Jump to content

Jag älskar min Chord Mojo men... (ny hörlursanläggning till skrivbordet)


Terminator

Recommended Posts

...jag ogillar alla kablar, adaptrar och att jag måste komma ihåg att ladda den mellan varven (batteriindikatorn är dessutom ärligt talat usel). 

 

Kort bakgrund, för ca 1.5 år sedan köpte jag en Chord Mojo och ett par beg Focal Elear efter viss research med provlyssningar av framförallt diverse lurar men även Mojon hos både Ljudmakarn och Reference Audio. Tanken var att ge mig möjlighet att lyssna på musik med bra återgivning liggandes på dagbädden/extrasängen på hemmakontoret, sittandes framför datorn när jag arbetar hemifrån eller enkelt ta hörlursanläggningen till sommarstugan etc. Jag har under den här tiden investerat i ett originalcase från Focal (superbra då alla prylar får plats inkl. Mojo och kablar), USB-kabel från Nordost + Apples lightning till USB-adapter då den första piratkabeln från Hongkong havererade rätt fort :D samt en hörlurskabel från Lavri i smidigare format och längd än Focals 4m långa boaorm. 

 

Så här med lite erfarenhet till det hela så har jag insett att jag lyssnar till 95% sittandes framför datorskärmen och tycker det är krångligt att hålla koll på laddning, kablar och adaptrar då jag inte vill ha all liggande framme när jag inte lyssnar. Jag söker en smidigare lösning som är gjord för att använda vid min arbetsplats där jag använder min iPhone för att sköta streamingen (f n Tidal men funderar på Roon) men vill inte behöva koppla kablar så fort jag ska börja lyssna. Hörlurarna står alltid framme på ett ställe och jag trycker på en knapp så är förstärkaren/streamern igång - musik kommer. 

 

I första hand söker jag en (1) burk att ställa på, eller i närheten av skrivbordet, där mina lurar alltid är inkopplade. Jag har t ex tittat på Limetree Network (pdf-broschyr) från Lindemann och funderade t ex även på en Naims lilla beg DAC/hörlursförstärkare men då måste den kompletteras med en streamer. 

 

Budgeten är inte obegränsad men tänk vad övriga prylar i hörlursanläggningen kostat och kostar så hamnar man väl i någon form av prisspann... Vad missar jag eller tänker jag helt fel? 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Terminator said:

iPhone för att sköta streamingen

Sköta urvalet, eller själva streamingen? :) Jag menar, om du tänker dig att streama från mobilen så pratar vi Bluetooth eller AirPlay i första hand.

Men jag utgår ifrån att du vill sköta musikväljandet i mobilen... Och då nämner du Tidal, vilket innebär att din "hårdvara" bör stödja Tidal Connect. Jag kommer tillbaka igen till Bluesound, de låter inte bäst på denna jord, men de fungerar riktigt stabilt och stödjer givetvis Tidal Connect (och Spotify Connect, och Internet Radio och Funkar som Roon Ready Endpoint och... osv osv. Och, du kan häkta på en DAC på dess digitala utgångar för att fånga mera kvalitet. Som transport kan de bättras också, men vi pratar ändå hyfsat modesta slantar här. 

Du har till och med ett hörlursuttag på Node 2 :) (Inte så kul att du vill använda det i längden, men)

 

Om budgeten sträcker sig längre tycker iaf jag att Auralic Vega G1 skulle kunna vara nåt som kan funka som en "allt-i-ett-apparat" också, med ett OK hörlursuttag, men om jag får gissa litet så är det inte nämnvärt bättre än vad Mojo erbjuder.

 

Och jag har inte ens druckit en öl ännu, men inte förrän nu inser jag att du använder din telefån som transport, direkt till DAC'en... Ah... :blush: Men, vill du mecka med de sladdarna eller slippa det också? Och jag är inte helt på det klara med om din jobb-pc är "ti fri"-zon för musikspelande/väljande?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jag skriver det här svaret efter en whisky men förhoppningsvis kan jag göra mig förstådd. Men exakt, jag vill styra hela härligheten med min iPhone, eller undantagsvis iPad, och slippa koppla kablar så fort jag ska lyssna på musik. Jag tänker mig allra helst en lösning med en låda som då sköter streaming, dac och hörlursförstärkare. Men jag har också kollat lite på BluSound som streamer och då koppla på en DAC/hörlursförstärkare - jag har bara positiva erfarenheter av BluSound från min huvudanläggning.

 

Auralic är också ett intressant förslag som varit uppe på listan men då börjar budgeten kännas väl stretchad och då har jag inte ens tittat på Vega utan Altair. :-)  Det ser det ut som en väldigt härlig maskin! 

 

Tack för inspel!

Edited by Terminator
Ändrade Auralic-modell
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...