Jump to content

Recommended Posts

8 minutes ago, Double A said:

I ”spånskive burkarna” (som du lyssnade på) är det Beyma AMT i horn till diskanten och mid /bas kommer från Acustic Elegance i USA. 

Det såg jag ju! :grin:

Varför blev jag förvirrad med Mundorf-diskanten som också är en AMT? :unsure:

Och basarna från Acoustic Elegance ser man ju lång väg. Dessa har jag ju själv testat till och med :blackeye:

Men det var väl även detta pga vi snackade om några speciella drivers från SB...

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, calle_jr said:

Det såg jag ju! :grin:

Varför blev jag förvirrad med Mundorf-diskanten som också är en AMT? :unsure:

Och basarna från Acoustic Elegance ser man ju lång väg. Dessa har jag ju själv testat till och med :blackeye:

Men det var väl även detta pga vi snackade om några speciella drivers från SB...

 

Ja vi (jag) babblade på om många olika element så det är inte lätt att hålla ordning på alla🤪

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calle_jr said:

Det där är som vanligt en helt subjektiv bedömning och ligger bland annat i vad man prioriterar i klang.

 

 

Det är fina drivers från SB Acoustics, och den hornladdade AMT-diskanten från Mundorf lät väldigt mjukt och fint;

 

IMG_0334.JPG

 

Med tanke på den fina diskanten misstänkte jag att den även var specad en bra bit upp, men modesta 25kHz (för en AMT) gav en överraskande fin upplösning. Den har hög känslighet och fs~1.5kHz.

 

Diskant och mellanregister sitter i slutna lådor, men de stora basarna är öppen baffel.

Här ser vi slutsteget som också är Double A Design för aktiv eller semiaktiv drivning;

 

IMG_0315.JPG

 

IMG_0317.JPG

 

IMG_0322.JPG

 

IMG_0319.JPG

 

 

 

Jag tycker att det låter mycket bra här. Det lät bättre än vad det borde med tanke på placeringen faktiskt.

 

 

Grymt snyggt och jag är imponerad. Jag ser hur skön basåtergivningen är...:clapping:

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, calle_jr said:

Nu kan vi inte masa längre! :sunglasses::sunglasses:

På med ställen och fortsätt arbeta;

Det blev ju kanon! Lätt att fräsa om man har en van expert som gör jobbet åt en:thumbsup:

Link to comment
Share on other sites


In the mean time...

 

@Peo hjälper mig med en kvalitetskontroll, och här ser vi att reguleringen håller sig inom toleranser med +15,1 V och -15.4 V. Nätdelen fick stå på några timmar för att väcka kondingarna.

 

 

DSC_0443-Kopiera(1).JPG

Bild: Peo

 

 

"Kvalitetskontroll" i detta avseendet innebar även justering av spänningsregulatorerna med kiselpasta och isoleringsbrickor :smile:

 

DSC_0444-Kopiera(1).JPG

Bild: Peo

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

@Peo hjälper mig med en kvalitetskontroll, och här ser vi att reguleringen håller sig inom toleranser med +15,1 V och -15.4 V. Nätdelen fick stå på några timmar för att väcka kondingarna.

Klokt! Hängde ni på någon last också, typ effektmotstånd så att de fick gå med säg 0,5 A under en tid? Det brukar vara först med last som problem uppvisar sig om man inte kopplat fel vill säga.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, LPL said:

Klokt! Hängde ni på någon last också, typ effektmotstånd så att de fick gå med säg 0,5 A under en tid? Det brukar vara först med last som problem uppvisar sig om man inte kopplat fel vill säga.

Nätdelen är testad med 47 ohm's last (320 mA) vilket är styvt 10 ggr högre ström än vad filtret drar.

 

 

7 hours ago, conan said:

Hur var det nu med låda till korten? Kanske vore värt att låta korten sitta i tänkt låda med högsta last med en faktor, kanske 30% extra.

Mät temperaturen i lådan och på flänsarna.

Med 200% last blir inte regulatorernas kylare mer än någon grad varmare (på bänken). Effektutvecklingen är mindre än 0,4 W / regulator vid full drift på båda kanalerna så det borde inte vara några problem, vi får väl se.

 

Här är en liten sneak-preview av lådan med hemmasnickrad mellanvägg mellan nätdel och audiokrets;

 

mellanvägg.jpg

 

 

 

 

Även eq-kretsen krävde lite mer än en kvalitetskontroll. Avkopplingskondensatorerna till OP-amparna (1) hade jag spegelvänt, och minuspolens 100µF-konding (2) ska monteras -/+ och inte +/- som jag hade gjort;

 

image.png

 

 

Såhär;

Quote

När det gäller negativa spänningar så är det GND som är mest positiv och därför ska + dit. 0°C är varmare än -15°C.

 

 

Första op-kortet i drift;

 

DSC_0448-Kopiera(1).JPG

Bild: Peo

 

Med signal från en tongenerator och spänningsmatning från lab-aggregat;

 

DSC_0447-Kopiera(1).JPG

Bild: Peo

 

 

Om man plottar simulerad karakteristik för enbart filter+eq och jämför med ovan mätning;

 

image.png

 

 

Lite avvikelser över 100Hz föga förvånande av de skäl som diskuterats ovan. Tongeneratorn har samma utgångsimpedans som mitt försteg, 50ohm, vilket ger en dämpning motsvarande den som visas i detta inlägg.

Detta kommer åtgärdas antingen med buffertsteg eller att 20ohm-resistorn i LP-filtret ändras till 100 ohm.

 

 

 

Uppdaterad arkitektur för op-kort;

image.png

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Som en del kanske sett så har jag varit lite nervös för fräsningen för elementen.

Det är faktiskt inte helt i onödan, för de flesta elementtillverkare tänker inte på att element ska kunna monteras och demonteras många gånger under en högtalares livstid, tycker jag.

 

Flänsen som Acoustic Elegance har kräver att man fräser ett ganska djupt spår och skruvningen hamnar nära både flänsen och membranet.

Verktyget vi använde gör att skruven hamnar mitt i övergången och det är inte helt enkelt att montera rampamuffar där.

Jag fick fräsa en lokal försänkning som begränsar djupet för skruvning, men det gick bra :smile:

 

 

IMG_0361.jpg

 

IMG_0362.jpg

 

IMG_0366.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Strmbrg said:

Spännande detta! När får vi läsa om hur det låter?

Ja.

Det är ganska ointressant hur det låter just i detta nu, för det är knäpptyst :smile:

Försteget är under bearbetning. Sitter på ett tåg som nyss passerade Kristianstad :sunglasses:

Vi får se, kanske inom en vecka.

 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, calle_jr said:

 

Som en del kanske sett så har jag varit lite nervös för fräsningen för elementen.

Det är faktiskt inte helt i onödan, för de flesta elementtillverkare tänker inte på att element ska kunna monteras och demonteras många gånger under en högtalares livstid, tycker jag.

 

Flänsen som Acoustic Elegance har kräver att man fräser ett ganska djupt spår och skruvningen hamnar nära både flänsen och membranet.

Verktyget vi använde gör att skruven hamnar mitt i övergången och det är inte helt enkelt att montera rampamuffar där.

Jag fick fräsa en lokal försänkning som begränsar djupet för skruvning, men det gick bra :smile:

 

 

IMG_0361.jpg

 

IMG_0362.jpg

 

IMG_0366.jpg

 

Vad blev det för baffeltjocklek kvar bakom elementets sarg?

Link to comment
Share on other sites

On 2021-05-20 at 19:32, calle_jr said:

 

Så...

Nu kan vi inte masa längre! :sunglasses::sunglasses:

På med ställen och fortsätt arbeta;

 

IMG_0344.JPG

 

IMG_0348.JPG

 

IMG_0352.JPG

 

 

Klart!

 

IMG_0356.JPG

 

 

Snyggt träjobb! Uppenbarligen inte första gången som hål gjorts i så dyra material och kanske inget för nybörjaren precis? Den vad jag förmodar egentillverkade fräsgiggen verkar stadig och bra med extra handtag som "motvikt" till överhandsfräsen, det borde underlätta en del att få perfekta cirklar. Antar att det sattes i en borrad bult i centrum på cirkeln. I de flesta jiggar jag sett, inklusive den jag själv har, så sitter bara en pigg som trycks ner i mitten och därför inte alls lika stadig konstruktion som denna verkar vara. Kul och intressant projekt ur alla synvinklar!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, calm said:

Den vad jag förmodar egentillverkade fräsgiggen verkar stadig och bra med extra handtag som "motvikt" till överhandsfräsen, det borde underlätta en del att få perfekta cirklar.


Jo det har väll blivit ett och annat hål fräst dom senaste 15 åren...  Och så länge jag inte har tid att driftsätta/lära mig min CNC fräs så är en fräsjig ett riktigt bar hjälpmedel. Den är inte egentillverkad utan köpt, det är en sådan här. 
http://www.jantzen-audio.com/wp-content/uploads/2020/08/Adjustable-Router-Guide.pdf

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Double A said:


Jo det har väll blivit ett och annat hål fräst dom senaste 15 åren...  Och så länge jag inte har tid att driftsätta/lära mig min CNC fräs så är en fräsjig ett riktigt bar hjälpmedel. Den är inte egentillverkad utan köpt, det är en sådan här. 
http://www.jantzen-audio.com/wp-content/uploads/2020/08/Adjustable-Router-Guide.pdf

Tack för infon:thumbsup:. Googlade på hjälpmedel men hittade den inte, därav mitt antagande. Hursomhelst verkar den ordentligt stabil för att våga sätta fräsen i mera dyrbart material. Handöverfräsar är onekligen ett mkt användbart verktyg, har själv några olika, därav mitt intresse. Senaste köp till verkstaden var dock en stationär fräs, som kan hantera lite mer komplicerade profiler. Är nog däremot inte inne på högtalarbyggen, det var länge sedan sist det begav sig, även om Calles projekt verkar intressant.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Strmbrg said:

Vad blev det för baffeltjocklek kvar bakom elementets sarg?

Framför elementflänsen är det 40mm baffel fasad 45o.

 

 

 

8 hours ago, calm said:

har själv några olika

Någon du kan rekommendera?

 

 

8 hours ago, calm said:

Är nog däremot inte inne på högtalarbyggen

Varför inte en antisub? :smile:

 

 

 

DSC_5501.JPG

 

DSC_5496.JPG

 

DSC_5498.JPG

 

DSC_5502.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, calle_jr said:

Framför elementflänsen är det 40mm baffel fasad 45o.

 

 

 

 

Okay! Jag tyckte att det såg räligt tunt ut på en av bilderna, men då vet jag. :thumbsup:

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, calle_jr said:

 

Någon du kan rekommendera?

 

Varför inte en antisub? :smile:

 

Den senast inköpta överhandsfräsen är en Makita som kallas kantfräs och är en mindre och smidigare  konstruktion som visat sig vara mycket lätt att använda i olika sammanhang. https://www.proffsmagasinet.se/maskiner-verktyg/natdrivna-verktyg/fras/makita-rt0700cx5j-kantfras-hp14506?channable=00a9e8736b75004850313435303680&VAT=1&gclid=Cj0KCQjw16KFBhCgARIsALB0g8Kuw6XYD9yCuPg_JQY_vYAo-8fzowh7PJZR4yIimLagNQC3z1YtaggaAiVAEALw_wcB Den kan jag varmt rekommendera för allehanda avrundningsändamål, men kanske inte till tyngre spårfräsning eller håltagning. Mer som ett "andraköp" för den som redan har en större fräs.

Sedan har jag en gammal Elu-maskin som liknar den som @Double A använde vid fasningen av högtalaröppningarna. Den var nog en av de första överhandsfräsarna som fanns på den svenska marknaden, den levererades med en hel låda med tillbehör som fräsbord, sidoanhåll, cirkelanslag etc. 

Hemma i stan köpte jag en billig Biltema-fräs som fungerar utmärkt trots många år på nacken. Finns idag för ca 500 kr idag vilket är ett kap!

https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/handoverfrasar/overhandfras-1200-w-2000021086

 

 

Vad menar du med antisub? Basätare?

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Det ser bra ut Calle!:thumbsup:

Jag ha en fundering runt just det här med delningsfilter och slutsteg generellt men subbasar specifikt.

 

Linn gjorde en stor sak av att ha/stödja aktiv delning av sina högtalare. Även om jag personligen aldrig kom till skott med att aktivera min Linn anläggning, så kan jag både förstå och uppskatta tanken.

 

Att signalen går genom ett elektroniskt delningsfilter först och sedan skickas den behandlade signalen till ett slutsteg. Mindre effekt omvandlas till värme, som i ett "vanligt" delningsfilter, och slutsteget får arbeta effektivare.

 

I vanliga högtalare innebär det dock minst två eller tre slutstegspar för att aktivera högtalarna beroende på konstruktionen. Så jag kan förstå att många tycker att det kan bli lite för komplext.

De flesta aktiva basar arbetar enligt denna princip däremot.

 

Jag har skummat genom denna spännande tråd, och en stor del av den tekniska diskussionen går långt ovanför mitt huvud. Är ditt filterbygge passivt eller aktivt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...