Jump to content

Upprop! Finns det Audiofiler här?


Apexorca

Recommended Posts

13 minutes ago, LPL said:

Jag har alltid sagt att man inte ska ha någon TV i lyssningsrummet:grinsmilingeyes:

 

Till mitt försvar var det första gången jag har förstört en skiva... Men du har givetvis rätt i det där med TV'n. Ska jag lägga fram förslaget att ta bort TV'n för resten av familjen? :sunglasses:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Terminator said:

Jag hade anledning att kolla in YG Acoustics hemsida och såg att de, under kundsystem, benämnde t ex en av kunderna med epitetet audiofil (typ "Thailands mest seriösa audiofil") så jag kan inte låta bli att undra om begreppets ev. negativa innebörd skiftar jorden över. 

 

Så är det utan tvekan. I asien speciellt är det en fin sak.

Link to comment
Share on other sites

Jag delar inte uppfattningen att audiofili skulle vara någonting negativt. Att man skäms för sitt hifi-intresse kan jag dock till viss del förstå. I västvärlden går detta idéarv tillbaks minst till Platon, och det är nog svårt att göra sig av med. Det sitter djupt. Det går dock om man försöker! Jag är stolt audiofil, och hävdar med bestämdhet att det inte är skamfullt att gilla det materiella och det världsliga.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Terminator said:

Jag hade anledning att kolla in YG Acoustics hemsida och såg att de, under kundsystem, benämnde t ex en av kunderna med epitetet audiofil (typ "Thailands mest seriösa audiofil") så jag kan inte låta bli att undra om begreppets ev. negativa innebörd skiftar jorden över. 

 

Det finns till och med en gren inom filosofin, språkfilosofin, som behandlar olika värden i ord och uppfattningar om vad ord betyder i förhållande. Det skiljer mellan olika kulturer och inom samma språk kan ett ord ha olika värde. Något som diskuteras är tex vilket lands invånare som är mest lyckliga i värden. Det har visat sig vara missvisande. I frågan som ställs ligger kulturella skillnader och olika värden i ordet även om det är samma fråga blir svarets värde olika för olika personer, som i ditt exempel ovan.

 

Vad jag är helt säker på är dock att audiofilen är en lycklig människa, särskilt när musiken låter bra och musikaliskt. :grinsmilingeyes:

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Ranefjord said:

Idag har jag städat. Alltså hifi-städat. Torkat av damm från alla prylar och därefter kopplat in och varit noga med att fasen hamnat rätt på alla apparater. Jag testar även en ny "plugin-order" i nätlisten för skojs skull, efter att ha läst lite på naimforumet igår. Gör det mig till audiofil? :grinsmilingeyes:

Mitt i prick audiofil. Grattis. 

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte vad jag ska kalla mig. Jag bryr mig inte så mycket om det.. Men förr köpte jag ca: 40 skivor typ: Highendition, som jag tyckte var bra. Resten gick till Hifin. Idag köper jag ingen hifi förutom hörlurar, för dom är överkomligare. Dessutom kan man ha med dom lite varstans tillsammans med telefonen, eller om man tex lyssnar vid datorn. Sen kör jag Spotify och film. Fast filmen ser jag på min tv tillsammans med stereon. Jag brukar göra så att om jag har råd, så köper jag hifi och har jag inte råd så lyssnar jag på musiken helt enkelt. Eller om jag tex handlar andra prylar eller något annat mindre viktigt som tillhör mina andra intressen.

Link to comment
Share on other sites

@calle_jr har en pågående tråd om sub-bygge och jag googlar runt lite i ämnet. Här ett utsnitt från en artikel av den välkände Brent Butterworth och han tycks inte ha så stor tillit till s k audiofiler.

 

Audiophiles and subwoofers seldom get along. That’s because they don’t understand each other. Yep, not only do most audiophiles not understand subwoofers very well, subwoofers generally aren’t built with the needs of audiophiles in mind.

It’s a sad situation. Most audiophiles don’t use subs, so they’re missing out on great bass. Obviously, if you’re using stand-mounted speakers without a sub, you’re not getting deep bass. But even if you’re using a big pair of tower speakers, you’re probably not getting good bass. Why? Because you have to position your tower speakers where they’ll deliver the best stereo imaging — which is not where they’ll deliver the smoothest bass response. Measure the frequency response in your listening chair and you’ll see how uneven your bass is.

 

 Här är hela artikeln: https://audiophilereview.com/subwoofers/what-audiophiles-are-getting-wrong-about-subwoofers/

Link to comment
Share on other sites

Undrar om författarens kriterier för en sk Audiofil överensstämmer med de som diskuteras i tråden?

Jag tolkar det som att han vänder sig till "alla inbitna hifi-entusiaster", snarare än den uppdelning som kan anas på detta forum (Audiofiler vs Musikälskare). 

Han nämner ju i sin text att Audiofiler inte anammat det som Hembio-entusiasterna länge gillat (subbar). 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

@calle_jr har en pågående tråd om sub-bygge och jag googlar runt lite i ämnet. Här ett utsnitt från en artikel av den välkände Brent Butterworth och han tycks inte ha så stor tillit till s k audiofiler.

 

Audiophiles and subwoofers seldom get along. That’s because they don’t understand each other. Yep, not only do most audiophiles not understand subwoofers very well, subwoofers generally aren’t built with the needs of audiophiles in mind.

It’s a sad situation. Most audiophiles don’t use subs, so they’re missing out on great bass. Obviously, if you’re using stand-mounted speakers without a sub, you’re not getting deep bass. But even if you’re using a big pair of tower speakers, you’re probably not getting good bass. Why? Because you have to position your tower speakers where they’ll deliver the best stereo imaging — which is not where they’ll deliver the smoothest bass response. Measure the frequency response in your listening chair and you’ll see how uneven your bass is.

 

 Här är hela artikeln: https://audiophilereview.com/subwoofers/what-audiophiles-are-getting-wrong-about-subwoofers/

 

Håller med. Bra bas är jätteviktigt för en fullödig återgivning. Det ingår väl för en audiofil att ha bas som påminner om bas hos riktiga instrument som alla andra frekvenser också gör i återgivningen? Det trodde i vart fall jag. 

Men att få till bra bas som inte förstör uppåt utan istället gynnar övriga register är det svåraste med vår hobby. Det går dock och då blir det grymt bra. 

Link to comment
Share on other sites

Räknas det in att när man har en ny skiva som sägs ha en bra inspelning så känner man suget och känner nästan hur det kittlas i magen, av längtan att få börja lyssna på skivan för att man är nyfiken hur den kommer återges i sin anläggning. Skulle även nämna samma sak händer när man har inhandlat någon ny apparat eller tweak i strävan av jakten på det ultimata gåshuds upplevelsen av en ljudåtergivning som berör en, så att man nästan håller ett hårt tag om soffan när man lyssnar..

Link to comment
Share on other sites

Vad bra bas är, är lika subjektivt som allt annat i vår hobby. Jag föredrar akustisk musik och jag har haft ett par olika subbar på prov till mina tvåvägare. När jag hade justerat basåtergivningen till det som jag tyckte var optimalt för mitt behov, då provade jag att stänga av subben. Upptäckte varje gång att subben inte tillförde något. Vred jag på så tyckte jag att det blev onaturligt. Dock om man vill att återgivningen ska vara som på konsertnivå med tillhörande PA-system eller disco, kan jag förstå att man behöver tillföra mer bas. 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, triomio said:

Dock om man vill att återgivningen ska vara som på konsertnivå med tillhörande PA-system eller disco, kan jag förstå att man behöver tillföra mer bas. 

Det är ett bra exempel på hur det blir om man applicerar subwoofrarna fel (man behöver två) och kanske också valt fel subbar. Läs gärna hela länken eller lyssna på PS Audio som förklarar det hela. Subwoofrar använder man främst för att få bättre bas, inte nödvändigt mer bas.

 

https://www.psaudio.com/article/simple-subwoofer-setup/

https://www.psaudio.com/askpaul/how-to-integrate-subs-with-full-range-speakers/

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-01-08 at 14:52, Ranefjord said:

Jag delar inte uppfattningen att audiofili skulle vara någonting negativt. Att man skäms för sitt hifi-intresse kan jag dock till viss del förstå. I västvärlden går detta idéarv tillbaks minst till Platon, och det är nog svårt att göra sig av med. Det sitter djupt. Det går dock om man försöker! Jag är stolt audiofil, och hävdar med bestämdhet att det inte är skamfullt att gilla det materiella och det världsliga.

 

 

 

Hur går det tillbaka till Platon? De flesta har väl inte någon kännedom om vare sig Platon eller några idéarv. Jag utgår från att jag inte förstår, så därför är jag nyfiken på vad du syftar på. Jag kan ingenting om de grekiska filosoferna nämligen.

Link to comment
Share on other sites

Trevligt att ta del av era betraktelser i tråden. Jag vill också skriva!

 

Mina första musikupplevelser var när mamma visade att det fanns "tuff musik" att lyssna på när vi var hemma och umgicks i gillestugan på 80-talet. Vi spelade Trance Dance och Michael Jacksson som vi bläddrade fram utifrån häftiga omslag i lådan med mamma och pappas vinylskivor blandade. Vi tittade på dem och diskuterade om artisterna innan provlyssning. Mamma kunde berätta att det var en riktig tiger som MJ hade vid sin sida i dubbeluppslaget på Thriller. Ändå gillade jag Trance Dance bättre, för det lät litet rockigare och möjligen mindre komplext som instegsmusik för en liten grabb som mig då. Sedermera kunde jag bläddra fram mer musik i samlingen, däribland Donna Summer, Elvis, Beatles, och Bruce Springsteen. Mamma visade hur pappas Pioneer LP-12 fungerade och snart kunde jag hantera den på egen hand.

 

När jag vid något senare tillfälle skulle visa pappa att jag kunde hantera skivspelaren tog han tillfället i akt och visade vilka potentiometrar och reglage man kunde justera på Sansuin (AU-5500). Fick samtidigt lära mig att man inte skulle ratta för mycket på inställningarna eftersom inspelningen, så som artisten ville att det skulle låta, kunde förstöras. Jag laborerade efter eget behag och hittade snart vilka inställningar olika skivor och artister man skulle ha för att det skulle låta bra. Pappa fortsatte att berätta om högtalarna han byggt "själv", med ett trevägskit från Norska SEAS. Dubbla 10" basar i lådorna från Mölnyckes sytråd som senare hade modifierats av Linköpings träförädling med både sand i botten och extra stag inuti. Allt för att väggarna inte skulle flexa, fortsatte han. Dessa bestar står fortfarande kvar hemma i källaren och är omständligt tunga att flytta på.

 

Redan vid tidig ålder kunde jag identifiera att det fanns två slags musikälskare i familjen, där skillnaden handlade om musiken och artisterna, samt om tekniken och återgivningen. Vid den här tiden var musik och dess medium något exklusivt att äga, och snart ville jag ha egen musik att spela i freestylen. Mamma lånade ut sina blandband med Primal Scream, Madonna, Shakespeares Sister, INXS, Depeche Mode, Wham!, George Michael, och Dionne Warwick som jag varvade med Smurfarna och Bröderna Grimm. Snart ville jag ha en egen stereo på rummet.

 

Innan den egna anläggningen blev en realitet tillbringade jag mycket tid hos min kompis längre ner på gatan. Hans pappa hade ett eget rockband och deras gillestuga var fylld med skivor från Status Quo, Iron Maiden och Black Sabbath. Vi varvade med Kill em All, Ride The Lightning och den magiska Justice! Vi bildade det egna bandet "The Boys" på låtsasgitarrer och lillebröder. Vi byggde scener av soffor och bord för att simulera stora arenor. Någonstans på ett video 8 band finns våra fabulösa framträdanden inspelade, vill jag minnas i skrivande stund. Gubbrocken var dock inte helt cool då jag saknade tjejer i mitt liv, och startade därför  ytterligare ett "mim-band" vid namn The Boys -and Girls. Girlsen var två från klassen och Boysen var jag och ytterligare klasskamrat som fick lira luftgitarr till You Gonna Get it medan tjejerna trädde fram och doa-de till Don't Say Go med Trance Dance hemma i min gillestuga, igen. Vi körde järnet och på hög volym varje dag efter skolan. När pappa kom hem var det dags att bryta och bestämma träff till nästa dag. Det höll ett tag till han förstod att det var dags att införskaffa den där egna stereon.

 

Efter ett besök hos Tannefors radiohandlare med pappa i spetsen var jag sedan stolt ägare till en JVC UX1 och kunde spela Michael Jacksons BAD på CD och Dangerous på kassett. Började låna CD-skivor av alla möjliga personer för att på ett audiofilpedantiskt och nogsamt tillvägagångssätt kopiera och föra register på allt jag kom över. Vi hade ett elpiano hemma som sedan byttes in hos Mozart i Linköping och hem till huset kom vi med en Harman/Kardon och Yamaha rigg som blev mitt ungdomsrums första stereo på separata delar. Alla på gatan höll på med musik. JVC:n fick sedan någon kompis mamma i utbyte mot ett par större Zacharylådor som jag stoppade in amerikanska B52 basar i. En vän hade köpt mixerbord, spotlights och rökmaskiner på Ljudia och kunde därför spela beatmixade Mr Music-skivor på ungdomsgårdens discon. Vi var där, utan telefoner att förlora oss i, men snart mopeder, flickvänner och bilar vilket tyvärr fick HiFi:n att vila i några år, även om musiksamlingen fortsatte att växa på medium som brända CD:s, Mp3-arkiv och minidiscar.

 

Nya dimensioner tillkom när jag i tonåren fick besöka mammas nya kille som hade en gedigen anläggning bestående av Infinity Kappa 8, dubbla Denon POA monosteg och en TEAC P-700 CD-spelare. Intresset för tekniken väcktes igen och vi spelade Toni Childs, The Motels, Bryan Ferry, Roxy Music, Prince, och Michael Jacksson, om vi inte kollade på Terminator 2, en gång till. Här fanns över 600 CD skivor att välja på och jag förstod att jag inte var ensam med att samla på musik i kvantitet. Mammas nya kille hade en BMW 750 också. Minns att vi spelade Cindy Laupers röda CD i den, en sommarresa till och från Öland. Allt gifter sig med musik, tydligen.

 

Idag har jag inte någon fysisk musiksamling utan hanterar det mesta på Spotify. Har inte riktigt kommit överens med de andra streamingtjänsterna eftersom interface blandat med utbud och tillgänglighet inte är lika tilltalande. Kvaliteten har fått ge vika på den fronten, men det påminner mig om att jag är på musikens sida av spektrumet snarare än tekniken. Den sistnämnda är en intressant dimension som förgyller intresset. Idag har jag själv ett par Infinity Kappa 7, ett par Kappa 8, men spelar mest på ett par Wilson Benesch. De senaste åren har jag testat olika försteg, slutsteg, streamers, strömkablar, och signalkablar men använder för närvarande en Naim Uniti Nova. Har även en Sansui AU-7700 och en TU-5500 till ett par Dalihögtalare som sekundäranläggning. Jag ägnar mycket tid åt att läsa forumtrådar och drömma/spara om och till Japansk och Kanadensisk elektronik. Tänker dock att när allt kommer omkring klarar mig rätt bra utan mina Furutechkontakter, Gaiia-fötter och strömfilter, men skulle aldrig kunna leva utan Spotify och ett par bättre hörlurar.

 

Allt sammantaget och med viss onödig personlig historia menar jag att jag är en stolt audiofil. :)

 

Edit: Något stavfel.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Strmbrg said:

Hur går det tillbaka till Platon? De flesta har väl inte någon kännedom om vare sig Platon eller några idéarv. Jag utgår från att jag inte förstår, så därför är jag nyfiken på vad du syftar på. Jag kan ingenting om de grekiska filosoferna nämligen.

 

Den traditionella förståelsen av Platons idélära innebär en upphöjning av idéerna på det sinnligas bekostnad. Den sanna verkligheten finns hos idéerna. Den empiriska världen är en skenbild. Det har idéhistoriskt inneburit att teorier, det innerliga, och det själsliga har blivit högre värderat än det materiella, konkreta och kroppsliga. Man kan ställa upp dikotomier typ (Jag gillar en del av Derridas kulturanalyser för övrigt).

 

Idévärld - Sinnevärld

Teori - Praktik

Teoretiskt arbete - Fysiskt arbete

Den inre kärleken - Sexualakten

Musikupplevelsen - Stereon

 

Lägg sedan till Platons påverkan på Kristendomen, samt lite socialistisk mentalitet på det, så har vi en perfekt storm för att skämmas för materiella (speciellt dyra) saker. Over and out. =)

 

 

edit. fixade ett fel

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Ranefjord said:

 

Den traditionella förståelsen av Platons idélära innebär en upphöjning av idéerna på det sinnligas bekostnad. Den sanna verkligheten finns hos idéerna. Den empiriska världen är en skenbild. Det har idéhistoriskt inneburit att teorier, det innerliga, och det själsliga har blivit högre värderat än det materiella, konkreta och kroppsliga. Man kan ställa upp dikotomier typ (Jag gillar en del av Derridas kulturanalyser för övrigt).

 

Idévärld - Sinnevärld

Teori - Praktik

Teoretiskt arbete - Fysiskt arbete

Den inre kärleken - Sexualakten

Stereon - Musikupplevelsen

 

Lägg sedan till Platons påverkan på Kristendomen, samt lite socialistisk mentalitet på det, så har vi en perfekt storm för att skämmas för materiella (speciellt dyra) saker. Over and out. =)

 

 

 

 

 

 

Tack! Och även Oj! 🙂

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Joajan said:

Allt sammantaget och med viss onödig personlig historia menar jag att jag är en stolt audiofil. :)

 

Välkommen! :smile: Det där inlägget hade passat som introduktion till din alldeles egna tråd, men det funkar så här oxå...

 

Vad har du för Wilson Benesch högtalare? Lustigt, i morse vaknade jag och satt och var "avundsjuk" på att vissa har 2 anläggningar och funderade på hur jag ville att min andra "fantasianläggning" skulle se ut och där tänkte jag mig just ett par Wilson Benesch.

Link to comment
Share on other sites

Det här var kul läsning, så många definitioner av ett litet ord!

 

Känner att jag behöver skriva av mig lite - och kanske sticka ut hakan! :rolllaughing:

 

Nå, är jag en audiofil – vet inte!

Audiofili är väl ett ”finare” ord för HiFi. Och det är precis vad det handlar om för mig, hög trovärdighet! När jag sjunker ner i soffan och lyssnar på ett stycke konstmusik så ska jag med slutna ögon förflytta mig till konsertsalen och där med handen kunna peka ut varje instrument.

 

Vägen dit är målet – det som driver mig. Och vägen har, i sanningens namn, varit ganska krokig. Men med bättre elektronik och framför allt mer kunskap i vad som är viktigt för god återgivning har jag nu skiftat fokus lite. Om jag rannsakar mig själv, januari 2021, om vad som just nu känns viktigast för att få en verklighetsnära upplevelse, så är det att jaga bra inspelningar. En kombination av skickligt framförande, mikrofonplacering och mixning gjord för mesta möjliga naturtrogenhet och en dynamik som är avgrundsdjup. Saknas någon av dessa parametrar så är det inte lika roligt och engagerande att lyssna. Äldre inspelningar, hur skickliga musikerna och sångarna än var, har jag lite svårt för. Grundbruset och dynamiken måste ha nått vissa nivåer för att det skall kännas rätt.

 

Rummet, samt placering av högtalarna, kommer därefter på min lista över åtgärder som behöver ”filas på”. Efter högtalarbyte är det placering av dessa samt rumsakustik som nu upptar stora delar av min tid. Fascinerande vad bara några millimeters flytt eller någon grad i sidled av högtalarna kan ändra ljudbilden. Typiskt tidsfördriv för att klassas som audiofil :smash:

 

Elektroniken bakom högtalarna är jag lite mer kluven till, hur mycket en förändring i den skulle påverka min ljudbild, just i dagsläget. Jag vill definitivt inte säga att resan är slut, men det känns som de ljudalstrande prylarna bakom högtalarna just nu gör sitt jobb, med råge. Jag kommer förstås med stort intresse att speciellt läsa om kabeltester, då jag tror att just detta är lite av den svaga länken i min setup.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Bebop said:

Min gamle hifi-kompis Don brukade säga: En riktig man har en finanläggning, en sommaranläggning och en konversationsanläggning. Den devisen lever jag efter.

 

Jag kan känna ibland att det hade varit trevligt att haft flera anläggningar och kanske flyttat runt lite på saker och ting, provat lite olika saker osv, det jag är rädd för är att båda (eller alla) anläggningarna skulle bli för lika varandra. Man har ju ändå hittat saker som man gillar liksom, men jag hoppas att jag skulle våga hålla dem någorlunda olika från varandra. Men men, i mitt fall så är det inte aktuellt nu pga utrymmesskäl ändå, fast jag skulle väl inte haft råd heller å andra sidan.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, VoicesInMyHead said:

 

Jag kan känna ibland att det hade varit trevligt att haft flera anläggningar...

Helt i linje med hur jag också kan känna.

Behöver nog en för varje musik-genre jag lyssnar på har jag insett.

Kvalar jag in som audiofil p.g.a det  :39:  ?

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, VoicesInMyHead said:

 

Välkommen! :smile: Det där inlägget hade passat som introduktion till din alldeles egna tråd, men det funkar så här oxå...

 

Vad har du för Wilson Benesch högtalare? Lustigt, i morse vaknade jag och satt och var "avundsjuk" på att vissa har 2 anläggningar och funderade på hur jag ville att min andra "fantasianläggning" skulle se ut och där tänkte jag mig just ett par Wilson Benesch.

Vad roligt att höra! Jag köpte mina Wilson Benesch Curve hos Perfect Sense för ca ett år sedan. Gillar dem mycket, speciellt ljudbilden! 

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Jag kan känna ibland att det hade varit trevligt att haft flera anläggningar

Det behöver inte bli så dyrt men man måste ha plats förstås. En trappa upp har jag en Marantz NR1608 som jag kör TV’n och projektorn på till ett par vägghängda Carlsson OA51. Jag har en äldre Pioneer CD-spelare och vintage Kenwood KD500 skivspelare med SME M2-arm och Ortofon 2M Black. Det låter alldeles utmärkt i den miljön. Där spelar jag när jag håller på i mitt kontor. 
 

Sedan har jag en bod i trädgården med en vintage Kenwood receiver KR 2600 (15-wattare med utmärkt radio), ett NOS Pioneer kassettdäck i nyskick till mina flera hundra radioupptagningar, en kombinerad CD-spelare/-brännare från Philips och ett par golvare från Canton. Där spelas det under sommaren med dörren öppen för bakgrundsmusik i trädgården eller när pillar med något i min lilla verkstad eller tvättar skivor. Tvätten står också där ute. Man kan plocka ihop en bra anläggning hos t ex ReHIFI för en mycket rimlig peng. Att lägga en massa krut där för strö- och bakgrundslyssning känns omotiverat. Ändå törs jag påstå att det låter betydligt bättre där än i många ”vanliga” hem.

 

Jag har provat med dubbla finanläggningar och dubbla tonarmar med olika pickuper. Senaste veckorna har jag provat med olika skivspelare. I samtliga fall har det slutat med att jag alltid spelar med det bästa. Hur man än plockar ihop så blir de inte lika och varför spela på något man tycker sämre om? De andra anläggningarna jag beskrev ovan är en annan grej. De är inte till för finlyssning, där handlar det bara om musik på samma sätt som i båten eller bilen. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...