Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har länge gått och funderat på att skaffa mig en streamer. Spelar bara strömmad musik och även om min nuvarande lösning är rätt smidig handhavandemässigt (en iPhone med en dongel) är det samtidigt rätt osmidigt att ha telefonen bunden med en kabel till en fysisk plats. Jag har tidigare även haft en överbliven laptop som spelade via en dac till stereon och var ganska nöjd med det tills datorn började strula... Så efter lite om och men har jag nästan kommit till ett beslut att jag kanske ska skaffa en ny lösning. 

Huvudkandidaten är en Innuos ZENmini Mk3 (länk: Innuos ZENmini mk3)

Det jag gillar med den är:

• Formfaktorn 
  • Relativt snygg
  • Bra omdömen 
  • CD-rom och hårddisk 
  • Inbyggd dac
  • Möjlighet till Roon 
  • Möjlighet till uppgradering (LPSU)

Det jag inte gillar är:

• Avsaknad av wifi

Finns det någon med erfarenhet av Innuos produkter? Hur är InnuOS? Vilka andra alternativ borde man överväga? 

Posted

Skaffa den om du gillar den. Att den inte har wifi är ingen nackdel. Wifi är ett elände. Sedan jag drog ethernet kabel från min server och router har allt fungerat relativt bra, med wifi var det .....:diss: otroligt frustrerande.

Posted

Jag har haft en MkII och tyckte InnuOS kändes gediget, stabilt och väl genomtänkt. Innehållsmässigt är det dock ett sminkat Vortexbox med lite tillägg, om man nu har synpunkter på det. Och ha i åtanke att utan Roon, måste du ha någon form av kontroll-app.

Men, Innuos ryktas ju ha en större uppgradering på G, tillsammans med styrapp! 

Jag skulle (ryktesbaserat) inte lägg mer förtroende vid den analoga utgången än att den är väl ljudande och funktionell, men kanske inte high end.

Summering: En vettigt konstruerad apparat, mångsidig och funktionell, för det mindre biblioteket. (Den envisas idag med att all musik som skall läggas till biblioteket måste kopieras till den interna lagringen, den är inte nöjd med t.ex. en nätverkssökväg)

Posted

Att man inte kan förvänta sig underverk av DACen är jag helt med på, men det är en start. Får komplettera med DAC vid ett senare tillfälle. Att streamers inte har vettiga DACar inbyggda verkar vara ett generellt "problem".  

Innehållsmässigt är mk3 annorlunda mot mk2. 

MK3:

innuos-zenmini-mk3-innen1.jpg

MK2:

innuos-mini-componentes.jpg