Jump to content

Recommended Posts

Nu har jag provspelat dom raka bafflarna lite, och kan konstatera att dessa elementen (AE TD15H) inte funkar alls i denna typ av dipol. 
Den akustiska kortslutningen inträffar för högt upp i frekvens för att jag ska kunna EQa fram en bra basgång, precis som min (felaktiga) mätning innan visade. 
Så ska man hålla ner baffelbredden är det troligen ”dipol” element som gäller för en sådan här tillämpning. 

Link to comment
Share on other sites

Synd att det inte verkar ge de resultaten ni önskar. 

 

Några förslag (varav alla kanske inte så bra :think:):

  • H-baffel --> Inte speciellt utrymmeskrävande men kan sänka frekvensen för den akustiska kortslutningen --> mer bas.
  • Inte ha glipan mellan baffel och golv. Gärna ha basen nära golvet. --> mer bas pga mindre interferens och utsläckning. 
  • Resistans i serie med baselementet. Ger högre Qts men ni förlorar (jättemycket) känslighet. Enkelt sätt att testa hur en bas med högre Qts hade presterat. 
  • Supermycket effekt och ännu mer eq? Om baffeln gör att basen rullar av vid ca 300 Hz så borde ni inte tappa mer än 6 dB/oktav --> vid 35 Hz -18dB och vid 20 Hz ca -25 dB. Kompensera med 100 gånger mer effekt för att behålla nivån ner till 30 Hz? Hur högt vill ni spela? Fler element hjälper ju också i ett sånt här läge. Höjer känsligheten och ökar baffeln. 
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, PKS said:

Synd att det inte verkar ge de resultaten ni önskar. 

Det är inte rätt driver och det är inte den driver jag räknat med. Jag har räknat med AE IB15HT-8 (några inlägg ovan) som har helt andra specar.

Testet med AE TD15H var pga att @Double A hade dessa basar hemma. Väldigt fina basar, men passar inte för just det här projektet.

 

Åtgärderna @PKS anger skulle fungera, men då våldför man sig på exakt de egenskaper som jag eftersöker; man eliminerar utsläckning i sidled och tvingar elementet att göra saker som det inte är byggt för.

 

Vi ska gå vidare med AE IB15HT-8 när dessa anländer.

Filtret blir en rimligare lågpasshylla och sedan -6dB/okt lite högre i frekvens.

 

Link to comment
Share on other sites

Så bra att det inte var rätt bas :) Jag håller inte riktigt isär alla dessa modellbeteckningar 

 

Men en H-baffel borde fortfarande ge en fin "8" likt en plan baffel? Så länge som baffeln är symmetrisk borde utsläckningen i sidled vara samma som för en plan baffel? 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, PKS said:

Jag håller inte riktigt isär alla dessa modellbeteckningar 

Inte lätt. Försöker därför sammanfatta emellanåt. Hjälper läsare att hänga med hoppas jag.

 

 

1 hour ago, PKS said:

en H-baffel borde fortfarande ge en fin "8" likt en plan baffel?

Jag tror du har  rätt, men inte ens salig Linkwitz vågade väl räkna på det.

Det är en annan amerikan som gjort djupgående studier, Brian Elliott, och flera andra tror jag. Men det är vanskligt nog ändå att försöka simulera.

Man kan ju såklart testa, men jag börjar gärna med grundformen eftersom det är en så pass styrande egenskap för mig. Känslighet är inte prio ett eftersom detta inte är huvudhögtalare.

Hmm, jag ska fundera.

 

Det finns också en aspekt med rumble som @MatsT tog upp. Har inte glömt det men har heller inte löst det :smile:

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Klurar vidare och här är två alternativ där ena lösningen är enkel och kostnadseffektiv med ett LR4-filter från DBX, och andra lösningen är ett 12dB LC-filter;

 

image.png

 

 

DBX-lösningen har även en massa gain om det skulle behövas.

Jag tror ändå att jag föredrar det helt passiva LC-filtret (5mH/0.83ohm, 15µF), men hur bygger man det balanserat för lågnivåsignal:question:

Såhär?

 

image.png

 

 

 

 

För EQ tittar jag på en grafisk DBX 1231 med +/-15dB omfång i tersband 20-20k.

 

 

Jag har även klurat vidare på baffel och stativ, främst flyttat bak TP lite så att den inte välter om man råkar knuffa till den;

 

openbaffle_2021-03-13_CJN.jpg

 

Edited by calle_jr
Ritning uppdaterad
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Jag tror ändå att jag föredrar det helt passiva LC-filtret (5mH/0.83ohm, 15µF), men hur bygger man det balanserat för lågnivåsignal:question:

Såhär?

 

image.png

 

Jag tror inte det där blir rätt. De värdena du har till i ett passivt filter mellan förstärkare och högtalare är beroende av impedansen hos högtalaren för att ge önskad delningsfrekvens. Om du istället sätter samma komponenter mellan försteg och slutsteg (som jag uppfattar att du har tänkt då du använder XLR-kontakter) så har slutsteget en annan impedans och därför en annan delningsfrekvens. Sen tror jag inte heller att du ska koppla ihop + och - med en kondensator, du borde gå mot jord istället. 

 

Kolla hur Troels har gjort på länken nedan. Det skiljer sig ganska mycket från det du har tänkt och det finns länkar där som förklarar mer hur det funkar i detalj. 

http://www.troelsgravesen.dk/High-Pass-Filter.htm

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, PKS said:

De värdena du har till i ett passivt filter mellan förstärkare och högtalare

Bortse från komponentvärdena tills vidare.

Helt med på att det beror på ut- och ingångsimpedanser.

Jag undrar om det generellt är så man kopplar ett balanserat filter för lågnivå.

 

Bra länk till Troels, men detta är ju ett LP och är det inte bättre att använda samma konding parallellt?

Jag har ju gjort som han visar för komponenter i serie.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, PKS said:

Sen tror jag inte heller att du ska koppla ihop + och - med en kondensator, du borde gå mot jord istället. 

Instämmer med @PKS. Sedan blir det kanske renodlat med ett passivt lp-filter för lågnivå men jag undrar om du inte skulle uppnå ett bättre resultat med ett enkelt aktivt filter med in och utgångsbuffert så att du har kontroll på in och ut-impedans och drivförmåga? Det blir lätt annars beroende på kablar, försteg och slutsteg tänker jag.

 

Link to comment
Share on other sites

jag har fundarat lite och jag tror att det borde gå bra att koppla ihop de två ledarna i en XLR som @calle_jr visade i sin bild. Eftersom + och - ligger 180 grader ur fas borde de släcka ut varandra om de sammankopplas (och de sammankopplas ju bara för höga frekvenser pga kondensatorn). På detta sättet halverar man antalet kondensatorer som krävs i kretsen vilket är lite fiffigt. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, LPL said:

Det blir lätt annars beroende på kablar, försteg och slutsteg tänker jag.

Hmm :think:

Kablar blir kort kopplingskabel typ Duelund koppar-bomull-i-olja som jag använt tidigare.

"Försteg" blir en equalizer med utgångsimpedans 200ohm.

Slutsteg blir något med typ 20kohm ingångsimpedans.

 

 

16 minutes ago, PKS said:

jag har fundarat lite och jag tror att det borde gå bra att koppla ihop de två ledarna i en XLR som @calle_jr visade i sin bild. Eftersom + och - ligger 180 grader ur fas borde de släcka ut varandra om de sammankopplas (och de sammankopplas ju bara för höga frekvenser pga kondensatorn). På detta sättet halverar man antalet kondensatorer som krävs i kretsen vilket är lite fiffigt. 

Jag bara antar att toleransavvikelser är mindre för en kondensator om den används +/- jämfört med två kondensatorer som används i samma riktning.

Men jag vet inte.

 

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, calle_jr said:

Kablar blir kort kopplingskabel typ Duelund koppar-bomull-i-olja som jag använt tidigare.

"Försteg" blir en equalizer med utgångsimpedans 200ohm.

Slutsteg blir något med typ 20kohm ingångsimpedans.

Ska du inte hålla på att byta prylar så spelar det kanske mindre roll, jag tänkte mer på när den ska lanseras till den stora massan:smile:

 

44 minutes ago, calle_jr said:

Jag bara antar att toleransavvikelser är mindre för en kondensator om den används +/- jämfört med två kondensatorer som används i samma riktning.

För min del skulle jag nog inte fundera så mycket på toleranser o.s.v. utan slänga ihop en eller ett par olika prototypfilter från skrotlådan eller beställa vanliga standardkomponenter för att mäta, testa och lyssna. Den slutliga lösningen brukar i alla fall inte se ut som man tänkt sig från början, i alla fall inte för mig:smile:

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, LPL said:

jag tänkte mer på när den ska lanseras till den stora massan:smile:

:grin:

 

 

2 hours ago, LPL said:

Den slutliga lösningen brukar i alla fall inte se ut som man tänkt sig från början

Du har med största säkerhet rätt.

Jag tänkte att just LP-filtret inte skulle behöva modifieras. Men det kan mycket väl bli så.

Filterna överlappar varandra och avrullningen kan bli knepig om dipolens (simulerade) output inte stämmer i rummet.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

 

In the mean time...

 

 

Fyra drivers ska elektrifieras. @Amatören packar upp en AE IB15HT-8A;

 

DoubleA-01.jpg

 

 

@Double A monterar i en för ändamålet perfekt testbänk;

 

DoubleA-03.jpg

 

 

Tillägget "A" i namnet står för "Apollo", en option i form av två aluminiumringar som monteras på talspolen. Det sitter redan en kopparring för att minska distorsion och kyla talspolen. Dessa två extra är så kallade "Faraday-ringar" som sägs öka kylningen ytterligare och de påstås även jämna ut induktansen.

 

apollo upgrade

 

Link to comment
Share on other sites

 

Specar för AE IB15HT-8A

IB15HT - Home Theater Infinite Baffle Woofer - Subwoofer

 

fs= 16 Hz
QMS= 6.8
VAS= 440 L
CMS= 0.45 mm/N
MMS= 220 g
RMS= 3.25 kg/s
Xmax= 18 mm(peak)
Xmech= 27 mm(peak)
SD= 830 cm2
RE= 5.5 ohm
LE= 0.33 mH
Z= 8 ohm
Bl= 12.49 Tm
PE= 300 W (cont.)
Qts= 0.7
1W SPL= 86 dB
2.83V SPL= 87 dB

 

 

Två drivers parallellkopplas, så vi har en 4ohms last;

 

DoubleA-02.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

 

DoubleA kopplar upp drivningen med Labgruppen IPD 2400 dsp-filter med 2x1200W slutsteg @ 4ohm.

 

DoubleA-07.jpg

 

labgruppen-ipd2400-2.jpg

 

 

 

 

labgruppen-ipd2400.jpg

 

 

 

Slutsteget levereras med programvaran Intellidrive för Mac och PC, med parametrisk eq i realtid, input och output delay, lp- och hp-filter baserade på Butterworth / Bessel / Linkwitz-Riley med 6, 12, 18 och 24dB/okt etc;

 

image.png image.png  image.png

 

 

Slutsteget ansluts till nätverk och kan styras i realtid med läsplatta, eller så kan man justera på större skärm och ladda upp ett antagande; 

 

 

DoubleA-08.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Jag får passa på att tacka för en väldigt trevlig (och god) eftermiddag :)

Det är alltid lika spännande att få vara med och plocka upp ett gäng helt nya element och väcka liv i dom. 
Och i detta fallet va det en för mig helt ny och okänd modell, och då är det lite extra pirrigt, hur kommer dom att låta? Kommer dom att kunna spela den bas som Calle har tänkt sig?

 

Men efter lite justeringar hit o dit bådar det gott inför framtiden tycker jag. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Double A said:

Jag får passa på att tacka för en väldigt trevlig (och god) eftermiddag :)

Jag instämmer till fyllo med ovanstående skribent och tackar för ett trevligt bemötande och god, riktigt god mat och fika. Tack.

Vilka prylar han (Calle) har, imponerande! Ska bli kul att ta del av "slutresultatet" när Calle har rattat klart. Här finns potential!:grin:

Ett tack även till Double A för att jag fick följa på med resan:D

Link to comment
Share on other sites

 

Syftet med denna övning var att lyssna på vilken typ av bas som kommer stråla från bafflarna ihop med mina huvudhögtalare Verity Sarastro II.

Om man lyssnar på soundstage, perspektiv, timing och homogenitet så var det snudd på katastrof, men det var inte mitt syfte eller ens förhoppning (se själv på uppställning nedan :grin:).

Jag tycker att testet bådar gott. Basklangen från dipolerna är mycket bra, jag tror att de kommer kunna integrera bra med huvudhögtalarna.

Det kommer ta lite tid att få ordning på det, men det kommer nog gå. Denna tråd riskerar säkert bli ganska utdragen...

 

 

DoubleA-04.jpg

 

 

Superstort tack till @Double A för all hjälp :foldedhands:

 

 

Ps. För de som inte känner mig så bra vill jag berätta igen att det är inte missnöje som driver mig. Det är enbart intresset av att testa något nytt med en spännande och lite fräck lösning med reglering av efterklang. Det gör det också lite nervöst eftersom jag är mer än nöjd med det sound jag redan har. Helgens övning gjorde mig lite mindre nervös.

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, calle_jr said:

Jag tycker att testet bådar gott. Basklangen från dipolerna är mycket bra, jag tror att de kommer kunna integrera bra med huvudhögtalarna.

Det kommer ta lite tid att få ordning på det, men det kommer nog gå. Denna tråd riskerar säkert bli ganska utdragen.

Häftigt:thumbsup: Det var ju bara det där att få plats med dem också, kommer det att fungera att ha bas-dipolerna nära en bakvägg?

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, LPL said:

Häftigt:thumbsup: Det var ju bara det där att få plats med dem också, kommer det att fungera att ha bas-dipolerna nära en bakvägg?

Tack.

Det är nog inga problem.

Men det tar en bra stund att demontera och vi ville ju lyssna ungefär samtidigt med resp uppkoppling.

Jag har ju en spaltpanel på frontväggen, och tror att jag ska behålla den. Vad tror du?

Men ska jag vara helt ärlig (det ska man) så skulle jag vilja flytta ut sidoväggen 60cm :grin:

 

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår fortfarande inte vad du menar med "efterklang" i just det här sammanhanget. Men det kommer förhoppningsvis att klarna även för en trögtänkt som jag. :think::smile:
Har du redan tidigare kompenserat för den kala fönsterväggen med hjälp av eq, för övrigt?
 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Strmbrg said:

Jag förstår fortfarande inte vad du menar med "efterklang" i just det här sammanhanget.

Ok, vet du vad man menar med klangsvans i akustiska sammanhang?

Orkestrar som måste spela i (för akustiska instrument) alldeles för torra salar använder sig mer och mer av tillförd efterklang.

Det handlar inte om att höja nivån eller övergå till elektroakustiskt, utan om att ändra efterklangen, oftast i basen. Utan hammare och spik.

Det är inte riktigt samma sak som jag håller på med, men det är samma fenomen.

 

1 hour ago, Strmbrg said:

Har du redan tidigare kompenserat för den kala fönsterväggen med hjälp av eq, för övrigt?

Det vet jag inte. Jag har ingen eq.

11 hours ago, calle_jr said:

Jag har ju en spaltpanel på frontväggen

 

 

 

In the mean time...

 

Hubbe fick ny argon och arbetet kunde färdigställas;

 

hubbe-01.jpg

 

hubbe-02.jpg

 

hubbe-03.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, calle_jr said:

Ok, vet du vad man menar med klangsvans i akustiska sammanhang?

Orkestrar som måste spela i (för akustiska instrument) alldeles för torra salar använder sig mer och mer av tillförd efterklang.

Det handlar inte om att höja nivån eller övergå till elektroakustiskt, utan om att ändra efterklangen, oftast i basen. Utan hammare och spik.

Det är inte riktigt samma sak som jag håller på med, men det är samma fenomen.

 

Det vet jag inte. Jag har ingen eq.

 

 

 

In the mean time...

 

Hubbe fick ny argon och arbetet kunde färdigställas;

 

hubbe-01.jpg

 

hubbe-02.jpg

 

hubbe-03.jpg

 

Jorå, jag tror jag förstår vad du menar med ”klangsvans”. En rätt mäktig känsla när man hör att basattacker studsar runt i konsertsalen och klingar ut. 🙂

Men hur kan du åstadkomma en tillagd, ”artificiell” sådan i ett jämfört med en konsertsal mycket litet rum? Dvs avseende på löptider. Och hur skulle det kunna göras bättre med en dipol än en monopol? Särskilt i basen, med dess stora våglängder relativt rumsmåtten. Det är det jag inte begriper.

Men, det är väl bara att följa tråden och se hur det utvecklar sig. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Strmbrg said:

Men hur kan du åstadkomma en tillagd, ”artificiell” sådan i ett jämfört med en konsertsal mycket litet rum?

I de salar jag syftar på (multisalar i mindre orter) är det mer artificiellt än i mitt rum. Det är även vanligt i mixning vid inspelningar. Personligen skulle jag föredra mer diffusion och mindre dämpning i de salarna, men idag i Svedala måste man kunna ha annan verksamhet också på mindre orter. Variabel akustik är kostsamt och kräver personal.

 

Jag har redan tidigare åstadkommit detta fenomen med vanliga aktiva slutna subbar genom att placera dem en bit bakom huvudhögtalare, inte dela för lågt uppåt och hålla dem på en låg nivå. Det går utan tvekan att gå längre med detta, men då krävs mer avancerad eq.

 

 

3 hours ago, Strmbrg said:

hur skulle det kunna göras bättre med en dipol än en monopol?

Jag hade två syften varav det ena var ovanstående, man kan kalla det klangsvans om man vill. Det har inget med dipol eller ej att göra.

Det andra syftet var att minimera utstrålning i sid- och höjdled för att minska triggning av tidiga reflexer. Därav just denna typ av dipoler.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Tänkte rekapitulera lite för gamla och nya läsare :smile:

SPL och impedans från dipol med 2st AE IB15HT-8A ser ut såhär baserat på simulering från mätning av TS-parametrar;

 

image.png

 

image.png

 

 

Denna output måste såklart kompenseras och filtreras, och vi har testat att det verkar fungera bra med mockup baffel och dsp i form av Labgruppen IPD 2400.

Ska nu testa vidare med analoga filter, och då blir det med denna (temporära) krets;

 

image.png

 

 

Lågpassfiltret i början kan justeras med en eller två kondensatorer à 8,2µF, vilket ger denna karakteristik;

 

image.png

 

 

 

Eq för att kompensera för dipolutstrålning sker med en grafisk equalizer som konfigureras såhär;

 

image.png

 

 

 

Jag väntar på lite komponenter innan jag kan testa. Totalt blir grafisk eq nog inte så bra som beräknat med integrerat aktivt filter såklart, men det underlättar laborerandet;

 

image.png

 

image.png

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...