett om det är tyst eller ej runtomkring. Det är bara att försöka bortse från det. Trots detta så är jag tydligen väldigt bra på att höra en del småskillnader i ljudåtergivning men vad som sker över kanske 13-14 kHz märker jag inte av.

Link to comment
Share on other sites

Körde en testomgång med testskivan som plockades via Tidal. Konstaterade att systemet och öronen klarar ungefär 30 Hz- ca 15 kHz spelat över högtalarna, sedan tar i vart fall något brus i övre delen över. Misstänker att det handlar om trafikbrus eller tätningslisterna i fönstren som susar. Skall man göra en seriös mätning av öronen så brukar jag få sitta i en heldämpad glasbur med hörlurar på, då kan man möjligen klara något uns mer i toppen.

Testet stärker min tes att mellanregistret är bärare av musiken. Vad det nu betyder i fråga om frekvensomfång och övertoner? I vart fall inte 20- 20K.:grin:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...