Jump to content

Köpråd


Lalalakrits

Recommended Posts

Tjena, ny här på forumet och skriver egentligen för en kompis räkning. 

 

Hans gamla SAT-amplifix sjunger på sista versen och nu vill han köpa en bättre begagnad förstärkare för max 10k, han sträckte ut en hand till mig för att få lite hjälp att navigera på begagnat marknaden.

 

Tänkte att hifirävarna på euphonia-forumet har säkert lite schysst input och know-how som kan peka oss i rätt riktning.

 

Högtalarna som ska drivas är dessa

 

http://v2.stereotimes.com/post/xavian-giulietta-loudspeakers

 

Rummet är ca 20m2, budgeten har han satt på max 10k. Han är en musikälskare med bred musiksmak, så något som spelar bra all around är uppskattat

 

Bomba oss med råd och tips.

 

Tack.

 

ru

Link to comment
Share on other sites

En gång i tiden (kan varit år 1998-2000) jämförde jag Amplifix mot Krell KAV300i på HiFi-Consult med Olle som demonstratör. Valet var faktiskt ganska lätt. Det var ett helt annat driv och tyngd med Krell. 

Skulle tro att det bir bättre fart, dynamik och kontroll med en integrerad Krell KAV 400 xi tex den som föreslås ovan, och en Krell 300i är inte heller fel. Körde med en sådan i många. Nu har en kompis köpt den och den ångar på som bara den.  Driver ett par små Magnepan hos honom. 

 

Unknown-4.jpeg.8ea86d3f6e72325e393f6d9782074d70.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips. Jo att högtalarna är lite krävande är en utmaning. Vi har kikat lite mot denna:

 

 https://hifitorget.se/visa_annons.php/mc_cormack_for_och_slutsteg_118256.htm

 

någon som har en kommentar eller erfarenhet av prylarna? Den tycks ha skapligt med kräm i skorna för att sparka på lite.

Link to comment
Share on other sites

Har inte hört dessa, men de är säkert bra. 

Med tanke på åldern så borde man nog se över lite komponenter. Kondensatorer och annat åldras både av användning och av att tiden går.  Renoverar man lite kan det säkert bli riktigt kul. 

Link to comment
Share on other sites

I slutet av 90-talet när jag var på jakt efter förstärkare hade jag möjlighet att jämföra följande apparater: Proceed, Mc Cormack DNA-1 och DNA-2, Krell, Mark Levinson och Audio Research. Jag vet att jag sorterade bort Proceed och Mc Cormack tämligen fort. Krell och Audio Research gick till min final. Valet i mitt fall föll på Krell.

 

Jag skulle därför solklart rekommendera Krell, både ljudmässigt, men också för att jag är övertygad om att den behåller värdet bättre och är lättare att sälja vidare.

 

//Tomas.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Tyking said:

I slutet av 90-talet när jag var på jakt efter förstärkare hade jag möjlighet att jämföra följande apparater: Proceed, Mc Cormack DNA-1 och DNA-2, Krell, Mark Levinson och Audio Research. Jag vet att jag sorterade bort Proceed och Mc Cormack tämligen fort. Krell och Audio Research gick till min final. Valet i mitt fall föll på Krell.

 

Jag skulle därför solklart rekommendera Krell, både ljudmässigt, men också för att jag är övertygad om att den behåller värdet bättre och är lättare att sälja vidare.

 

//Tomas.

Hola Tomas,

Tack för din input. Mc Cormack grejerna gled min kompis ur händerna pga. att han stekte lite väl länge på beslutet. Men nu så har han fått tipset om Krell. Nu är det 3 Pers som viftat med Krell flaggan, så det är nog dags att börja vända blickarna åt det hållet. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Lalalakrits said:

Hola Tomas,

Tack för din input. Mc Cormack grejerna gled min kompis ur händerna pga. att han stekte lite väl länge på beslutet. Men nu så har han fått tipset om Krell. Nu är det 3 Pers som viftat med Krell flaggan, så det är nog dags att börja vända blickarna åt det hållet. 

 

Skulle det bli Krell, é dé ingen sKrell. :grin:

Link to comment
Share on other sites

Det enda jag kan säga om Krell förslagen är att volymkontrollen på KAV 300'n tyckte jag gick i alldeles för stora steg, det var nästan alltid så att nivån jag ville lyssna på låg mitt emellan två steg så det var antingen lite för högt eller lite för lågt. 400 var bättre i det avseendet med mindre hack mellan varje nivå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...