Jump to content

Alternativet till Carlson/Larsenhögtalare

figge
 Share

Recommended Posts

On 2021-01-24 at 15:50, Hans-Tommy said:

Hej igen

Gurkan har varit aktiv och optimerat frekvensresponsen på SMT högtalarna, se nedan, ytterligare en tanke om högtalarna, tror att de skulle fungera bra som tv högtalare, med sin stora ljudbild samt att de har ett stort ”sweatspot ” , samt at man ställer dem mot sidovägg vilket gör att de inte tar så stor plats //Tommy 

Älskar att högtalarna står "90 grader fel" vilket också återspeglas va iPad'ns orientering. :D

• 1 year later...

Hur har det gått med Svanå-högtalaren? Någon som vet om den är på gång, eller i malpåse?  Mest nyfiken för det är ett intressant koncept att ställa upp dem på det viset, likt Bremens ägg som också är tänkta för liknande placering.

Jag hade ett par Larsen innan jag köpte Maggies (1.6). Larsen var trevliga högtalare men hade begränsningen att de inte kunde optimeras så bra m a p position. Det var väl inte ett jätteproblem men det blev ganska avhängigt hur man möblerar vid väggen och hur den är beskaffad.

(Sen blev det tvärtom ... flytta ut högtalarna i rummet istället ... men mycket mer optimeringsvänligt).

Hm, det är sällan det rent praktiskt funkar med Sonab, Carlsson och Larsen mfl som just är avsedda att stå dikt mot vägg.

Åtminstone om man har det lite "gammaldags" och alltså inte kör den moderna, avskalade inredningsstilen. Bokhylla, byrå, skänk, sittmöbler... Även om det finns en liten ledig väggsnutt att ställa högtalaren dikt mot så är väggen inte fri runtomkring.

Här i vardagsrummet skulle det exempelvis gå att knöla in våra OA14, men de är förpassade till förrådet då det inte blev bra i praktiken av uppenbara skäl.

Nu spelar det ingen roll i just vårt fall. Vi spelar aldrig på vardagsrumsstereon ändå. 🙄

En bekant kom med en skivspelare och en NAD-stärkare för något år sedan. (Han ville byta lite pryttlar...) Vi har inte ens lyssnat på detta ännu. Snellarna har stått här kanske tio år nu och de har väl använts sammanlagt kanske fem, tio timmar... 😄

CBFA1D5D-DE13-4AB3-A1B0-257987F757B9.jpeg

19 minutes ago, Strmbrg said:

nellarna har stått här kanske tio år nu och de har väl använts sammanlagt kanske fem, tio timmar... 😄

Tycker det är roligt att din tråd då för några år sedan om Snellarna påverkade mig att skaffa ett par! När mina ger upp så vet jag var det finns ett mint par…

4 minutes ago, j_bloom said:

Tycker det är roligt att din tråd då för några år sedan om Snellarna påverkade mig att skaffa ett par! När mina ger upp så vet jag var det finns ett mint par…

Japp! Imponerande minne du har för övrigt! Minns knappt vad jag själv har gjort för inlägg för ens en vecka sedan. 😆

Du får göra upp med sambon i så fall. Jag skaffade dem åt henne, men det kanske hon inte minns. 😂

17 hours ago, lindvall said:

Hur har det gått med Svanå-högtalaren? Någon som vet om den är på gång, eller i malpåse?  Mest nyfiken för det är ett intressant koncept att ställa upp dem på det viset, likt Bremens ägg som också är tänkta för liknande placering.

Det undrar jag också!

Vi får fråga @SMT.

Jag vet att det inte är tanken med konceptet, men den redovisade uppställningen kompletterad med ett par toppar som spelar soundstage framåt skulle också vara intressant.

On 2022-02-16 at 13:28, lindvall said:

Det tidsödande  men stimulerande  jobbet   är avklarat  , vilket har resulterat i en familj av aktiva vingar  Har ej ännu  namnsatt  dem 
Den stora utmaningen har varit  att krympa bredden på wing/wave guiden till hälften (300mm bredd )  och samtidigt få en jämn 180 graders spridning  upp till 20000 Hz     Tack vare  BMS 4590  https://www.bmsspeakers.com/index.php-110.html?id=bms_4590
 samt  "trial and error" ,lyckades det över förväntan  (påminner mycket om den passiva Ving familjens långa utveckling   ) 
I storebror (1200*600*270mm) sitter  FaitalPro 15 PR400 https://faitalpro.com/en/products/LF_Loudspeakers/product_details/index.php?id=101060100     Håller helt med Troels Gravesens hyllningar  gällande detta element ,vilken  han använder i olika byggen   Tex http://www.troelsgravesen.dk/OBL-15.htm

Alla  modeller  kommer vara aktiva i basen för att behålla BMS 4590 höga verkningsgrad (ca 103dB /1 watt  )  BMS:s drivern delas vid  ca 400 Hz och ska kunna i alla 3 varianterna  väljas passiv eller aktiv    
Mellan  modellen är för närvarande ett Voigt horn (300*300*1200mm )  som  sprider  musikglädje  (spot on  storebror)  tack vare    två   FaitalPro 8PR200 ( usspeaker.com/faital pro 8pr200-1.htm)   element som laddar varje Voigt horn     Kommer dock testa några andra alternativ inom kort  och som vanligt så blir det min testgrupp med Gunnar/Gurkan i spetsen som har sista ordet :-) 

Minstingen är dock klar där  8PR200 är given pga  dess förmåga att spela  djupt och dynamiskt i små slutna lådor  Perfekt till tex aktiva surround högtalare där man önskar 180 graders spridning 

Nästa pilsner blir är att hitta ett företag som kan tillverka lådorna  Montering planeras   ske i Sthlm så fort design/tillverkning  av  lådorna är  klara 

active mellan och mini 2022 februari.jpg