Jump to content

Internet, kunskapen, likformigheten och mängden

Strmbrg

Recommended Posts

"Internet svämmar över av kunskap, den nya tidens uppslagsverk, liksom."
Ungefär så vill jag minnas att det lät för idag ganska länge sedan. Åtminstone har jag för mig att åtminstone några sa åtminstone ungefär på det viset...

Det finns säkert en hel del korrekt och unik information på internet.

Vad som är HELT säkert är att det finns extrema mängder text (och videoklipp) om precis allt (typ).

Men vad jag än söker på - exempelvis inom Hifi - så får jag i stort sett bara upp träffar på diskussionsforum.

Nästa kategori i träff-antal är nog "butiker" och tillverkarna själva. De som vill sälja sakerna alltså - om jag anger ett varumärke i min sökning, vill säga.

Det är som att scanna av en tandkrämshylla i en butik egentligen: Ett enormt utbud av samma-lika. Alla vill vara med. Ingen ids komma på något själv egentligen.

Jag kan därför lägga ner enormt stor del av min tillgängliga tid på att leta efter nålar i en massa oöverskådligt stora höstackar - utan att ens veta om nålarna överhuvudtaget existerar där inne någonstans...

Hifi-sökningarna som alltså "alltid" träffar på diskussionsforum, ger "alla" i stort sett lika lite nytt.

En bra dos kommentarer från de som mest bara hänger där utan att tillföra något annat än glada (eller elaka) tillrop utan substans.

Kommentarer som "Bra fråga, det där undrar jag också..."

Sedan diverse grader av tvärsäkra svar som sinsemellan kan vara helt motstridiga.

Men kanske framförallt svar som man redan tagit del av hundratals gånger. Sannolikt i hög grad beroende på att många bara återger sådant de tycker verkar vettigt och som de har läst på annat håll.

Internet vimlar dessutom av "testare".
Killar, som skapar sina egna "elektroniska hifi-tidningar" (digitala heter det nog, men det skiter jag i :grinquint:). Oavsett vilket "test" eller vilken artikel jag än läser om min senast tilltänkta produkt - Chord Hugo TT2 i detta fall - så står det ungefär samma sak. Men jag kan ta del av de där samma-lika-innehållen på massor av ställen.
Väljer jag att söka på videor om produkten, så dyker det upp ett antal mer eller mindre självsäkra och show-benägna killar med rejäl svada, som vräker ur sig ordmassor om grunkan under ett antal minuter, utan att egentligen säga särskilt mycket mer än det jag kan ta till mig på tillverkarens hemsida.
Inte mycket av kritiskt reflekterande. Ganska mycket av repeterande.

PS
Varianter på mitt ovanstående, icke-konstruktiva gnäll, finns det säkert också en del av på internet...
:smile:

Jag har hängt länge på Internet och lade upp min hemsida 1998 och fick via den många trevliga kontakter. Hemsidan är borta sedan några år och det är nästan alla andra hemsidor från förr. Det fungerar inte på samma sätt längre på Internet och min känsla är att det sker en "gradvis fördumning" som nu nått ganska långt. I början var det ett sätt att utbyta erfarenheter och många mycket intresserade och kunniga personer var aktiva. Nu sker det mesta inom HiFi inom diskussionsforum och en och annan blogg men ett par trevliga undantag har funnits ända in i nutid och då tänker jag främst på Linkwitz och Nelson Pass som har fina hemsidor enligt den gamla skolan.

Jag håller tyvärr med strmbrg om det mesta egentligen.

Ja, Linkwitz besökte jag ofta under en tid. Det är en stil på vederbörandes sida som tilltalar mig:
Mer av isolerat eget resonerande, funderande och undersökande och mindre av "socialt brus i forma av snabba replikeranden på allt som rör sig".

Det fanns många hemsidor i samma stil men Linkwitz är naturligtvis en av de mer omfattande sett till mängden information och lagrad kunskapsmängd.

Medan jag hade min hemsida var det en långsam förändring i beteende hos dem som tog kontakt med mig. I början var det väldigt sakligt och gällde utbyte av information medan det sedan blev mer och mer folk som ville ha hjälp med allt möjligt och tyckte att det var rimligt att jag som vanlig person utan inkomster från hemsidan skulle lägga mycket tid på att ge gratishjälp. Det blev alltmer tröttsamt och det blev också mer vanligt med negativa kommentarer även om jag inte var så drabbad av det.

En stor del av förändringen av Internet beror nog på hur folk surfar, nu är det strösurfande via telefon medan det förr var ett intensivt letande efter information och fakta hemma vid datorn. Då fanns det ett mål, nu är det förströelse.