Jump to content

Recommended Posts

3 hours ago, LPL said:

Är det värt att satsa på steget skulle jag införskaffa en bättre trafo

Ja, det är värt.

Steget är såklart reklamerat sedan ett par veckor och jag har även skickat en film till dem så att de kan höra att det inte är bullshit.

Deras tekniker ska återkomma med förslag.

 

Hur kan man få reda på hur många ampere denna trafo är dimensionerad för?

 

IMG_0520.jpg

 

 

Är det några problem med långa spänningsmatningar från trafon? :sunglasses: Typ 5m långa...

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Hur kan man få reda på hur många ampere denna trafo är dimensionerad för?

Enligt manualen så drar den: Power consumption (at 50 % of rated output power @ 8 Ω) 1550 W från nätet.

Frågar du Peo så kan han säkert hjälpa dig vidare...

1 hour ago, calle_jr said:

Är det några problem med långa spänningsmatningar från trafon? :sunglasses: Typ 5m långa...

Hehe, var inne på det själv att sätta trafon i ett annat rum. 5 meter 2,5 alt. 4mm² bör inte vara något problem.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, calle_jr said:

Hur kan man få reda på hur många ampere denna trafo är dimensionerad för?

Det var ju knepigt många sekundärlindningar, kanske svårt att hitta något som fixar alla spänningar om de nu används.

Lär väl nästan vara en custom med alla sekundärlindningar, så det lär väl bli flera om du ska hitta någon ersättare?

Går väl att kolla vad det sitter för säkring?

DT, DanTrafo:cool:

 

8 hours ago, calle_jr said:

Är det några problem med långa spänningsmatningar från trafon? :sunglasses: Typ 5m långa...

Det lär inte bli bättre än med korta ledningar vart fall, men slipper du höra på eländet så kanske det är en utväg snarare än en lösning:D

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-05-29 at 19:53, calle_jr said:

Den mest påtagliga skillnaden är att jag behöver höja volymen mer för att trycksätta rummet, antagligen mest pga den förstorade öppningen vilken även gett mindre nivå på rumsresonanser. Grundklangen är lite torrare. Basen är luftigare och mer fyllig i bottenoktaven, men har inte riktigt samma energi för exvis en elbas

 

 

Imponerande duktig du är @calle_jr.

Är dina upplevelser något typiskt för dipoler? Jag skulle gissa det om jag tänker tillbaka på mina erfaranheter genom åren. Vad tror du @calle_jr?

Detta kanske besvarats innan och jag missat det?

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Amatören said:

Enligt manualen så drar den: Power consumption (at 50 % of rated output power @ 8 Ω) 1550 W från nätet.

Det tyder på ca 3kVA.

 

11 hours ago, LPL said:

Går väl att kolla vad det sitter för säkring?

Ska kolla det nästa gång jag baxar ut den och lossar alla skruv för tionde gången.

Om man lägger ihop alla fakta med säkring, storlek, vikt så landar man nog på 3kVA gissar jag.

Sekundärer 17.5 och 32V är 2.5mm2, 55 och 119V är 4mm2 och primärmatning verkar vara 6mm2.

Alla sekundärer ser ut att användas.

Hmm. Det ser ut att bli för struligt att hitta ersättningstrafo, och kanske inget jag ska hålla på med :fire:

 

Förstärkaren verkar vara helt baserad på en Deton A-ONE I.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Apexorca said:

Är dina upplevelser något typiskt för dipoler?

I viss mån antar jag. Kanske i första hand pga membranarea, men även att det varken finns filter eller kabinett som "tvingar" elementen till ett betéende.

 

Link to comment
Share on other sites

Dipoler är, precis som lådhögtalare kompromisser. Kompromisser, där det till del handlar om vilka kompromisskonsekvenser man vill respektive inte vill acceptera. Exempelvis brist på "byxfladder" eller problem med interfererande rumsresonanser.
Enkelt kan man väl säga att basåtergivningen hos dipolen inte påverkar det totala rumstrycket vid membranutslag, medan lådhögtalaren gör just det.

Jämför effekten av att dra en åra fram och åter i vatten med att släppa en sten i det.

 

Vid tillämpning av båda teknikerna samtidigt är den vanliga varianten att man adderar en lådbas till ett dipolsystem, där det senare hanterar frekvenser däröver. 

Calles lösning är i det avseendet - såvitt jag förstår - det omvända. Eller möjligen att han låter både dipol- och lådbas hantera helt eller delvis samma frekvensspann.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det finns skillnader i hur ljudet uppfattas mellan dipoler och monopoler och det är främst i den lägsta oktaven. Dipolen spelar där fortfarande relativt opåverkad av rummet medan monopolen börjar få hjälp från alla väggar som till slut resulterar i en trycksättning av rummet när våglängden är så stor att ljudet från alla väggarna samverkar. Då får också det som brukar kallas rumsförstärkning (room gain) och trycket ökar med 12dB/oktav nedåt i frekvens. Det brukar ta ett tag att vänja sig vid karaktären hos respektive basutbredningstyp och jag som spelat länge med dipoler uppfattar det ljudet som mest riktigt men en person som levt med monopoler och anpassat rummet för dem säkert kan tycka tvärtom. I mina öron låter det som att "rummet spelar bas" med monopoler medan dipolerna presenterar en "fritt svävande" bas i rummet och det låter som om inspelningsrummet flyttat in till mig. Det går att få den effekten med monopoler också men det krävs stora rum och/eller omfattande akustikbehandling.

 

Det är lättare att få till "klubbkänsla" med monopoler men det är å andra  sidan lättare att få fram den luftiga och stora basen från en stor orkester i en konsertsal med dipoler. Monopoler utnyttjar det egna rummet för att ge "tryck" i basen som påminner om det som fås i mindre lokaler och den som är van vid att ha det så kan tycka att dipoler låter lite tunt i början och även vid filmtittning så är det ofta ljudeffekter som utnyttjar tryckhöjning för att ge spännande film med explosioner och annat.

 

Jag tycker att valet är fritt och jag missionerar inte för det ena eller andra utan väljer det jag trivs med och låter andra välja det de trivs med. Jag funderar på att köra en extra inkopplingsbar SW under 30Hz för att kunna skapa trycksättning om jag skulle känna behov av det någon gång och det är en fungerande lösning. Calle_jr har nästan gått motsatt väg och det är en spännande lösning också med i det fallet är det monopolerna som dominerar och dipolerna som "jämnar till".

 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, calle_jr said:

Hur kan man få reda på hur många ampere denna trafo är dimensionerad för?

 

4 hours ago, calle_jr said:

Det tyder på ca 3kVA.

 

3kVA (om den nu är det) säger ju egentligen inte nått om hur stora respektive sekundär är. De med låga volt är troligtvis inte på så många VA utan den huvudsakliga delen är i 119/55V delen.

 

Utan exakta uppgifter om VA på respektive lindning är de kanske inte helt lätt att få en byggd.

 

Vad jag vet så "custom" bygger Toroidy i Polen alla möjliga transformatorer och de har två anpassade för audio bruk "audio grade" och "supreme audio grade V2" där den sista är ingjuten i en rostfri kapsling.

 

https://sklep.toroidy.pl/en_US/index

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, calle_jr said:

Sekundärer 17.5 och 32V är 2.5mm2, 55 och 119V

Man kan väl göra en egen PSU med flera transformatorer i rad för de olika behoven? Eller är det någon speciell fördel att alla lindningar tillsammans annat än rent praktiska/ekonomiska. I min gamla Bow Wazoo hade jag fyra stycken brumfria ringkärnor à 350 kVA.

 

81EF6537-995E-4877-B687-4494F4A200F7.jpeg

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Bebop said:

Eller är det någon speciell fördel att alla lindningar tillsammans annat än rent praktiska/ekonomiska

Det bästa är att separera kanalerna på olika trafos, separera ingångssteg och utgångssteg. Inte aktuellt för slutsteg men analogt och digitalt burkar man även separera på olika trafos. Förutom kostnaden och kanske viktigare utrymmet ser jag inga fördelar.

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, octavia rs said:

Utan exakta uppgifter om VA på respektive lindning är de kanske inte helt lätt att få en byggd.

 

Vad jag vet så "custom" bygger Toroidy i Polen alla möjliga transformatorer och de har två anpassade för audio bruk "audio grade" och "supreme audio grade V2" där den sista är ingjuten i en rostfri kapsling.

https://sklep.toroidy.pl/en_US/index

Det går att ta reda på om jag bara baxar fram eländet igen.

Bra sida!

 

33 minutes ago, Bebop said:

Man kan väl göra en egen PSU med flera transformatorer i rad för de olika behoven? Eller är det någon speciell fördel att alla lindningar tillsammans annat än rent praktiska/ekonomiska. I min gamla Bow Wazoo hade jag fyra stycken brumfria ringkärnor à 350 kVA.

Den skulle bli mer än dubbelt så stor och dubbelt så tung som den Bow du visar.

Men en (eller två) custom härifrån skulle dock bli dubbelt så dyr som hela slutsteget :grin:

Den sida @octavia rs visade är mer intressant.

 

Link to comment
Share on other sites


Här ser man en jämförelse av ingångsimpedans med och utan buffertkrets.
För röd resp grön kurva har resistorn i LP-filtret 20 resp 100ohms värde, blå kurva är med 10kohm parallellt;

 

 

image.png

 


Buffertkretsen ger en så hög ingångsimpedans att den inte belastar signalkällan.

Det gör att jag kan koppla de ordinarie monoblocken till fullregisterhögtalarna via filtret utan att det påverkar varken nivå eller frekvensgång.
Tror jag... :smile:

(detta är ideal beräkning, inte mätning)

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, LPL said:

Supreme audio grade V2 såg riktigt fin ut

 

Den har blivit rätt populär ser den rätt ofta i diverse prylar.

 

Sean Jacobs har den i sin senaste DC4 PSU, Lampizator använder dem m.fl

 

DC4

2.jpg.76e99bceb68827fd50bb8ea686813dd9.thumb.jpg.78540417fcb7fe394cd01576b330b478.jpg

 

 

https://www.monoandstereo.com/2014/12/hi-end-power-and-output-toroidal.html

 

The products representative of the SUPREME V2 power supply series are crafted with utter care and attention to detail. Each such Supreme V2 toroidal transformer consists of the following layers, from outside to inside:
polished high gloss, non magnetic, stainless steel casing
epoxy resin fill
Mylar tape
magnetic silicon sheet screen
secondary winding
double coated copper electric Synshield screen
insulation
primary winding
Mylar tape
insulation
core
 
1818241185_supremeenglish.jpg.7e6332f2eed1bca0af2e7bc3fe96b94e.jpg
 
Link to comment
Share on other sites

Just now, triomio said:

Epoxy är väl hårt?

 

Ja Epoxi är hårt.

 

Jag misstänker att de fyller dem med Epoxi och kör dem i vaccum för att suga ut all luft inne i lindningarna så allting verkligen ligger exakt där man vill att de ska ligga vilket gör att lindningarna inte kan vibrera således får man en väldigt tyst trafo.

 

20 minutes ago, Strmbrg said:

Inga värmeproblem av det?

 

Att gjuta in en trafo i en gryta med vanlig epoxi de är kanske inte de smartaste men en trafo som ifrån tillverkaren är ingjuten i epoxi där har man såklart gjort beräkningar och använder epoxi med hög värmeavledningsförmåga som leder bort värmen ifrån kärnan.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-05-31 at 12:04, calle_jr said:

Är det några problem med långa spänningsmatningar från trafon? 

 

Jag var inne på att bygga egna PSU med moduler ifrån MP Audio i Tyskland (rätt säker på att han får sina transformatorer ifrån Toroidy), modulerna matas normalt med AC och likriktare m.m. sitter på korten det jag kommer ihåg speciellt var att ha så korta ledningar som möjligt på sekundären mellan trafo och kort (fråga aldrig varför men han var väldigt tydlig med detta).

 

https://www.mpaudio.net/

Link to comment
Share on other sites

Vi gillar potting helt enkelt. Jag får flashbacks till början av detta årtusende ... det är inte utan problem för elektronik att fylla med epoxy. Likaså att lacka korten (för att stänga ute fukt) har en del oförutsedda bekymmer - som lukt t ex.

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Strmbrg said:

Det intressanta i den här tråden tycker jag är kombinationen dipolbas och lådbas. Men just det verkar inte diskuteras särskilt mycket.

Are you not entertained?

 

 

9 hours ago, octavia rs said:

Att gjuta in en trafo i en gryta med vanlig epoxi de är kanske inte de smartaste

Tack för den :blackeye:

Vitsen med ingjutning är att förhindra friktion pga magnetostriktion. Dvs förhindra det som skapar mest värme och brum.

Jag skulle bedöma att skillnaden i värmeledningsförmåga för olika typer av epoxiharts kan kvitta i sammanhanget. Det viktigaste är väl att ersätta all luft med epoxi.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Are you not entertained?

 

...

Nä, men tråden är ju såklart inte till för att underhålla just mig. :smile:
Å andra sidan, så underhålls inte heller trådens rubrik i någon större grad. :smile: 

Jag skulle jättegärna veta och läsa mer om delningsfrekvenser, löptidssfaktorer och reflexionsmönster i systemet och uppställningen.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Strmbrg said:

Det intressanta i den här tråden tycker jag är kombinationen dipolbas och lådbas.

Det är också intressant hur de drivs. I det sammanhanget tycks det vara mindre viktigt med esoteriska förstärkare typ Krell utan snarare kraftfulla PA-steg vars pris är en spotstyver mot s k high end hifi. Det visar ju även @Double A's byggen. En del av dessa har jag också hört och kan bara hålla med. Subwoofers brukar ju ha förstärkare i klass-D som brukar få höga betyg i basområdet. Kunde inte det passa bra även till dipoler? Hur ser argumenten ut för olika typer av förstärkning till den här typen av dipoler?

 

... och varför är PA-slutsteg typ Behringer, Crown och SkyTech så billiga? Vad saknar de?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

Tack för den :blackeye:

Vitsen med ingjutning är att förhindra friktion pga magnetostriktion. Dvs förhindra det som skapar mest värme och brum.

 

Jo de är jag väl medveten om jag har flera större epoxisolerade transformatorer för driften där jag jobbar.

 

Lite svårt att veta om de var ett skämt med att gjuta in den i en gryta vilket jag antar det var.....:blush:

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Bebop said:

Det är också intressant hur de drivs. I det sammanhanget tycks det vara mindre viktigt med esoteriska förstärkare typ Krell utan snarare kraftfulla PA-steg vars pris är en spotstyver mot s k high end hifi. Det visar ju även @Double A's byggen. En del av dessa har jag också hört och kan bara hålla med. Subwoofers brukar ju ha förstärkare i klass-D som brukar få höga betyg i basområdet. Kunde inte det passa bra även till dipoler? Hur ser argumenten ut för olika typer av förstärkning till den här typen av dipoler?

 

... och varför är PA-slutsteg typ Behringer, Crown och SkyTech så billiga? Vad saknar de?

 

Inom live audio, stora events och liknande är det viktigt att få koll på störningar och kabeldämpningar. De ingenjörer som jobbar med sånt är ofta erfarna inom EMC, datatransmission osv. Det blir ingen bra produkt utan att ha järnkoll på dessa saker. På köpet kommer man att få en design som är mer immun mot störningar och bättre signalhantering.

 

Det man betalar extra för inom High End är standard inom PA. Undantag finns alltid och inget är självklart bättre inom PA, men jag tror man absolut bör testa ett PA slutsteg för att få en egen uppfattning.

 

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Bebop said:

Hur ser argumenten ut för olika typer av förstärkning till den här typen av dipoler?

Just i min tillämpning är förstärkningen i lågbasen ganska extrem. Man kan jämföra med vanlig subförstärkning och multiplicera med en faktor 8.

Å ena sidan har jag subbarna ganska lågt ställda, men jag märkte att det klippte redan på ingångarna med den tidigare förstärkaren 4x700W/8ohm där nätdelen var underdimensionerad. Med denna klass AB Proline 3000 är det nåt helt annat. Om den bara går att få tyst på :smile:

Vad jag sett är de flesta subförstärkare med bra nätdelar kombinerade med avancerad dsp vilket jag inte behöver.

 

 

 

2 hours ago, Strmbrg said:

Jag skulle jättegärna veta och läsa mer om delningsfrekvenser, löptidssfaktorer och reflexionsmönster i systemet och uppställningen.

Denna tråd utspelar sig live vilket innebär att den utvecklas efterhand som saker hinner bli klara.
Jag har redogjort teoretiskt för allt väsentligt om bashantering med öppen baffel, och längre än så kommer jag inte i nuläget.

 

 

 

14 minutes ago, octavia rs said:

Lite svårt att veta om de var ett skämt med att gjuta in den i en gryta vilket jag antar det var.....:blush:

Nej, det var inget skämt.

Jag väntar på svar från butiken, och om jag inte får att bra svar tänkte jag testa epoxi och vacuumsug.

Jag antar det viktigaste är att välja rätt viskositet vid blandningen och att få ut luften. Det har gjorts försök på olika recept för att värdera inre dämpning och hur mycket akustisk energi som utbildas vid olika typer av tillsatser. Men jag tror inte man behöver gå all-in på en sån sak för min del.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bebop said:

... och varför är PA-slutsteg typ Behringer, Crown och SkyTech så billiga? Vad saknar de?

De saknar väl egentligen ingenting annat än Hifi-stämpeln:) Sedan är de konstruerade utifrån en liten annan kravspecifikation där robusthet, immunitet mot störningar, prislapp o.s.v. väger tyngre än design och anda hifi-parametrar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...