Jump to content

Recommended Posts

9 minutes ago, calle_jr said:

Nej, det var inget skämt.

Jag väntar på svar från butiken, och om jag inte får att bra svar tänkte jag testa epoxi och vacuumsug.

Jag antar det viktigaste är att välja rätt viskositet vid blandningen och att få ut luften. Det har gjorts försök på olika recept för att värdera inre dämpning och hur mycket akustisk energi som utbildas vid olika typer av tillsatser. Men jag tror inte man behöver gå all-in på en sån sak för min del.

Bara för att nämna det så går det ju även att linda om transformatorn.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bebop said:

... och varför är PA-slutsteg typ Behringer, Crown och SkyTech så billiga? Vad saknar de?

Min ringa åsikt är att de tonalt saknar "utklingning", dvs att tonerna inte klingar ut i de övre registren, samt att de kan sakna "mökret", tystnaden, mellan tonerna, om ni förstår vad jag menar.  Men att driva basar...SUPER!

 

2 hours ago, calle_jr said:

tänkte jag testa epoxi och vacuumsug

Hmmm, undrar vad som händer om man monterar några rostbeständiga (omagnetiska) slangklämmor med ett tryckutjämnande isolerande skikt emellan och drar åt lite försiktigt...

50Hz surret är ett mekaniskt oväsen så en mekanisk lösning kanske är vägen att gå?

Kostar inte så mycket att prova och ibland kan de mest idiotiska och galnaste lösningar fungera, ju!:39:

Link to comment
Share on other sites

Min ringa erfarenhet av PA-slutsteg begränsar sig till InterM R500 Plus, eller vad det nu hette. Det var rosat som ett mycket välljudande slutsteg. Hade det på hemlån en helg. Det lät ”grått och trist”. Dålig upplösning orsakad av intermodulationsartefakter eller vad det nu rör sig om. 

Men såvitt jag minns så bemöttes mina upplevelser av steget med att jag, typ, ”tyckte fel”.

Det mätte tydligen bra, nämligen och det var mina referenser som var inadekvata. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Strmbrg said:

Men såvitt jag minns så bemöttes mina upplevelser av steget med att jag, typ, ”tyckte fel”.

Det mätte tydligen bra, nämligen och det var mina referenser som var inadekvata. 

Kan gissa att du fick det svaret på ett grannforum där mätdata sätts i främsta rummet.

Låter det grått och trist kan man ju trösta sig med att det åtminstone mäter bra 😉

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Hasse said:

Kan gissa att du fick det svaret på ett grannforum där mätdata sätts i främsta rummet.

Låter det grått och trist kan man ju trösta sig med att det åtminstone mäter bra 😉

 

Hmm, ja det hade jag nog sagt för längre sedan också. Mäter det bra så är det bra. Vilken villfarelse, men man lär sig.

 

Mäter det bra finns ju en potential att det kan låta bra. Inga garantier.

 

Mäter det dåligt kan det ju faktiskt ändå låta bra.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Strmbrg said:

Det lät ”grått och trist”.

Problemet med t.amp Proline 3000 är att det LÅTER BRA! Hade bara trafon varit "tyst" och brusgolvet lägre så hade monstren fått stanna.

Jag provade även att brygga dessa till basarna, jäklar vilken kraft det finns i dessa!

Jag hittade en bild på min uppsättning om det kan intressera någon:

DSC_0256.thumb.JPG.3c45cdf04fd45863fbae2e0e520803f1.JPG

150kg slutsteg! (4x37kg)

Om någon undrar över "benen" på racket så gjorde jag dessa för att sänka totalhöjden så jag slapp flytta upp TV:n.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Amatören said:

Men att driva basar...SUPER!

Håller med om det.

Många av de "problem" som finns i högre frekvenser ställer krav på elektronik och komponenter, liksom andra "problem" lågfrekvent ställer andra krav.

 

5 hours ago, Amatören said:

några rostbeständiga (omagnetiska) slangklämmor med ett tryckutjämnande isolerande skikt emellan och drar åt lite försiktigt...

Kanske det!

 

3 hours ago, conan said:

Ett stadigt handgrepp om trafon (gummihandskar på för säkerhets skull) så kanske det går att utröna de mekaniska möjligheterna.

Det är inte tu tal om att det är själva trafon som alstrar ljudenergi. Jag har kollat det.

 

 

2 hours ago, conan said:

det hade jag nog sagt för längre sedan också.

Jag tycker att många av de äldre "monsterförstärkarna" lät bättre än dagens supereffektiva klass D, G och H och allt vad det heter.

De kanske lät lite dovt och murrigt, men de distade snyggare och lät åtminstone inte illa.

 

 

1 hour ago, Amatören said:

Problemet med t.amp Proline 3000 är att det LÅTER BRA! Hade bara trafon varit "tyst" och brusgolvet lägre så hade monstren fått stanna.

Ja.

Med det SNR de anger måste man spela jävligt högt för att kunna mäta :grin:

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-06-01 at 12:32, calle_jr said:

Här ser man en jämförelse av ingångsimpedans med och utan buffertkrets.
För röd resp grön kurva har resistorn i LP-filtret 20 resp 100ohms värde, blå kurva är med 10kohm parallellt;

 

image.png


Buffertkretsen ger en så hög ingångsimpedans att den inte belastar signalkällan.

Det gör att jag kan koppla de ordinarie monoblocken till fullregisterhögtalarna via filtret utan att det påverkar varken nivå eller frekvensgång.

 

 

Den lilla buffertkretsen placeras elektriskt mellan trafos och LP-filter, och fysiskt under pcb för trafos;

 

image.png

 

 

image.png

 

 

 

IMG_0564.JPG

 

 

 

 

Ena kanalen klar;

 

IMG_0556.jpg   IMG_0557.jpg

 

 

image.png

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Kretsarna är symmetriska och man ser enkelt på DIL-hållaren när kretsen är rättvänd. Och eftersom det bara sitter två hål diagonalt kan man ju inte vända dem fel av bara farten, eller hur?

image.png

 

Nu gjorde jag det ändå, och när i princip allt var klart fick jag löda bort allt igen, och skifta vänster till höger :blackeye:

 

image.png

 

 

 

 

Men nu är det klart!

 

DSC_5597.JPG

 

DSC_5600.JPG

 

DSC_5606.JPG

 

DSC_5612.JPG

 

DSC_5608.JPG

 

IMG_0568.JPG

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MatsT said:

Mycket prydligt slutresultat. :thumbsup:

 

Var har du hittat den snygga lådan?

 

Tack!

Lådans sidor kan enkelt monteras och demonteras när man behöver komma åt, och den kommer med förborrat hål för nätbrunn;

https://www.audiophonics.fr/en/aluminium-boxes-cases/100-aluminium-diy-box-case-angled-corners-170x130x40mm-p-11314.html

 

Den finns i natur- och svarteloxerad och i två storlekar.

Jag valde svart för det var kortare leveranstid.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Det spelar mycket bra nu.

 

 

Jag skulle gärna gå vidare med finlir, mätningar och djupare analys, men det är ingen idé innan jag fått BUF634P och fått ordning på trafon med mera. Det är inte stabilt och jag behöver det personligen innan jag kan gå vidare.

 

 

 

DSC_5625.JPG

 

DSC_5627.JPG

 

 

On 2021-06-06 at 09:56, tek said:

 

Frekvensen är så låg att enda anledningen att en mätning skulle visa annorlunda är att du räknat fel.

Ja, det stämmer säkert. Jag var osäker eftersom det är toleranser på toleranser för komponenterna.

Jag har lyssnat med både 20- och 100-ohms resistorer och det låter också som att de ger avsevärd dämpning. Speciellt 20ohm.

Så, det känns som att detta är rätt väg att gå :smile:

 

 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Apexorca said:

 

Det kan jag tänka mig.  Kul efter alla ideer och allt jobb du gjort. Imponerande. Grattis.

 

Tack @Apexorca:smile:

 

Lite intermezzo just nu och som ni förstår spelar inte basarna eftersom både filter och slutsteg måste bli klara.

Men BUF634P har kommit i veckan, och det rör på sig.

Jag har kollat och mätt att polariteten är rätt så nu är dessa buffar monterade.

 

IMG_0629.jpg

 

IMG_0629-.jpg

 

 

Några skyltar fixade så nu är det snart bara att tuta och köra;

 

DSC_5636.JPG

 

DSC_5630.JPG

 

DSC_5634.JPG

 

 

Ska mäta lite mer på detta i morgon om det hinns.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Igår fick jag och @Peo ihop en serie tester och kontroller av elektroniken till dipolerna och rumsmätning.

 

IMG_0698.JPG

 

 

Mätning av EQ/filter utfördes av ingångs- och utgångssignalens nivå i mVrms med ett Siglent SDS1052DL+ digitalt oscilloskop som beräknar rms-värdet.

Brus är inte så enkelt att definiera för filtret. Vi mäter 5.6mVrms brus utan signal. Om insignalen är 5Vrms så får vi ett SNR-59dB. Men utsignalens nivå är ju både beroende av insignalens nivå och frekvens.
Vi kan konstatera att brusnivån i princip är ohörbar. Vi hör varken brus eller brum.

 

Vad gäller distorsion så kan man säga att distorsionen är låg vid insignal mindre än 9.4 Vrms.

 

Kanalseparation har vi inte mätt eftersom det är ganska ointressant för denna tillämpning.

 

Mätningarna utfördes för höger kanal, och i samma mätning jämfördes nivåerna för vänster kanal. Avvikelser var mycket små, i storleksordningen mindre än 0.1dB.

 

Man vågar nog påstå att en stor del av de små avvikelserna mellan simulering och mätning ligger i vår begränsning att mäta.

Så, här kommer en sammanfattning av...

 

 

SPECIFIKATIONER

 

Frekvensgång: Jämförelse mellan simulering och mätning;

 

image.png


Ingångsimpedans: 10kohm

Utgångsimpedans: [återkommer]

Gain: Se frekvensgång, unity gain vid 70Hz.

Kanalseparation: ej mätt

THD @100Hz: ej mätt

SNR: 59dB (vid 5V input)

 

 

IMG_0700.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

 

För rumsmätningen testade vi olika nivåer för dipolerna, och olika placeringar. Både huvudhögtalare och dipoler flyttades framåt och bakåt några gånger :hotface:

REW 5.12 användes som svep- och tongenerator samt mätprogram, Behringer ECM800 mikrofon och Behringer U-Phoria UM2 AD/DA (16/48).

 

 

Jag är inte klar med detta, men här är en jämförelsemätning (med och utan dipoler) med micken i LP;

 

image.png

 

 

IMG_0704.JPG

 

 

Här är jämförelse av vattenfallsdiagram med (grön) och utan (röd) dipoler inkopplade;

 

image.png

 

image.png

 

 

Utan dipolerna ligger efterklangen ganska jämnt på drygt 200ms, och med dipoler förlängs den i lågbasen med ca 100ms. Enligt plan alltså, och det är inte enkelt att åstadkomma med enbart fullregister.

 

 

IMG_0706.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, calle_jr said:

Jag är inte klar med detta, men här är en jämförelsemätning (med och utan dipoler) med micken i LP;

 

image.png

 

Utan tvekan en bättre utfyllnad i djupare delen...men tappat på några dB mellan 100-200 ska nog inte bagatelliseras eller negligeras. Här ligger en del musik/spelglädje, attack och annat "musiknyttigt"...och när djupbasen dessutom höjs i nivå, skulle jag påstå att fenomenet riskerar bli än mer påtagligt. Har du några subjektiva upplevelse på detta?

 

 

15 hours ago, calle_jr said:

Här är jämförelse av vattenfallsdiagram med (grön) och utan (röd) dipoler inkopplade;

 

image.png

 

image.png

 

Svårt att se i graferna, men jag kollade 20 Hz (eller iaf "lägsta mätta) och tyckte det verkar som att nivån faller med samma "hastighet" (ca 20 dB)?

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Engelholm Audio said:

Har du några subjektiva upplevelse på detta?

Jag kan bara säga att det fungerar mycket bra, men att det finns potential att få det ännu bättre.

 

 

6 hours ago, Engelholm Audio said:

tappat på några dB mellan 100-200 ska nog inte bagatelliseras eller negligeras.

Helt rätt, tack.

Preliminärt kommer jag inte behöva justera något i EQ utan det handlar om nivåer mellan huvudhögtalare och dipoler samt framför allt - placering.

Det vi ser är helt klart rumssamverkan mellan både huvudhögtalare och dipoler.

Min strategi är att prioritera soundstage med huvudhögtalarna, och dipolerna får placeras för att snygga till just ovanstående och liknande så gott det går, se till att inte dipparna hamnar för nära varandra i frekvens och att de inte är för breda (som den vid 75Hz utan dipoler).

 

Det som förvånar mig väldeliga är att dipolerna inte går att urskilja i klangen, oavsett om jag flyttar dem framåt/bakåt.

Det är ganska stor skillnad med/utan dipolerna, men man kan inte urskilja dem när de spelar med.

 

 

6 hours ago, Engelholm Audio said:

jag kollade 20 Hz (eller iaf "lägsta mätta) och tyckte det verkar som att nivån faller med samma "hastighet" (ca 20 dB)?

Jag är inte så flink med REW. Ska kolla.

Det faller nog med ungefär samma hastighet, men i basen är det från en högre nivå. Det har du rätt i.

 

 

Ps. vi gjorde några till mätningar. Återkommer ikväll.

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, calle_jr said:

Återkommer ikväll.

 

Här ser vi en SPL-mätning på en av basarna 5cm ifrån (grön);

 

IMG_0707.JPG

 

image.png

 

Jämfört med en mätning vid sidan av baffeln (blå);

 

IMG_0711.JPG

 

 

Som syns är det minst 12dB utsläckning i sidled vilket bör vara positivt.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-07-05 at 12:25, calle_jr said:

Det vi ser är helt klart rumssamverkan mellan både huvudhögtalare och dipoler.

Min strategi är att prioritera soundstage med huvudhögtalarna, och dipolerna får placeras för att snygga till just ovanstående och liknande så gott det går, se till att inte dipparna hamnar för nära varandra i frekvens och att de inte är för breda (som den vid 75Hz utan dipoler).

@Engelholm Audio

Jag har provat mig fram lite mer och behöver fortsätta med det. Tycker det är svårt.

Men jag kollade också upp andra som spelat med Verity Sarastro. Jag mindes att både Fred Kaplan och John Atkinson spelat med dessa och har mätt i sina lyssningsrum. Båda dessa hade betydligt större nivåminskning 150-300Hz och en rejäl suckout vid 40Hz.

6" mellaregistret från Audio Technology spelar 150-5500Hz vilket jag tycker är bra, men kanske innebär att man tappar några dB just kring 150Hz.

 

Här är närfältsmätning av drivers och portar i Sarastro II med mellanregister (svart), mellanregisterport (blå), bas (röd) och basport (grön). Som syns avtar mellanreg med 3dB/oktav under 500Hz. Basen är en 11" Audio Technology och ihop med porten spelar dessa ner till 20Hz. Basporten har resonanspeakar vid 300 och 400Hz, men den är bakåtriktad och nivån är ganska låg;

 

IMG_0336.JPG

Bild: Stereophile

 

När man kan eliminera 10-12dB suckouts så kommer basen integrera mycket bättre med övriga register. Det blir mindre risk att det låter som ett enskilt muller vilket inte är ovanligt i system främst pga rumsakustik och att det inte går att prioritera både soundstage och bas.

 

En möjlighet för mig är RC-filtret som idag är byglat med 100ohm. Med 20ohm kommer jag få lite flackare avrullning :think:. 100ohm valdes ju för att inte ingångsimpedansen skulle påverka mitt försteg, men det är ju åtgärdat nu med buffertkretsen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag är väldigt imponerad av profisonalismen i genomförandet Calle! 
Och riktigt roligt att teori, simuleringar och verklighet verkar stämma bra överens. 
 

Jag tycker det är fräckt att du håller fast vid din analoga inställning till lösning av problemet. Men jag måste fråga, vad har denna (analoga) lösning för fördelar vs. en digital dsp baserad lösning? 

Link to comment
Share on other sites

Nedan är Stereophile's mätningar i olika rum. Märk väl. Olika rum men ibland samma! :)

 

 

409VSafig6.jpg

Dina Verity. Verity Sarastro II, spatially averaged, 1/6-octave response in FK's listening room (blue) and in JA's listening room (red).

421WXVXfig3.jpg

Wilson Chronosonic XVX, MF's listening room (red), of the Wilson Alexx (blue), and of the Sonus Faber Aida (green)

 

1020GODMfig7.jpg

Göbel Divin Marquis, spatially averaged, 1/6-octave response in JA's listening room (red), of GoldenEar BRX (blue), and of the Vimberg Mino (green).

 

 

521MPTriofig6.jpg

Vår svenska stolthet: Marten Parker Trio Diamond, spatially averaged, 1/6-octave response in JA's listening room.

 

@- Marten - Bra jobbat! ;)

321SFLum3fig07.jpg

Sonus Faber Lumina III, spatially averaged, 1/6-octave response in JA's listening room with speakers in original positions (blue) and final positions (red).
 
620VS55fig5.jpg
 
Fig.5 Von Schweikert Ultra 55, spatially averaged, 1/6-octave response in MF's listening room (red) and of the Wilson Alexx (blue).

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag nog dödat intresset för hundratals Euphoniter... :D Sorry...

 

Omöjligt att vara tvärsäker i denna fråga, trots mängden mätningar.

Den gode FK verkar bara ha testat två högtalare med tillhörande mätningar, Revel och Verity. Tittar man på Revel så verkar den vara mer skolboks-designad jämfört med Verity som bjuder på nått lite "eget" (och jag tittar främst på 20-300 Hz i detta avseende). Utifrån ovan ser vi att FK lyckas med ett otroligt jämt förlopp över 100 Hz med Revel. Så bra att jag funderar på om det är samma rum...men resonanserna under 100 är ju väldigt lika. Kanske akustikfix? Men tittar man på närfältsmätningen på Verity så ser man att det finns en viss grund för systemresultatet där.

 

Anyhow, så finns här tecken på att Verity har en inneboende egenskaper som ger dig dessa effekter.

 

Inlägget med massor av mätningar gjorde jag för att visa på att det "inte är ovanligt"! Man ser (2 st) Wilson, Sonus och Von Schweikert uppvisa liknande beteende.

 

 

Slutsats? Absolut ingen tvärsäker, @calle_jr. :(

Men kanske kan man testat att lyfta nivån med en känd och verifierad magnitud (på modul-nivå, alltså dipolerna) och mäta på systemnivå vad som händer. Om magnituden (tillskottet) skiljer "markant" kanske man kan dra slutsatsen att det inte bara är en enkel addition utan snarare en komplex summa där Verity's mellan och bas interagerar med varandra plus sitt filter och sina "faser", samt att dom interagerar med dipolerna (med sina faser).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...