Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 495
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Live demo!            

Efter en så arbetssam förmiddag  så var det dags för lunchpaus, och fru DoubleA hade fixat superb lax som jag tyvärr inte fick foto på. Det är nog iaf @P-pan lite tacksam för, han brukar bara bli så f

Besökte @Peo igår, och här går han igång med håltagning i bottenplattan till filterlådan;       Fronten är 8mm aluminium, förbereds med ingång och passthrough;    

Posted Images

12 hours ago, conan said:

Snyggt! Vad händer nu ?

 

Jag ska färdigställa nätdelen som baseras på pcb från @teks konstruktion.

Väldigt fina kort måste jag säga.

 

Jag väntar fortfarande på låda och en del annat. Man märker att covid slår till hårt både vad gäller leveranstider och priser.

 

Jag har under tiden monterat rampamuffar i bafflarna;

 

IMG_0168.JPG

 

 

Så för dessa återstår "bara" att fräsa hålen och lite annat;

 

IMG_0170.JPG

 

IMG_0175.JPG

 

 

 

2 hours ago, Strmbrg said:

Vilken dipollösning hade du då? 

Jag hade Audiodata Soutien, 6st sensorstyrda basar i slutna lådor.

 

Link to post
Share on other sites
41 minutes ago, Double A said:

Det där blir snyggt Calle!

 

Va tror du om att 45graders fasa av kanterna på baffeln (typ en ek-skikts tjocklek?

Tack!

Jo, 45grader i nedan skiss för det yttre 3-skiktet.

Men om det går är det kanske en fördel att fasa lite brantare, typ 30grader. Detta är ju bas, så jag tror inte det är så kinkigt för utstrålningen.

 

image.png

 

Link to post
Share on other sites
11 minutes ago, conan said:

En fundering kring fasning så nära ek/ply kanske ger en ojämn kant. Men jag kanske missuppfattar orienteringen?

 

Ja, helt rätt.

Det var därför jag inte ville gå djupare med fasningen.

Men det är nog bättre att ha mer marginal.

 

Link to post
Share on other sites
3 hours ago, calle_jr said:

Jag ska färdigställa nätdelen som baseras på pcb från @teks konstruktion.

Väldigt fina kort måste jag säga.

 

Jag väntar fortfarande på låda och en del annat. Man märker att covid slår till hårt både vad gäller leveranstider och priser.

 

Jag har under tiden monterat rampamuffar i bafflarna;

 

IMG_0168.JPG

 

 

Så för dessa återstår "bara" att fräsa hålen och lite annat;

 

IMG_0170.JPG

 

IMG_0175.JPG

 

 

 

Jag hade Audiodata Soutien, 6st sensorstyrda basar i slutna lådor.

 

Okay, jag fick intryck av att du hade haft andra dipol-bas-lösningar tidigare. Men så var det icke.

Link to post
Share on other sites
2 hours ago, calle_jr said:

Jo, 45grader i nedan skiss för det yttre 3-skiktet.

Men om det går är det kanske en fördel att fasa lite brantare, typ 30grader. Detta är ju bas, så jag tror inte det är så kinkigt för utstrålningen.


Jag tänkte mer på dom yttre kanterna på bafflarna ☺️

Link to post
Share on other sites
19 hours ago, AlfaGTV said:

Jag föredrar nog belgisk pilsner före dragspel dock!

...och det är inte pilsner vilket märktes lite i morse :grin::zany:

Men jag tror att det är ett dragspel, vilket är lite ovanligt både i tango och klassisk musik.

På omslaget står det bara "accordion".

Den som vet får gärna förtydliga.

 

 

28 minutes ago, Double A said:

Jag tänkte mer på dom yttre kanterna på bafflarna ☺️

:flush:

Nejnej. Det vill jag icke :grin:

 

Link to post
Share on other sites
8 minutes ago, calle_jr said:

Den som vet får gärna förtydliga.

Jo, accordion är samma som dragspel och finns som bekant både som knapp- och pianovariant. Om man skall vara Piazolla trogen så skall det vara det svårspelade bandoneon. Den har inte så många knappar men de har ingel logisk placering typ att de sittar inte i tonhöjdsordning. Det är lite som att man släpte ner vibratorbläcken från skyn och se var de hamnade och sedan fick det bli så.

Link to post
Share on other sites
3 hours ago, plind said:

Är basarna tänkta att spela med full nivå ända upp till 200hz?  Delar du i så fall av dina Verity nedåt eller ska de överlappa varandra i hela basområdet?

Verity spelar odelat 25Hz - 60kHz.

Förstärkningen till basarna är ju integrerad eftersom det är dipoler. Så med renodlade dipoler måste man ta hänsyn till hur förstärkningen ser ut över registret.

Med den förstärkning jag gör och delningsfilter vid ca 500Hz spelar basarna såhär (utan room gain);

 

image.png

 

Som synes är det en flack övergång -6dB/okt från ca 200Hz och delning -18dB/okt från ca 500Hz.

 

Jag skulle egentligen vilja att hjässan mellan 100-1000Hz var lite flackare och plattare, men då flyttar fasvridningen ner i hörbart område och fasgången blir olinjär. Åtminstone kunde inte jag få till det.

Eftersom det bara är en känsla jag har och inte baserat på lyssning kör jag på såhär tills vidare.

 

Observera att nivån på basarna är ca 6dB lägre än huvudhögtalarna.

 

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, calle_jr said:

Observera att nivån på basarna är ca 6dB lägre än huvudhögtalarna.

Jag ligger nog på något sådant också. Jag försöker ligga precis på gränsen så att inte subbarna slår igenom. Huvudklangen vill jag fortfarande ha ut från huvudhögtalarna.

Link to post
Share on other sites
8 hours ago, Bebop said:

Jag ligger nog på något sådant också. Jag försöker ligga precis på gränsen så att inte subbarna slår igenom. Huvudklangen vill jag fortfarande ha ut från huvudhögtalarna.

Har du också separata dipolbasar?

Link to post
Share on other sites
9 hours ago, calle_jr said:

Verity spelar odelat 25Hz - 60kHz.

Förstärkningen till basarna är ju integrerad eftersom det är dipoler. Så med renodlade dipoler måste man ta hänsyn till hur förstärkningen ser ut över registret.

Med den förstärkning jag gör och delningsfilter vid ca 500Hz spelar basarna såhär (utan room gain);

 

image.png

 

Som synes är det en flack övergång -6dB/okt från ca 200Hz och delning -18dB/okt från ca 500Hz.

 

Jag skulle egentligen vilja att hjässan mellan 100-1000Hz var lite flackare och plattare, men då flyttar fasvridningen ner i hörbart område och fasgången blir olinjär. Åtminstone kunde inte jag få till det.

Eftersom det bara är en känsla jag har och inte baserat på lyssning kör jag på såhär tills vidare.

 

Observera att nivån på basarna är ca 6dB lägre än huvudhögtalarna.

 

 

OK, lite annat tänk än hur mina jobbar. Jag låter mina fylla på under huvudhögtalarnas område med så lite överlapp som möjligt.

I fallet med mina MBL så innebär det att dipolarna tar vid där dessa slutar runt 50hz ungefär.

Med de nya Accutontopparna får basarna sträcka sig ända upp mot 150hz. :-)

Link to post
Share on other sites
23 minutes ago, plind said:

 

OK, lite annat tänk än hur mina jobbar. Jag låter mina fylla på under huvudhögtalarnas område med så lite överlapp som möjligt.

I fallet med mina MBL så innebär det att dipolarna tar vid där dessa slutar runt 50hz ungefär.

Med de nya Accutontopparna får basarna sträcka sig ända upp mot 150hz. :-)

Bra där!

Det jag håller på med skulle framstå som helt idiotiskt överkomplicerat om målet var traditionell delning för direktljud.

Det hade räckt med en bas per kanal och traditionell delning på högnivå vid 25Hz och förlita sig på room gain.

 

Vitsen här är dels att adressera rumsresonanser, dels efterklang.

Målet är att få dem fungera som ett spackel i hela basregistret och i efterklangen.

Därför behöver dipolerna ha den geometri de har och filtret den besvärliga eq den har.

Link to post
Share on other sites
16 hours ago, Strmbrg said:

Har du också separata dipolbasar?

Nej, jag har ett par Dynaudio SUB 600. Det är slutna lådor med varsitt 12-tumselement med inbyggd 300-watts förstärkare. De skall klara från 18 Hz till 250 Hz (+/- 3 dB). De kan flytta rätt mycket luft (om man vill).

 

B6DDF30D-0DCA-45F1-9EFF-51F87F9677D3.jpeg

Link to post
Share on other sites

 

Varför är kretsen balanserad när insignalen är obalanserad:question:
Jag har bara en xlr-utgång och en rca-utgång på försteget.
Men det är ju helt knäpp att ha en helt balanserad krets men på en koppling mitt i sätta en obalanserad kabel :zany:
Varför parallellkopplar jag inte xlr-utgången bara:question:

 

 

Jag har diskuterat detta med @Peo och simulerat vad det skulle innebära. Filtret är ju en reaktiv last och ingångsimpedansen för filtret ser idag ut såhär;

 

image.png

 

 

Utgångsimpedansen för förstegets xlr-utgång är 50ohm.

Det innebär att om utsignalen är säg 2Vrms vid 600Hz, så kommer insignalen till filtret vara 2x43/(43+50)=0,9Vrms :blackeye:

 

Monoblocken till huvudhögtalarna har 100kohm ingångsimpedans, så det är inga problem.
Men försteget ser ju nu primärt filtret som last och om det är samma drivkrets så kommer mellanregister och diskant undertryckas 7dB !

 

Xlr och rca har separata drivkretsar i försteget Pass XP-20, så jag tror att signalen till slutsteget är opåverkad när jag använder rca-utgång till filtret. Jag ska se om detta går att bekräfta med mätning eller lyssning, men det bör vara så och verkar vara så.

 

 

Detta är ett exempel på typiskt fenomen som jag tror förekommer väldigt ofta vid A/B-lyssning generellt, men som man kanske inte tänker på som en avgörande anledning att man tycker något låter si eller så. Jag tror detta är roten till många systems mismatch som oförtjänt avfärdas med dålig konstruktion, eller omvänt höjer en produkt till skyarna för att det av tillfällighet råkar ha rätt elektrisk matchning i en specifik setup till skillnad från en kombattant.
Det är förvisso inte så konstigt eftersom erforderliga data ofta är svåra att få fram. Man måste ställa rätt frågor eller själv kunna läsa kretsar.
Dessa erforderliga data är specifikationer, men hamnar ofta i kategorin "mätningar", vilket verkar framkalla svårartad allergi hos många av oss.

 


@Peo föreslog att jag skulle testa ändra 20ohm resistorn till 100ohm (se krets i tidigare inlägg).
Såhär skulle det se ut i jämförelse (röd 20ohm, grön 100ohm);

 

image.png

 

 

Det innebär bara en ganska måttlig undertryckning med ca 2dB.
Jag tappar 4dB i filtret pga resistorn, men det är inga problem med det slutsteg jag har till dipolerna.

Och det ger faktiskt lite mer tillplattad hjässa i avrullningen som bonus. Jag var ju ute efter det.


  
Tills vidare kommer jag använda rca-utgångarna till filtret. Men...

 

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, P-pan said:

Avlönad eller kommenderad ? :think:

Tungt jobb är inget för ”gamla gubbar”:winking:

 

En fråga angående sandfyllningen; Är det viktigt att den packas väl med typ en vibbra? Eller duger det med finkornig torr sand för att resultatet ska bli till belåtenhet?

 

/byZan

Link to post
Share on other sites
4 hours ago, P-pan said:

 

Avlönad eller kommenderad ? :think:

Det räcker man säger grillade kamben och Chimay så kommer han som ett skott.

Han vet att det kan innebära arbete, men frestelsen är helt enkelt för stor.

 

 

3 hours ago, byZan said:

Är det viktigt att den packas väl med typ en vibbra?

Man bankar och vänder när man fyllt upp. Då brukar det gå i 15% till.

Om man inte bankar och vänder blir överramen inte fylld och har en zzzzingande ton.

Jag tycker att sand på det här sättet är helt suveränt. Det samverkar och konstruktionsdämpar utan att sänka styvheten i ramen.

 

 

1 hour ago, LPL said:

Det handlar nog mer om att vara stadig på handen:)

Ja, och det går dubbelt så fort när man är två :satisfied:

 

Link to post
Share on other sites
On 2021-05-10 at 23:31, calle_jr said:

Tills vidare kommer jag använda rca-utgångarna till filtret. Men...

...vidare samtal med @Peo och ett sätt att kringå hela problematiken är att komplettera med en aktiv buffertkrets med en helt resistiv ingång.

 

Såhär kan det bli arkitektoniskt i mitt fall med ett litet experimentkort placerat under trafon;

 

image.png

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...