Jump to content

Köpte en Tyr phono - det slutade med något helt annat...


fredrik

Recommended Posts

Ibland görs det onödiga inköp. Jag har en enkel tonarm från Acoustic Signature där bruksanvisningen säger att det är fempolig kontakt och jag tittade väl inte så noga. Efter ett litet spontaninköp av en ny phonokabel (som frun med viss besvikelse fick som julklapp) visade det sig dock att kabeln är fast. Ska jag nu behöva köpa ny tonarm eller sälja kabeln? Frågorna hopar sig...

Link to comment
Share on other sites

Jag hade tittat i manualen innan inköp av den nya kabeln, eftersom jag ville vara säker på att det var rätt kontakt och att man kunde skifta.  Men på armar tillverkade före 2018 är det tydligen en enda kabel som går från pickupen till rca. Jag hade ingen aning om detta men efter idogt googlande blev jag lite klokare (nåja). Jag förstod inte först varför jag inte såg någon riktig kontakt. @calle_jrkallade det oskarvad, så det är säkert det jag har.

 

Synd, jag hade gärna testat med Tyren.

 

image.png.e6cc9ba2554199da53c916ecf20fb19c.png

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Nordost är ofta mycket behjälpliga om man behöver byta kontakter. Det har jag själv gjort några gånger. Kolla med Sylus är mitt tips. Kabeln är ju jättebra och frugan borde var supernöjd. 

Jag tänker att det inte hjälper? Alternativt blir det en väldigt stor operation där kablaget i armen måste ersättas tillsammans med att en kontakt måste lödas fast i tonarmsbasen.

Annars har jag tidigare fått hjälp med kontaktbyte av @Bimota, på den tiden han jobbade med nordost. Det var nog några år sedan...

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är en hyfsad operation att a. förse tonarmen med en DIN hona eller b. stympa Tyr-kabeln för att anslut den direkt eller c. leta annan tonarm som passar (SME 309/V/IV, Linn-varianter, AMG m.fl.)  eller slutligen d. returnera/sälja fruns julklapp...

Delikat! Men inte ogörligt, nåt av det egentligen. (kanske det sista då, men.. :) )

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Daniel said:

En baggis om den interna diametern stämmer någorlunda. Jag har installerat DIN på flera rega armar

 

http://www.cardas.com/m_din_r.php

 

Nu blir det klurigt. Får tänka över det där. 

"Baggis" är kanske inte ordet som sådär spontant kom till mig dock när det ska klippas och lödas...

 

Var köper man en sådan kontakt?

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, bfjohansson said:

Nu blir det klurigt. Får tänka över det där. 

"Baggis" är kanske inte ordet som sådär spontant kom till mig dock när det ska klippas och lödas...

Sitter det en liten skruv i tonarmsbasen. Då kan du få ut kabeln och kolla, samt mäta hålet. 

Link to comment
Share on other sites

Det beror lite på vad som sitter i. Man vill inte byta till en kabel som kompromissar tonarmslagrens rörlighet. Då blir det i regel ett sämre slutresultat, även om kabeln i sig är bättre. Nordost gör tex en fantastisk internkabel, men som är lite för styv för vissa armar där det är trångt i övergångarna mellan horisontal- och vertikalplanet om du hänger med på vad jag menar. 

Link to comment
Share on other sites

@bfjohansson jag brukar handla hos Audiophonics de har en DIN kontakt med adapter som kan passa.

 

https://www.audiophonics.fr/en/din-plug/1877-phono-r-250-gold-plated-24k-din-male-5-pin-p-5878.html

 

http://www.elecaudio.com/en/fiches-din/194-1877phono-r-250-din-male-5-pins-24-gold-plated.html

 

Utan att veta till hundra procent men om de är kablaget i din arm du postat innan längre upp så kan de se ut såhär där kablarna kommer in i armen och då "borde" det inte vara allt för svårt att löda loss trådarna och montera DIN kontakt istället (jag tycker mig se ett litet kretskort på bilden med kablarna längre upp).

 

Rega_openall.jpg.66ffc08f49933e368e82d9a5915c4584.jpg

 

phono_DIN_pinout.jpg.8200ef9b9651076f5f7b055364ac506f.jpg

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, octavia rs said:

Utan att veta till hundra procent men om de är kablaget i din arm du postat innan längre upp så kan de se ut såhär där kablarna kommer in i armen och då "borde" det inte vara allt för svårt att löda loss trådarna och montera DIN kontakt istället (jag tycker mig se ett litet kretskort på bilden med kablarna längre upp).

 Det ska vara kablarna som sitter i min arm. Och jag tycker också, nu när du påpekar det, att det sitter ett litet kort där. Men, och det är ett ganska stort men, jag är inte helt grym på att löda och jag misstänker att det inte finns alldeles mycket kabel att göra misstag med.

Link to comment
Share on other sites

@bfjohansson. Kan inte Acoustic Signature erbjuda en uppdatering till ett vettigt pris eller inbyte. Det kan ju vara värt ett försök. Kan ju t o m vara värt en peng. Att fibla med tonarmsrörskablar och lödkolv är känsligt. Det kan ju finansieras med en Frey 2 istället för en Tyr (om din hustru accepterar den eventuella skillnad du hör och ser :sunglasses:).

Link to comment
Share on other sites

Det var intressant detta, bilden ovan tycker jag ser ut exakt som på Rega. Jag har bytt kabel på min arm vilket inte är något problem om man är lite försiktig, men nu blev jag sugen på att stoppa in en mini-DIN istället:grinsmilingeyes:

 

Cardas M DIN R - Price: ?

image.png.98b44d2612176512d01a3f257cb4a709.png

 

ElecAudio 1877PHONO - Price: 22,90 €tax incl.

image.png.c330cb98b0f34543ffdb6d7d9d3745b9.png

 

Både Cardas och ElecAudio verkar vara anpassade för Rega med 16 mm krage, @bfjohanssonär det så att du har större hål än 16 mm i kragen bör det vara rätt enkelt att anpassa i så fall.

 

@Daniel vet du var man enklast gräver upp Cardas kontakt och hur det är med kablaget i RB700?

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, LPL said:

Det var intressant detta, bilden ovan tycker jag ser ut exakt som på Rega. Jag har bytt kabel på min arm vilket inte är något problem om man är lite försiktig, men nu blev jag sugen på att stoppa in en mini-DIN istället:grinsmilingeyes:

 

Cardas M DIN R - Price: ?

image.png.98b44d2612176512d01a3f257cb4a709.png

 

ElecAudio 1877PHONO - Price: 22,90 €tax incl.

image.png.c330cb98b0f34543ffdb6d7d9d3745b9.png

 

Både Cardas och ElecAudio verkar vara anpassade för Rega med 16 mm krage, @bfjohanssonär det så att du har större hål än 16 mm i kragen bör det vara rätt enkelt att anpassa i så fall.

 

@Daniel vet du var man enklast gräver upp Cardas kontakt och hur det är med kablaget i RB700?

 

 

Internkablaget i RB700 är helt ok. Men det finns bättre, Cardas tex. Man bytet är lite pyssligare än att installera DIN. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Man vet aldrig vart hifilivet tar vägen. Det som började med ett enkelt köp av en kabel, som ju inte passade, slutade tydligen i försäljning av befintlig skivspelare och inköp av ny. 

Så nu är ju både kabel och kontakt ute på försäljning. För inte tusan passar Tyren på den nya spelaren heller. Det visade sig också att det tog lite för lång tid mellan inköp av cardaskontakten och leverans av densamma att avtalet mellan UK och EU upphörde varpå moms och avgift lades på.

Det blir sällan precis som man tänkt alltså. Men kanske någon vill ha en kabel eller kontakt? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...