Jump to content

Danska Wienerbröd med lite "frasigare" ljud... ?


P-pan

Recommended Posts

Gryphon Essence verkar ju te sig som ett par riktigt trevliga ljudförmedlare... kanske t.o.m "onödigt" trevliga... :39:

Kan jag ha fått nya tokigheter i huvudet nu då kan man ju undra ?

Mmm..nja, kanske :D

För att få svar på en sådan fråga så ska det väl till en testrunda i mitt egna lyssningsrum i så fall.

Att bara så där lämna den, för mig nyfunna, ljudåtergivande världen av rör kommer jag nog inte att göra "bara sådär".

Absolaren får nog lov att hänga med ett bra tag till skulle jag tro... men man ska väl inte slå sig till ro helt och hållet heller.

Utvecklandet av den egna ljudåtergivelsens magiska krafter är ju en ständigt pågående process.

Den här lyssningen får nog, för min del, ses som ett led i denna... tillsvidare i alla fall.

 

SoundbydkDSC_8270_12920_004285.JPG

 

 

I den här bänken tror jag knappast att Gryphon behöver känna någon större oro över att ha hamnat i "dåligt sällskap"... :tongue:

 

SoundbydkDSC_8253_12903_004283.JPG

 

 

Link to comment
Share on other sites

Fina bilder som vanligt @P-pan  :foldedhands:

 

Jag kan flika in lite av mina intryck av Gryphon Essence om någon vill det lite senare. När P-Pan var här så hade de spelat i mitt system i några dagar bara och de måste få minst en vecka spelning enligt konstruktören innan man börjar utvärdera seriöst. De säger att först låter de lite murrigt och instängt, sedan öppnar de upp, men är lite hårda och kantiga, sen kommer de att blomma ut. Precis som mycket annan elektronik mao. Inget konstigt här. När väl inspelningsperioden är klar vill de ha ca 40 minuter uppvärmning innan de låter riktigt bra. Detta stämmer väl med hur jag har upplevt dem under den här veckan av inspelning. 

 

Teknologiskt är de mycket intressanta. Det mesta i Essence-serien kommer från Mephisto, och Gryphon tycker att de har mycket mer gemensamt med dem ljudmässigt, än andra produkter i portföljen. Även detta håller jag med om. 

 

Men jag återkommer gärna med både mina intryck och en lite mer teknisk genomgång, om det är ok? Ni får väl sila mina åsikter utifrån min roll på Stylus.

 

Det är ganska självklart vid det här laget att vi kommer att börja representera och sälja Gryphon i Sverige. Vi har länge varit personliga vänner med dessa ovanligt härliga danskar och har nu bestämt oss för att även jobba ihop. 

 

Tills vidare finns det en hel del att läsa för de som är intresserade

 

En test i Stereophile

 

Gryphon Essence i Stereophile

 

Och hifi+

 

Gryphon Essence i hifi+

 

 

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, bigblue said:

@Daniel Det var väldigt positiva nyheter. Kul att det blir ni som kommer jobba tillsammans med Gryphon. En grym kombo, i mina ögon.

 

Ja absolut. De behöver en bra och kunnig importör. 

Jag har sedan många år gillat Gryphons ljud. Alla högtalare jag har hört dem med har låtit bland de bästa jag hört berörda högtalare. Jag kommer särskilt ihåg en demo i München med en högtalare som jag känner väl men som aldrig spelat mig i smaken ändå låta riktigt bra och i min smak med en Diablo 300. Gryphons grundvärme och grepp om högtalaren är påtaglig. Sedan gillar jag konstruktions idén med mycket stora nätdelar och en massa kraft som väntar på att släppas lös i deras extremt stora kondensatorbank.

Slutstegens matchning mot högtalaren är otroligt viktig och Gryphon är ett märka som generellt passar en mycket bred skara högtalare.

 

@DanielDet skall bli mycket intressant att höra vad ni tycker om nya Gryphon Essence.

 

Lycka till! :grinsmilingeyes:

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, P-pan said:

Gryphon Essence verkar ju te sig som ett par riktigt trevliga ljudförmedlare... kanske t.o.m "onödigt" trevliga... :39:

Kan jag ha fått nya tokigheter i huvudet nu då kan man ju undra ?

Mmm..nja, kanske :D

För att få svar på en sådan fråga så ska det väl till en testrunda i mitt egna lyssningsrum i så fall.

Att bara så där lämna den, för mig nyfunna, ljudåtergivande världen av rör kommer jag nog inte att göra "bara sådär".

Absolaren får nog lov att hänga med ett bra tag till skulle jag tro... men man ska väl inte slå sig till ro helt och hållet heller.

Utvecklandet av den egna ljudåtergivelsens magiska krafter är ju en ständigt pågående process.

Den här lyssningen får nog, för min del, ses som ett led i denna... tillsvidare i alla fall.

 

 

 

Stackars @p-pan. :bandage: 

Du slits som ett byte i en vargflock mellan olika bra förstärkarkombinationer. De tester du gör och allt de du hör på i olika system är grymt lärorikt.

Tack för alla dina reportage  och fina bilder. Verkligen kul att få följa med. 

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Apexorca said:

 

 

Stackars @p-pan. :bandage: 

Du slits som ett byte i en vargflock mellan olika bra förstärkarkombinationer.

 

... :D

Lite så är det ju och jag ska villigt erkänna att det inte är så lätt att rikta öronen åt den mest "rätta"

kombinationen i alla lägen jag har försatt mig i.

Varje tillverkare har ju sin egen speciella frestelse som kan vara svår att motstå och vars fälla jag till en början

nästan alltid fastnar i.

 

Gryphon verkar ju, som du var inne på, vara en förstärkarkombination som passar till både pianolackerade

och fanerade högtalare :D

Yg, med sin metallkostym, verkar vara ett annat riktigt bra exempel.

Skämt å'sido... den här kombinationen låter verkligen stort och kontrollerat samtidigt som finess och intimitet liksom "konserveras" på ett snyggt sätt.

Detaljer och de där små ljudeffekterna som ger ett stort mått av närvaro och ambiens presenteras med väldigt god marginal.

Nu när jag tänker på det så borde ju Gryphon vara ett märke som Brian Eno borde ta till sig på allvar :cool:

 

SoundbydkDSC_8199_12849_004266.JPG

 

SoundbydkDSC_8195_12846_004265.JPG

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, triomio said:

De där blå dioderna under stegen, kan man släcka, dimmra, byta färg eller kanske rent av få dem att blinka i takt med musiken?

 

Kan tänka att den går att släcka helt på försteget, den är nog färgen den blå/gula på slutsteget beroende på status.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, figge said:

Kan tänka att den går att släcka helt på försteget, den är nog färgen den blå/gula på slutsteget beroende på status.

Själv är bäste dräng. :winking:

Jag konsulterade manualen som står att finna på hemsidan:

https://gryphon-audio.dk/wp-content/uploads/2020/05/Gryphon-EssencePower-manual-ver-1.0_print.pdf

Link to comment
Share on other sites

Led lampan kan ställas i antingen blått läge hela tiden, eller för att visa på vilken drift man har inställt på slutsteget.

 

Röd = Klass A hela tiden

Grön = Det Gryphon kallar Green bias, vilket är Klass AB

 

Om man har ett matchande Gryphon försteg kan man ställa det för att styra slutsteget och då kan man ha olika Bias-inställningar kopplat till hur högt man spelar. Då styr försteget slutsteget i 3 lägen, Low, Medium och High Bias och det är volyminställningen som är styrande. 

 

Man kan givetvis släcka alla lampor också, utom den lilla röda Gryphon-symbolen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Innan Daniel hinner skriva ner lite av sina intryck så kan jag tömma lite fler bilder ur kameran...

 

Ni får väl ha överseende med att det inte är kopplat med Gryphon's egna kabelserie men Nordost kanske duger det med ?

 

SoundbydkDSC_8213_12863_004268.JPG

 

SoundbydkDSC_8272_12922_004286.JPG

 

Otroligt fin finish på högtalarterminalerna.

Resterande hantverk går inte av för hackor det heller... ett väldigt väl utfört precisionsbygge på  samtliga

punkter vad jag kunde se :tongue:

 

SoundbydkDSC_8267_12917_004284.JPG

Link to comment
Share on other sites

Gårdagen försvann i födelsedagsfirande (min fantastiska partner), musiklyssning och pulkapremiär. 

 

Först kommer här en liten kort beskrivning av vad det är för något. I övrigt så kommer jag att skriva det här som Daniel, inte som en reklamtext för Stylus. Men det är ju viktigt att ni vet att vi nu kommer att representera Gryphon i Sverige och erbjuda produkterna direkt från vårt showroom i Stockholm. Så ni får läsa mina omdömen utifrån den bakgrunden. Jag lovar att försöka beskriva dem så neutralt jag kan, men det kanske blir svårt att dölja vad jag tycker om dem. 

 

Essence försteg är i det närmsta identiskt med Gryphon Zena. Det är designen som skiljer för att matcha de olika slutstegen. Det viktigaste är väl att den har en Tape out funktion och Tape monitor, eller hur @Apexorca :winking:

 

Slutsteget lämnar 50 Watt i klass A, så jag var lite orolig att det inte skulle orka driva lite större högtalare, dvs mina YG. Men trots den blyga effekten sitter den en stor transformator och en rejäl kondensatorbank i den. Stereosteget har 440000 uF, och monostegen det dubbla, trots att effekten i dem bara ökar med 5 Watt. Som en jämförelse är det mer än vad som sitter i MOON's enorma 888 monoblock. Så min oro var bara fånig tyckte Gryphon själva. Essence är byggt för att orka driva även riktigt tröga högtalare. Som jag sa här ovan så är bias ställbar på både slutsteget, i 2 lägen och via försteget i 3 lägen. Gryphon och alla som testat dem menar dock att för audiofilt bruk bör man köra ren klass A hela tiden. Men för mig som även använder stereon socialt i vardagsrummet, samt för film med familjen så är den så kallade Green Bias en smart funktion som sparar både energi och är bättre för miljön. Inspelning och uppvärmning tar ett tag, men så är det ju för de flesta produkter på den här nivån, 1 vecka att spela in, och en timme innan de låter fint vid kallstart. 

 

Här finns mer info för den intresserade. Gryphon teknisk specifikation

 

Det första som slår en är själva storleken på ljudbilden, Essence spelar verkligen jättestort, nästa grej är basfundamentet. Basen är stor, tung, väldefinierad och generös. Det finns förstärkare som "slår" hårdare i själva anslaget. Men de har ofta en mindre generös kropp. En ståbas låter alltså stort och generöst, precis som i verkligheten. Min första mentala anteckning var, – oj, det här låter som stora rör-monoblock. Vilket är en väldigt bra sak i min värld. Alltså, stort, generöst, luftigt, friskt och realistiskt. Min nästa tanke var också lite förvånande. Det låter som en riktigt spelglad integrerad brittisk förstärkare. Alltså snabb, glad och entusiastisk. Kan det vara för att de inte är så effektstarka? Jag vet inte, men kombinationen av att låta så stort, men samtidigt med spelglädje är helt klart förföriskt. 

 

Gryphon själva säger att Essence har mest gemensamt med de stora Mephisto-stegen, det vill säga lite klarare i färgpaletten än vad Gryphon kanske är kända för, vilket snarare är en varm-choklad-mumsighet. Vi pratar nu lite om nyanser och hur man uppfattar tonaliteten. Men ljudbilden är helt klart mer upplyst än vad jag är van vid från Gryphon. Men det finns fortfarande mycket värme i ljudet. Essence hittar texturen i instrumentkroppar och luft runt instrumenten samt har ett stort klangspektrum som gör det enkelt att se den hela symfoniska orkestern framför sig. Inte analytiskt, snarare musikaliskt och lätt. Det verkar som att de har ett lätt arbete, vilket är rätt upplyftande och roligt att lyssna på. 

 

Jag har dessutom torterat dem med stora symfonier och elektronika på hög volym och 50 Watt räcker gott för mina högtalare och mitt stora lyssningsrum. Man lär sig något nytt varje dag, vilket är en av de saker som gör det så kul med hifi!

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-01-11 at 10:57, Daniel said:

Gårdagen försvann i födelsedagsfirande (min fantastiska partner), musiklyssning och pulkapremiär. 

 

Först kommer här en liten kort beskrivning av vad det är för något. I övrigt så kommer jag att skriva det här som Daniel, inte som en reklamtext för Stylus. Men det är ju viktigt att ni vet att vi nu kommer att representera Gryphon i Sverige och erbjuda produkterna direkt från vårt showroom i Stockholm. Så ni får läsa mina omdömen utifrån den bakgrunden. Jag lovar att försöka beskriva dem så neutralt jag kan, men det kanske blir svårt att dölja vad jag tycker om dem. 

 

Essence försteg är i det närmsta identiskt med Gryphon Zena. Det är designen som skiljer för att matcha de olika slutstegen. Det viktigaste är väl att den har en Tape out funktion och Tape monitor, eller hur @Apexorca :winking:

 

Slutsteget lämnar 50 Watt i klass A, så jag var lite orolig att det inte skulle orka driva lite större högtalare, dvs mina YG. Men trots den blyga effekten sitter den en stor transformator och en rejäl kondensatorbank i den. Stereosteget har 440000 uF, och monostegen det dubbla, trots att effekten i dem bara ökar med 5 Watt. Som en jämförelse är det mer än vad som sitter i MOON's enorma 888 monoblock. Så min oro var bara fånig tyckte Gryphon själva. Essence är byggt för att orka driva även riktigt tröga högtalare. Som jag sa här ovan så är bias ställbar på både slutsteget, i 2 lägen och via försteget i 3 lägen. Gryphon och alla som testat dem menar dock att för audiofilt bruk bör man köra ren klass A hela tiden. Men för mig som även använder stereon socialt i vardagsrummet, samt för film med familjen så är den så kallade Green Bias en smart funktion som sparar både energi och är bättre för miljön. Inspelning och uppvärmning tar ett tag, men så är det ju för de flesta produkter på den här nivån, 1 vecka att spela in, och en timme innan de låter fint vid kallstart. 

 

Här finns mer info för den intresserade. Gryphon teknisk specifikation

 

Det första som slår en är själva storleken på ljudbilden, Essence spelar verkligen jättestort, nästa grej är basfundamentet. Basen är stor, tung, väldefinierad och generös. Det finns förstärkare som "slår" hårdare i själva anslaget. Men de har ofta en mindre generös kropp. En ståbas låter alltså stort och generöst, precis som i verkligheten. Min första mentala anteckning var, – oj, det här låter som stora rör-monoblock. Vilket är en väldigt bra sak i min värld. Alltså, stort, generöst, luftigt, friskt och realistiskt. Min nästa tanke var också lite förvånande. Det låter som en riktigt spelglad integrerad brittisk förstärkare. Alltså snabb, glad och entusiastisk. Kan det vara för att de inte är så effektstarka? Jag vet inte, men kombinationen av att låta så stort, men samtidigt med spelglädje är helt klart förföriskt. 

 

Gryphon själva säger att Essence har mest gemensamt med de stora Mephisto-stegen, det vill säga lite klarare i färgpaletten än vad Gryphon kanske är kända för, vilket snarare är en varm-choklad-mumsighet. Vi pratar nu lite om nyanser och hur man uppfattar tonaliteten. Men ljudbilden är helt klart mer upplyst än vad jag är van vid från Gryphon. Men det finns fortfarande mycket värme i ljudet. Essence hittar texturen i instrumentkroppar och luft runt instrumenten samt har ett stort klangspektrum som gör det enkelt att se den hela symfoniska orkestern framför sig. Inte analytiskt, snarare musikaliskt och lätt. Det verkar som att de har ett lätt arbete, vilket är rätt upplyftande och roligt att lyssna på. 

 

Jag har dessutom torterat dem med stora symfonier och elektronika på hög volym och 50 Watt räcker gott för mina högtalare och mitt stora lyssningsrum. Man lär sig något nytt varje dag, vilket är en av de saker som gör det så kul med hifi!

 

 

 

God beskrivelse af Essence, det stemmer 100% overens med mine egne erfaringer.

I mine ører, er Essence på den varme side af neutral, og die hard fans af transistorlyd vil måske finde lyden for varm og blød. Jeg oplever, at især bassen er til den varme side, men detaljeringsgraden er høj og der er virkelig god dynamik. Som Daniel skriver, oplever jeg et STORT soundstage og lyden flyder ud af højttalerne uden skarpe kanter. Man kan lytte til dem hele dagen (og natten) uden at blive træt i ørerne.

Til hjemmebiografen er den Green Bias perfekt, for forstærkeren bliver slet ikke varm. Faktisk føles den næsten kold selv efter flere timer. Det er en kæmpe fordel på en varm sommerdag.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Daniel said:

Hej @danish Välkommen hit!

 

Kul att höra dina intryck av Gryphon. Min kollega Henrik i Danmark berättade om dig. Hoppas du är nöjd med dina förstärkare! 

 

 

Mange tak, Daniel!:smile:

 

Jeg er vældig nöjd! Essence sættet er som sagt utrolig behagelig at lytte til, men det kan forvandle sig til et dynamisk monster med et fyrværkeri af nuancer og detaljer! Men det er aldrig på bekostning af sammenhængen i musikken. 

Og så er der følelsen af en stor kontrol. Mine Vivid Giya G2/G4 har en ok følsomhed, men jeg har bare hørt Essence demonstreret med den lille YG og Gryphon Mojo, så jeg har jo ikke meget at sammenligne med. Men jeg tolker ud fra hvad andre skriver - og hvad du selv skriver - at man skal have ekstremt svære højttalere og/eller et kæmpe rum, før man ikke har kraft nok i Essence.

Jeg kommer fra Luxman C/M900u , og jeg tror meget få, vil betegne det som dårlige forstærkere. De har en mere kontant spillestil, hvor de slår lidt hårdere i den dybe bas. Det lyder også mere fokuseret på detaljer, men soundstage og dynamik er ikke på Essence niveau. Men INGEN slår japanerne i byggekvalitet og deres sans for perfektion i selv de mindste detaljer. Luxman er rene HIFI juveler, og der kan selv Gryphon ikke følge med. Sorry.

 

Jeg er stor hembio fan og er dermed utrolig begejstret for muligheden for perfekt integration i det setup. Selv med Green Bias hører jeg straks en forbedring i dynamik og tonekvalitet. Essence er mere mættet i klangen - også i Green Bias - og music scores i film lyder bare bedre med Essence i systemet!

 

Green Bias lyder ikke helt som High Bias, selvom Gryphon gerne vil beskrive Green Bias som det strømbesparende alternativ uden draw-backs. Men i musiklytning hører jeg en smule tab af detaljer og lidt mindre mættet klang. Bassen bliver lidt mere blød og mindre kontant. 

Jeg finder ingen detaljeret indtryk af Essence i Green Bias, for folk skriver bare, at Green Bias lyder dårligere. Men det er ret unuanceret, og kan lede andre til at tro, at Green Bias lyder dårligt. Det er absolut ikke tilfældet! Men Gryphon sværger jo til fuld klasse A af en grund, og ja, man får kun fuld valuta når Essence Power trækker ~300W konstant. :grin:

 

Sorry, at jeg chatter løs, så summa summarum: Jeg er en nöjd - og frelst - Gryphon Convert. Så tag mine ord med et gran salt.. :think::winking:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

På bilden från testet har de Audiovectors högtalare. Jag har hört mycket på Audiovector i olika sammanhang sedan början på 2000-talet. Det överlägset bästa jag någonsin hört dem var med Gryphon Diablo 300, så jag gissar att det lät bra med Essence också. (Det är min upplevelse men smaken är som baken)

Kul!

 

Link to comment
Share on other sites

Vill minnas att jag hört att Audiovector själva mer eller mindre håller sig till Gryphon som signalförädlare vid demo-sammanhang.

Ett inte helt fel val sett till hur min personliga smakinriktning ligger och då den dessutom säger mig att Audiovector paras bäst med något som ligger på den söta sidan om "neutralt" så blir det säkert riktigt bra.

Hoppas vi snart kan få igång alla mässor och demoevents så jag kan få lystra till kombinationen under ordnade former.

 

Nu ska jag gå på "hemmakonsert" och jag tror jag kommer att få mig ett par fina riff serverade... hoppas det i alla fall :sunglasses:

 

SoundbydkDSC_8243_12893_004279.JPG

 

Önskar er alla en njutbar helg med massor av musikaliska inslag så länge... :)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...