Jump to content

Uppgradering av vinylrigg


hbgot

Recommended Posts

Jag har egentligen inga problem med vad P7 presterar,föredrar spelglädje framför analysredskap då jag mest har gamla rockplattor som inte är direkt högupplösta.

Valde P7 en gång i tiden för att den har enkel konstruktion som inte kräver massa underhåll.

Jag har dock bytt allt annat i min anläggning senaste 2 åren så det kanske finns lite mer att hämta även på vinylsidan.

Har inte satt någon budget ännu då jag vill nå en klar förbättring om jag skall göra något annars får jag avvakta.

Link to comment
Share on other sites

Jag har Audionet Sam G2 förstärkare som driver Larsen 9 högtalare CD skivorna spelas upp på en CEC tl5 CD driver och en Aestetix Pandora dac sköter omvandlingen.

Jag kör ett Är mini basis mk3 riiasteg som jag tänkt fortsätta med tillsvidare.

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips är att läsa om olika skivspelare. Tester i all ära men lite fingervisning kan man få. På nätet finns massor. Sök en viss skivspelare plus "review" så brukar man hitta en hel del. Samma sak med pickuper. Det är ju heller inte fel att prata med duktiga handlare. 

 

Vad jag själv tycker betyder inte så mycket. Du vet inte vad jag gillar och jag kan inte din smak och det har ju också betydelse vilka övriga prylar du har och hur de spelar tillsammans. Men om jag ändå skall ge tips på vad jag tycker är prisvärda skivspelare så hittar du sådana hos Rega, Thoréns, Avid, Project, Technics, Well Tempered och säkert många fler. Bland pickuper håller jag Ortofons högst. Varför inte en Quintet Black eller ta steget upp till Cadenza Blue som är en riktig rockare. Men det finns även av andra som har många tillskyndare, t ex Audio Technicas prisvärda MC-pickuper, ZYX, Benz och Sumiko. Vad som låter bäst sitter mellan dina öron.

 

Är du redo att ta fram den stora börsen så finns det än fler.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, hbgot said:

Är det olika karaktär dem emellan?

Ja, det är det. Cadenza Red är rätt så allround med lite lugnare framställning, ungefär som gamla Kontrapunkt A och H. Cadenza Blue har högre upplösning och större dynamikomfång. Ortofon själva brukar säga att det är Cadenzan för rockälskaren, en efterföljare till Kontrapunkt B. På motsvarande sätt framhålls Cadenza Bronze som pickupen för den som älskar klassisk musik. Den framhåller mer ett högupplöst mellanregister med mycket detaljer och skimmer och jämn tonkurva och inte riktigt så dynamisk som Cadenza Blue. Black har allt och mer av det än någon av de andra. 
 

Hur stor den verkliga skillnaden är kan diskuteras. Ofta handlar det nyanser. Cadenza Black är lite kinkigare på så sätt att den har låg utspänning vilket inte alla riaa klarar. Den brukar trivas bättre med en transformator emellan vilket blir en kostnadspost till plus extra kabel. På Ortofons hemsida beskrivs skillnaderna. Om du byter upp dig inom Ortofon får du också ersättning för din gamla pickup. Jag vill minnas det är ca 25-30% av nypriset.

 

En annan fördel med Cadenzan är att du kan skicka in den och få ny nål när det är dags. (Det finns även andra tillverkare som erbjuder samma service). Då byter man i stort sett hela innanmätet till ca 60% av nypriset. Den servicen finns inte till Quintet. Jag har en Ortofon Windfeld som jag skall skicka in nästa år för uppgradering efter 5 års spelande. Den kommer leva många år till. 

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips om du inte redan gjort det är att serva spelaren. Rengör lager och droppa i ny olja från Rega (1 droppe till min P9. Tror det är samma på P7. Fråga för säkerhets skull). Byt rem och matta. jag tror P7an har den tunna mattan. Eller? Allt ska vara Rega-original, och glöm inte byta mattan! Kontrollera gummiavlagringar från remmen på plattan. Ta bort. Och spelaren blir som ny igen =). För övrigt är jag inte så förtjust i Ortofon. Om jag vore dig skulle jag behålla P7an, skaffa en bra Rega-pickup, antingen Exact, eller någon av MC-varianterna. Regas riaasteg är bra.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Regas filtmatta ska du inte byta mot någon annan variant, speciellt inte om du har keramiktallriken och den tunna mattan. Plattan och mattan bidrar mycket till Regas speciella driv som ju trots allt är deras signum. Däremot slits filtmattan med tiden. Köp en ny. Tänk på att Regas vikt- och antiskatinggradering på tonarmen sällan stämmer. Använd en bra digitalvåg och t.ex. HifiNews-skivan för att ställa in antiskating.

 

Mitt tips. Återställ spelaren till original, samt serva enligt ovan. Gärna en pickup från Rega på det hela.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag rengör lagret med isopropylalkohol och vanliga tops. Och lite tryckluft på burk på slutet... Du häller en droppe olja på spetsen av innertallriken och låter droppen "glida runt". Därefter sänker du ner innertallriken i lagret. Det kan ta lite tid för tallriken att glida ner.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, hbgot said:

Är P7 bra nog för att göra Cadenza blue rättvisa

Jag vet inte men personligen håller jag dem inte så högt. Både arm och spelare togs ju fram i huvudsak till deras egna mm-pickuper så vitt jag förstår. Det är väl därför man inte kan höja/sänka VTF för att få rätt vinkel (SRA) för nålen mot skivan. Det är extra känsligt med lite nyare slipningar typ Fritz Gyger, Microridge, Shibata eller Replicant som många MC-pickuper av bättre kvalitet har och som nu börjar komma även på en del mm-pickuper. 
 

Jag skulle aldrig fundera på en Rega personligen och det i huvudsak pga brister i tonarmen. För att få full flexibilitet att ha valfri pick och kunna optimera den måste det finnas med inställningar för azimut (ställa pickupen rätt i sidled) och VTA (i höjdled). Ett par skivspelare jag glömde nämna innan är Kuzma och VPI som har bra armar och bra verk som du kan leva länge med. Den alldeles nya Thorénspelaren TD1600 skall också var bra inklusive armen. De ligger också vettigt i pris. De har inga problem att ta sig an Cadenza eller andra pickuper oavsett färg och du kan säkerställa optimal montering så att du får ut det som finns på skivan. 
 

Men slutresultatet påverkas också av övriga kedjan. Det gäller att få till helheten men någonstans måste man börja och det är aldrig fel att börja från källan. Jag skickar med några länkar du kan bläddra i. (TD1601 är samma som TD1600 men med automatisk lyft och avstängning). Kuzman har en av deras finare armar i länken men de har också billigare men fortfarande bra armar. VPI har många modeller.

 

https://www.hifinews.com/content/thorens-td-1601-turntable

http://www.hifiplus.com/articles/kuzma-stabi-s-turntable-4point-9-tonearm-and-car40-mc-cartridge/?page=3

https://www.hifiplus.com/articles/vpi-prime-scout-turntable/

 

https://www.hifinews.com/content/ortofon-cadenza-blue-£1000

https://www.hifinews.com/content/audio-technica-oc9xsh-cartridge


Det finns naturligtvis mycket mer att välja på. Förslagen ovan ligger i mellanprisnivån. Därför har jag inte nämnt spelare typ Brinkmann, SME eller dyrare varianter från Kuzma eller pickuper från t ex Lyra. Technics nya SL-1200G är också intressant. Den ser ut som en gammal Technics från 70-talet men de är helt nya från grunden och den får fina omdömen. Ca 37,000 inkl arm är säkert prisvärt. Avid nämnde jag tidigare men med en bra arm springer de också upp i pris. Det är lite så här du får göra. Googla runt lite och läs olika recensenter och på forum för fylla på med plus och minus. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

OK jag hade en Thorens TD146 tidigare och jag saknar halvautomatiken att den lyfter tonarm (bra att ha om man somnar i soffan)

som jag förstår det så ska man köra Rega så ska man gå all in på det och inte blanda så mycket annars leta andra lösningar.

jag såg att Linn Majik LP12 kommit i nytt utförande med ny Linn tonarm som ligger i samma prisläge som Thorens 1600 även denna med flytande upphängning.

problemet som jag ser det med Linn är deras komplexa konstruktion och att det finns mängder av olika utgåvor av varige komponent men de har ju överlevt länge i branschen

så något gör de ju rätt, har dock aldrig lyssnat på en LP12 själv.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, hbgot said:

flytande upphängning.

En Linn är väl heller inte fel. Den ny Majik ser ut att ha en Clearaudioarm. Det finns flera vägar att komma fram till önskat resultat under förutsättning att det är bra gjort. Ungefär som att jämföra lamm-, hjort eller oxkött. Bra styckningsdetaljer och med rätt tillagning har de alla förutsättningar att smaka utmärkt.

 

För skivspelare finns det i fyra huvudfåror och möjligen kombinationer av dessa:

  • Hög massa i sofistikerade material som är stabila och har låg känslighet för mekaniska störningar typ vibrationer och resonanser. Det är regel tunga pjäser. Min egen Simon Yorke är en sådan där bara tallriken väger 11 kg. Brinkmann är ett annat exempel liksom en del tyska spelare.
  • Fjädrande spelare typ Avid, Thoréns, Linn. Dessa bygger på att plocka bort mekaniska störningar via sofistikerad fjädring (avkoppling mot omgivningen). Ibland sägs att dessa spelare har en högre svängfaktor i musiken, speciellt Avid och Linn. Jag är tveksam till att det ligger något i detta men kanske? De har definitivt en nackdel i att de kan vara knepiga att ställa in och fjädrar kan ändra karaktär över tid och kan behöva justeras.
  • Sedan finns det mellanting som t ex SME och en del Kuzma-spelare som arbetar både med hög massa och fjädring men betydligt mer stum fjädring som avkoppling
  • Sedan har du spelare som arbetar med lite massa där Rega är mest känt. Om jag minns rätt menar de att med lite massa finns det också mindre massa som kan ge upphov till resonanser. Även detta kan låta bra. Rega 10 har fått mycket beröm och gillas av många.

Jag tror det spelar mindre roll vad man väljer så länge det är bra produkter inom varje grupp. Oavsett vilken typ man väljer så sätter man sedan sin prägel på ljudet via uppställning, kablar, pickup och riaa. För det krävs bl a bra tonarmar med inställningsmöjligheter. Lägger man lite tid på detta tror jag att man kan hamna på ungefär samma resultat. Sedan är det ju det här med känsla, fåfänga, design, subjektiva mått och liknande. Det är ju svårt att råda kring.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

testade att byta till Regas ullmatta men kom på ett av problemen som detta för med sig, tjockleken gör att tonarmslyften inte lyfter tillräckligt högt utan pickupen hugger i skivan även i upplyft läge. det sitter en liten insexskruv i toppen av lyften som har kontakt med armen men den känns som att den bara lossar översta plasten och inte medger att man höjer positionen.

någon som vet om det går att justera?

Link to comment
Share on other sites

Om du använder pickuper från andra tillverkare måste oftast armen höjas upp. Det görs med Rega Spacer. Du skruvar loss tonarmen och placerar spacern mellan verket och armen. Jag rekommenderar inte detta eftersom det sliter på gängorna i skivspelarverket. Bättre att köpa en Rega-pickup till en Rega-skivspelare. En pickup som kräver att armen sänks fungerar inte. Kontrollera om armen ligger helt parallellt med skivan/verket när du spelar en skiva.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Eftersom du har en Rega-spelare rekommenderar jag dig att hålla dig till Regas delar. Det fungerar bäst tycker jag. Andra, som t.ex. Akkelis, kanske tycker annorlunda. Jag är överlag skeptisk till diy-modifikationer.

 

En poäng med Rega, förutom att det låter bra, är som du själv skriver att man slipper massa underhåll. Detta gäller så klart enbart om man följer Regas koncept (i alla fall vad gäller skivspelare). Om du vill tweaka fram ditt ljudideal är det bättre att satsa på en mer flexibel spelare (se Bebops rekommendationer).

 

Jag tycker du ska försöka få P7an att sjunga så bra den kan. Det är en jättebra spelare. Testa en Rega Exact är mitt råd. Den tar 1-2 timmar att spela in sig. Men först måste spelaren servas ordentligt om detta aldrig är gjort. Rengörning, ny olja, ny rem och ny matta. Endast Rega-original.

 

Info digitalbild (importören). De är väldigt bra att ha och göra med!

https://digitalbild.se/kontakt/

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-12-30 at 21:14, hbgot said:

Jag har även någon form av skivtvätt i planerna för nästa år så att musikskatten håller sig fräsch.

 

Kanske detta är uppgraderingen som bör komma först. Kan inget om Rega förutom att de är snåla med inställningsmöjligheter (flera armar kan man väl inte ställa in azimuth?!) men tycker själv att krimskramset runtomkring som tvätt gett massor. Älskar min nya pickup som är värd ett bättre verk och speciellt en bättre arm, men nästa större uppgradering blir en svintråkig "vinyltillplattare" av nåt slag. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-12-30 at 19:28, Ranefjord said:

Testa en Rega Exact är mitt råd.

Ranefjord kan säkert ha en poäng i tanken med att låta Rega vara huvudleverantör, men jag lägger in mitt (värdelösa) veto mot deras mm-pickuper. Maken till trök har jag aldrig hört i egen rigg. Både på Rega P3 och andra spelare/armar. Det kan givetvis vara dåliga exemplar som påverkat mitt tyckande, men jag har haft både en "gul" och en "lila" Rega (den lila var ny dessutom).

Spelarna gillar jag dock, liksom armarna.

Link to comment
Share on other sites

Från mig som då hade en Rega P7, och ett ASR Mini Basis mk2, med en Goldring mm-puppa (2300 - vilket är samma slipning vad jag förstår som Linn Adikt). 
Jag hade den några år, och hade egentligen inte alls tänkt byta spelare. Funderade på att gå uppåt till en bra MC till den. Tyckte den spelade bra, och genom Riaat var den riktigt bra. 
 

upptäckte dock att jag drogs till en LP12, kanske mest för att jag hade det som en dröm sedan länge. 
I vilket fall som helst - en Linn LP12 med gamla delar (min var orörd från 1988 med undantag från Cirkuslagret) och en Ittock arm och Linn Adikt - spöade Regan ordentligt i mina öron. Linnen var några tusenlappar dyrare (säg 2-3 tkr i skillnad på inköpet) men som sagt, jag uppskattade den.

regan packades ihop och såldes till Skåne....och Riaat hade försvunnit lite tidigare (tyvärr - skulle ha behållit det) till Lycksele. Lyckselepojkar har god smak...

 

Idag skulle jag inte köpa en ny Majik LP12, även om den säkert är bra (Har inte hört den med nya tonarmen). Finns för mycket begagnade bra spelare där ute. För ungefär samma pengar kan man hitta en äldre spelare med subchassi och motorstyrning som är på toppnivå (Klimax). Lägg till en bra arm och PU på det så har man en Klimaxspelare för betydligt mindre pengar...

 

lycka till med valet av spelare så småningom. I dessa coronatider är det svårt att råda att åka runt och lyssna....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...