Jump to content

Recommended Posts

9 minutes ago, calle_jr said:

Nej, det var inget skämt.

Jag väntar på svar från butiken, och om jag inte får att bra svar tänkte jag testa epoxi och vacuumsug.

Jag antar det viktigaste är att välja rätt viskositet vid blandningen och att få ut luften. Det har gjorts försök på olika recept för att värdera inre dämpning och hur mycket akustisk energi som utbildas vid olika typer av tillsatser. Men jag tror inte man behöver gå all-in på en sån sak för min del.

Bara för att nämna det så går det ju även att linda om transformatorn.

• Replies 495
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Live demo!            

Efter en så arbetssam förmiddag  så var det dags för lunchpaus, och fru DoubleA hade fixat superb lax som jag tyvärr inte fick foto på. Det är nog iaf @P-pan lite tacksam för, han brukar bara bli så f

Besökte @Peo igår, och här går han igång med håltagning i bottenplattan till filterlådan;       Fronten är 8mm aluminium, förbereds med ingång och passthrough;    

Posted Images

3 hours ago, Bebop said:

... och varför är PA-slutsteg typ Behringer, Crown och SkyTech så billiga? Vad saknar de?

Min ringa åsikt är att de tonalt saknar "utklingning", dvs att tonerna inte klingar ut i de övre registren, samt att de kan sakna "mökret", tystnaden, mellan tonerna, om ni förstår vad jag menar.  Men att driva basar...SUPER!

2 hours ago, calle_jr said:

tänkte jag testa epoxi och vacuumsug

Hmmm, undrar vad som händer om man monterar några rostbeständiga (omagnetiska) slangklämmor med ett tryckutjämnande isolerande skikt emellan och drar åt lite försiktigt...

50Hz surret är ett mekaniskt oväsen så en mekanisk lösning kanske är vägen att gå?

Kostar inte så mycket att prova och ibland kan de mest idiotiska och galnaste lösningar fungera, ju!:39:

Min ringa erfarenhet av PA-slutsteg begränsar sig till InterM R500 Plus, eller vad det nu hette. Det var rosat som ett mycket välljudande slutsteg. Hade det på hemlån en helg. Det lät ”grått och trist”. Dålig upplösning orsakad av intermodulationsartefakter eller vad det nu rör sig om. 

Men såvitt jag minns så bemöttes mina upplevelser av steget med att jag, typ, ”tyckte fel”.

Det mätte tydligen bra, nämligen och det var mina referenser som var inadekvata. 

2 hours ago, Strmbrg said:

Men såvitt jag minns så bemöttes mina upplevelser av steget med att jag, typ, ”tyckte fel”.

Det mätte tydligen bra, nämligen och det var mina referenser som var inadekvata. 

Kan gissa att du fick det svaret på ett grannforum där mätdata sätts i främsta rummet.

Låter det grått och trist kan man ju trösta sig med att det åtminstone mäter bra 😉

58 minutes ago, Hasse said:

Kan gissa att du fick det svaret på ett grannforum där mätdata sätts i främsta rummet.

Låter det grått och trist kan man ju trösta sig med att det åtminstone mäter bra 😉

Hmm, ja det hade jag nog sagt för längre sedan också. Mäter det bra så är det bra. Vilken villfarelse, men man lär sig.

Mäter det bra finns ju en potential att det kan låta bra. Inga garantier.

Mäter det dåligt kan det ju faktiskt ändå låta bra.

3 hours ago, Strmbrg said:

Det lät ”grått och trist”.

Problemet med t.amp Proline 3000 är att det LÅTER BRA! Hade bara trafon varit "tyst" och brusgolvet lägre så hade monstren fått stanna.

Jag provade även att brygga dessa till basarna, jäklar vilken kraft det finns i dessa!

Jag hittade en bild på min uppsättning om det kan intressera någon:

DSC_0256.thumb.JPG.3c45cdf04fd45863fbae2e0e520803f1.JPG

150kg slutsteg! (4x37kg)

Om någon undrar över "benen" på racket så gjorde jag dessa för att sänka totalhöjden så jag slapp flytta upp TV:n.

5 hours ago, Amatören said:

Men att driva basar...SUPER!

Håller med om det.

Många av de "problem" som finns i högre frekvenser ställer krav på elektronik och komponenter, liksom andra "problem" lågfrekvent ställer andra krav.

5 hours ago, Amatören said:

några rostbeständiga (omagnetiska) slangklämmor med ett tryckutjämnande isolerande skikt emellan och drar åt lite försiktigt...

Kanske det!

3 hours ago, conan said:

Ett stadigt handgrepp om trafon (gummihandskar på för säkerhets skull) så kanske det går att utröna de mekaniska möjligheterna.

Det är inte tu tal om att det är själva trafon som alstrar ljudenergi. Jag har kollat det.

2 hours ago, conan said:

det hade jag nog sagt för längre sedan också.

Jag tycker att många av de äldre "monsterförstärkarna" lät bättre än dagens supereffektiva klass D, G och H och allt vad det heter.

De kanske lät lite dovt och murrigt, men de distade snyggare och lät åtminstone inte illa.

1 hour ago, Amatören said:

Problemet med t.amp Proline 3000 är att det LÅTER BRA! Hade bara trafon varit "tyst" och brusgolvet lägre så hade monstren fått stanna.

Ja.

Med det SNR de anger måste man spela jävligt högt för att kunna mäta :grin:

On 2021-06-01 at 12:32, calle_jr said:

Här ser man en jämförelse av ingångsimpedans med och utan buffertkrets.
För röd resp grön kurva har resistorn i LP-filtret 20 resp 100ohms värde, blå kurva är med 10kohm parallellt;

image.png

Buffertkretsen ger en så hög ingångsimpedans att den inte belastar signalkällan.

Det gör att jag kan koppla de ordinarie monoblocken till fullregisterhögtalarna via filtret utan att det påverkar varken nivå eller frekvensgång.

Den lilla buffertkretsen placeras elektriskt mellan trafos och LP-filter, och fysiskt under pcb för trafos;

image.png

image.png

IMG_0564.JPG

Ena kanalen klar;

IMG_0556.jpg   IMG_0557.jpg

image.png

Kretsarna är symmetriska och man ser enkelt på DIL-hållaren när kretsen är rättvänd. Och eftersom det bara sitter två hål diagonalt kan man ju inte vända dem fel av bara farten, eller hur?

image.png

Nu gjorde jag det ändå, och när i princip allt var klart fick jag löda bort allt igen, och skifta vänster till höger :blackeye:

image.png

Men nu är det klart!

DSC_5597.JPG

DSC_5600.JPG

DSC_5606.JPG

DSC_5612.JPG

DSC_5608.JPG

IMG_0568.JPG

1 hour ago, MatsT said:

Mycket prydligt slutresultat. :thumbsup:

Var har du hittat den snygga lådan?

Tack!

Lådans sidor kan enkelt monteras och demonteras när man behöver komma åt, och den kommer med förborrat hål för nätbrunn;

https://www.audiophonics.fr/en/aluminium-boxes-cases/100-aluminium-diy-box-case-angled-corners-170x130x40mm-p-11314.html

Den finns i natur- och svarteloxerad och i två storlekar.

Jag valde svart för det var kortare leveranstid.

On 2021-06-01 at 12:32, calle_jr said:

detta är ideal beräkning, inte mätning

Frekvensen är så låg att enda anledningen att en mätning skulle visa annorlunda är att du räknat fel.

Det spelar mycket bra nu.

Jag skulle gärna gå vidare med finlir, mätningar och djupare analys, men det är ingen idé innan jag fått BUF634P och fått ordning på trafon med mera. Det är inte stabilt och jag behöver det personligen innan jag kan gå vidare.

DSC_5625.JPG

DSC_5627.JPG

On 2021-06-06 at 09:56, tek said:

Frekvensen är så låg att enda anledningen att en mätning skulle visa annorlunda är att du räknat fel.

Ja, det stämmer säkert. Jag var osäker eftersom det är toleranser på toleranser för komponenterna.

Jag har lyssnat med både 20- och 100-ohms resistorer och det låter också som att de ger avsevärd dämpning. Speciellt 20ohm.

Så, det känns som att detta är rätt väg att gå :smile: