Jump to content

Recommended Posts

 

Bashantering med öppen baffel

 

 

image.png

 

 

Jag har börjat titta på ett alternativ för bashantering i mitt lyssningsrum.

Det har kanske framgått mellan raderna i andra trådar, och jag vill gärna utforska öppen baffel för rumskomplementbasar.

 

Jag har två huvudsyften med projektet:

  1. Öka efterklangen i basen med svagt avtagande nivå mot mellanbas.
  2. Maximera riktningsverkan för utstrålningen mot lp.

 

Jag vill poängtera att dessa är syftena och inget annat. Med andra syften skulle man gjort på helt annat sätt.

 

Jag har ingen aning om ifall detta blir lyssningsmässigt bättre eller sämre än min nuvarande lösning, och det är en ganska otacksam uppgift eftersom jag är mycket nöjd med integrationen som det är idag med 6st sensorstyrda 8"-basar i slutna kabinett.

Man kan alltså säga att jag gör detta i rent studiesyfte, och jag är inte driven av missnöje eller förbättringsmani.

 

Jag har konsulterat en del med @Double A och @Engelholm Audio, och värdesätter de kloka råd de ger mig, små som stora, både vad gäller drivers, filterkomponenter, förstärkeri och rena byggfrågor.

 

 

Jag kan inleda med att konstatera att det är vansinnigt många frågor som måste snurra i skallen samtidigt för ett sånt här projekt. Det svåraste är att ha tummen i spåret. När vissa styrande parametrar väl är bestämda är det säkert mycket enklare, men det innebär ju att jag sorterar bort tusentals möjligheter på teoretiska grunder som jag aldrig får testa live.

 

Några av de frågor som snurrar i skallen;

  • Vad finns det för lämpliga drivers?
  • Vilka egenskaper i en driver är viktiga för just den här tillämpningen?
  • Ska jag försöka hitta lösningar med olika delning?
  • Varför inte försöka hitta en bra matchning med olika drivers?
  • Hur optimerar jag baffeln för just den här tillämpningen? Varför inte folded eller H-baffel?
  • Kan det fungera bättre med ett enkelt baffle step filter jmf med aktivt bara jag har kräm så det räcker?
  • Ska jag lämna analoga filter helt och lita på dsp?
  • På vilket sätt bör systemet integrera med Verity Sarastro II?
  • På vilket sätt bör systemet integrera i rummet?
  • Diverse byggtekniska frågor...

 

Just nu bedömer jag chansen att detta blir bra till 87%, och att det blir bättre till i bästa fall 50/50.

 

:smile:

Link to post
Share on other sites
  • Replies 253
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

In the mean time...     Fyra drivers ska elektrifieras. @Amatören packar upp en AE IB15HT-8A;       @Double A monterar i en för ändamålet perfekt testbänk;

DoubleA kopplar upp drivningen med Labgruppen IPD 2400 dsp-filter med 2x1200W slutsteg @ 4ohm.                   Slutsteget levereras

Syftet med denna övning var att lyssna på vilken typ av bas som kommer stråla från bafflarna ihop med mina huvudhögtalare Verity Sarastro II. Om man lyssnar på soundstage, perspektiv, timing och

Posted Images

50 minutes ago, octavia rs said:

Vad ska du driva dem med? De blir ju en rätt låg last med parallell kopplade 4ohms basar.

Det är inte bestämt, men något 2x500W Hypex ska inte vara begränsande för denna tillämpning.

Drivers är inte heller bestämda.

Inget är bestämt än :smile:

Link to post
Share on other sites

Jag kan bara föreställa mig att de svåraste frågor blir:

 

På vilket sätt bör systemet integrera med Verity Sarastro II?

På vilket sätt bör systemet integrera i rummet?

 

Kommer open baffel att funka karaktärsmässigt med Verify? Verity är inte direkt svag i basen, jag menar volymmässigt. Men jag antar att du letar efter överkapacitet och lägre distorsion. Verity har (som jag ser det) en väldigt vacker klang och ett helhetstag om musiken. Väldigt musikaliskt kommunikativa och samtidigt transparenta. Men jag antar att det går att klämma ut lite till..

 

Jag såg bilder från ditt rum och du har akustikbehandlat rummet, men jag misstänker att den andra frågan kommer att bli en utmaning. Hur svarar rummet på ökad bas? Du har slutna lådor nu, och det ger troligen en torr bas, är den för torr eftersom du vill "öka efterklangen"?

 

Man kan även fundera på cancellerings/förstärkningseffekter med basen riktad åt olika håll i Verity och den planerade open baffel. Tror du att det blir en faktor?

 

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "Maximera riktningsverkan för utstrålningen mot lp" Verity är ju lite ovanlig i basen, riktad mot bakväggen. Är det den saken som du vill ändra/komplettera?

 

Intressant projekt och ursäkta om jag lagt sten på din rygg. Jag kommer att följa dig med intresse!

 

 

Link to post
Share on other sites
51 minutes ago, calle_jr said:

Inget är bestämt än

Ok :grin:

 

Om du ska köra Hypex är det med DSP då så du kan ställa in med hjälp av den?

 

Jag brukar kolla en del på Troels Gravesens bygge ( @Engelholm Audio brukar länka till en del av hans bygge) hans senare skapelser använder Hypex plateamp i basen och de är ju onekligen smidigt att kunna göra ändringar lätt i just bas området.

 

http://www.troelsgravesen.dk/TL-2_FA501.htm

Link to post
Share on other sites
11 hours ago, calle_jr said:

 

 

Jag har ingen aning om ifall detta blir lyssningsmässigt bättre eller sämre än min nuvarande lösning, och det är en ganska otacksam uppgift eftersom jag är mycket nöjd med integrationen som det är idag med 6st sensorstyrda 8"-basar i slutna kabinett.

Man kan alltså säga att jag gör detta i rent studiesyfte, och jag är inte driven av missnöje eller förbättringsmani.

 

 

:smile:

 

Spännande projekt @calle_jr.

Många har nog system och ljud som uppfyller de flesta välljudparametrar. Man är egentligen rätt nöjd. 

På samma vis som du beskriver var jag nyfiken på hur biamping påverkar återgivningen.  Men gillar man musik och musikåtergivning och hifi (vi får erkänna oss till gruppen audiofiler) så är nyfikenheten på vad som kan hända med olika lösningar (i studiesyfte :grin:) en stor del av intresset vid sidan om kärleken till musiken. Låter det bättre vill vi gärna ha det så. 

Är vi lite rädda för att erkänna oss vara audiofiler? Att vi gillar ljud.:think:

Kommer följa projektet med spänning även om jag inte fattar all teknik.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, DrKlang said:

Men jag antar att du letar efter överkapacitet och lägre distorsion.

Nej. Syftet är att se om det går att förbättra ambiens eller surround eller vad man vill kalla det, dvs utjämna/komplettera med en mer diffus efterklang.

 

 

6 minutes ago, DrKlang said:

jag misstänker att den andra frågan kommer att bli en utmaning. Hur svarar rummet på ökad bas?

 

6 minutes ago, DrKlang said:

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "Maximera riktningsverkan för utstrålningen mot lp"

Dessa två hänger ihop.

Men jag vill först säga att jag snarare ska ha minskad bas än ökad. Men det är bättre att kalla det ändrad bas :smile:

 

För lägre frekvenser strålar ett dynamiskt element på ett mer sfäriskt vis, och för högre frekvenser smalnar utstrålning av mer framåt. Exempel för dynamiskt element i oändlig baffel, grön=lågfrekvent, röd=högfrekvent;

 

image.png

 


Utstrålningen bakåt är lika stor som framåt men den är såklart i motfas. Detta innebär att vid öppen baffel släcks utstrålningen ut i sidled. Utstrålningen blir vad man brukar kalla figure-eight;

 

image.png

 

Det innebär att man inte triggar rumsresonanser på samma sätt när dipolen är riktad mot LP i ett rum som mitt.

 


Här ser vi det grundläggande beteendet för ett dynamiskt element i en öppen baffel, där utstrålningen on-axis stiger med 6dB/oktav upp till vad man kallar dipol-peak;

 

image.png


Redan vid små vinklar off-axis har kurvan över dipolpeaken andra lägen för dipparna, och om man beaktar att det är bashantering och efterklang vi pratar om, så ser jag egentligen inga problem att använda output även över dipolpeaken, givet att elementet beter sig linjärt.
 

 

Link to post
Share on other sites
50 minutes ago, octavia rs said:

Jag brukar kolla en del på Troels Gravesens bygge

Ja, han är en väldigt fin ambassadör för högklassiga hembyggen. Lite som en dansk Linkwitz eller Pass :smile:

 

Troels har ju även byggt open baffle, men det är fullregister. En helt annan sak.

Jag har inte hittat någon någonstans som har gjort det jag försöker ge mig på.

Det brukar betyda att man är ute och cyklar :think:

 

 

Jag har tittat på just FA502 och det lutar mot den, och att använda dsp åtminstone tills jag vet vad som blir bäst.

Om jag ska lyckas få elementen att spela lågfrekvent med passivt filter så kommer jag sänka känsligheten avsevärt i systemet.

I exemplet i förstainlägget har jag som synes använt ett baffle step filter och RC för lågpass. Det sänker känsligheten till ca 85dB, och då kommer det rulla av nedåt med 15dB/okt redan vid 40Hz.

Så, slutsatsen är att det går att lösa men innebär ett häftigt avkall i känslighet.
Det är som jag ser det nästan nödvändigt med aktiv förstärkning om man inte ska spola bort fördelarna med en så fin driver.

 

image.png

 


 

Annars ser det ut ungefär som jag är ute efter.

Hoppas återkomma med något som är ännu närmre vad jag söker.

 

Link to post
Share on other sites

Du skriver "... utjämna/komplettera med en mer diffus efterklang. .." 
Vad är det du syftar på då? Att skapa en artificiell, tillagd efterklang? Eller att skapa ett bashanteringssystem som förmår att återge mer av den inspelade efterklangen?

 

För övrigt är basdipoler intressanta. Jag har själv snöat in på detta sedan många år tillbaka.*) Den artikulation, rumslighet och därmed realismupplevelse-skapande bas som dessa tycks ha förutsättningar att ge är fascinerande. 

*) Dock enbart i form av enkelt tillgängliga och färdiga köpe-lösningar från Magnepan.

 

Link to post
Share on other sites

Har du kollat på W-frame dipole respektive Ripole konfiguration för basarna? Sparar mycket plats och är mycket eleganta. 

https://www.hifizine.com/2012/12/subwoofer-origami/

 

Beroende på hur högt du har tänkt att spela kan det vara värt att räkna på hur mycket konrörelse du kommer få. PGA utsläckningen tvingas basarna slå längre för att nå samma ljudtryck och då är det lätt att de bottnar, speciellt om du har tänkt att spela riktigt låga frekvenser. 

 

Läsvärt i ämnet öppen baffle:

http://www.quarter-wave.com/OBs/OB_Theory.html

 

Förslag på basar:

  • SEAS L26RO4Y som använts av Linkwitz tex
  • SB acoustics SB34NRX75-16 som är utvecklad för öppen baffel
  • Pure audio project omarbetade Eminencebasar för att användas i öppen baffle. Liknande de som Troels använder
Link to post
Share on other sites
12 hours ago, calle_jr said:

Några av de frågor som snurrar i skallen;

  • Vad finns det för lämpliga drivers?
  • Vilka egenskaper i en driver är viktiga för just den här tillämpningen?
  • Ska jag försöka hitta lösningar med olika delning?
  • Varför inte försöka hitta en bra matchning med olika drivers?
  • Hur optimerar jag baffeln för just den här tillämpningen? Varför inte folded eller H-baffel?
  • Kan det fungera bättre med ett enkelt baffle step filter jmf med aktivt bara jag har kräm så det räcker?
  • Ska jag lämna analoga filter helt och lita på dsp?
  • På vilket sätt bör systemet integrera med Verity Sarastro II?
  • På vilket sätt bör systemet integrera i rummet?
  • Diverse byggtekniska frågor...

Bor du i villa eller lägenhet? Tänker på grannsämjan;)

Hur ser rummet ut? Skiss? Ritning?

Är det för musik eller bio eller ska det funka till båda tillämpningarna? Tänker på hur djupt basen ska nå.

 

Mina råd:

- Stora element, 18" eller större, med kraftig magnet för maximal koppling till rummet. T.ex. 18Sound 21LW1400 eller liknande.

- Kraftigt slutsteg (gärna PA-steg) med rejäl effekt och återkoppling som tar tag och håller styr på konerna.

- H- eller U-baffel. Tar "mindre" plats sidorna medger en styvare baffel.

- Givetvis aktiv delning med DSP. Medger betydligt enklare integration.

 

Nu ska jag svära i kyrkan så håll för öron och ögon!

Om det är maffig och djup kvalitetsbas du söker så föreslår jag att du ställer Veritas basdelar åt sidan och ställer toppdelarna på ett par open baffle typ Double A:s kommande Amazon. D.v.s. dubbla 15" i mer som en U-baffel. Kör aktiv delning med DSP så kan du sitta i soffan och trimma in systemet med hjälp av REW och sinussvep. Vill du ha mer och djupare bas komplettera med ett par 21" subbar i basreflex eller 1/4-vågshorn  Detta är vad jag gjort med Torshammare (bion i källaren).

Detta spelar med all renhet och pondus du kan tänka dig! Ingen dunka-dunka "bilbas" utan här har alla instrument korrekt tonalitet och storlek!

 

Om jag fattat rätt så bor du i Malmöområdet så det är inte så långt till Sölvesborg! Du kan härmed betrakta dig som inbjuden på en lyssning och disskusion...:grin:;)

Link to post
Share on other sites

 

39 minutes ago, MatsT said:

Det känns som om det är något i stil med "cardioid subwoofer" du är ute efter?

Ja.

Där beskrivs mycket väl den ena delen (punkt 2) av vad jag försöker göra.

Tack.

 

 

20 minutes ago, Strmbrg said:

Vad är det du syftar på då? Att skapa en artificiell, tillagd efterklang?

Det är inte så lätt att svara enkelt. Det är ett stort ämne.

Men utgångsläget är att det inte går att placera fullregister optimalt ur alla aspekter i ett lyssningsrum. Man måste kompromissa i någon aspekt. Dock går det att förbättra kompromissen genom att komplettera.

 

Om man studerar efterklangen i ett rum så kan man knåda den på olika sätt med diffusion, reflektion och absorption. Men man kan också påverka den genom att styra output i nivå, frekvens och tid.

Det är en kombination av detta som jag försöker åstadkomma (punkt 1).

 

 

12 minutes ago, Amatören said:

Mina råd

Tack.

Du har tyvärr helt missförstått mitt syfte.

Jag säger inte att du har fel och jag förstår att det är din strategi och din väg. Men det är inte min.

Återkommer snart med skiss.

Jag bor i radhus och siktar på att kunna sänka ljudtrycket i basen jämfört med hur jag spelar idag.

 

Link to post
Share on other sites
13 hours ago, calle_jr said:

Jag har två huvudsyften med projektet:

  1. Öka efterklangen i basen med svagt avtagande nivå mot mellanbas.
  2. Maximera riktningsverkan för utstrålningen mot lp.

 

Om du ställer dipolen bredvid monopolen borde båda uppfyllas. Någon form av nivåkorrigering behövs nog även till monopolerna.

 

 

Link to post
Share on other sites
13 minutes ago, calle_jr said:

Du har tyvärr helt missförstått mitt syfte.

Nej, jag har inte missförstått!

Det är ambient och kontur du är ute efter av vad jag förstår. Den där härligt omslutande bubblan av fullständig transparens utan något som sticker ut, bara finns där...fullständig lugn och harmoni oavsett genre, slut ögonen och artisterna står framför dig...

Därav inbjudan. 

Link to post
Share on other sites

 

Jag såg i manualen för Hypex Fusion mjukvara att de har principiellt den typ av filterverkan jag söker.

Inte förvånande men bra att få det bekräftat.

 

Innan jag testar vidare med olika drivers, baffeltyper etc så vill jag komma "rätt på det" simuleringsmässigt. Tratta ner helt enkelt.

Det blir för mycket att hålla reda på annars.

 

Link to post
Share on other sites
4 hours ago, PKS said:

Har du kollat på W-frame dipole respektive Ripole konfiguration för basarna? Sparar mycket plats och är mycket eleganta. 

 

Ska inte gå off-topic här men Voxativ har en Ripole konstruktion Pi-bass tänkt att placeras under deras Pi högtalare och då bilda en 9.87 enhet.

 

https://voxativ.berlin/products/pi-bass

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

 

Tack för alla tips!

 

Jag har nu hittat fram lite bättre.

Provade med endast en driver från SB Acoustics i 600x800 baffel, den heter SB42FHCL75-6.

 

Såhär ser filtret ut:

 

image.png

 

 

Som sagt, det börjar arta sig;

 

image.png

 

 

Ska bara försöka platta till hjässan mellan 20-100Hz utan att förstöra något annat.

Ogillar det aktiva filtret men har inte fått till det bättre än.

 

Tar gärna emot fler tips och idéer!

Har sett lite om Ripol, men jag är rädd att den är ganska placeringskänslig.

 

Link to post
Share on other sites
12 hours ago, calle_jr said:

Men eftersom jag inte får någon nytta av att dela dem olika är det nog bättre att gå på en driver.

Underskatta inte effekten av dubbla drivers, framförallt inte på låg volym.

Ett litet försiktigt förslag, låt baffeln gå ända ner till foten och sätt på sidostycken som går ner till och fästs i foten, H-baffel, för bättre stadga när reaktionskrafterna sätter igång ;)

Link to post
Share on other sites
8 minutes ago, Amatören said:

Underskatta inte effekten av dubbla drivers, framförallt inte på låg volym.

Ett litet försiktigt förslag, låt baffeln gå ända ner till foten och sätt på sidostycken som går ner till och fästs i foten, H-baffel, för bättre stadga när reaktionskrafterna sätter igång ;)

Eller så låter man baffeln pendla ner från en ram som monteras i foten. Alltså sålunda att baffeln hänger i ett par linor. Det behövs dock en motvikt framåt som kompenserar för baktungheten.

(Motvikten placeras lämpligen nederst på framsidan för bästa hävstångseffekt.) Min erfarenhet är att vibrationerna minskar radikalt när en högtalare hänger fri från golvet. Att styva upp alltsammans flyttar snarast resonanserna uppåt i frekvens. 

Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, Strmbrg said:

Alltså sålunda att baffeln hänger i ett par linor.

Har du provat?

Jag har! Funkar på högre frekvenser men inte om du vill ha BAS!

Om du tänker att en impuls ger upphov till en framåtgående rörelse, membranet kopplat till talspolen, så skapas en lika stor motkraft. Så om du låter elementet hänga fritt i luften så kommer membranet att "stå stilla" och elementkorgen börjar svänga istället. Troligtvis så kommer både membran och korg svänga med motgående rörelse på grund av trögheten i omgivande luft. Och det vill vi ju inte, eller? Vi vill ju sätta fart på luften så en tryckförändring åstadkoms, en ton. Så, en stadig baffel i kopplad till ett tungt fundament är mitt recept...:sunglasses: 

Link to post
Share on other sites
15 hours ago, calle_jr said:

 

Såhär skissade jag med två drivers;

 

image.png

 

 

Men eftersom jag inte får någon nytta av att dela dem olika är det nog bättre att gå på en driver.

 

Fint! :) 

Lite tankar och funderingar: 

* Jag upplevde i mina öppna bafflar att jag fick betydligt mer bas när det inte var en öppning mellan baffel och golv.

 

* Avståndet mellan bas och golv påverkar också basmängden. Du får bättre basstöd om basarna är närmare golv (men det behöver ju såklart inte vara önskvärt men avståndet är viktigt för att nå önskat resultat. Det blir heller inte samma för alla frekvenser). 

 

* Linkwitz har i sin skapelse "Orion" en bas med magneten framåt och en med magneten bakåt. Personligen tycker jag att det är fult och skulle inte göra så själv men enligt honom fanns det vissa ljudmässiga fördelar som jag tror beror på att elementen inte rör sig helt symmetriskt i magnetgapet. 

 

* Är ramverket av metall kan det vara värt att fylla det med sand. 

Link to post
Share on other sites
50 minutes ago, Amatören said:

Har du provat?

Jag har! Funkar på högre frekvenser men inte om du vill ha BAS!

Om du tänker att en impuls ger upphov till en framåtgående rörelse, membranet kopplat till talspolen, så skapas en lika stor motkraft. Så om du låter elementet hänga fritt i luften så kommer membranet att "stå stilla" och elementkorgen börjar svänga istället. Troligtvis så kommer både membran och korg svänga med motgående rörelse på grund av trögheten i omgivande luft. Och det vill vi ju inte, eller? Vi vill ju sätta fart på luften så en tryckförändring åstadkoms, en ton. Så, en stadig baffel i kopplad till ett tungt fundament är mitt recept...:sunglasses: 

Det där stämmer inte. Jag har läst den förklaringen förr. Jämför gärna de involverade massorna. 

🙂

Link to post
Share on other sites

Strmbrg: Jag upprepar, har du provat?

Jag har jobbat med praktisk tillämpad fysik i 35 år i bilindustrin som konstruktör så massa, rörelse, tröghet o.s.v. är jag väl förtrogen med.

En framåtriktad kraft motsvaras alltid av en lika stor motriktad kraft! Lika sant som att all energi förr eller senare slutar som värme!

 

Förtydligande: Det är den sammanlagda massan, luftpelaren som tvingas framåt + memranvikt + fjädersystemets .... - undertrycket som skapas ... alla dessa massor transporteras till korgen som ska var absolut still för att önskvärt utslag av membranet ska ske.

 

Men jag tror calle_jr har haft detta uppe i en annan tråd om elementegenskaper.

Link to post
Share on other sites
15 hours ago, calle_jr said:

 

Såhär skissade jag med två drivers;

 

image.png

 

 

Men eftersom jag inte får någon nytta av att dela dem olika är det nog bättre att gå på en driver.

 

Finns vissa likheter rent estetiskt till en fullregisterhögtalare med öppen baffel från lindstromaudio.com

Själv lite sugen på att utforska den och undrar hur den skulle låta hemma :39:

 

Speaker10696a.thumb.jpg.0e1b043c8e8ab98864fb27d17c87667e.jpg

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...