Jump to content

Digitala framtidsdrömmar


parsifal

Recommended Posts

Valde ordet drömmar i rubriken då det klingar charmigare i mina öron än ordet planer.

Tänkte i vilket fall som helst att i denna tråden försöka få ner på pränt om hur några av mina planer och önskemål ser ut för mitt musiklyssnande framåt i tiden.

 

Musik

Jag ska detta året fortsätta min vandring bland bluesmännen,  jag började så smått i förra året med att försiktigt börjat krypa runt bland de stora kungarnas första album Albert, Freddie och B.B.  Jag har även varit och nosat på britterna, framför allt Peter Green som blev en direkt förälskelse.

 

En annan önskan är att bli mer belevad i den klassiska musikens värld  - jag tänker att  jag i alla fall vill utforska en kompositör och minst  en solist detta året.

 

Materia:

  • Jag ska sluta att köpa nyproducerade LP skivor, med undantag för nya album som är producerade med  analog mastering
  • Jag ska enbart köpa original releaser på LP som är mastrade analogt. Jag vet fortfarande inte hur jag tar reda på om ett album har gjorts med digital eller analog mastering - det kanske någon kan ge ett enkelt svar på här? 
  • Jag ska ge mig in i den digitala världen igen, med allt vad det innebär. Jag har insett att min analoga musiksamling är för liten och att jag inte kommer ha varken råd eller plats att få den tillräcklig för att tillfredsställa mina behov i dagsläge.  

 

Recensioner

Det hade varit roligt att prova på att recensera  ett album och en pryl detta året här på forumet. 

 

Nåja, vi får se vad fan som blir.

 

Over and out för denna gången.

 

 /Yours truly

 

Edit:

*Rubrik ändrad från Framtidsdrömmar till Digitala framtidsdrömmar

Link to comment
Share on other sites

:thumbsup:

 

10 minutes ago, j_bloom said:

Jag har även varit och nosat på britterna

Jag tror du skulle gilla Graham Bond och Julie Driscoll/Brian Auger/Trinity.

 

 

12 minutes ago, j_bloom said:

jag tänker att  jag i alla fall vill utforska en kompositör och minst  en solist detta året

Med tanke på vad jag tror du uppskattar, föreslår Saint-Saëns och/eller Khatchaturian.

 

 

6 minutes ago, j_bloom said:

det kanske någon kan ge ett enkelt svar på här? 

Med största sannolikhet; om förstautgåvan är senare än 1985 och det inte står annat på den så är det en digital master.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, j_bloom said:

Jag ska sluta att köpa nyproducerade LP skivor, med undantag för nya album som är producerade med  analog mastering

Då blir det nog inte så många inköp. De flesta, om inte alla, nyproducerade LP har en digital station någonstans i kedjan. Men varför är du ”rädd” för det? Är det bra gjort så är det inget fel på digitala verktyg. De flesta gamla inspelningar är överförda till digitala kopior kanal för kanal och ommastringar görs digitalt från dessa. Enligt HiFi News, som intervjuade EMI’s tekniske chef för några år sedan hade man digitaliserat ca 90 % då. Det var för ca 6-7 år sedan.

 

Den stora fienden stavas komprimering, överdriven sådan.

3 hours ago, j_bloom said:

Jag ska enbart köpa original releaser på LP som är mastrade analogt.

Det är enklare. De började med digitala inspelningar 1980. Digital mastring något år senare. Skall du vara riktigt säker så är brytpunkten 1980. Då var digitalt ett säljargument så det brukar framgå av omslagen. 
 

Mitt allmänna tips är att inte gräva ner för djupt i formaten. Lyssna på musik, inte på format. De senaste dagarna har jag plöjt igenom  ett 15-tal Kenny Burrell-album på Fantasy, Blue Note, Argo och Prestige. De är analoga från början till slut men tro inte att allt låter bra för det. Arbetet måste också göras med kvalitet. Hellre en bra digital utgåva än en dålig analog eller tvärt om. 
 

Jag har massor av ECM-album, ca 50/50 CD/LP. Om vi bortser från en del knäppar på vinylen är det svårt att höra skillnad på dem. På senare tid har jag köpt några ommastrade (digitalt) i DSD64. De låter bättre än både gamla cd- och lp-utgåvor. Jag har ca 15 boxar av klassisk musik på Decca, RCA Living Stereo, Mercury, Philips, Harmonia Mundi och EMI. De är alla ommastrade digitalt och låter fantastiskt bra. Jag har många av dem också på LP. De är bra de också men långt ifrån alla. En annan utmaning med gamla bra utgåvor på vinyl är att hitta bra pressningar, veta vilka de är, i bra skick och vara beredd att betala för dem. Ett exempel är Dave Brubecks ”Time Out” som gavs ut 1959. Sedan dess har det släppts 244 olika utgåvor... Samtidigt är det lite kul att hitta fina vinylplattor.

 

Jag försöker hålla mig till LP för allt som är inspelat före ca 1985. Resten köper jag på digitala format. Men jag gör också en del övertramp.

3 hours ago, j_bloom said:

Jag ska ge mig in i den digitala världen igen, med allt vad det innebär.

Det tror jag är klokt. Många som förfäktar de digitala formaten har satsat massor på sin skivspelare, pickup, arm, riaa och kablar. Sedan jämförs med tämligen ordinär cd-spelare eller dac. En digital rigg kan låta väl så bra och t o m bättre än en vinylrigg. Den stora skillnaden ligger ofta i kvaliteten på utgåvor, inte formatet. De högupplösta filer som säljs idag håller oftast mycket hög kvalitet. Även CD/SACD. Då pratar jag jazz och klassisk musik. Listmusik har jag sämre erfarenhet av, mest pga av överdriven komprimering men det kan gälla även LP. Jag har sett hemska siffror på vinyl av nyutgåvor av t ex Deep Purple.

 

Drömmar till skillnad från mål har inte samma krav på uppfyllelse. De sätter dock näsan åt en viss riktning.

 

En sak till... stress är en hifi-väns värsta fiende. Låt det ta tid, kläm och känn, lyssna, läs, jämför... du har tiden på din sida och mycket att upptäcka och erfara under många år. Tekniken står inte still heller. Det kommer att finnas grejer varje år.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

On 2021-01-12 at 00:28, Bebop said:

Jag försöker hålla mig till LP för allt som är inspelat före ca 1985. Resten köper jag på digitala format. Men jag gör också en del övertramp.

 

Min tanke med att bara köpa analoga pressar grundar sig i att jag för tillfället inte har råd eller plats med att köpa all den musik jag vill ha på vinyl, jag tycker din strategi låter förnuftig och vill anamma den.

 

 Dessutom så känner sig inte min dam härhemma sig bekväm med att hantera LP-skivorna och skivspelaren ännu, det är inte det att det är för svårt utan hon tycker att stegen är för många och att det tar för lång tid innan hon kommer fram till destination och kan  spela musiken, hon är på den biten mer bekväm av sig än mig och kan inte njuta av själva processen på samma sätt.

 

On 2021-01-12 at 00:28, Bebop said:

De sätter dock näsan åt en viss riktning.

Det är just det jag är ute efter i detta inlägget, att ta en riktning och sen behöver inte det betyda att det verkligen  blir såhär, För mig är det ett fint sätt att befästa mina lösa tankar på ett konkret vis, så kan jag släppa dem och frigöra plats inne i mitt huvudkontor :)

 

On 2021-01-12 at 00:28, Bebop said:

En sak till... stress är en hifi-väns värsta fiende. Låt det ta tid, kläm och känn, lyssna, läs, jämför... du har tiden på din sida och mycket att upptäcka och erfara under många år. Tekniken står inte still heller. Det kommer att finnas grejer varje år.

 

Amen to that! 

Tack för att du påminner mig.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Digital lösning

 

 

1. Källa - Tidal på dator/ Ipad eller Telefon.

2.Wifirouter

3. Ethernetkabel

4.DAC med ethernetanslutning

5. Obalanserade eller balanserade kablar till förstärkaren

5. XLR/ obalanserade kablar till min förstärkare.

 

 

Såhär tänker jag som ett första steg till att börja spela musik från datorn/ mobilen igen kommer att se ut - jag vill först och främst kunna komma igång och streama Tidal men framåt i tiden vill jag även kunna ha möjlighet att köpa/ lagra musik och köra Roon fullt ut.

 

Jag antar för att få ovan ritade lösning till att fungera så har jag begränsat mig till dacar som kommer förberedda för Tidal, och om jag inte ska begränsa mig på det viset så är det  att skaffa en extern streamer som gäller och då kan jag välja valfri Dac?

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • parsifal changed the title to Digitala framtidsdrömmar
31 minutes ago, j_bloom said:

Jag antar för att få ovan ritade lösning till att fungera så har jag begränsat mig till dacar som kommer förberedda för Tidal, och om jag inte ska begränsa mig på det viset så är det  att skaffa en extern streamer som gäller och då kan jag välja valfri Dac?

 

Det är väl en bra sammanfattning. Visst är det smidigt, rent och prydligt att ha en ethernet kontakt in och inget mer, men som diskuterats lite i andra trådar också så är det ju inte fullt så enkelt, det är ingen ljudsignal som kommer via ethernet utan det behövs mer eller mindre en liten minidator i DAC:en som behandlar och spelar upp musiken. Det finns bra implementationer av detta där t.ex Lumin och MSB gjort det bra, men då börjar det också kosta pengar. I grund och botten så är det väl dock ofta det som det handlar om, hur mycket pengar man är beredd att lägga. Om du vill känna större frihet att välja DAC så kan du ju satsa på en lite billigare streamer typ BlueSound eller Sonore UltraRendu och lägga pengarna på en bättre DAC istället, till och med i väldigt dyra DAC:ar är det ju ibland mer eller mindre vad man får ändå med den "inbyggda" ethernetporten.

Link to comment
Share on other sites

@j_bloom nu vet jag inte om just bilden på DAC (Denafrips) är en DAC du övervägt men den har inte möjlighet att ha nätverk direkt in och stöd för Tidal (ja det finns RJ45 portar på den men det är I2s anslutningar för att mata den direkt med denna signal).

 

Din koppling ovan här kommer således inte att fungera som du tänkt med dessa apparater och ha Tidal i dator/platta som källa via nätverket då behöver produkten på nätverket stödja Tidal Connect  https://tidal.com/supported-devices?filter=tidal-connect

 

Antingen så behövs det en DAC med stöd för streaming typ. Lumin, dCS tex. dessa har egna appar för att streama Tidal och även ifrån NAS eller liknande utan Roon men de är även Roon endpoints. Eller så får du skaffa en DAC utan nätverk och sen ha en extern endpoint även där finns det modeller hos tex. Lumin som fixar detta och kopplas då förslagsvis via USB till DAC.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

DAC (Denafrips) är en DAC du övervägt men den har inte möjlighet att ha nätverk direkt in och stöd för Tidal (ja det finns RJ45 portar på den men det är I2s anslutningar för att mata den direkt med denna signal).

Tack, har inte bestämt mig för vilken DAC det blev, Denafripsen var den första jag sökte på och trodde faktiskt att den skulle klara det efter att ha tittat på bilder på baksidan. 

Så om jag ska köra enligt min bild så är det isåfall Lumin D2 eller Bluesound Node som är aktuellt.

1 hour ago, octavia rs said:

Eller så får du skaffa en DAC utan nätverk och sen ha en extern endpoint även där finns det modeller hos tex. Lumin som fixar detta och kopplas då förslagsvis via USB till DAC.

Det känns som att detta är vägen att gå för mig i dagsläge.

 

2 hours ago, VoicesInMyHead said:

Om du vill känna större frihet att välja DAC så kan du ju satsa på en lite billigare streamer typ BlueSound eller Sonore UltraRendu och lägga pengarna på en bättre DAC istället, till och med i väldigt dyra DAC:ar är det ju ibland mer eller mindre vad man får ändå med den "inbyggda" ethernetporten.

Har läst dessa trådarna flera gånger men ändå så glömmer jag eller önskar att någon revolutionerande och prisvänlig produkt som innehåller allt ska ha släppts sedan inläggen var författade :) 

 

Jag har himla lätt för att sticka iväg och köpa en produkt som ligger över min budget och sen inte ha råd på lång tid att balansera upp hela kedjan. Ett bra exempel på det är min fina skivspelare som används med ett riaa för 1000-lappen.

 

I detta fallet är det säkert lätt hänt att jag köper en dyr dac och så får chromecast agera streamer.... :)  förstår själv hur dumt det är och ska verkligen försöka undvika  att det blir så.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, j_bloom said:

Ett bra exempel på det är min fina skivspelare som används med ett riaa för 1000-lappen.

Jag tycker inte att det är helt fel att lägga hela budgeten på en bra skivspelare som du kan leva och vara nöjd med väldigt länge. Alternativet att kompromissa med både skivspelare och riaa vilket lätt kan leda till att man inte blir riktigt nöjd med nån av dem och det blir ännu dyrare i slutändan:smile:. En billig riaa gör oxå sitt jobb och med en bra skivspelare är det lättare att hitta den rätta riaan.

 

Lite besvärligare med streamers och dacar där det rör på sig en hel del och kommer nya modeller hela tiden. Jag skulle nog nöja mig med någon billig lösning till att börja med och hellre lägga pengarna på den analoga kedjan så den blir "klar".

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, LPL said:

Lite besvärligare med streamers och dacar där det rör på sig en hel del och kommer nya modeller hela tiden.

Jag tycker nog denna aspekt problematiseras. En bra DAC/Streamer är en bra DAC/Streamer...

Jag har vänner som kör både Squeeze, Sonos (1) och det fungerar utmärkt. Min gamla Embla snurrar fortfarande som en riktigt bra streamer hos Jojje, den släpptes på marknaden 2009 så vitt jag minns? Jag har själv en Marantz NA-11S1 i racket från 2013, den låter riktigt bra och funktionaliteten är så bra man kan förvänta sig med dess UPnP-baserade uppspelning och app. Den fungerar ännu bättre som DAC till en Roon Bridge, och flexibilitet är lika önskvärt idag som för 10 år sedan.

 

Visst, sätter man det i relation till en skivspelare så kanske de här tidsperspektiven känns kortsiktiga. Vad jag skulle undvika idag är att betala merkostnad för licensierade format som MQA och liknande. Och jag skulle ALDRIG köpa en produkt som utlovar "den o den funktionaliteten kommer i en kommande uppgradering!" vilket gång på gång inte uppfylls.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Jag tycker nog denna aspekt problematiseras. En bra DAC/Streamer är en bra DAC/Streamer...

Håller med, med besvärligare menar jag att rekommendera vad som är en vettig investering. Funkar fint med JRiver och jag kör även några Squeeze på Raspberry, testade även min gamla Cambridge DacMagic då det skrevs om filter och den låter inte så pjåkigt om man inte sitter och analyserar. Så jag menar att man kan hitta en fullgod streaminglösning för småpengar om man inte ska söka efter det bästa.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Jag har själv en Marantz NA-11S1 i racket från 2013

Marantz gör faktiskt mycket bra produkter och de har vettiga priser. De får nästan alltid toppbetyg i de mer välrenomerade tidingarna, senast i engelska HiFi News av deras senaste 30-serie som de klassar som "Outstanding". Det har blivit lite så att Marantz inte är riktigt "fint nog". Jag har hört flera uttrycka sig typ "jag har bara en Marantz". Samma kan man höra om t ex Cambridge (Warfedale) och Arcam (Harman-gruppen). De bolagen står heller inte stilla och gör fina och välljudande produkter om de matchas väl.

 

Skulle jag köpa en ny dac idag ligger Marantz SA-10 överst på listan. Dessutom ingår då även CD/SACD-släde. De har skippat traditionella dacar och konverterar allt, oavsett pcm eller dsd, till dsd256 och tar ut ljudet via filter istället för traditionella dacar. Dessutom är de fullt balanserade, vilket jag tycker är viktigt. Om man inte tycker det så kan man gå ner en modell. Om man vill streama på SA-10 får man komplettera med Lumin U1 Mini eller någon motsvarande. 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, j_bloom said:

Så om jag ska köra enligt min bild så är det isåfall Lumin D2 eller Bluesound Node som är aktuellt.

Jag kommenterade ju inte dina tankar här, men visst fyller båda önskemålen om kombinerad DAC/Streamer eller NätverksDAC om man så säger. För att återanvända gamla ordspråk så finns det ju många sätt att flå en katt, och jag skulle nog hellre fokusera på att hitta en DAC man gillar än att kravställa streamer-delen. Jag menar att DACen i sig sätter de ljudkvalitetsmässiga gränserna tydligare än vad själva streamer-biten gör.

 

Tidal Connect är väl primärt att fokusera på, men det är inte en öppen källkod till den biten, utan kräver en affärsmässig ö.k. med Tidal. Då innebär det idag Bluesound så vitt jag vet. Just idag kan man även använda de inbyggda klienterna i t.ex. Auralic Lightning DS, Linn Kazoo, Bubble UPnP  eller Lumin App också. Givetvis även Roon men då blir lösningen något mera kostsam, om än jag personligen tycker det är tydligt mervärde i detta. (Auralic har skyltat med farhågor om att Tidal kommer stänga möjligheterna för dem att bibehålla integrationen för att de inte köper MQA-avkodning av Bob Stuart och hans armé av DRM-nissar, därav utropstecken)

 

Jag brukar ju tala väl om Bluesound och jag har ingen som helst anledning att sluta med det! :) Ja, du kan hitta mera välljudande lösningar, men du får betala dyrt för relativt liten ökning av välljud om du väljer nåt exklusivare. Du får svårt att hitta nåt som som är mera mångsidigt och stabilt dock, oavsett prisklass.,

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med @AlfaGTV angående streamers, det är lätt när man ska rekommendera något till någon annan att man ser från sitt eget perspektiv och egna förutsättningar. Jag tycker t.ex Lumin U1 Mini är en bra streamer, den är stabil, pålitlig och "bara funkar", men den kostar ändå en slant och om budgeten är begränsad så har jag väldigt svårt att motivera priset för den OM det samtidigt innebär att budgeten för en bra DAC minskar. Lumin D2 med inbyggd DAC blir isåfall helt plötsligt ett mer prisvärt alternativ, jag gillade ändå min D2 (den är lite mjukare, och "goare" än T2), men om målet är en bättre DAC så kan det ju vara bättre att sikta på separata burkar från början. Jag har ingen egen erfarenhet av BlueSound, men det verkar som att det kanske är lite av Lumin U1 Mini's motsvarighet i en något mer överkomlig prisklass och som verkligen inte behöver skämmas för sig. Avslutningsvis så tycker jag ALLA borde köpa en LampizatOr DAC. :smilingeyes:

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade min gamla Chromecast Audio och tänkte att det kan inte skada att prova - installationen gick väldigt smidigt, det var bara att plugga in Chromecasten i strömuttaget och mellan förstärkaren till Chromecasten så använder jag en 3.5mm till RCA kabel från Supra. Då jag använt samma Chromecast förut så dök den direkt upp som ett alternativ att välja på Tidal både i datorn och mobilen. Sweet. :)

 

Jag drar igång en låt och blir nästan lite överraskad... jäkelen vad bra det låter! Hur kan det låta såhär bra från Chromecastens inbyggda lilla mini DAC?! Jag tycker inte att det fattas något i musiken mot vad jag brukar höra i låtarna. Detta måste självfallet testat ->

 

chromecast

 

 

VS

 

verity pass labs

 

En klassisk David vs Goliat kamp! Kan det vara så att  Schiiten är en så stor Shiit att systemen inte går att skiljas åt? Och kan föregående ordvits vara en av de mest urholkade i hifivärlden? :) 

 

Testskivan kommer bestå av Peter Greens album "In the Skies" då det är den skivan som har spelats flitigast här hemma under senaste tiden.

 

 

20210120_141531

Peter Green - In the Skies, Reissue Creole Records ‎– 6.23793 BL

 

Screenshot_20210120-141356_TIDAL

Den digitala utgåvan av albumet är en s k Tidal master.

 

 

I förstärkaren så är Chromecasten kopplad till utgång 4 medans skivspelaren är kopplad till ingång 1. Jag har  provat att spela min analoga anläggning på de olika utgångarna förut och har då inte kunnat höra någon skillnad på ljudet som kommer från de olika utgångarna. 

 

Testet utförs på det simpla viset att jag sätter igång albumet på skivspelaren och 20 sekunder efter startar jag albumet i Tidal, med hjälp av fjärrkontrollen sappar jag mellan de olika medierna.

 

Första noteringen är att ljudet i dacen är lägre - jag får alltså höjja ljudet varje gång jag byter till chromecasten för att göra det någorlunda jämt, det är ingen överraskning och har såklart inget med ljudkvalité att göra.

 

Jag kan på rak arm inte säga att jag hör mer detaljer från det ena eller andra mediet. Jag hör inte heller mer eller mindre bas. Det är inte där skillnaden är för mig. För mig handlar skillnaden om former och illusionen av realism. 

 

Från den analoga skivspelaren så får jag en känsla av att instrumenten spelas framför mig, att de fysiskt existerar här i mitt rum. När jag blundar så växer mitt rum,  trumkittet upplevs som att den står bortom min tegelvägg och Peter sitter här och sjunger framför mig med sin gitarr. Instrument och röster tar sig en fysisk form och närvaro i rummet. Från Chromecasten saknas denna upplevelse helt, ljudet är platt och grått, det sjunker samman och kräver att jag spelar på högre volym för att det inte ska rasa helt. Ljudet från skivspelaren har en helt egen livskraft, som inte kräver samma volym utan upplevs som fulländat även vid lägre volym.

 

Både vid hög och låg volym är vinsten solklar - analoga sanndrömmar :)

 

 

20210120_142020

Det gröna guldet i detta fallet.

 

 

Så glad jag blir av utfallet av detta testet! och trots allt som jag skrivit ovan så levererar chromecasten långt över vad jag förväntat mig! 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kul med test! Och visst funkar väl en CCA utmärkt som nätverksDAC, då finns det ju dessutom en del förbättring att se fram emot! :) Det förvånar mig att du inte verkar kunna anpassa ingångskänsligheten i din Pass dock? (Så att utnivån upplevs likartad mellan olika källor alltså)

 

Edit: Den största öronöppnaren i min anläggning de senaste åren har varit olika RIAA-steg! Just nu är du en maratonlöpare i träskor.... ;) 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Bebop said:

Skulle jag köpa en ny dac idag ligger Marantz SA-10 överst på listan.

Det förvånar mig faktiskt! Inte för att jag inte tror att de kan göra fina produkter men just för det som du skriver ovan, det är "bara" Marantz.

 

Väldigt kul att läsa samtidigt, att det inte är någon omöjlig produkt för plus 200tkr som är nästa på listan.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, AlfaGTV said:

Edit: Den största öronöppnaren i min anläggning de senaste åren har varit olika RIAA-steg! Just nu är du en maratonlöpare i träskor.... ;) 

Jag har ett väldigt fint hus... med utedass :)

 

0 intresse för mitt test?! Det var det värsta! Inte ens en sympati like för någon som springer maraton i träbonnar? :)

 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, AlfaGTV said:

Det förvånar mig att du inte verkar kunna anpassa ingångskänsligheten i din Pass dock? (Så att utnivån upplevs likartad mellan olika källor alltså)

Nej det vet jag faktiskt inte om jag kan, det var inte så att det var som dag och natt men några snäpp upp krävdes på volymen för att mina öron skulle tycka att de lät lika.

 

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, j_bloom said:

0 intresse för mitt test?! Det var det värsta! Inte ens en sympati like för någon som springer maraton i träbonnar? :)

Många läser nog:smile: Jag tycker det är väldigt intressant med jämförande tester och jag är inte alls förvånad över resultatet. Som jag skrev ovan kan man hitta en fullgod streaminglösning för småpengar, sedan hur viktig den delen av kedjan är och hur mycket man ska investera i den delen av anläggningen är upp till var och en att bestämma. Jag tycker det är givande att tänka systembyggande och förstå vad och i vilken omfattning olika saker påverkar.

 

Jag har t.ex. nu fastnat och mest hållit på att testa strömmatning för att ge min enkla anläggning de bästa förutsättningarna. Samtidigt är det intressant att sätta det i paritet med vad t.ex. en uppgradering av Ethernet-kedjan för streaming kan ha får påverkan i systemet jämfört med t.ex. ett byte av högtalarkablar, signalkablar eller hur stor skillnad det är mellan olika signalkällor, riaa, dacar, streamers, förstärkare o.s.v.

 

För mig är det viktigt att förstå vilken vinst en uppgradering kan ha för egen del jämfört med en annan. Ska jag lägga pengarna på nya högtalarkablar eller borde jag hellre byta dac eller köpa en ny pickup. Det kan bli lite missvisande om diskussionerna t.ex. mest handlar om olika switchars påverkan på ljuden utan att sätta det i ett större sammanhang.:smile:

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, j_bloom said:

Nej det vet jag faktiskt inte om jag kan, det var inte så att det var som dag och natt men några snäpp upp krävdes på volymen för att mina öron skulle tycka att de lät lika.

 

Blev som sagt själv påmind nyligen om hur viktigt det är med volymen vid jämförelse och hur minsta lilla skillnad kan få det att tippa över åt båda hållen. Kanske behöver man ibland inte ens byta elektronik, det är bara att höja volymen så blir det bättre... :smile:

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, j_bloom said:

Nej det vet jag faktiskt inte om jag kan, det var inte så att det var som dag och natt men några snäpp upp krävdes på volymen för att mina öron skulle tycka att de lät lika.

Det brukar störa mig, men nu har många förstärkare möjlighet att justera ingångarna individuellt. Förr brukar jag anpassa nivåerna på källorna (dämpa de högsta) med spänningsdelare så att de hade samma nivå som den lägsta.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, j_bloom said:

det är "bara" Marantz.

Det är svårt att tvätta bort gamla fördomar. Se bara på bilar. Vilka riktiga sanningar ligger bakom våra värderingar över ett bilmärke. Är de gamla eller nya?
 

I mina yngre dar var Marantz bland det bästa och mest upphausade märket du kunde köpa. Då tillverkades prylarna i USA. Deras receivrar från 70-talet (tillverkade i Japan) betalas det fortfarande ordentliga summor för. På 80-talet köpte Philips Marantz och det är väl då de fick lite sämre rykte. Ingen rök utan eld då de också förändrade sin produktportfölj till lite mer ”middle of the road”. 2008 skildes sista bandet med Philips och sedan 2017 är de åter ett amerikanskt företag och ägs av företaget Sound United som också äger bl a Bowers & Wilkins, Denon och Classé.

 

Jag tycker man skall försöka utvärdera företag och produkter utifrån var de står idag. Tester i all ära, men deras SA-10 har höjts till skyarna av mängder av respekterade magasin. Det är bara att googla runt. Den är baserad på egen och nyutvecklad teknologi i de vitala delarna och lyft fram dsd-tekniken på ett sätt som gör den mer lik en analog produkt än en digitalspelare.

 

I mina ögon är jag mer imponerad av SA-10, både ljud- och teknikmässigt, än många av de svindyra dacar som finns på marknaden. Att den också är betydligt mer åtkomlig i pris bör ju vara en fördel snarare än en nackdel. Men vi gör som alltid olika val...

 

8D70DAE1-01A2-4879-966B-679A04C20CFE.png

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, LPL said:

Det kan bli lite missvisande om diskussionerna t.ex. mest handlar om olika switchars påverkan på ljuden utan att sätta det i ett större sammanhang.

Mycket viktig poäng. Switchar, kablar, fötter och liknande är detaljerna som tillkommer sist.

 

1 hour ago, j_bloom said:

0 intresse för mitt test?!

Beträffande din efterlysning om kommentarer till ditt test, @j_bloom så har jag inte så mycket att bidra med när det gäller chromcast. Jag har aldrig provat. Jag är ingen vän av wifi-lösningar i ljudkedjan oavsett hur det låter (annat än fjärrkontroller typ iPad). Jag vill ha en fast uppkoppling mellan en NAS eller motsvarande över LAN/TCP till en nätverksbrygga och därifrån till en dac. Jag tycker det ger mig störst flexibilitet att växa. Jag tänker samma i den analoga kedjan, skivspelare - tonarm - pickup - riaa (med eller utan SUT). Alla delar är utbytbara utifrån smak, ekonomi och nya produkter. Så har jag byggt upp min anläggning bit efter bit utan stress. De senaste tio åren har det mest handlat om småfix för att få till de sista bitarna. Grunden ligger fast och den byggdes upp under många år.

 

En integrerad lösning är praktiskt men ingen långsiktig lösning i min värld. Det stämmer heller inte med min personlighet. Jag vill göra mina val hellre än att en tillverkare plockar ihop en dac, försteg, riaa, slutsteg och tecknar licenser för olika format och sätter detta i en låda. Jag tycker det är ganska osannolikt att allt detta skulle passa mig. Var har man t ex lagt det mesta krutet och vad har man hållt igen på? Men det är min filosofi. Den är inte mer rätt än andra. Om man t ex vill ha en stilren uppsättning med få komponenter så är det ju fel väg att gå.
 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, LPL said:

För mig är det viktigt att förstå vilken vinst en uppgradering kan ha för egen del jämfört med en annan. Ska jag lägga pengarna på nya högtalarkablar eller borde jag hellre byta dac eller köpa en ny pickup. Det kan bli lite missvisande om diskussionerna t.ex. mest handlar om olika switchars påverkan på ljuden utan att sätta det i ett större sammanhang

Jag är där i min resa nu och lär mig så gott jag kan - du nämnde förut om att det kan både vara billigare och förnuftigare beroende på plånbok att satsa fullt ut på en produkt man verkligen vill ha än att köpa mellanstegspodukter som en ändå kommer byta ut senare. Det är så min anläggning är idag, med produkter som jag verkligen tänker att jag kan leva länge med och några billiga lösningar som på sikt ska bytas ut. Det känns skönt att änsålänge inte behöva grubbla på switchar och fötter utan att fortfarande ha ganska stora kliv framför mig.

 

1 hour ago, Bebop said:

Jag tycker det är ganska osannolikt att allt detta skulle passa mig. Var har man t ex lagt det mesta krutet och vad har man hållt igen på? Men det är min filosofi. Den är inte mer rätt än andra. Om man t ex vill ha en stilren uppsättning med få komponenter så är det ju fel väg att gå.

Jag tror att jag i grunden har liknande  inställning och tankesätt som dig men att med de förutsättningar som jag har att jobba med i dagsläge gör att jag hela tidens drar åt att skaffa en enhetlig lösning med få komponenter. Åter igen så är jag i början av min resa och känner att jag börjar landa i vad jag vill och var jag ska, vilket är något som inte känts lika självklart förut.

1 hour ago, Bebop said:

I mina ögon är jag mer imponerad av SA-10, både ljud- och teknikmässigt, än många av de svindyra dacar som finns på marknaden. Att den också är betydligt mer åtkomlig i pris bör ju vara en fördel snarare än en nackdel. Men vi gör som alltid olika val...

Den hade aldrig kommit in på min framtidslista men efter dina inlägg så är det verkligen något som jag vill lyssna på, kul! 

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, j_bloom said:

0 intresse för mitt test?! Det var det värsta! Inte ens en sympati like för någon som springer maraton i träbonnar? :)

Nej då, jag tycker det var intressant och har inte så mycket att tillföra mer än att jag alltid uppskattar att höra andra medlemmars personliga och ärliga upplevelse. Tack!

Link to comment
Share on other sites

Intressant tråd, och kan bara hålla med @Bebop ang SA-10, det är en av de bästa DAC:ar jag lyssnat på under 100-150k, har även testat den i hemmiljö.

Den gör det mesta rätt enligt mig och är väldigt "musikalisk" som kanske är ett slitet uttryck :)

Testade den både som USB-DAC och SACD-spelare.

 

Många av de stora Japanska märkena anses inte alltid fina nog i hifikretsar. Men när t.ex. Marantz, Technics, Yamaha, Sony går all in, då blir det väldigt bra produkter, välljudande och välbyggda till rimliga priser.

Så man ska inte vara rädd att testa, t.ex. är Technics SL1000R och 1200G otroligt bra skivspelare för pengarna.

Har ännu inte lyssnat på Yamahas nya referensprodukter, men de verkar trevliga.

 

Och som @AlfaGTV skriver, RIAA-steg kan verkligen förändra vinylljudet otroligt mycket, leker för tillfället lite med lite olika SUT:ar och jämför med MC-ingången på mitt RIAA :)

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Kilgore said:

SA-10, det är en av de bästa DAC:ar jag lyssnat på under 100-150k, har även testat den i hemmiljö.

Den gör det mesta rätt enligt mig och är väldigt "musikalisk" som kanske är ett slitet uttryck :)

Igen - så kul att läsa, den har helt gått förbi min radar trotts att jag läser en hel del hifitidningar! 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...