Jump to content

Recommended Posts

12 minutes ago, Engelholm Audio said:

Slutsats? Absolut ingen tvärsäker

Jäkligt intressant. När man ser kurvan hos Fremer kan man ju nästan undra hur det rummet kan vara godkänt för publika tester. Kurvorna visar ju också hur viktigt det är att få till rummet, kanske mer viktigt än ”allt” annat. Skulle vara intressant att få mitt eget rum mätt med samma metod. 

Link to comment
Share on other sites

Vid lägre frekvenser har du ju storleksordningen meter snarare än cm i våglängd. Kanske ska prova att synka position mellan högtalarna så de spelar koherent i rummet vid typ 20, 40, 100, 200 Hz etc? Lite workout i värmen men det kan ge en ide om vad som skulle behöva optimeras.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, conan said:

Vid lägre frekvenser har du ju storleksordningen meter snarare än cm i våglängd. Kanske ska prova att synka position mellan högtalarna så de spelar koherent i rummet vid typ 20, 40, 100, 200 Hz etc? Lite workout i värmen men det kan ge en ide om vad som skulle behöva optimeras.

Det var ett enklare uttryck för vad jag menade med "komplex summa". :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Bebop said:

Jäkligt intressant. När man ser kurvan hos Fremer kan man ju nästan undra hur det rummet kan vara godkänt för publika tester. Kurvorna visar ju också hur viktigt det är att få till rummet, kanske mer viktigt än ”allt” annat. Skulle vara intressant att få mitt eget rum mätt med samma metod. 

Ja visst är det spännande! :) Jag tror nån större sammanställning är gjord, fast på studios...med mätningar fokuserade kring <500 Hz eller nått sånt. Typ 100 eller 1000 studios ingick och variationerna mellan rummen gör en gråtfärdig. :(

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Engelholm Audio said:

Slutsats? Absolut ingen tvärsäker, @calle_jr. :(

Men kanske kan man testat att lyfta nivån med en känd och verifierad magnitud (på modul-nivå, alltså dipolerna) och mäta på systemnivå vad som händer. Om magnituden (tillskottet) skiljer "markant" kanske man kan dra slutsatsen att det inte bara är en enkel addition utan snarare en komplex summa där Verity's mellan och bas interagerar med varandra plus sitt filter och sina "faser", samt att dom interagerar med dipolerna (med sina faser).

 

2 hours ago, conan said:

Vid lägre frekvenser har du ju storleksordningen meter snarare än cm i våglängd. Kanske ska prova att synka position mellan högtalarna så de spelar koherent i rummet vid typ 20, 40, 100, 200 Hz etc? Lite workout i värmen men det kan ge en ide om vad som skulle behöva optimeras.

Ja, det är detta jag gör, och det är just pga detta som jag vet att det tar tid :smile:

 

Det finns ju två andra mycket viktiga parametrar som innebär att jag inte helt kan fokusera på koherens i basen - soundstage och perspektiv.

Jag har mina rack placerade ganska långt fram mellan fronthögtalarna, och baffellinjen måste ligga framför dessa annars blir soundstage kass. Vä och Hö högtalare måste ha "akustisk kontakt".

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Double A said:

Jag tycker det är fräckt att du håller fast vid din analoga inställning till lösning av problemet. Men jag måste fråga, vad har denna (analoga) lösning för fördelar vs. en digital dsp baserad lösning?

Det är väl mina helt personliga åsikter att man anstränger sig mer med akustiska parametrar i stället för att bara dra i några reglage. Generellt tycker jag att elektro- och rumsakustiska lösningar känns mindre påverkande och renare än (digital) signalbehandling.

Men visst är det inget tal om annat än att dsp skulle förenkla handhavandet när man laborerar.

När man väl har hittat rätt är en analog krets mer renodlad i mitt system. I andra system kan det vara tvärtom.

 

Mina nya slutsteg Yamaha PX10 har dock lite dsp :smile:

 

IMG_0337.JPG

 

Jag har två av dessa stereosteg, så 4x1000W / 8 ohm och ett slutsteg per driver.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Jag har två av dessa stereosteg, så 4x1000W / 8 ohm och ett slutsteg per driver.

Hur tycker du dessa "låter"? Brus, dynamik, o.s.v.

 

Tänkte på en sak, har du testat att plugga basportarna på Veritas så du får en "sluten" bas i dessa?

Bör ta ner outputen i mellanbas-lågbas och ge en "snabbare", tightare, bas som integrerar bättre med dipolbasarna, så du kanske får en jämnare nivå och mindre placeringskänslighet.

Som sagt, bara en tanke som dök upp, kan kanske vara värt att prova...

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Amatören said:

Hur tycker du dessa "låter"? Brus, dynamik, o.s.v.

Jag kan inte svara på det fullt ut än.

Både filter och slutsteg är tysta, förutom fläktarna såklart som låter lite. Ska luska i om jag kan sänka varvtal.

Det fungerar bra såhär långt, och de är mindre ansträngda än något annat jag testat.

Handhavandet med menyerna är suveränt.

 

 

5 hours ago, Amatören said:

har du testat att plugga basportarna på Veritas så du får en "sluten" bas i dessa?

Den uppmärksamme ser att output från dipolerna är mycket likt output från en basport.

Så det kan mycket väl vara en metod i detta finlir. Kanske inte att plugga men att dämpa.

Men jag har inte tänkt klart om och vad det skulle innebära varken impedansmässigt eller på SPL.

 

Du, jag och @Double A, och även @Peo har ju diskuterat olika möjligheter generellt med denna typ av setups, men allt landar i att man ska vara försiktig med åverkan på huvudsystemet.

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Bebop said:

Jäkligt intressant. När man ser kurvan hos Fremer kan man ju nästan undra hur det rummet kan vara godkänt för publika tester. Kurvorna visar ju också hur viktigt det är att få till rummet, kanske mer viktigt än ”allt” annat. Skulle vara intressant att få mitt eget rum mätt med samma metod. 

Den som vet mer exakt får komplettera, men JA använder Melissa (MLSSA) för rumsmätning, dvs där han skriver "spatially averaged 1/6 octave" så har han mätt med minst tre mikrofonplaceringar, beräknat medelvärdet av dessa enligt MLSSA-metod och även medelvärdesbildat i oktavbanden. Det gör att lokala egenheter i rummet trubbas ut. Perfekt redovisat.

Så detta skulle du också kunna göra, kanske med de mätningar som du redan har.

 

Jag hade själv tänkt göra så fullt ut, om jag bara fick ordning på min förbannade mätutrustning med adcar och dacar windowsmög fan o hans moster.

Jag gillar tydliga mätningar men avskyr att mäta :steam:

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

1 hour ago, calle_jr said:

"spatially averaged 1/6 octave"

Sådan mätning är bokad. Skall bara komma överens om tid men det blir inom semesterperioden. Jag återkommer. 
 

Tycker det skall bli intressant att ha en någorlunda referensmätning som överensstämmer med t ex Stereophiles för att se och förstå min egna uppställnings styrkor och svagheter som ett underlag för eventuella åtgärder.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, calle_jr said:

Det är väl mina helt personliga åsikter att man anstränger sig mer med akustiska parametrar i stället för att bara dra i några reglage. Generellt tycker jag att elektro- och rumsakustiska lösningar känns mindre påverkande och renare än (digital) signalbehandling.

Men visst är det inget tal om annat än att dsp skulle förenkla handhavandet när man laborerar.

När man väl har hittat rätt är en analog krets mer renodlad i mitt system. I andra system kan det vara tvärtom.

 

Jag tycker att en kombination kan vara rimlig. Om man har ett i grunden ok rum med måttlig akustikbehandling som har rättat till de största problemen, så känns det lockande att göra de sista tweaksen med en dsp. I alla fall när vi nu pratar bas.

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, Simon76 said:

Det är väl mina helt personliga åsikter att man anstränger sig mer med akustiska parametrar i stället för att bara dra i några reglage.

Jag tänker i liknande banor. Jag har inga problem med att man lagrar inspelad musik på digitala media men jag tycker att i studiosvängen laboreras det för mycket med digitala mojänger bara för det är möjligt eller vad det nu beror på. Det finns de som hanterar det bra också. Det finns alltid undantag.

 

De flesta (?) och mest omhuldade inspelningarna ljudmässigt är inspelade där man utnyttjat inspelningslokalens akustiska förutsättningar. Så arbetar fortfarande Teldex studio i Berlin (Harmonia Mundi, Deutsche Grammophone, Alpha med flera). Den stora skillnaden mot förr är att de lagrar musiken digitalt och att de kan gå in och redigera på ett annat sätt än förr. Men i inspelningslokalen arbetar man med traditionella verktyg för att få den ”rätta” rumsklangen. Opus3 är väl vårt mest kända svenska bidrag i sammanhanget.

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Den som vet mer exakt får komplettera, men JA använder Melissa (MLSSA) för rumsmätning, dvs där han skriver "spatially averaged 1/6 octave" så har han mätt med minst tre mikrofonplaceringar, beräknat medelvärdet av dessa enligt MLSSA-metod och även medelvärdesbildat i oktavbanden. Det gör att lokala egenheter i rummet trubbas ut. Perfekt redovisat.

Så detta skulle du också kunna göra, kanske med de mätningar som du redan har.

 

Jag hade själv tänkt göra så fullt ut, om jag bara fick ordning på min förbannade mätutrustning med adcar och dacar windowsmög fan o hans moster.

Jag gillar tydliga mätningar men avskyr att mäta :steam:

 

Kan ju inte säga att jag vet, eftersom jag inte varit närvarande hos JA... :) Men kan ju kill-gissa. Jag  undrar hur du kommer till slutsatsen "minst 3"?

 

Flera av mina mätsystem, Clio och ARTA, ger möjlighet att göra en "brusad mätning". Dessutom erbjuds möjligheten att gör multipla mätningar, för att erhålla ett medlat värde (frekvensgång). Det sistnämnda använder jag ofta när jag mäter på högtalarna, eftersom det ger en viss mät-immunitet mot transienta brus/ljud (grannen stänger bildörren, nått knakar till rummet/huset, etc). T.ex. 5 mätningar löser av varandra med en halvsekund emellan. Man ser skillnad i single-shoot-mätningar väldigt tydligt i basområdet (säg under 300 Hz) men, beroende på slumpen då, även skillnader över 300 Hz.

 

Vidare, kan man även låta göra multipla mätningar, men där jag själv triggar start av mätning 1, 2, 3, 4... vilket ger mig tid att positionera mic'en i de rymd-positionerna man tänker sig för respektive mätning. Har sett och läst att man gör 3x3x2 positioner...men har inte sett förslag på avstånd mellan punkterna. Får tänka ut nått där.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-07-07 at 22:47, calle_jr said:

Det är väl mina helt personliga åsikter att man anstränger sig mer med akustiska parametrar i stället för att bara dra i några reglage. Generellt tycker jag att elektro- och rumsakustiska lösningar känns mindre påverkande och renare än (digital) signalbehandling.


Men du har just byggt ett (mycket imponerande) filter för att påverka ljudet i dina ob, fast analogt, en ASP! (Analog Signal Processor) ☺️
Är Yamaha stegen en permanent lösning? 

Link to comment
Share on other sites

 

Jag kommer inte vidare utan hjälp med REW.

Vad är det för fel när rumsmätningen ser ut som en kalibreringskurva?

Jag har kalibrerat både ljudkort (med loopback) och mikrofon (med cal-fil från tillverkare). Drivrutin Java och 16/48.

Därefter kalibreras innivån på 0,1dB när och utnivå är -12dBFS. Verkar ge bra nivå och ingen överstyrning.

När jag sedan mäter med svep blir SPL rak som en kalibreringskurva.

 

image.png       image.png

 

 

1 hour ago, Double A said:

Men du har just byggt ett filter för att påverka ljudet i dina ob

Ja precis, vad är logiken i det? :think:

Jag ser det som grundläggande eq för analoga media, ungefär som ett riaa eller tape eq. Det ersätter filter, kabinett och portar i en traditionell lådhögtalare.

 

Krasst är det främst att undvika överkompensering för rumsproblem (eq:a dippar etc). Men jag har inget motstånd till dsp, om man anänder det med måtta. Det är ju främst hur det i slutändan låter som är det viktiga.

 

 

1 hour ago, Double A said:

Är Yamaha stegen en permanent lösning? 

Jag hoppas det.

Link to comment
Share on other sites

 

Jag har såklart bara loopback när jag kalibrerar, sedan ersätts den med signalkabel till försteg och mic.

Ska prova stänga av monitor eftersom nivån nu är ställd.

Jag får pilla vidare.

Vill göra detta systematiskt så jag kan inte testa några ändringar innan jag får rätt på REW.

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calle_jr said:

Vad är det för fel när rumsmätningen ser ut som en kalibreringskurva?

Det ser ut som om du har alldeles för låg utnivå, bör ligga mellan (+)70-90dB.

Har du kopplat:

Dator (med REW) från line out till analog ingång på förstärkare kopplad till högtalarna? Datorn ensam orkar inte driva högtalarna.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-07-09 at 12:44, Amatören said:

Det ser ut som om du har alldeles för låg utnivå, bör ligga mellan (+)70-90dB.

Det är en annan sak. Hänger inte ihop med SPL här vilken är helt koko.

 

On 2021-07-09 at 12:44, Amatören said:

Har du kopplat:

Dator (med REW) från line out till analog ingång på förstärkare kopplad till högtalarna? Datorn ensam orkar inte driva högtalarna.

Ja. Har kopplat till usb ad/da med analog output till försteg och analog input från mic. 

 

Röd kurva är kalibrering av ljudkort, grön kurva är rumsmätning SPL :flush:

 

image.png

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Ja. Har kopplat till usb ad/da med analog output till försteg och analog input från mic. 

Prova att ta via hörlursutgången från datorn till förstärkaren.

Micken kopplar du till datorn via en USB-port.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-07-09 at 16:33, calle_jr said:

Ja. Har kopplat till usb ad/da med analog output till försteg och analog input från mic. 

Kolla så att din usb ad/da verkligen är default input device i Windows.

 

image.png.d4e823141acb938714323985e691ca0b.png

Link to comment
Share on other sites

 

Nu har jag fått ordning på mätning.

Jag fick byta dac så nu använder jag XTZ mic + ADC samt FX-Audio DAC-X3-Pro.

 

Baserat på lyssning har jag flyttat huvudhögtalarna och jobbat med in-/utvinkling.

Huvudhögtalarna är framflyttade eftersom jag flyttat fram racken ca 10cm för att få plats med filter och slutsteg bakom racken.

Här är ett utgångsläge som jag hoppas kan utgöra referens för fortsatt labbande;

 

image.png

 

 

Det ser bra ut tycker jag, nästan som önskat, men jag ska prova byta resistor 100 till 20 ohm i filtret.

Plus följa upp lite andra lyssningar + mätningar.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Här har vi SPL med hela registret redovisat (REW export 1/6 smoothing);

 

 

image.png

 

 

On 2021-07-11 at 09:03, calle_jr said:

jag ska prova byta resistor 100 till 20 ohm i filtret

Har testat detta nu, och det påverkar inte så mycket. Behöver sänka resistorvärdena till typ 5ohm om det ska ge önskad effekt.

Vi får se om jag gör så;

 

image.png

 

 

Här är de flesta övriga rumsmätningar för den som vill se. Samtliga mätningar är med två kanaler (huvudhögtalare+dipoler), även ETC;

 

image.png

 

image.png

 

image.png

 

image.png

 

image.png

 

 

Jag kanske skulle mäta RTA med rosa brus också, men det är ett typexempel där man lätt blir lurad med DSP tycker jag för smårumsakustik. Med ”rak RTA” får man en alldeles för ljus klang, och efterklangen i toppen bör vara betydligt lägre än mellanreg och basen bör vara förlängd tycker jag.

Det är såklart bra att åtgärda toppar och dalar om de är stora eller täta, men inte in extrema och inte på bekostnad av ovanstående, imho.

DSP kan (än så länge :)) bara sänka direktljud och sabbar i vissa fall efterklangen om man inte är försiktig.

 

 

 

DSC_5651-panorama.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med utklingningen i basen. På den här grafen kan man få bilden av att den är väldigt lång utan veta hur jag översätter din z-skala. Just det var ett av mins största problem innan jag fick det åtgärdat.

 

E96B84CD-39A9-4CEB-95C8-8871FBE6A8A2.png
 

Hos mig klingade basen ut efter ”>30 perioder” i den burst-decay @Engelholm Audio mätte. Hur mycket vet jag inte men säkert uppemot 50 perioder. Efter behandling ca ”18 perioder”. Men vad dessa perioder står för och i förhållande till din skala upp till 500 vet jag inte. Hade varit intressant att veta.

 

01ED77B1-F04B-43EE-AAB3-6505DF61F332.jpeg

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Bebop said:

Men vad dessa perioder står för och i förhållande till din skala upp till 500 vet jag inte. Hade varit intressant att veta.

En period är en våg. Så en period vid 20 hz är 1/20 sekunder. 50 hz är 1/50. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Bebop said:

Men vad dessa perioder står för och i förhållande till din skala upp till 500 vet jag inte. Hade varit intressant att veta.

Diagrammet i min mätning anger ren tidsaxel i ms (millisekunder). Svårt att se så jag skrev det i överskriften.

 

I din mätning är utklingningstiden utryckt i antal perioder.

Det innebär att för en ”rak efterklang” ska antal perioder fördubblas varje gång frekvensen fördubblas.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...