Jump to content

Streaming & hastighet.

Recommended Posts

Vi bytte internetleverantör i fastigheten, vilket innebär att hastigheten ökade från 100 MB/s till nästan 600 MB/s.
Det är förstås kul och bra på en massa sätt. En fördel är att Spotify låter mycket bättre, mer transparens och dynamik. 
Jag hade inte alls förväntat mig det och blev förvånad. Jag förstår inte riktigt varför det blir så heller?
Är det nån som har liknande erfarenhet? Eller som förstår vad det beror på?
Det skulle också kunna vara så att jag inbillar mig, men jag hade inte ens funderat på om det skulle bli bättre ljud. 

Å andra sidan är det ju en billig tweak :-) 

Om du vet att du har samma inställningar inne i Spotify nu som tidigare och får den effekten får man vara väldigt nöjd!

Bara att tacka och bocka, fast jag förstår inte riktigt varför det skulle bli så. Kanske nån kan förklara?

Jag ser det nog som att det troligen är färre "hopp" på "route'n" till Spotify's servrar och kanske bättre kvalitet på överföringarna. Det skulle kunna påverka om paketen levereras korrekta (färre omsändningar) och i rätt ordning (mindre mängd arbete med sortering och buffring).

Sen är det rätt uppseendeväckande om du märker så markant skillnad med Spotify, tänk bara om du haft Qobuz! ;) 

Skojar givetvis, men ändå lite seriös. Jag tycker generellt att kvaliteten som Spotify erbjuder är fullt tillräcklig, för mitt syfte med streaming, dvs. provlyssna och besluta om jag ska köpa plattan eller ej. Men det är ingen tvekan om att både Tidal och Qobuz erbjuder en tydligt högre kvalitet, där materialet faktiskt gör det möjligt att höra denna.

Men, jag tar en bra inspelning på Spotify varje dag, före en medioker på Qobuz

• 3 months later...

Vi var extremt sena in i dator- och internetvärlden här hos mig. Den första privata datorn skaffades först 2009, då även ett Comhemabonnemang upprättades. Routern från dess har hängt med ända till för några dagar sedan. 

Jag hade nämligen den sista tiden störts av att Tidal dummar sig, byter spår, låser sig etcetera. Att slösurfa samtidigt med FLAC-uppspelning var närmast ogörligt... Efter en Bredbandskollen-koll visade det sig att nedladdningen låg i häradet 10-15 Mbit/s. Abonnemanget skall ge uppemot 200 Mbit/s.

Comhem levererade en ny router och nu är allt som sig bör. 

Jag är inte den som regelbundet kollar upp såna här saker, så det har säkert varit småsunkigt länge.

Kanske har det varit bitvis hackigt i överföringen så att Spotify nedgraderat sig - om den kan det. Vi känner väl för det mesta till hur det låter när en Skypesession har dålig överföring? Det blir som i mycket av dagens popmusik - sångerska/sångare får en vocoderlikt elektrisk röst.