Jump to content

Beror det på mig eller på HugoTT2 att jag plötsligt får ut något av att lyssna på Bruckner?


Strmbrg

Recommended Posts

Det jag med tvärsäkerhet kan konstatera är att det igår kväll var första gången jag inte blev rastlös av att lyssna på Bruckner.
Samtidigt kan jag med tvärsäkerhet konstatera att igår kväll var första kvällen med en Hugo TT2 i "riggen".
Yttermera är jag rätt klar över att det känns lite småfånigt att tillskriva en apparat denna förhållningssättsförändring till en kompositör.

Detta med Bruckner kan såklart även handla om mig själv enbart och behöver inte alls ha att göra med apparaten.


Bytet från Hugo2 till TT2 har mer ljudmässigt medfört en ökad klarhet/renhet/"finkornighet". (En MScaler har funnits i kedjan även då jag använde Hugo2.)

 

Har ni liknande erfarenheter efter att ha bytt ut någon apparat? Och med 'liknande erfarenheter' menar jag alltså att viss musik rent musikaliskt gått från småjobbig till riktigt intressant. Alltså, jag menar inte bara en ljudförändring i sig, utan en med följdpåverkan på musikpreferenserna.

 



 

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Strmbrg said:

Det jag med tvärsäkerhet kan konstatera är att det igår kväll var första gången jag inte blev rastlös av att lyssna på Bruckner.

Så kan det absolut vara med just Bruckner som målar med mycket breda penslar. Det är nog den kompositör som tagit längst tid för mig att till mig. På YouTube hörde jag Herbert Blomstedt berätta om det speciella med Bruckner både musikteoretiskt och i det han ville berätta. Han jämförde bl a med Schubert och Mahler. Han menade att Mahler var en sökare och brottades med att söka himmelriket medan Bruckner redan hittat dit och beskrev det inifrån. En annan liknelse var att studera Mahler var som att stå mitt i stadskärnan och titta på folkmyllret medan att studera Bruckner var mer som att sitta i kontemplation i en katedral och studera ljuset, alla former och hur de interagerar med varandra. 

https://www.digitalconcerthall.com/en/interview/52521-4
 

Schubert i sammanhanget var den som införde den klangvärld som både Mahler och Bruckner byggde vidare på i betydligt större format. Mahler slog igenom sent i konservativa Wien. Claudio Abbado berättade när han tog över WPO att det började svänga då och orkestern nu kände sig redo för Mahler. Abbado sa att då måste ni först lära er spela Schubert vilket orkestern vägrade. ”Det är ju folkmusik, inget för oss”. Abbado lyckades ändra på det...

 

Den typen av berättelser gör mig ofta nyfiken och idag njuter jag fullt ut av Bruckner när jag är i mood för det. Och jag har fått exakt samma känsla som du när jag satte in min Enlish Electric-switch. Just Bruckner växte ett steg till, även Berlioz som arbetade med stora orkestrar. Så jag tror säkert att en annan dac kan ha ändrat på det du nu upplever.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MatsT said:

 

Det har hänt. Ibland verkar apparater bidra till att "sortera fram musiken ur ljudet".

 


Just förmågan att  ”sortera” tycker jag är en av de viktigaste sakerna som ett bra system ska göra. Det gör musikintresset så mycket större och intressantare. Bra uttryckt! 😃

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...