Jump to content

Recommended Posts

1 hour ago, MatsT said:

Vi får nog vet mer om hur det fungerar så småningom men det som ser fel ut kan vara rätt  ibland...

Precis.

Det är mycket att tänka på för mig och detta kommer som sagt ta tid.

Dipolerna ska sannolikt vinklas något och stå lite längre ut, men det är inte säkert och det är bättre att börja såhär.

Man ska tänka på att det sitter en 35cm djup spaltpanel, så baffeln står ca 70cm från bakvägg.

 

DSC_5307.JPG

 

Link to post
Share on other sites
  • Replies 329
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

In the mean time...     Fyra drivers ska elektrifieras. @Amatören packar upp en AE IB15HT-8A;       @Double A monterar i en för ändamålet perfekt testbänk;

Ramarna behöver nylonslipas, och bafflarna får en första oljning med hårdvax;           Bafflarna är limmade av 2 lager 21mm 3-skikts ek och 7mm mellanli

Det var svårt att hålla tungan rätt i mun när man vände kortet hela tiden, så jag har ritat upp fram- och baksida;           Startade från scratch på ett nytt kort o

Posted Images

2 hours ago, Strmbrg said:

Spelar dipolerna i med- eller motfas relativt basarna i de svarta högtalarna?

Dipolerna spelar nästan i fas med huvudhögtalarna, men laggar lite.

 

 

20 minutes ago, Apexorca said:

Jag kan tänka mig potentialen i detta för hela systemet.

Ja precis, det finns mycket möjligheter.

Just nu skulle jag dock önska lite färre saker att hålla i huvudet.

Men det gäller väl att försöka ta det lugnt och metodiskt.

 

Link to post
Share on other sites

 

Jag har gjort några initiala rumsmätningar idag från LP.

Har överlagrat skärmdumpar från exakt samma position och nivå, med och utan dipoler;

 

Basgång (vid 50ms);

 

Bas-00-01.jpg

 

 

RTA;

 

RTA-00-01.jpg

 

 

Efterklang (ekofritt RT60);

 

Efterklang-00-01.jpg

 

 

 

Förutom vattenfall då eftersom det blir för rörigt, så här är vä utan och hö med dipoler;

 

Vattenfall-00.jpg  Vattenfall-01.jpg

 

 

Jag ska tillägga att jag litar inte helt på ovanstående. Jag mäter med hög eller mycket hög ljudnivå, men XTZ Room Analyzer har en egenhet att klippa och automatiskt sänka ingångnivån, så som syns är nivån bara 60-70dB.

Lite meningslöst då att mäta RT60 om bakgrundsnivån är 20-30dB :blackeye:

 

 

Link to post
Share on other sites

 

Jag har ägnat mig åt att göra layout för eq+lp-filtret.
Audiokretsen är i princip samma som tidigare;

image.png

 

 

 

Jag planerar använda TL072 dubbla op-ampar. Utöver det är det samma nätdel som @tek använder till sitt riaasteg MARIA konfigurerad för +/-15VDC, en 30VA toroidtrafo, och en Lundahl LL1527 ingångstrafo per kanal för att skapa balanserad signal.
Jag tänkte bygga på tre stycken 1/8" förborrade kopplingsdäck för lödstöd c/c 3/8". Ett per kanal med 11x17 hål och ett gemensamt för trafos och spolar med 8x22 hål.

 

image.png  image.png

Bilder: modulusamplification

 

 

Illustrationen är skalenlig och komponenter framgår av vänster kanal;

 

image.png

 

 

 

 

Komplett i apparatlåda;

 

 

filter-5.jpg

 

 

Jag drog bort ett stift på båda mina bef trafos och detta gick inte att reparera, så jag har köpt nya inkl pcb så att det inte händer nästa gång jag behöver löda om dem.

 

image.png

Bild: Lundahl Transformers

 

 

 

Många underhandskontakter med @Peo , som bland annat föreslog kapslar till op-ampar, där TL072 monteras i DIL-hållare som löds på en bit experimentkort som kan limmas på kopplingsdäcket.
Därefter korta blanktrådar till 4 + 4 lödstöd.

 

 

image.png

Bild: @Peo

 

 

Hoppas detta är hyfsat genomtänkt för en ovan lödare. Det kan gå...

 

 

Link to post
Share on other sites

Blir nog väldigt bra!

 

En kommentar angående floorplan. Försök hålla ströinduktansen låg. Dvs koppla så nära opampens pinnar om det går. Det gäller specifikt avkopplingskondensatorer till matningspänningar och till komponenter som ingår i en återkopplingsslinga. Det behöver inte bli problem, men kan bli det. Avkopplingarna kan du sätta direkt på adapterkorten.

Link to post
Share on other sites
21 hours ago, tek said:

Blir nog väldigt bra!

 

En kommentar angående floorplan. Försök hålla ströinduktansen låg. Dvs koppla så nära opampens pinnar om det går. Det gäller specifikt avkopplingskondensatorer till matningspänningar och till komponenter som ingår i en återkopplingsslinga. Det behöver inte bli problem, men kan bli det. Avkopplingarna kan du sätta direkt på adapterkorten.

Då blir det såhär?

 

image.png

 

 

Och kretsen modifieras såhär:

 

image.png

Link to post
Share on other sites
9 hours ago, LPL said:

Har du hittat några färdiga kort för OP-amparna? Annars kanske du kan hitta något här som är färdigt med avkopplingskondensatorer.
https://www.audiophonics.fr/en/composants-electronique-aop-c-374.html

 

Jag såg ingen där som passade.

Jag vill helst kunna byta opamp utan omlödning, men det blir inte så enkelt då.

 

 

7 hours ago, plind said:

Har du kikat på Lennart Jarlevangs aktiva basfilter?   Har ett sådant till mina IB-15 basar(dipol).  Funkade mycket bra men det blev bekvämare med den aktiva delning jag gör nu i mit ipd-2400.

 

https://www.lennartlabs.se/#!/projects/miscellaneous/activefilter

Har aldrig sett det. Visste inte att han sysslade med sådant.

Det är mycket likt det jag vill göra till formen, men delar för lågt uppåt.

Skulle nog inte vara några problem att modda det.

 

Edit

Nej, det är inte alls likt det jag gör.

Tittade noggrannare i kretsen nu och filtret är ju inte integrerande.

Och det delar som sagt för lågt.

 

 

Jag "torrsimmade" med ipd-2400 och det var inte lätt att åstadkomma det med deras mjukvara heller. Jag testade pdx-3000 och där gick det definitivt inte.

 

Link to post
Share on other sites
14 hours ago, calle_jr said:

Löda är ju inte så svårt, det är avlöda som är svårt.

Du kanske skulle prova på att vira istället, det är ganska roligt.

Make you own wire wrap tool | CheMaRy Web Page

 

14 hours ago, calle_jr said:

Jag gillar även dessa

Precis, de gör inte så mkt motstånd:grinsmilingeyes: De är riktigt praktiska och enklare att montera än vanliga trådbyglar. Ett annat tips är att använda s.k. strap-tråd (väldigt tunn, enkeltrådig och PTFE-isolerad tråd) när det blir besvärligt med en vanlig bygel.

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, kenneth said:

Experimentlusta eller förväntar du dig att ett analogt filter låter bättre??

 

Lite av varje :grin:

Dels är det intressant och spännande att utforska, kanske största drivkraften.

Men jag tycker också att när hela systemet i övrigt baseras på analog teknik så känns det bättre att fortsätta så.

Dessutom blir det mer gripbart, förutsägbart och påverkbart för mig.

Jag tror att man behöver slanta upp ganska rejält om man ska få något bra med dsp. Nu är detta förvisso bara basar, men ändå.

 

 

49 minutes ago, conan said:

Vad spännande! Har du tänkt landa nere på 10Hz eller så med frekvensgången, eller är det bara efterklangen och den sortens diffusion du är ute efter?

Det är bara efterklangen.

Jag vill snarare sätta ett högpass vid 16Hz.

Jag har ju subsoniskt filter i mitt riaa som jag använder, men det kanske borde sitta även för mina andra källor, av säkerhetsskäl? Någon som vet?

Jag är lite bekymrad för detta eftersom jag boostar signalen max just i lågbasen.

Men om det inte behövs vore det bra eftersom det är svårt att få ett så brant filter och jag vill ju inte sabba den boost som hela kretsen bygger på.

 

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, calle_jr said:

 säkerhetsskäl? Någon som vet?

Jag är lite bekymrad för detta eftersom jag boostar signalen max just i lågbasen.

Men om det inte behövs vore det bra eftersom det är svårt att få ett så brant filter och jag vill ju inte sabba den boost som hela kretsen bygger på.

 

Du kanske kan testa återkopplingen av lågfrekventa ljud till skivtallriken på nåt sätt?

 

Jag har skruvat fast ett dedicerat skivspelarskåp i reglarna i väggen och tycker mig inte märka några problem i lågbasen. Jag spelar ju inte så starkt iofs. REL-subbarna går på tomgång ... 😊

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, calle_jr said:

Jag vill snarare sätta ett högpass vid 16Hz.

Jag har ju subsoniskt filter i mitt riaa som jag använder, men det kanske borde sitta även för mina andra källor, av säkerhetsskäl? Någon som vet?

Jag är lite bekymrad för detta eftersom jag boostar signalen max just i lågbasen.

Ren DC vet jag av egen erfarenhet att högtalarelement inte gillar, men du har säkerligen DC-skydd i slutsteget:grin: Annars bör väl elementen själva agera HP-filter och rulla av vid de lägsta frekvenserna.

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, conan said:

Du kanske kan testa återkopplingen av lågfrekventa ljud till skivtallriken på nåt sätt?

 

Nej, jag upplever inga problem så sätt utan det är mer av säkerhetsskäl.

Dvs det som @LPL tar upp. 5-10Hz är ju i princip DC för en högtalare.

 

 

13 minutes ago, LPL said:

Annars bör väl elementen själva agera HP-filter och rulla av vid de lägsta frekvenserna.

Hmm.

Eftersom det är en renodlad 1/f-förstärkning så är det ju en sanslös gain under 30Hz. 

Det är väl inte hälsosamt med för stora konrörelser?

 

 

Ska jag komplettera med ett litet hp-filter som åtminstone begränsar något?

 

Link to post
Share on other sites
On 2021-04-05 at 11:21, calle_jr said:

Då blir det såhär?

 

image.png

 

 

Och kretsen modifieras såhär:

 

image.png

Precis. jag antar att det gröna på kortet är nåt slags jordplan.

 

Även att paketet med komponenter till vänster om opamparna kan ge problem. Då ena är kopplad som unity gain kommer den kunna vara kort. 

 

Det är väl dessa som möjligtvis skulle må bra att sitta nära kapslarna så du får en tight återkopplingsloop. Tänkte inte på att du har 220nF som effektivt agerar kortslutning från så risken för problem är inte jättestor. Jag hade dock minimerat problemet bara "för att".

image.png

 

Link to post
Share on other sites

 

2 hours ago, tek said:

antar att det gröna på kortet är nåt slags jordplan.

Det är bara ett monteringskort (experimentkort med genompläterade hål) till DIL-hållare (och avkopplingskondensatorerna nu då).

Om jag hittar små lödtorn (dia0.8mm), så kanske jag kunde göra såhär i stället;

 

image.png

 

 

 

2 hours ago, tek said:

Tänkte inte på att du har 220nF som effektivt agerar kortslutning från så risken för problem är inte jättestor.

Det gjorde faktiskt jag, för vad det nu är värt, men jag kunde inte visa det :rollingeyes:

 

 

 

Jag har i mellantiden tillverkat lock i melamin för att fästa spolarna;

 

jantzen-03.jpg

 

 

 

Sedan hade jag lite oflyt, för den låda som visas i illustrationen ovan är restnoterad och kommer inte finnas i lager denna månaden :blackeye:

Tips på låda ca 38 x 32 x 9 cm ?

 

Link to post
Share on other sites
On 2021-01-05 at 21:56, calle_jr said:

 

Just nu bedömer jag chansen att detta blir bra till 87%, och att det blir bättre till i bästa fall 50/50.

 

 

För mig är de mer ingående förklaringarna tankarna om bygget svåra att hänga med i och svåra att bedöma rent tekniskt,  men det verkar vara synnerligen seriöst projekt och säkert våldsamt roligt att genomföra när man har bra grundkunskaper om detta.  

 

Det verkar ju också vara riktigt bra resultat. Hur står det sig mot det förväntade resultatet som du @calle_jr beskrev ovan? :smile:

 

Link to post
Share on other sites
30 minutes ago, Apexorca said:

Hur står det sig mot det förväntade resultatet som du @calle_jr beskrev ovan? :smile:

Haha!

Det där var i januari, och jag får nog säga att oddsen förbättrats.

Just nu spelar jag helt utan basar eftersom jag väntar på ett annat slutsteg.

Det fungerar bra det med, men det är faktiskt stor skillnad. Jag har blivit van vid den där basen. 

 

 

On 2021-04-06 at 13:11, calle_jr said:

Jag har ju subsoniskt filter i mitt riaa som jag använder, men det kanske borde sitta även för mina andra källor, av säkerhetsskäl? Någon som vet?

Det blir inte alls bra när jag simulerar med högpassfilter.

Det sabbar ganska mycket.

:think:

Link to post
Share on other sites
6 minutes ago, calle_jr said:

Haha!

Det där var i januari, och jag får nog säga att oddsen förbättrats.

Just nu spelar jag helt utan basar eftersom jag väntar på ett annat slutsteg.

Det fungerar bra det med, men det är faktiskt stor skillnad. Jag har blivit van vid den där basen. 

 

 

Det var väl det jag tänkte. :grinsmilingeyes:

 

Det är läskigt lätt att bli beroende av bra bas. :grin:

Link to post
Share on other sites
35 minutes ago, calle_jr said:

Det blir inte alls bra när jag simulerar med högpassfilter.

Det sabbar ganska mycket.

Jag har samma erfarenhet, brytfrekvenserna på HP och LP kommer att ligga för nära varandra om du inte ska ha ett superbrant HP-filter.

 

Så länge du har DC-skydd i slutsteget och rumble-fltret aktivt i Riaa-steget där problemet är störst bör det inte vara något problem. Jag laborerade väldigt mycket med min gamla subwoofer med dubbla Volt-element med alla möjliga filter för att få till basgången med väldigt stor förstärkning i de lägsta frekvenserna och elementen överlevde:sunglasses:

Link to post
Share on other sites
8 minutes ago, calle_jr said:

Exakt, och om jag studerar en aktiv lösning blir det både att elda för kråkorna och svårt att åstadkomma en snygg output.

Nä, det är bara att skippa HP-filtret, det blir som att trycka ner bromsen samtidigt som du gasar.

 

On 2021-04-06 at 20:52, calle_jr said:

Om jag hittar små lödtorn (dia0.8mm), så kanske jag kunde göra såhär i stället

Har du hittat alla delar och komponenter du behöver?

Link to post
Share on other sites
53 minutes ago, LPL said:

Har du hittat alla delar och komponenter du behöver?

Till audiokretsen, ja.

Även till nätdelen eftersom tek gjorde en BoM, men där är en hel del småpill som jag nog inte behärskar att montera.

 

1.3x13mm lödstift, är de bra till de genompläterade kort jag visade ovan?

 

IMG_0322.PNG

Link to post
Share on other sites
34 minutes ago, calle_jr said:

1.3x13mm lödstift, är de bra till de genompläterade kort jag visade ovan?

Jag skulle använda den typen av stift sedan beror det helt på håldiametern på de genompläterade hålen i de olika korten. Du vill kunna trycka fast dem för hand eller lätt med en tång. Är det för liten diameter på stiften så att de inte sitter fast av sig själv blir man snabbt galen när man ska löda. Är det aningens för mycket tenn i hålen går det att lätt brotscha upp dem med en borr med rätt diameter. För stor diameter på stiften funkar inte om du inte ska borra sönder genompläteringen.

 

Samma typ som ovan

Vogt Verbindungstechnik 1364k.68 är 1,0 mm

Vogt Verbindungstechnik 1364g.61 är 1.05 mm

 

Denna typ som är avsmalnande kan ibland vara enklare att pressa fast och använda.

image.png.06eb612aa6022616f9aeb19ef1f43589.png                                                  image.png.6127021dcb95ba55312ef6fbfa0b3b5b.png

Vogt Verbindungstechnik 1002w.28                     Vogt Verbindungstechnik 1002k.68

Monteringshål    1 mm                                            Monteringshål     0.9 mm

Stift-Ø    1.1mm                                                       Stift-Ø     0.9mm
Bredd    2mm                                                          Bredd     2.4mm
Längd    9.9mm                                                      Längd     10mm

 

Vogt Verbindungstechnik 789.68 är 0,8 mm om det var det du sökte

image.png.f119e20dc5576008f068d63a6caa5fea.png

Sedan finns det tusentals till att välja mellan...

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...