Jump to content

Recommended Posts

 

Perfekt input!

Det leder mig rätt.

Gillar verkligen metoden att kila fast dem innan man löder.

 

9 minutes ago, LPL said:

Sedan finns det tusentals till att välja mellan...

Det är precis det som är problemet.

En del går säkert igång på att bläddra i tyska stiftkataloger, men jag är inte en av dem.

 

Link to post
Share on other sites
  • Replies 495
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Live demo!            

Efter en så arbetssam förmiddag  så var det dags för lunchpaus, och fru DoubleA hade fixat superb lax som jag tyvärr inte fick foto på. Det är nog iaf @P-pan lite tacksam för, han brukar bara bli så f

Besökte @Peo igår, och här går han igång med håltagning i bottenplattan till filterlådan;       Fronten är 8mm aluminium, förbereds med ingång och passthrough;    

Posted Images

5 minutes ago, calle_jr said:

En del går säkert igång på att bläddra i tyska stiftkataloger, men jag är inte en av dem.

Man är så illa tvungen om man på egen hand ska konstruera och bygga elektronik. Det låter som om du inte ska jobba som inköpare, i alla fall inte inom elektronikindustrin:grin:

Link to post
Share on other sites
On 2021-04-08 at 22:24, calle_jr said:

 

Perfekt input!

Det leder mig rätt.

Gillar verkligen metoden att kila fast dem innan man löder.

 

Det är precis det som är problemet.

En del går säkert igång på att bläddra i tyska stiftkataloger, men jag är inte en av dem.

 

Kanske kan montera en skruvterminal? Det är ganska trevligt att få god avlastning för de lödda delarna.

 

Koncept för jordning? Jag tänker mest på återkopplingar som ev. delvis samåker på jordslingor som kör högre ström. Sånt brukar jag se alltför ofta.

 

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, conan said:

Kanske kan montera en skruvterminal?

Det gillar jag, men var då menar du?

 

 

1 hour ago, conan said:

Koncept för jordning?

Det var lite fel i kretsen som jag nu har rättat till och jag har även flyttat de flesta komponenterna till ett 1-håls experimentkort 100x80 FR4.

Både @LPL och @Peo har antytt fördelar med detta. Vet inte om det beror på att det är fördelar eller för att de vill plåga mig med mikrolödningar.

 

Uppskattar din fråga, och gör så gott jag kan för att åstadkomma stjärnjordning, men det är ju inte så enkelt.

Jag inser att det går att förbättra, men jag vet inte hur. Dra jordning för avkopplingskondensatorer (4 x 100nF) separat till stjärnjord?

 

Såhär ser kretsen ut nu:

image.png

 

 

Så här ser ena kanalen ut fysiskt;

 

filter-7.jpg

 

 

 

Link to post
Share on other sites
50 minutes ago, calle_jr said:

Både @LPL och @Peo har antytt fördelar med detta. Vet inte om det beror på att det är fördelar eller för att de vill plåga mig med mikrolödningar.

Det ser mer kompakt ut nu även om det går att trycka ihop och korta ner ledarna mer:thumbsup: Vi är väldigt långt från "mikrolödning":grinsmilingeyes:

Link to post
Share on other sites
8 hours ago, LPL said:

Det ser mer kompakt ut nu även om det går att trycka ihop och korta ner ledarna mer:thumbsup: Vi är väldigt långt från "mikrolödning":grinsmilingeyes:

Jag vet vad du menar men det är mikrolödning för mig :grin:

 

Man ska tänka på att det inte handlar om MHz. Det första som händer i kretsen är en lågpassfiltrering under 1kHz.

Det filtret är egentligen avsett för högnivå, alltså placering efter slutstegen där komponenterna måste tåla mer ström.

Jag hittar alternativa komponenter som är betydligt mindre och mycket billigare som skulle fungera, men de har inte så bra data. De flesta induktanser har minst 10ohm internresistans. Så jag behåller dessa tills vidare.

 

 

På tal om slutsteg...

 

Link to post
Share on other sites
3 hours ago, calle_jr said:

På tal om slutsteg...

 

Jag har bytt slutsteg till t.amp Proline 3000.

 

Detta steg arbetar i klass AB och det sitter en 2.2kVA toroidtrafo som borgar för effektresurser och den är specad till 2x 1500W @4ohm, och byggd för att vara stabil vid 2ohm. Jag behöver ju parallellkoppla basarna, så det blir 4ohms-drift nu.

Avvikelse +/-1,5dB 20-20k, ingångskänslighet 0,77V, SNR>100dB, stigtid SR~45V/µs, dämpfaktor >700.

 

DSC_5342.JPG

 

 

Förstärkaren är avpassad för 19"-montering med 3u och är nästan en halv meter djup. Detta kompakta lilla monster väger 37kg.

 

Det sitter två högljudda 120mm fläktar från Xinruilian, modell X-Fan RDH1225S2.

De är temperaturstyrda, men även om förstärkaren efter flera dygns drift är svalare än rumstemperaturen så låter de för högt för ett lyssningsrum.

Över 40dB(A) vid 2300rpm, per fläkt :flush:. Ska fixa detta.

 

Det sitter ett par xlr-ingångar och ett par 6.3mm-jack.

Högtalarterminaler är speaker twist, och för bryggkoppling sitter en separat speaker twist vilket är en mer praktisk lösning än de små byglingar som man vanligtvis ser.

 

DSC_5332.JPG

 

DSC_5344.JPG

 

DSC_5347.JPG

 

DSC_5346.JPG

 

DSC_5345.JPG

 

Link to post
Share on other sites
4 hours ago, calle_jr said:

Man ska tänka på att det inte handlar om MHz. Det första som händer i kretsen är en lågpassfiltrering under 1kHz.

Det filtret är egentligen avsett för högnivå, alltså placering efter slutstegen där komponenterna måste tåla mer ström.

Jag hittar alternativa komponenter som är betydligt mindre och mycket billigare som skulle fungera, men de har inte så bra data. De flesta induktanser har minst 10ohm internresistans. Så jag behåller dessa tills vidare.

Nä, man ska inte heller överdriva, men det är väl oftast det vi gör när det kommer till hifi:grin:. Det är sällan att "lagom" duger utan man strävar efter det kompromisslösa.:sunglasses:

Link to post
Share on other sites
56 minutes ago, calle_jr said:

Förstärkaren är avpassad för 19"-montering med 3u och är nästan en halv meter djup. Detta kompakta lilla monster väger 37kg.

 

Det sitter två högljudda 120mm fläktar från Xinruilian, modell X-Fan RDH1225S2.

De är temperaturstyrda, men även om förstärkaren efter flera dygns drift är svalare än rumstemperaturen så låter de för högt för ett lyssningsrum.

Över 40dB(A) vid 2300rpm, per fläkt :flush:. Ska fixa detta.

Det är kul att se hur mycket man får för pengarna när det inte klassificeras som hifi.

 

Hoppas att du får till fläktljudet, det är något som jag stör mig väldigt mycket på, men det finns fina fläktar som i princip är ljudlösa för en billig peng, eller tänkte du ställa slutsteget i något annat rum eller utomhus:grinsmilingeyes:

Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, LPL said:

Nä, man ska inte heller överdriva, men det är väl oftast det vi gör när det kommer till hifi:grin:. Det är sällan att "lagom" duger utan man strävar efter det kompromisslösa.:sunglasses:

Ja, även om det i detta fall var ganska oavsiktligt :sunglasses:

 

Nåväl. Det fungerar mycket bättre med detta slutsteg. Stor skillnad.

Det ska nog bli bra med detta.

Jag har tittat på ett par Noctua NF-A12x25 FLX;

noctua_nf_a12x25_flx_4_1.jpg

https://noctua.at/en/products/fan/nf-a12x25-flx/specification

Den har lite lägre varvtal (2000rpm jmf med 2400rpm). Även utan deras ULN-kit (ultra low noise) så låter dessa 20dB lägre. Om det funkar med tanke på kylning kan jag sänka ljudnivån ytterligare till ca 14dB (sänka varvtalet).

Andra tips?

 

Link to post
Share on other sites
2 hours ago, calle_jr said:

Jag har bytt slutsteg till t.amp Proline 3000.

Detta känner jag till. Hade 3st.

2 hours ago, calle_jr said:

Det sitter två högljudda 120mm fläktar

På detta slutsteg kan du bara fimpa en av sladdarna till fläktarna utan att det "händer" något. Det håller sig inom rimliga värmenivåer även utan fläktar så länge du inte hindrar luftcirkulationen kring det.

1 hour ago, calle_jr said:

Det ska nog bli bra med detta.

Anledningen till att jag bytte dessa till Emotiva var att trafosurret dessa t.amp åstadkommer (alla mina 3!) var oerhört störande samt att de brusar rejält.

 

Jag hoppas ditt exemplar gör ett bättre jobb än mina f.d. då de LÅTER fantastiskt bra med tanke på priset. 

Link to post
Share on other sites
15 minutes ago, Amatören said:

 

Anledningen till att jag bytte dessa till Emotiva var att trafosurret dessa t.amp åstadkommer (alla mina 3!) var oerhört störande samt att de brusar rejält.

 

Jag hoppas ditt exemplar gör ett bättre jobb än mina f.d. då de LÅTER fantastiskt bra med tanke på priset. 

Tänkte på att du har lite förstärkning men inte så mycket att det kanske kräver fysiskt separat nätdel.

 

Annars är det enkelt att låta trafo och nätdel sitta i en egen plåtlåda. man undviker då ev. magnetisk koppling till övrig elektronik, särskilt när det är mycket sladdar i lådan.

Link to post
Share on other sites

 

Med "andra tips" menade jag andra tips på 3pinnars 12V 120mm tysta fläktar.

Noctua är erkänt bra, men jag vet att det finns andra. Vet att det även finns 140mm-fläktar som passar till 120mm.

@AlfaGTV kanske har tips?

 

Men jag tror att om jag väljer ovanstående med tillbehöret ULN så kommer steget bli väldigt tyst.

 

Proline 3000 har funnits ganska länge, och en del använder dem till fullregister. Man hör inte om problem med brum längre. Jag tycker att det ser välbyggt ut. Det är gjort för PA, annars hade de inte satt sådana fläktar i det.

Link to post
Share on other sites
2 hours ago, calle_jr said:

Med "andra tips" menade jag andra tips på 3pinnars 12V 120mm tysta fläktar.

 

Jag använder 140mm fläkt ifrån Fractal Design. Kör med 6V på den då är den mer eller mindre ljudlös. Passar dessutom i 120mm med de medföljande gummi fästena.

 

DSC_0268.thumb.JPG.44ed7fa57822d8349828f9fa3b05a75f.JPG

Link to post
Share on other sites
6 minutes ago, octavia rs said:

Jag använder 140mm fläkt ifrån Fractal Design. Kör med 6V på den då är den mer eller mindre ljudlös. Passar dessutom i 120mm med de medföljande gummi fästena.

Super!

Högt flöde för att vara så låg ljudnivå.

Jag tror det är mycket bättre att sänka spänningen som du gör än att stänga av den ena fläkten.

 

Link to post
Share on other sites
7 hours ago, conan said:

Hur ser impedanskurvan ut för elementen? Är det illa vid någon frekvens?

Här är aktuell SPL och impedansgång.

Detta är beräknat för 2st 15" AE-drivers i 600x1000 öppen baffel, baserat på uppmätta TS-parametrar för drivern.

 

image.png

 

image.png

 

 

7 hours ago, conan said:

Ja, ungefär så. Den variant jag tänkte på var oisolerad och lödd med fyra ben för varje pol.

Jag kan inte hitta något som liknar det du menar :hotface:

 

Jag gillar detta tips, eftersom det underlättar väldigt att ta ut korten.

Egentligen är det 7st anslutningar som bör vara enkla.

Kanske ska sätta skruvanslutningar endast för dessa? Alternativt för +/-15V spänningsmatning och jord, men (märkta) lödstöd i kanten för signal.

 

Link to post
Share on other sites
2 hours ago, calle_jr said:

Jag kan inte hitta något som liknar det du menar :hotface:

 

Jag gillar detta tips, eftersom det underlättar väldigt att ta ut korten.

Egentligen är det 7st anslutningar som bör vara enkla.

Kanske ska sätta skruvanslutningar endast för dessa? Alternativt för +/-15V spänningsmatning och jord, men (märkta) lödstöd i kanten för signal.

 

https://www.elfa.se/sv/vertikal-skruvterminal-maessing-tennplaeterad-keystone-key-7691/p/14834925

 

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
On 2021-04-11 at 21:14, conan said:

 

23 hours ago, LPL said:

Detta är ett alternativ om du kan tänka dig 2,54 mm

 

Nu har jag redan beställt komponenter, så jag får hålla mig till det. Men jag ska fundera på dessa bra tips. Den lilla skruvterminalen verkar klockren, och molex-komponenterna är liknande de som är tänkta till nätdelen.

 

Jag har tryckt ihop det lite, satt skruvplintar för in- och output samt spänningsmatning och modifierat numreringen till DIL-hållarna.

 

 

filter-10.jpg

 

 

 

Edited by calle_jr
Uppdaterat bild
Link to post
Share on other sites
1 hour ago, calle_jr said:

Jag har tryckt ihop det lite, satt skruvplintar för in- och output samt spänningsmatning och modifierat numreringen till DIL-hållarna.

Nu börjar det se kompaktare och bra ut:thumbsup:. Det går även att lägga små elektrolyter parallellt med avkopplingskondensatorerna eller vid ingången av matningen. De streckade anslutningarna från jord till pin 8 (+15V) ska väl gå till mittpunkten mellan avkopplingskondingarna istället?

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
8 hours ago, LPL said:

Nu börjar det se kompaktare och bra ut

Ja.

Det går att klämma ihop lite till, men jag väntar och ser.

 

 

8 hours ago, LPL said:

Det går även att lägga små elektrolyter parallellt med avkopplingskondensatorerna eller vid ingången av matningen.

Varför ska jag göra det?

 

 

8 hours ago, LPL said:

De streckade anslutningarna från jord till pin 8 (+15V) ska väl gå till mittpunkten mellan avkopplingskondingarna istället?

Ja!

Tack för det. Jag fixar.

Edit: Fixat!

 

 

Edited by calle_jr
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...