Jump to content

Alternativet till Carlson/Larsenhögtalare

figge

Recommended Posts

En helt  otippad  högtalare håller på att ta form och ska  placeras på sidoväggarna för två kanal    Ving högtalaren  kom till när jag inte hittade någon  till rimligt pris som har ett bredbandigt 180 graders polär diagram som perfekt kan aktivera Ving familjen när deras polärdiagram skulle mätas upp

Liten  skillnad  på den  aktiva Ving högtalarens polärdiagram och den passiva Ving diffusorn !

Cad bilderna visar den större  av två std modeller  Den är bestyckad av en aktiv 15" bas (sluten låda ) samt  en kraftfull compressions driver  monterad inne i vingen Tillsammans  fungerar de som en 180 graders wave guide med 102dB  1w/m  (aktiv eller passiv )   Måtten 1200*270*600mm    Den mindre har måtten 600*270*600mm med samma wave guide Bestyckning av bas/mellan elementet är ej bestämt  

För tillfället så är de stora  prototyperna på utvärdering hos  Gunnar /gurkan   Det långa Impulsvaret  följer inte direkt skolboken :grin: men existerar i tex tall skogen   där  musiker gillar att spela  tex http://diffusor.com/PDF/Tuulikki-Bartosik.pdf  så Gunnar/gurkans  dom  blir en riktig cliffhanger  

Mer info kommer under Bransch forum till våren 

polar swing inside with diffusion  200mm high  s wing.jpg

polar s wing 2018 90 grader.jpg

active wing speaker living room.jpg

active Wing speaker oak.jpg

impulse respons active wing + 15 bass.jpg

12 hours ago, Muffin said:

Kul med ett nytt tänkande kring högtalare och att teknologin grundar sig på vetenskaplig forskning med avstamp i akustisk teori. Jag lovar att avvakta inköp nya högtalare innan jag hört dessa. Spännande 👍 

Kan vara värt en separat tråd.

Jag har varit i kontakt med Gurkan och han tycker de initialt är riktigt bra, han har bara svårt att ställa in basen med sin DSP, datorproblem

Tänkte lyssna själv på dem när det är fixat

tommy

22 hours ago, Ranefjord said:

Var på den demo som annordnades av Hifikit för något år sedan. För en butiksdemo (i en lokal som inte direkt är känd för sitt välljudande rum) lät det oförskämt bra! Ett av de mer välljudande butiksdemon jag bevittnat. Är inte bekant med andra orthoacustiska högtalare och detta var mig vetterligen de första "Carlsson" jag någonsin lyssnat på.

7 hours ago, shifts said:

Var på den demo som annordnades av Hifikit för något år sedan. För en butiksdemo (i en lokal som inte direkt är känd för sitt välljudande rum) lät det oförskämt bra! Ett av de mer välljudande butiksdemon jag bevittnat. Är inte bekant med andra orthoacustiska högtalare och detta var mig vetterligen de första "Carlsson" jag någonsin lyssnat på.

Nu blir ju jag sugen! Det var inte meningen. :grin:

1 hour ago, hbgot said:

Varför letar du alternativ till Larsen/Carlsson om du vill placera nära vägg? Är det designen eller ljudet som inte faller i smaken?

Det är inte till mig själv utan en kompis till rummet som finns tidigare.

On 2021-01-18 at 09:56, Hans-Tommy said:

Jag har varit i kontakt med Gurkan och han tycker de initialt är riktigt bra, han har bara svårt att ställa in basen med sin DSP, datorproblem

Tänkte lyssna själv på dem när det är fixat

tommy

Hej

Imorgon ska jag hem till Gurkan och lyssna på nedanstående//Tommy 

B0FE92B4-7853-4E92-832D-474F579178B1.jpeg

58 minutes ago, Hans-Tommy said:

Hej

En konstruktionsprincip som i teorin är klart intressant.

När jag suttit hemma och lyssnat på musik och stirrat in i Golden Hor diffusorer, så har tanken slagit mig många gånger.

Varför diffussera ljudvågorna i rummet när man borde göra det innan ljudvågorna lämnar högtalarna?

Diffusionen lär ju bli klart mer effektiv om det görs vid källan s.a.s. 

Jag är klart intresserad av denna tidiga studie och lyssna på resultatet!:thumbsup:

Som med alla nya uppfinningar, så är implementeringen avgörande för hur marknaden tar emot den.

2 hours ago, Muffin said:

Diffusionen lär ju bli klart mer effektiv om det görs vid källan s.a.s.

Du menar rundstrålande? Det är rätt tänkt så till vida att en verklig ljudkälla sällan beter sig som en högtalare i mellan och övre register. Dvs så riktat. I basen är den däremot ganska rundstrålande var man än riktar basen. Många gillar rundstrålande som MBL.

Annars är ju diffusion till för att dels släcka ut ljudreflexioner, dels för att simulera rymd med reflexioner som går kors och tvärs. Jag vet inte om det går att skapa från början.

Men det är en intressant fråga om akustikbehandling bör vara annorlunda för högtalare som sprider ljudet mer än vanliga högtalare. För spridande högtalare utnyttjar ju rummet mer. Frågan är också om rundstrålande/spridande högtalare passar bättre i stora rum? Jag misstänker det.

4 minutes ago, DrKlang said:

Du menar rundstrålande? Det är rätt tänkt så till vida att en verklig ljudkälla sällan beter sig som en högtalare i mellan och övre register. Dvs så riktat. I basen är den däremot ganska rundstrålande var man än riktar basen. Många gillar rundstrålande som MBL.

Annars är ju diffusion till för att dels släcka ut ljudreflexioner, dels för att simulera rymd med reflexioner som går kors och tvärs. Jag vet inte om det går att skapa från början.

Men det är en intressant fråga om akustikbehandling bör vara annorlunda för högtalare som sprider ljudet mer än vanliga högtalare. För spridande högtalare utnyttjar ju rummet mer. Frågan är också om rundstrålande/spridande högtalare passar bättre i stora rum? Jag misstänker det.

Vi får hålla isär strålningsmönster och diffusion.

Diffusion med Wingar och Golden Horn m fl är att dela upp och fördröja för att hjälpa hjärna att tolka, som ger en tydligare hörbarhet.

Som jag tolkar det har Mats tillämpat denna forskning direkt i en högtalare för första gången.

On 2021-01-22 at 12:44, Hans-Tommy said:

Hej

Hej

Nu har jag varit hemma hos Gurkan och lyssnat på hans nya högtalare.Krelle var med också, både jag och Krelle var förvånade över ljudbilden man får från högtalarna, de ger ungefär samma ljudbild som en rundstrålande högtalare, stor ljudbild med en live-känsla som är mycket tilltalande.Vi spelade skivor med John Coltrane och Ben Webster, saxofonljudet var riktigt bra, även pianoljudet på Bobo Stensons skivor lät bra ,på vissa anläggningar kan pianot bli lite vasst men inte här. Fördelen med högtalarna var också att sweatspot var stor , trots att man inte satt exakt mitt i sweatspot så var rösterna ändå mitt i ljudbilden. Det var en sak som störde mej, det var att det var svårt att förstå hur ljudbilden kunde bli det den blev. Man ställer upp högtalarna mot sidoväggen och så får man ändå en scen mitt i rummet, mycket okonventionellt och jag fattar ingenting som vanligt.
En annan fördel har jag förstått är att man slipper en massa  extra vingar.

Gurkans högtalare var helt passiva men hans Valvet två gånger 50 Watt fungerade bra tillsammans. Det går tydligen att få högtalarna helt aktiva om man vill.

Nedan är frekvensresponsen//Tommy 

F0CDAB22-F565-4C3E-BF1C-4AF213743C20.jpeg

Hej igen

Gurkan har varit aktiv och optimerat frekvensresponsen på SMT högtalarna, se nedan, ytterligare en tanke om högtalarna, tror att de skulle fungera bra som tv högtalare, med sin stora ljudbild samt att de har ett stort ”sweatspot ” , samt at man ställer dem mot sidovägg vilket gör att de inte tar så stor plats //Tommy 

12E166F9-0BB1-4886-88BF-57245B7ABBC9.jpeg

On 2021-01-17 at 21:18, SMT said:

Den är bestyckad av en aktiv 15" bas (sluten låda ) samt  en kraftfull compressions driver  monterad inne i vingen Tillsammans  fungerar de som en 180 graders wave guide med 102dB  1w/m  (aktiv eller passiv )   Måtten 1200*270*600

Intressant och innovativt. Gillar även måtten och placeringen som förutom att vara optimalt att placera i ett rum enkelt kan integreras med skivhyllor.

Det blir intressant att höra hur nedre mellanregister fungerar.