Jump to content

Recommended Posts

Valde ordet drömmar i rubriken då det klingar charmigare i mina öron än ordet planer.

Tänkte i vilket fall som helst att i denna tråden försöka få ner på pränt om hur några av mina planer och önskemål ser ut för mitt musiklyssnande framåt i tiden.

Musik

Jag ska detta året fortsätta min vandring bland bluesmännen,  jag började så smått i förra året med att försiktigt börjat krypa runt bland de stora kungarnas första album Albert, Freddie och B.B.  Jag har även varit och nosat på britterna, framför allt Peter Green som blev en direkt förälskelse.

En annan önskan är att bli mer belevad i den klassiska musikens värld  - jag tänker att  jag i alla fall vill utforska en kompositör och minst  en solist detta året.

Materia:

• Jag ska sluta att köpa nyproducerade LP skivor, med undantag för nya album som är producerade med  analog mastering
  • Jag ska enbart köpa original releaser på LP som är mastrade analogt. Jag vet fortfarande inte hur jag tar reda på om ett album har gjorts med digital eller analog mastering - det kanske någon kan ge ett enkelt svar på här? 
  • Jag ska ge mig in i den digitala världen igen, med allt vad det innebär. Jag har insett att min analoga musiksamling är för liten och att jag inte kommer ha varken råd eller plats att få den tillräcklig för att tillfredsställa mina behov i dagsläge.  

Recensioner

Det hade varit roligt att prova på att recensera  ett album och en pryl detta året här på forumet. 

Nåja, vi får se vad fan som blir.

Over and out för denna gången.

/Yours truly

:thumbsup:

10 minutes ago, j_bloom said:

Jag har även varit och nosat på britterna

Jag tror du skulle gilla Graham Bond och Julie Driscoll/Brian Auger/Trinity.

12 minutes ago, j_bloom said:

jag tänker att  jag i alla fall vill utforska en kompositör och minst  en solist detta året

Med tanke på vad jag tror du uppskattar, föreslår Saint-Saëns och/eller Khatchaturian.

6 minutes ago, j_bloom said:

det kanske någon kan ge ett enkelt svar på här? 

Med största sannolikhet; om förstautgåvan är senare än 1985 och det inte står annat på den så är det en digital master.

3 hours ago, j_bloom said:

Jag ska sluta att köpa nyproducerade LP skivor, med undantag för nya album som är producerade med  analog mastering

Då blir det nog inte så många inköp. De flesta, om inte alla, nyproducerade LP har en digital station någonstans i kedjan. Men varför är du ”rädd” för det? Är det bra gjort så är det inget fel på digitala verktyg. De flesta gamla inspelningar är överförda till digitala kopior kanal för kanal och ommastringar görs digitalt från dessa. Enligt HiFi News, som intervjuade EMI’s tekniske chef för några år sedan hade man digitaliserat ca 90 % då. Det var för ca 6-7 år sedan.

Den stora fienden stavas komprimering, överdriven sådan.

Jag ska enbart köpa original releaser på LP som är mastrade analogt.

Det är enklare. De började med digitala inspelningar 1980. Digital mastring något år senare. Skall du vara riktigt säker så är brytpunkten 1980. Då var digitalt ett säljargument så det brukar framgå av omslagen. 

Mitt allmänna tips är att inte gräva ner för djupt i formaten. Lyssna på musik, inte på format. De senaste dagarna har jag plöjt igenom  ett 15-tal Kenny Burrell-album på Fantasy, Blue Note, Argo och Prestige. De är analoga från början till slut men tro inte att allt låter bra för det. Arbetet måste också göras med kvalitet. Hellre en bra digital utgåva än en dålig analog eller tvärt om. 

Jag har massor av ECM-album, ca 50/50 CD/LP. Om vi bortser från en del knäppar på vinylen är det svårt att höra skillnad på dem. På senare tid har jag köpt några ommastrade (digitalt) i DSD64. De låter bättre än både gamla cd- och lp-utgåvor. Jag har ca 15 boxar av klassisk musik på Decca, RCA Living Stereo, Mercury, Philips, Harmonia Mundi och EMI. De är alla ommastrade digitalt och låter fantastiskt bra. Jag har många av dem också på LP. De är bra de också men långt ifrån alla. En annan utmaning med gamla bra utgåvor på vinyl är att hitta bra pressningar, veta vilka de är, i bra skick och vara beredd att betala för dem. Ett exempel är Dave Brubecks ”Time Out” som gavs ut 1959. Sedan dess har det släppts 244 olika utgåvor... Samtidigt är det lite kul att hitta fina vinylplattor.

Jag försöker hålla mig till LP för allt som är inspelat före ca 1985. Resten köper jag på digitala format. Men jag gör också en del övertramp.

Jag ska ge mig in i den digitala världen igen, med allt vad det innebär.

Det tror jag är klokt. Många som förfäktar de digitala formaten har satsat massor på sin skivspelare, pickup, arm, riaa och kablar. Sedan jämförs med tämligen ordinär cd-spelare eller dac. En digital rigg kan låta väl så bra och t o m bättre än en vinylrigg. Den stora skillnaden ligger ofta i kvaliteten på utgåvor, inte formatet. De högupplösta filer som säljs idag håller oftast mycket hög kvalitet. Även CD/SACD. Då pratar jag jazz och klassisk musik. Listmusik har jag sämre erfarenhet av, mest pga av överdriven komprimering men det kan gälla även LP. Jag har sett hemska siffror på vinyl av nyutgåvor av t ex Deep Purple.

Drömmar till skillnad från mål har inte samma krav på uppfyllelse. De sätter dock näsan åt en viss riktning.

En sak till... stress är en hifi-väns värsta fiende. Låt det ta tid, kläm och känn, lyssna, läs, jämför... du har tiden på din sida och mycket att upptäcka och erfara under många år. Tekniken står inte still heller. Det kommer att finnas grejer varje år.

Lycka till!