Jump to content

Recommended Posts

8 hours ago, LPL said:

Kollade bara ersättare hos Elfa, du kan väl kolla om denna AD811ANZ från Analog Devices kan vara ett alternativ.

https://www.elfa.se/sv/buffertkrets-dil-analog-devices-ad811anz/p/17322428?q=&pos=2&origPos=2&origPageSize=50&track=true

Det är ju lysande.

Nackdelen är att den inte har samma pinout som BUF634.

Jag måste alltså bestämma mig. Aftonbladet eller Expressen :think:

 

 

Nätdel?

 

psu-01.jpg

 

 

Här är den BoM som @tek tog fram;

On 2021-03-22 at 17:24, tek said:

Detta är komponenterna jag använde. Vi kan titta över dem om du vill ändra något. Ett tips är att samla allt på få beställningar, mouser, digikey, tme.eu ger gratis frakt när man kommer över 400-500kr.

 

J1, J2. Du behöver honor till kablar samt stift för dessa också om du planerar att använda dem. Men det är en bra kontakttyp som jag ofta använder. Ska fixa länkar till stift och honor.

C3-C6,C12-C15

C1, C2

C9,C10, C7, C11

C17, C8,C16,C18

F1, F2 Den faktiska säkringen beror på vilken trafo du använder.

D3 - Detta är enda "buggen" i schemat. Hålen är endast 1mm i diameter så det begränsar lite vilken brygga man kan använda. Men den jag länkar till bör funka bra. Den är robust.

D1,D2, D4,D5 - 1n4007, 1n4148 eller vilken diod som helst. Lite overkill på detta kort enligt mig. Om någon av dem börjar leda har man större problem än att skydda regulatorn.

U1 - LM317

U2 - LM337

R6, R11 - kan skippas. Svårt att se när denna behövs så här i efterhand. Skulle kanske bytas ut mot en tranzorb.

H1, H2 - För din applikation @calle_jr kan detta skippas.

 

R1, R3 - 392 ohm

R2, R4 - 4320 ohm

 

 

 

 

Nu är även detta nästan natursköna kort koloniserat. Jag har monterat alla komponenter, även de som kanske inte är nödvändiga för min applikation;

 

psu-03.jpg

 

 

Dock har jag inte monterat de föregående filterkomponenter och softstart som @tek använt till sitt riaa.

 

Angående bryggliktriktaren (D3) så fungerade det utmärkt. Jag behövde bara essa benen lite;

 

psu-02.jpg

 

 

Jag har gjort (minst) ett misstag och det är att inte parera hålen i spänningsregulatorerna (U1 och U2) med kylflänsarna.

Kanske måste fixa det?

 

 

psu-04.jpg

 

 

Vad gör man med de hålen?

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det finns clips man kan använda för att sätta fast mot kylflänsen. Annars är det väl bara att ta tennsugen och lossa yttre benen. Jag brukar löda på lite nytt tenn, suga rent och sedan peta på benet med en mejsel så det lossnar.

 

Alternativt, om man inte är så noga - vrid trissan runt mittpinnen lite och böj till den så hålet passar. Funkar ibland.

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, calle_jr said:

Vad gör man med de hålen?

Kylkroppen på en TO-220 är ansluten till ett av benen, brukar variera så man brukar isolera mellan den och kylflänsen med en m3 isolerbussning och en isolerskiva (finns massor av olika typer).

 

Isolerbussning

https://www.elfa.se/sv/isolerbussning-to-220-svart-100-st-fischer-elektronik-ib/p/17560237?track=true&no-cache=true&marketingPopup=false

Isolerskiva

https://www.elfa.se/sv/isolerskiva-to-220-austerlitz-electronic-alo220/p/17565419?q=&pos=19&origPos=6&origPageSize=50&track=true

 

...eller då skiter man i det och bara kladdar på kylpasta vilket fungerar om kylflänsen inte har kontakt med något, typ jordplan eller olika typer av halvledare delar kylfläns.

Link to comment
Share on other sites

Tack @LPL :foldedhands:

Still confused, but on a higher level.

Här vill man uppenbart leda bort värme från spänningsregulatorerna.

Och detta använder man kylflänsarna till.

Ska man alltså sätta pasta på den yta av regulatorn som sitter mot kylflänsen, och sedan skruva ihop den med kylflänsen?

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, calle_jr said:

Ska man alltså sätta pasta på den yta av regulatorn som sitter mot kylflänsen, och sedan skruva ihop den med kylflänsen?

Precis, eller då använder man en isolerskiva som leder värme.

"Aluminiumoxid-mellanlägg har betydligt lägre termisk resistans än såväl glimmer, kapton som silikongummi"
 

Allt beror på hur stor värmeutveckling det rör sig om, tar man ut minimalt med ström behövs inte ens kylflänsarna, tar man ut max så lär det bli riktigt varmt och då är det viktigt att kylningen fungerar som den ska.

 

Om kylflänsarna är monterade mot jord så är det viktigt att isolera mellan kylfläns och kylkropp så det inte blir kortslutning.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, LPL said:

Precis, eller då använder man en isolerskiva som leder värme.

Det var detta jag inte fick ihop :blackeye:

En isolerskiva förhindrar värmeledning i min värld.

Man vill ju att värmen ska avledas till kylflänsen, inte isolera den dvs bevara den.

Ska försöka fixa detta :smile:

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, calle_jr said:

Jag har gjort (minst) ett misstag och det är att inte parera hålen i spänningsregulatorerna (U1 och U2) med kylflänsarna.

Kanske måste fixa det?

 

Såg att du fått tips redan. Mitt tips hade varit att ta bort komponenterna, skruva fast i kylaren först och sen löda. Så brukar jag fästa dessa.

 

Om du har tillgång till ett nätagg på ca 30V kan det vara lämpligt att funktionstesta kortet. Eller lite senare med en variac.

 

Snyggt bygge förresten :)

 

Link to comment
Share on other sites

 

Efter en så arbetssam förmiddag :grimacing::sunglasses::blush: så var det dags för lunchpaus, och fru DoubleA hade fixat superb lax som jag tyvärr inte fick foto på. Det är nog iaf @P-pan lite tacksam för, han brukar bara bli så förbannat hungrig annars.

 

Det som distraherade oss lite var dessa pågående byggen;

 

IMG_0311.JPG

 

IMG_0312.JPG

 

IMG_0313.JPG

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, calle_jr said:

Det som distraherade oss lite var dessa pågående byggen;

 

IMG_0311.JPG

 

 

 

 

 

 

Man kan ju bli hungrig av olika orsaker här va.

Berätta gärna mer om "bygget" ...

De ser ju ut att få ur sig lite bas värt namnet va ... :tongue:

 

Jäklar i mig... vilket bygge... :shocked:

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, P-pan said:

Berätta gärna mer om "bygget" ...

Klar jag kan berätta lite😊

Detta är en kundbeställning i den lite tyngre divisionen. Bestyckningen består av diskant, Arum Cantus G1 banddiskant, mid 2 x 6.5” SB Satori och bas 4 x 12” också dessa från SB. 
Basarna blir aktivt drivna (som vanligt när det kommer något från mig☺️) av ett Lab Ipd 2400. Allt spelar i slutna lådor. 
Högtalarna kommer att stå på Gaia fötter. 

Link to comment
Share on other sites

54 minutes ago, Double A said:

Detta är en kundbeställning i den lite tyngre divisionen. Bestyckningen består av diskant, Arum Cantus G1 banddiskant, mid 2 x 6.5” SB Satori och bas 4 x 12” också dessa från SB. 
Basarna blir aktivt drivna (som vanligt när det kommer något från mig☺️) av ett Lab Ipd 2400. Allt spelar i slutna lådor. 
Högtalarna kommer att stå på Gaia fötter. 

De ser nästan ut som en slags quadropolito :smile: och vad jag förstår är de konfigurerade ungefär så också.

Vad jag förstår skulle det inte vara helt enkelt att få till en passiv drivning så som de dimensionerats i dessa slutna lådor. Det blir mycket effektivare med dsp och individuella slutsteg.

 

Kabinetten är i ask-utförande.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

De ser nästan ut som en slags quadropolito :smile: och vad jag förstår är de konfigurerade ungefär så också.

Vad jag förstår skulle det inte vara helt enkelt att få till en passiv drivning så som de dimensionerats i dessa slutna lådor. Det blir mycket effektivare med dsp och individuella slutsteg.

 

Kabinetten är i ask-utförande.

 

 


Ja det skulle man nog kunna benämna dom som. Och hade jag haft en reklamavdelning då hade dom säkert hittat på en cool förkortning på 3-4 bokstäver gör det!  Det är ju sådant som säljer☺️
Jag håller med dig Calle, en helt aktiv lösning hade varit väldigt mycket trevligare. 
Men nu är det ju kunden som har ”rätt”  och då får jag förhålla mig till det. Men jag ska nog mappa upp dsp:n och även dema dom dom helaktiva för min kund😍

 

Det är helt rätt som Calle skrev, baffeln är i 50mm Ask, och även kabinetten kommer att faneras i Ask. 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, calle_jr said:

 

Efter en så arbetssam förmiddag :grimacing::sunglasses::blush: så var det dags för lunchpaus, och fru DoubleA hade fixat superb lax som jag tyvärr inte fick foto på. Det är nog iaf @P-pan lite tacksam för, han brukar bara bli så förbannat hungrig annars.

 

Det som distraherade oss lite var dessa pågående byggen;

 

IMG_0311.JPG

 

IMG_0312.JPG

 

IMG_0313.JPG

 

 

 

Wow! 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Amatören said:

Spånskivehögar som spelar skiten ur de flesta s.k. High-End högtalare!

Det där är som vanligt en helt subjektiv bedömning och ligger bland annat i vad man prioriterar i klang.

 

 

Det är fina drivers från SB Acoustics, och den hornladdade AMT-diskanten från Mundorf lät väldigt mjukt och fint;

 

IMG_0334.JPG

 

Med tanke på den fina diskanten misstänkte jag att den även var specad en bra bit upp, men modesta 25kHz (för en AMT) gav en överraskande fin upplösning. Den har hög känslighet och fs~1.5kHz.

 

Diskant och mellanregister sitter i slutna lådor, men de stora basarna är öppen baffel.

Här ser vi slutsteget som också är Double A Design för aktiv eller semiaktiv drivning;

 

IMG_0315.JPG

 

IMG_0317.JPG

 

IMG_0322.JPG

 

IMG_0319.JPG

 

 

 

Jag tycker att det låter mycket bra här. Det lät bättre än vad det borde med tanke på placeringen faktiskt.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...