Jump to content

BNC-kablage, samma-lika eller?..


Strmbrg

Recommended Posts

Nu när man nu sitter med en MScaler och en TT2, så har jag börjat undra lite över det här med BNC-kablaget som sammankopplar de två. Två parallella kablage mellan apparaterna krävs för överföring av den högsta samplingsfrekvensen (705/768kHz).

Som med allt annat i kabelväg så kan det skena iväg rejält. Om inte annat så åtminstone prismässigt.

Kablage med BNC i båda ändar finns i princip inte i de fysiska butikernas lagersortiment och de finns knappt ens hos nätbutikerna. Dvs knappt ens som beställningsvaror...

Jag letar främst efter något såpass vardagligt som Supras Trico BNC-BNC. Den kostar bara en bråkdel av det mesta annat i ”märkesvaruväg”, men det är knappt ens att den dyker upp på nätsidorna. 

Frågan jag ställer mig är om det ens är meningsfullt att jaga BNC-kablar att ersätta de som följde med i kartongen till MScalern. Hade man kunnat lalla in i ”närmsta butik” och låna hem så vore det smutt, men att köpa något som kanske inte ger ett skvatt extra i klarhet känns tveksamt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Blue Jeans cable använder sig av standard kablar ifrån tex. Belden, Canare osv. 

Man betalar nog i detta fall mest för att de sätter ihop dem, materialet är inte en stor kostnad.

 

Deras digital kabel är mest troligt en Belden 1694A med Canare BNC kontakter. 

 

Skulle jag bara för sakens skull testa nått utan att lägga någon större summa skulle jag testa denna ifrån Canare.

 

https://www.audiophonics.fr/en/cables-numeriques-cables-numeriques-coaxial/audiophonics-canare-digital-coaxial-cable-75-ohm-bnc-bnc-05m-p-11580.html

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, octavia rs said:

Blue Jeans cable använder sig av standard kablar ifrån tex. Belden, Canare osv. 

Man betalar nog i detta fall mest för att de sätter ihop dem, materialet är inte en stor kostnad.

 

Deras digital kabel är mest troligt en Belden 1694A med Canare BNC kontakter. 

 

Skulle jag bara för sakens skull testa nått utan att lägga någon större summa skulle jag testa denna ifrån Canare.

 

https://www.audiophonics.fr/en/cables-numeriques-cables-numeriques-coaxial/audiophonics-canare-digital-coaxial-cable-75-ohm-bnc-bnc-05m-p-11580.html

 

 

Helt korrekt så är det Belden 1694A som används. Jag personligen tycker om att man får krimpade Canare kontakter hos BJC är värt den lilla extra kostnaden. Den kabeln från Audiophonics kostar ju typ samma. Inga stora pengar sett till mycket annat :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har man BNC så SKA det vara crimpta kontakter. Canares kontakter håller hög kvalité och ger garanterat ett bra resultat 

Sen är kanske frågan vad följer med Chord? Verkar kabeln vettig med vettiga kontakter så är där kanske inte stor mening med att byta dem bara för sakens skull.

Link to comment
Share on other sites

Om man har lust finns det rätt fina 75 Ohms koaxkablar eller triaxkablar att bygga själv.

 

För länge sedan testade jag ut denna som digitalkabel mellan CD-drive och DAC med mkt gott resultat, BNC krimpt över innerledare (lödd) och den inre skärmen och den yttre skärmen bara ansluten i sändaränden.

 

Just denna verkar ha utgått ur Elfa's sortiment men bra vad den. Sedan är frågan hur viktig kabeln är detta sammanhang.

image.png.235984a09cef0b07258d434991facaeb.png

 

https://www.elfa.se/sv/koaxialkabel-rg-6t-halogenfri-tpe-5mm-75ohm-koppar-foersilvrad-roed-100m-bedea-triax/p/30126011?q=&pos=97&origPos=97&origPageSize=50&track=true

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, octavia rs said:

Har man BNC så SKA det vara crimpta kontakter. Canares kontakter håller hög kvalité och ger garanterat ett bra resultat 

Sen är kanske frågan vad följer med Chord? Verkar kabeln vettig med vettiga kontakter så är där kanske inte stor mening med att byta dem bara för sakens skull.

Då har jag lärt mig något nytt. Kablarna som följer med M Scalern känns faktiskt inte alls vettiga. På mina så kändes kontakterna väldigt sladdriga. Stor skillnad mot BJC. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Strmbrg said:

Varför ska det vara vara pressade (crimpade) anslutningar?

För att det ska blir rätt impedans i kabeln 50 eller 75Ω för att vara anpassad till sändare och mottagare, det behöver därför i detta fall vara en 75Ω kabel och 75Ω kontakter. Terminerar du kabeln (monterar kontakterna) t.ex. genom att försöka löda fast dem så blir det någon helt annan impedans. Det kommer säkerligen att fungera men överföringen blir inte optimal.

Link to comment
Share on other sites

Nästan INGEN har BNC-BNC av lite högre kvalitet i lager.

Alltså oavsett fysisk butik eller nätbutik.

Tydligen en väldigt låg efterfrågan. Jag fick dock napp på två stycken Atlas-kablage hos en firma i Örebro, som dock saknar fysisk butik.

Han hade just två stycken.

Jag sa: ”Jag återkommer, de springer väl inte bort?”

Han kollade och det visade sig att det var enbart dessa två han tagit hem, och det var något år sedan...

Lite dyra, men jag slog till.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Akkelis Audio said:

Det finns en butik i Göteborg som har både Chord och Shunyata BNC/BNC - 75 ohms kablar :-)

 

Åfan! Ja, Göteborg är en bättre hifistad än Stockholm. Samma sak när jag ska sälja saker: Nästan alla köpare bor i västsverige...

Fast... de var ju inte ”jättegratis” de jag just såg på din hemsida...

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-01-15 at 07:24, Strmbrg said:

Varför ska det vara vara pressade (crimpade) anslutningar?

 

För att garantera att kabeln håller rätt impedans hela vägen genom kontakt-kabel-kontakt. En lödning kan resultera i att du får fel impedans i anslutningen och det kan uppstå reflektioner i kabeln, det fungerar garanterat men inte helt optimalt.

 

Kabel, kontakter och ett krimpverktyg är inte några dyra saker om man vill bygga själv men jag ser ju att du redan köpt annars hade jag gärna byggt ett par av vettig kvalite till dig då jag har krimpverktyg.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, octavia rs said:

 

För att garantera att kabeln håller rätt impedans hela vägen genom kontakt-kabel-kontakt. En lödning kan resultera i att du får fel impedans i anslutningen och det kan uppstå reflektioner i kabeln, det fungerar garanterat men inte helt optimalt.

 

Kabel, kontakter och ett krimpverktyg är inte några dyra saker om man vill bygga själv men jag ser ju att du redan köpt annars hade jag gärna byggt ett par av vettig kvalite till dig då jag har krimpverktyg.

Tack för erbjudandet! 
Nå, anslutningen mellan kabelns hane och apparatens hona är ju bara en "glidpassning" och inte en pressdito. Det vill säga noggrannheten tar liksom slut där själva kablaget tar slut... Det kan man såklart inte klandra kablagetillverkaren för, och det betyder såklart inte att kablagetillverkaren därför kan få slarva lite.
Vad jag undrar över är om den där noggrannheten i vissa avgränsade delar av en transmission kanske inte fyller någon funktion om inte hela transmissionen är lika noggrant uppbyggd. Det vill säga kablaget (kabeln med monterade kontakter) kan mätas upp och befinnas korrekt. Därmed: "bock - klart - perfekt!". Men ingen reflekterar över helheten.

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Strmbrg said:

Det vill säga noggrannheten tar liksom slut där själva kablaget tar slut...

 

Det gör den inte om elektronik tillverkaren implementerat BNC kontakten rätt på kretskortet och att kontaktöverföringen i en hona/hane påverkar impedansen nämnvärt de gör den inte det är därför man använder BNC kontakter just för att det borgar för att impadansen inte ändras nämnvärt i överföringen.

 

Till den överföring du använder med den data hastigheten och de frekvenser tror jag inte du behöver bry dig nämnvärt, har du två vettiga kablar och jag är rätt säker på att Chord vet hur man bygger med BNC då de ju liksom är deras "grej".

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, octavia rs said:

 

Det gör den inte om elektronik tillverkaren implementerat BNC kontakten rätt på kretskortet och att kontaktöverföringen i en hona/hane påverkar impedansen nämnvärt de gör den inte det är därför man använder BNC kontakter just för att det borgar för att impadansen inte ändras nämnvärt i överföringen.

 

Till den överföring du använder med den data hastigheten och de frekvenser tror jag inte du behöver bry dig nämnvärt, har du två vettiga kablar och jag är rätt säker på att Chord vet hur man bygger med BNC då de ju liksom är deras "grej".

Nä, det är säkerligen inget jätteproblem detta. Alltså, inget praktiskt ljudupplevelsemässigt problem. Jag kan ibland fastna i smådetaljer, fast jag inte vill fastna i dem. Det blir en fix idé som jag får svårt att skaka av mig. Jag förordar att man fokuserar på stora förbättringar innan man grottar ner sig i små "kanske-förändringar". Men likafullt kan jag ibland inte släppa det där detaljfnulandet. Jag har ju erfarit att även sådant som ofta avfärdats som meningslösheter utan verkan faktiskt emellanåt ger en stor verkan (kontroversiella apparater som Accuphases strömrenare eller Chords uppskalare exempelvis). Samtidigt kan jag inte alls detektera skillnader mellan olika filtreringar i DAC-ar, vilket somliga tydligen kan.
Nu har jag emellertid beställt ett par BNC-kablage av Atlas fabrikat (det krävs två mellan M Scaler och TT2) för den ohemula summan av dryga tvåtusen spänn. Jag överlever kostnaden, och skaffar dem egentligen av två skäl:

Nyfikenhet och någotslags gardering mot någon stor teknisk begränsning i transmissionen. Det senare bygger såklart på att Atlas-kablaget verkligen ÄR tekniskt mer fulländat än det kablage som följe med M Scalern.

Link to comment
Share on other sites

Värt att tänka på i sammanhanget är att BNC-kablage (50Ω) är industristandard för mätinstrument:smilingeyes:. Skulle det vara ett problem med överföringen i normala BNC-kablage så skulle de inte användas för det ändamålet. Går man däremot upp ännu högre i frekvens är det "tätare" kontakter som används t.ex. i spektrumanalysatorer och för mikrovågslänkar.

 

Jämfört med audio-kontakter så är BNC överlägsen, om RCA-kontakter hade används inom elektronikindustrin så skulle nog världen sett annorlunda ut:smilingeyes:.

Link to comment
Share on other sites

Passar på att sticka in en fråga.

Jag har en Allo Digi One som jag använder som radio. Jag behöver skaffa en ny coax kabel och tittade på Audiophonics sidan som Octavia rs länkade till.

Ser att det finns coax kablar med BNC/RCA terminering.

PÅ Digi One finns utgång för båda medan min CD/Dac endast har coax i form av RCA.

Är det möjligt/lämpligt/tillför det något, att använda kombinationen BNC/RCA eller är det bättre/enklare att köra RCA på båda sidor?

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, praz said:

Är det möjligt/lämpligt/tillför det något, att använda kombinationen BNC/RCA eller är det bättre/enklare att köra RCA på båda sidor?

 

Jag vet en som köpte en begagnad Nordost Valhalla RCA och delade den i 2 och satte BNC kontakter på den ena halvan för att jämföra. Som natt och dag hävdade han, den nya BNC kabeln var överlägsen RCA kabeln.

 

Svårt att säga om BNC/RCA kombinationen tillför något, men man kan ju tycka att även om det bara är i ena änden så är det ändå en bättre kontakt så varför inte?

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, praz said:

Är det möjligt/lämpligt/tillför det något, att använda kombinationen BNC/RCA eller är det bättre/enklare att köra RCA på båda sidor?

Viktigast skulle jag nog säga är kvaliteten på kabeln och att den är 75Ω, sedan beror det på utformningen av RCA-kontakten att den är 75Ω.

 

Svårt att säga något om ljudpåverkan utan att ha testat, men rent praktiskt är användningsområdet för en kabel med BNC i ena änden och RCA i den andra begränsad.

 

Ett alternativ är att köpa BNC-kabel och denna så har du sedan en ren BNC-kabel.

image.png.01cd57957d5f56fbc638b6e0e5da2ac3.png
https://www.audiophonics.fr/fr/adaptateurs-rca/canare-bcj-rcap-adaptateur-rca-bnc-75-ohm-haute-performance-p-10465.html

 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, LPL said:

Viktigast skulle jag nog säga är kvaliteten på kabeln och att den är 75Ω, sedan beror det på utformningen av RCA-kontakten att den är 75Ω.

 

Svårt att säga något om ljudpåverkan utan att ha testat, men rent praktiskt är användningsområdet för en kabel med BNC i ena änden och RCA i den andra begränsad.

 

Ett alternativ är att köpa BNC-kabel och denna så har du sedan en ren BNC-kabel.

Förstår jag dig rätt, att kombinera BNC/RCA är i sig inget problem "signal mässigt" utan mer en fråga om kvaliteten på kabel, terminering och kontakter.

Rätt utfört är det mer en praktisk fråga.

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, praz said:

Förstår jag dig rätt, att kombinera BNC/RCA är i sig inget problem "signal mässigt" utan mer en fråga om kvaliteten på kabel, terminering och kontakter.

Rätt utfört är det mer en praktisk fråga.

Jag skulle säga det, sedan är det som alltid med hifi att det inte går att säga att något inte påverkar ljudet:smilingeyes:

 

BNC är en bättre standard än RCA men rätt utfört med bra RCA-kontakt så ser jag det inte som ett problem att kombinera BNC/RCA. Det som kan hända oavsett kontakt och kabel är att det blir dålig impedansanpassning och det blir ringningar, sedan huruvida det påverkar ljudet i slutändan är svårt att svara på. Jag hade nog i första hand valt den kabel som jag hade mest nytta av även om jag skulle byta produkter. 

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, AlfaGTV said:

Hur vet man att det inte är kontaktering eller implementation i apparaterna man jämför? :unsure:

 

Det vet man väl aldrig, han har en del erfarenhet av att bygga kablar, men så fort det är en annan kontakt så blir man ju beroende av implementationen i apparaterna som kan skilja sig åt.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, LPL said:

, sedan huruvida det påverkar ljudet i slutändan är svårt att svara på.

Jo så är det, men den huvudsakliga användningen är ju för radiolyssning från nätet, så det det finns kanske inte anledning att sikta för högt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...