Jump to content

Recommended Posts

1 hour ago, PKS said:

Jag upplevde i mina öppna bafflar att jag fick betydligt mer bas när det inte var en öppning mellan baffel och golv.

Det är helt klart så, men utsläckningen i sidled minskar. Så jag har lyft upp den avsiktligt av det skälet. Men kan enkelt ändra mig :smile:

Spikes ger ju samma effekt, så om jag vill "skärma" front och bakbaffel kan jag inte använda spikes heller.

 

1 hour ago, PKS said:

vissa ljudmässiga fördelar som jag tror beror på att elementen inte rör sig helt symmetriskt i magnetgapet.

Så kan det vara! Även om man enkelt kan fasvända dem får det kanske inte exakt samma effekt som att låta dem spela fysiskt spegelvänt.

 

1 hour ago, PKS said:

Är ramverket av metall kan det vara värt att fylla det med sand. 

Tanken är austenitiskt EN 1.4301 fyrkantrör, och jag kommer sandfylla foten, och kanske även vertikalerna.

 

 

2 hours ago, Amatören said:

Underskatta inte effekten av dubbla drivers, framförallt inte på låg volym.

Det finns klara fördelar.

Men det beror lite på var jag landar med drivers.

En klar fördel är att steget till mina 9"-are blir mindre. Men jag har en känsla av att med dagens variationsrikedom behöver inte det betyda att de integrerar bättre.

 

 

31 minutes ago, Muffin said:

Finns vissa likheter rent estetiskt till en fullregisterhögtalare med öppen baffel från lindstromaudio.com

Verkar vara en ganska basic konstruktion ändå. Inte sugen på att prova själv?

 

 

Jag jobbar vidare febrilt här, även om det inte syns :hotface:

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Amatören said:

Det är den sammanlagda massan, luftpelaren som tvingas framåt + memranvikt + fjädersystemets .... - undertrycket som skapas ... alla dessa massor transporteras till korgen som ska var absolut still för att önskvärt utslag av membranet ska ske.

 

Membranet rör sig fram och tillbaka med relativt hög frekvens och baffeln hinner inte flytta sig just någonting innan det blir rörelse åt andra hållet så problemet är inte så stort som man kan tro. Om det vore en likspänning som lades på elementet skulle baffeln flytta sig en bit efter en stund. 

 

Att ha en massa i baffel + element som är 100 ggr större än luftmassan (inklusive membranmassa) som ska flyttas är nog en god grundregel men i praktiken klarar man sig nog med mindre också.

 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, calle_jr said:

 

Tack för alla tips!

 

Jag har nu hittat fram lite bättre.

Provade med endast en driver från SB Acoustics i 600x800 baffel, den heter SB42FHCL75-6.

 

Såhär ser filtret ut:

 

image.png

 

 

Som sagt, det börjar arta sig;

 

image.png

 

 

Ska bara försöka platta till hjässan mellan 20-100Hz utan att förstöra något annat.

Ogillar det aktiva filtret men har inte fått till det bättre än.

 

Tar gärna emot fler tips och idéer!

Har sett lite om Ripol, men jag är rädd att den är ganska placeringskänslig.

 

Jag får inte din simulering till att likna min, i Basta!.

Har du roomgain valt?

Kör du med 60x80 cm baffel? Elementets x,y placering?

Enable (box/baffel in free space) valt?

I elschemat ovan, vad symboliserar "1st order IIR"? Ett DSP baserat shelf filter?

Har du angivit 15mH spolens inre Rdc i Basta! simuleringen? Antar isf att det är 2.41 + 1 ohm i serie?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, MatsT said:

Membranet rör sig fram och tillbaka med relativt hög frekvens och baffeln hinner inte flytta sig just någonting innan det blir rörelse åt andra hållet så problemet är inte så stort som man kan tro.

Well, mina egna prov har gett mig insikten att baffeln ska vara STILLA om man ska gräva djupt i basen!

Bl.a. en av anledningarna till att jag valde U-baffel till mina Torshammare med tjock baffel och sandfyllda sidor för att öka på massan. Funkar bra!

Nästa steg är att prova att koppla dem till taket också med ställbara "ben" för att på detta sätt öka massan ytterliggare...:sunglasses:

 

2 hours ago, MatsT said:

Att ha en massa i baffel + element som är 100 ggr större än luftmassan (inklusive membranmassa) som ska flyttas är nog en god grundregel men i praktiken klarar man sig nog med mindre också.

En mycket bra regel :grin:

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, MatsT said:

Membranet rör sig fram och tillbaka med relativt hög frekvens och baffeln hinner inte flytta sig just någonting innan det blir rörelse åt andra hållet så problemet är inte så stort som man kan tro. Om det vore en likspänning som lades på elementet skulle baffeln flytta sig en bit efter en stund. 

 

Att ha en massa i baffel + element som är 100 ggr större än luftmassan (inklusive membranmassa) som ska flyttas är nog en god grundregel men i praktiken klarar man sig nog med mindre också.

Detta måste påverka MMS, CMS och RMS för drivern.

Det behöver ju inte vara negativt, men om man ska reda ut vad som händer bör man ha koll på hur de inverkar på driverns egenskaper.

Alternativt trial-and-error, men det kan ju vara ganska mödosamt.

 

 

3 hours ago, Engelholm Audio said:

Jag får inte din simulering till att likna min, i Basta!.

Har du roomgain valt?

Kör du med 60x80 cm baffel? Elementets x,y placering?

Enable (box/baffel in free space) valt?

I elschemat ovan, vad symboliserar "1st order IIR"? Ett DSP baserat shelf filter?

Har du angivit 15mH spolens inre Rdc i Basta! simuleringen? Antar isf att det är 2.41 + 1 ohm i serie?

Förstår det.

Behöver förklara hur jag har gjort.

Jag använder TS-parametrar för aktuell(a) driver(s) och definierar baffeln med (parallellkopplade) driver(s), men helt utan filter.

Därefter exporterar jag frekvensgång magnitud och fas samt impedans som textfiler.

Detta system importerar jag till Vituix som en enskild driver.

I Vituix har man fler möjligheter att bygga filter och en förbaskad massa andra saker. 

 

Ingen roomgain.

Enable baffle Ja.

"1st order IIR" är en aktiv lågpasshylla av 1a ordn.

I Vituix anger man komponenter med dess samtliga värden, så en spole anges med både induktans och resistans.

 

 

1 hour ago, PKS said:

Det är väldigt hög resistans i spolen du har kollat på. Seriemotståndet efter spolen framstår också som lite märkligt för mig. Finns det någon tanke kring detta?

Jag provar mig fram för att få ett utseende som jag eftersträvar. Seriemotståndet plattade till hjässan.

 

 

Men jag har provat en mängd olika drivers och filtertyper, och har sedan igår hittat en bättre lösning med 2st 15":are från Acoustic Elegance.

Baffeln har ökats lite i storlek igen, och nu ser det ut som följer;

 

 

 

image.png

 

 

Detta är nära nog exakt vad jag eftersökt.

 

 

1 hour ago, PKS said:

Jantzen C-coil om budgeten tillåter

Bra tips!

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MatsT said:

Det blir ingen room gain med dipoler.

 

Ville kolla så att vi inte hade diskrepans mellan våra simuleringar här. Och Basta! ger faktiskt skillnader med och utan Room Gain.

 

1 hour ago, calle_jr said:

Förstår det.

Behöver förklara hur jag har gjort.

Jag använder TS-parametrar för aktuell(a) driver(s) och definierar baffeln med (parallellkopplade) driver(s), men helt utan filter.

Därefter exporterar jag frekvensgång magnitud och fas samt impedans som textfiler.

Detta system importerar jag till Vituix som en enskild driver.

I Vituix har man fler möjligheter att bygga filter och en förbaskad massa andra saker. 

 

Ingen roomgain.

Enable baffle Ja.

"1st order IIR" är en aktiv lågpasshylla av 1a ordn.

I Vituix anger man komponenter med dess samtliga värden, så en spole anges med både induktans och resistans.

Ok, noterat. :thumbsup:

 

En kommentar är att man i Basta! kan bygga i det närmast alla filter...men man har all rätt att ifrågasätta UX/användarvänligheten. :)

 

Vitux verkar kompetent. Jag antar att det betyder, i ditt exempel, att om du skulle stoppa in ett annat Rdc värde på 15 mH spolen, så skulle vi se en skillnad i simuleringen? I Basta! fixar man detta genom att själv/explicit stoppa dit ett seriekopplat R med rätt värde.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Engelholm Audio said:

En kommentar är att man i Basta! kan bygga i det närmast alla filter...men man har all rätt att ifrågasätta UX/användarvänligheten.

Basta! är suveränt.

Det är mycket, mycket bra och framför allt transparent med en komplett manual. Ett föredöme.

"Filterupplägget" är gjort för gamla rävar som vet vad de kondenserade variablerna innebär i praktiken.

Jag är inte så hemma på det för aktiva filter, och ser därför bättre vad jag gör i Vituix.

Ett annat exempel är att Vituix förberetts för driver-parametrar med tex semiinduktans och de modeller som Thorborg och Futtrup (Scan-Speak) använder.

Det är också lite enklare att jämföra olika drivers med samma filtertyp.

 

Hur som helst, här har vi AE IB15HT :smile:

IB15HT - Home Theater Infinite Baffle Woofer - Subwoofer

 

fs= 16 Hz
QMS= 6.8
VAS= 440 L
CMS= 0.45 mm/N
MMS= 220 g
RMS= 3.25 kg/s
Xmax= 18 mm(peak)
Xmech= 27 mm(peak)
SD= 830 cm2
RE= 5.5 ohm
LE= 0.33 mH
Z= 8 ohm
Bl= 12.49 Tm
PE= 300 W (cont.)
Qts= 0.7
1W SPL= 86 dB
2.83V SPL= 87 dB

 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, MatsT said:

Membranet rör sig fram och tillbaka med relativt hög frekvens och baffeln hinner inte flytta sig just någonting innan det blir rörelse åt andra hållet så problemet är inte så stort som man kan tro. Om det vore en likspänning som lades på elementet skulle baffeln flytta sig en bit efter en stund. 

 

Att ha en massa i baffel + element som är 100 ggr större än luftmassan (inklusive membranmassa) som ska flyttas är nog en god grundregel men i praktiken klarar man sig nog med mindre också.

Kanske ett sidospår, men värt att notera att beteendet blir väldigt likt en pickup i en tonarm.

Dels har man grundresonansen som beror på den hängande baffelns effektiva massa och driverns komplians. Detta begränsar hur djupt man kan spela om inte Cms är tillräckligt högt. Om denna resonans hamnar inom audiobandet så är man rökt.

Och dels har man "tonarmsresonanser" som distorderar output. Men det går ju att hantera i en tonarm så...

 

Fördelen som jag kan se är att man undviker återkoppling, dvs reflekterande vibrationer som också distorderar output.

Men om det nu inte skulle finnas någon återkoppling, så blir det ju ingen återkoppling :smile:

En logisk kullerbytta.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Fördelen som jag kan se är att man undviker återkoppling, dvs reflekterande vibrationer som också distorderar output.

Men om det nu inte skulle finnas någon återkoppling, så blir det ju ingen återkoppling

 

Jag är ingen expert på vibrationsöverföring men min känsla är att stum förbindelse mot en annan mekanisk anordning ger impedansförändring och därmed kan ge upphov till resonans i båda anordningarna på ett sätt som man slipper vid mjuk förbindelse. Vid mjuk förbindelse dämpas vibrationer över grundresonansen men det gäller som sagt att grundresonansen måste ligga under de frekvenser som används.

 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, calle_jr said:

Hur som helst, här har vi AE IB15HT :smile:

 

...och här kommer baffeln;

 

image.png

 

 

 

Mer feedback, tack! :smile:

 

 

 

4 hours ago, MatsT said:

min känsla är att stum förbindelse mot en annan mekanisk anordning ger impedansförändring och därmed kan ge upphov till resonans i båda anordningarna på ett sätt som man slipper vid mjuk förbindelse. Vid mjuk förbindelse dämpas vibrationer över grundresonansen men det gäller som sagt att grundresonansen måste ligga under de frekvenser som används.

Helt rätt.

Men för att vibrationer till att börja med ska uppkomma så måste man ha något som exciterar.

Om drivern exciterar så kommer den även skapa förskjutningar/hastigheter/accelerationer i en hängande baffel.

Om de sedan är små eller obetydliga beror på hur tung och styv baffeln är.

Vad jag då menar är att om de är små eller obetydliga, så är de det även med en fixerad baffel.

Obs att jag inte motsäger att det går att få bra (jag har också sett o hört sådana system), men det måste vara "distorsion" inblandat.

 

Det finns otroligt intressanta lösningar med tex skyhook-upphängning där man skulle kunna optimera en sån här lösning.

 

Link to comment
Share on other sites

My few cents...

 

Jag skulle som sagt köra på en tripod som blir nättare baktill och enklare att justera:grinsmilingeyes:

 

image.png.697367147ae99747902a78aa528cd658.png

 

...men din konstruktion kanske passar bättre ihop med din rack.

 

Stavlimmad ek är snyggare än MDF/HDF men frågan är vad som är bättre för denna typ av baffel?

 

Blir heller inte lika snyggt med genomgående skruvar men det borde vara bättre.

Link to comment
Share on other sites

 

Perfekta synpunkter, @LPL!

Det finns inte alltid rätt och fel, och det är sunt att diskutera + och -.

Tack!

 

5 hours ago, LPL said:

Jag skulle som sagt köra på en tripod som blir nättare baktill och enklare att justera

Instämmer. Jag får dock en bättre konsolverkan så som jag har ritat.

Ingen stor grej, men...

5 hours ago, LPL said:

...men din konstruktion kanske passar bättre ihop med din rack.

:smile:

 

 

5 hours ago, LPL said:

Stavlimmad ek är snyggare än MDF/HDF men frågan är vad som är bättre för denna typ av baffel?

Precis.

Krysslimmat är definitivt bättre och mer förutsägbart som konstruktionsmaterial.

Men jag kan inte säga om det har betydelse i just denna applikation. Infästningarna spelar nog mer roll än något annat.

 

 

5 hours ago, LPL said:

Blir heller inte lika snyggt med genomgående skruvar men det borde vara bättre.

Rampamuffarna har en ytterdiameter av 16mm!

Om man limmar in dem 30mm så kommer de sitta som berget och koppla 100% till baffeln.

Jag bedömer att det blir bättre såhär än med åtta friktionsförband trä-stål.

 

Link to comment
Share on other sites

 

48 minutes ago, calle_jr said:

Krysslimmat är definitivt bättre och mer förutsägbart som konstruktionsmaterial.

Men jag kan inte säga om det har betydelse i just denna applikation. Infästningarna spelar nog mer roll än något annat.

Nä, det bli i alla fall inga lådresonanser... instämmer att infästningarna lär vara en viktigare faktor än materialvalet i baffeln i detta fall. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Amatören said:

Keep it simple!

 

Varför göra det enkelt när man kan klydda till det? :smile:

 

Jag har samma anledning som ovan att andra baffeltyper minskar utsläckningen i sidled.

Annars hade jag gjort som du visar.

 

Utseendemässigt tycker jag att H-, U- och andra baffeltyper oftast ser större ut.

Det är ju volymintrycket man upplever. 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-01-05 at 21:56, calle_jr said:

Vad finns det för lämpliga drivers?

Antal och typ (storlek) samt elementets parametrar ges väl av ljudtrycket vid frekvensen x du vill få ut?! 

 

On 2021-01-05 at 21:56, calle_jr said:
  •  
  • Hur optimerar jag baffeln för just den här tillämpningen? Varför inte folded eller H-baffel?

Buffeln utsätts väl inte för så mycket mekanisk åverkan när det gäller dipoler!?  Om jag fattat linkwitz rätt vill säga. H-baffeln är väl till för att minska storleken samt att båda basarna ändå är nära varandra. 

 

On 2021-01-06 at 22:25, calle_jr said:

 

Såhär skissade jag med två drivers

Varför inte köra en bakåtriktad fast fasvänd? 

 

On 2021-01-05 at 21:56, calle_jr said:

Ska jag lämna analoga filter helt och lita på dsp?

Flr labbande, digitalt. Du behöver gain då dipolkompensationen är en integrator, så om du blir nöjd kan man testa ett aktivt analog. Skippa passiva filter helt, det kan ändå fixas digitalt, eller med en opampslösning. 

 

On 2021-01-05 at 21:56, calle_jr said:

På vilket sätt bör systemet integrera i rummet?

 

Jag kanske förstår frågan fel, Dipoler behöver luft, basen upplever jag inte lika krävande mot sidovägg som mot bakvägg som mellan register och diskant. Basen kräver dock fortfarande rymd bakåt. 

 

Jag tror för övrigt att du ska separera basen från dina verity till dipolbasarna, i varje fall ha möjligheten att testa olika varianter. 

Link to comment
Share on other sites

Ang. AE elementet du hittat här ovan. Jag har för ett par år sedan på ett annat forum fört en diskussion om dipolbasar och dess höga qts värde. Jag fick då denna input av en forum vän. Som vanligt får man ta det för vad det är 😊

Med tanke på din ambitionsnivå och kvalitén på resten av ditt system så vore det ju synd om du tillförde något som inte höll samma nivå.  
 

Ett par länder för er som vill läsa mer. 
https://en.wikipedia.org/wiki/Nonlinear_acoustics

http://acoustics.org/pressroom/httpdocs/131st/lay06.html
http://www.nime.org/proceedings/2017/nime2017_paper0068.pdf

 


 en avlägsen forntid då DSP var väldigt dyrt så var det förädiskt lockande att använda höga Q-värden för att få en önskad "slät" tonkurva i öppna bafflar.
Högt Qts innebär ett klent motorsystem och dålig kontroll av konen.
Helt ok om man skall återge enkla sinusvågor, men upplösningen brister om man skall återge komplexa signaler.

Man kan få en tung överlastad Volvo V70 med utslitna stötdämpare, bromsar och styrled och kraftigt slirande koppling att rulla på en rak slät väg, men den skulle vara ruskigt usel att köra rally med.

Idag då DSP är vanligt förekommande så är det mycket bättre att köra motorstarka element och EQa fram önskad tonkurva.

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, tek said:

Antal och typ (storlek) samt elementets parametrar ges väl av ljudtrycket vid frekvensen x du vill få ut?! 

Ja.

Men de har ju alla olika karakteristik ändå, och detta ihop med storlek och placering i baffel ger olika resultat.

Jag har använt TS-parametrar för att prova mig fram till önskvärd frekvensgång.

 

 

11 hours ago, tek said:

Varför inte köra en bakåtriktad fast fasvänd? 

God idé.

 

 

11 hours ago, tek said:

Du behöver gain då dipolkompensationen är en integrator, 

Exakt.

Filtret blir faktiskt väldigt likt riaa, fast med lite andra tidskonstanter.

 

 

11 hours ago, tek said:

om du blir nöjd kan man testa ett aktivt analog. Skippa passiva filter helt, det kan ändå fixas digitalt, eller med en opampslösning. 

Jag har landat där.

 

 

11 hours ago, tek said:

Jag kanske förstår frågan fel, Dipoler behöver luft, basen upplever jag inte lika krävande mot sidovägg som mot bakvägg som mellan register och diskant. Basen kräver dock fortfarande rymd bakåt. 

Jag får simuleringsmässigt bäst respons (jämnast) med placering nära sido- och bakvägg samt golv, och dipolen riktad mot LP.

 

 

11 hours ago, tek said:

Jag tror för övrigt att du ska separera basen från dina verity till dipolbasarna, i varje fall ha möjligheten att testa olika varianter. 

Det är inte tanken, men ska utrönas.

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, tek said:

Jag tror för övrigt att du ska separera basen från dina verity till dipolbasarna, i varje fall ha möjligheten att testa olika varianter. 

Jag hade samma fundering när jag köpte mina subbar till mina Dynaudio Temptation. De är också fullregister men mitt syfte med subbarna var samma som för @calle_jr, att få en bättre ljudbild, inte mer bas. Jag pratade en hel del med Dynaudio om detta. De menade att om man sätter ett par subbar till ett par mindre golvare eller stativare för att få mer bas så bör man separera basen. De ställer också högre krav på att subbarna samspelar väl med högtalarna.

 

När det gäller subbar till fullregisterhögtalare så menade de med bestämdhet att man inte skall dela då det riskerar att sabba ljudbilden från huvudhögtalarna. Då blir det inga Temptation längre och kommer heller inte låta som sådana. I mitt fall kanske än mer då jag har 4 basar spridda på två meters höjd.

 

Om mitt mål varit att ersätta deras bas för att jag inte gillar den blir det en annan sak men då menade de att då räcker det inte med två subbar. Eventuellt flera mindre subbar eller blanda mindre och stora subbar men då blir det en annan sorts applikation än det jag var ute efter, att förändra rumsambiencen.

 

Testa kan man ju alltid göra, men jag hade varit tveksam till att förändra Veritys inneboende kvaliteter.

Link to comment
Share on other sites

Om jag minns rätt så spelar du nu med 1?st subbas  i sluten låda? Är denna med i ekvationen eller kommer den att få lämna under experimentet? (Har läst introt och förstått att det inte är mer bas du är ute efter men är nyfiken på om den har kvar sin roll)

 

 

Det är alltid spännande att följa dina projekt, ser fram emot att få läsa om resultatet av detta!

 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, j_bloom said:

Om jag minns rätt så spelar du nu med 1?st subbas  i sluten låda? Är denna med i ekvationen eller kommer den att få lämna under experimentet?

Jag har en Audiodata Soutien 2 och en Soutien 4, dvs 6st subdrivers totalt.

Jämförelsen blir mellan dessa och OB, inte alla samtidigt :flush:

 

 

2 hours ago, Double A said:

Man kan få en tung överlastad Volvo V70 med utslitna stötdämpare, bromsar och styrled och kraftigt slirande koppling att rulla på en rak slät väg, men den skulle vara ruskigt usel att köra rally med.

Jag kanske missar något, men när jag tittar på helheten och jämför med tex SB Acoustics SB42FHCL75-6, så ser jag övervägande fördelar med Acoustic Elegance IB15HT-8Ω.

Jag har studerat dem i likadan baffel och utan filter.

De har ungefär samma känslighet och samma CMS. AE har lägre fs, betydligt jämnare output, snyggare fas och mycket snällare impedansgång.

Det är knappast skillnad som mellan en saggig V70 och en rallybil, ca 30% skillnad i Bl.

 

Återkommer snart med jämförelse av impulssvar. Vi kommer nog se lite mer tendenser där även om det är beräknade antaganden.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Jag får simuleringsmässigt bäst respons (jämnast) med placering nära sido- och bakvägg samt golv, och dipolen riktad mot LP.

 

Kommer inte + och - vara väldigt nära varandra då? 

 

2pt-src.gif

 

 

Jag har dock aldrig testat sätta basen separat i hörnen. Det ger inget placeringsmässigt, mellan och diskant - buffel måste ändå vara ute i rummet. Placerar jag hela högtalarna nära vägg blir det bara skit. 

 

 

1 hour ago, Bebop said:

Jag hade samma fundering när jag köpte mina subbar till mina Dynaudio Temptation. De är också fullregister men mitt syfte med subbarna var samma som för @calle_jr, att få en bättre ljudbild, inte mer bas. Jag pratade en hel del med Dynaudio om detta. De menade att om man sätter ett par subbar till ett par mindre golvare eller stativare för att få mer bas så bör man separera basen. De ställer också högre krav på att subbarna samspelar väl med högtalarna.

 

När det gäller subbar till fullregisterhögtalare så menade de med bestämdhet att man inte skall dela då det riskerar att sabba ljudbilden från huvudhögtalarna. Då blir det inga Temptation längre och kommer heller inte låta som sådana. I mitt fall kanske än mer då jag har 4 basar spridda på två meters höjd.

 

Om mitt mål varit att ersätta deras bas för att jag inte gillar den blir det en annan sak men då menade de att då räcker det inte med två subbar. Eventuellt flera mindre subbar eller blanda mindre och stora subbar men då blir det en annan sorts applikation än det jag var ute efter, att förändra rumsambiencen.

 

Testa kan man ju alltid göra, men jag hade varit tveksam till att förändra Veritys inneboende kvaliteter.

 

Tänker samma fast tvärtom. :)

 

Jag är skeptisk till att att det kommer fungera bra med att de spelar tillsammans. Speciellt om frekvensen på dipolerna går upp så att man kan börja riktningsbestämma. Fast man vet inte förrän man testat. 

 

1 hour ago, calle_jr said:

Det är inte tanken, men ska utrönas

Börjar förstå det nu :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...