Jump to content

Gamingdator


tek

Recommended Posts

Min äldste har sparat ihop pengar till en dator för datorspel, budgeten är ca 15kkr. Detta är hans första dator och första gången jag sätter ihop en dator för spel, så jag är ute på djupt vatten. 

 

Kommentarer och tips mottages tacksamt.

 

Detta är planen hittils:

 

image.png

 

Detta är väl så Off Topic det kan bli, men jag tänker mig att det finns några här som hjälpt sina ungar att sätta ihop en gamingdator.

Link to comment
Share on other sites

Cpu:

Hade idag kört på Amd Ryzen 5600x istället för i7 10700k.
Bättre och mer prisvärd.
 

Om amd-processor kör detta moderkort: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING. Ser ut som att du måste uppdatera bios för moderkortet före du sätter i processor.


Gpu:
Ett 3060ti istället för 2060, dock är det svårt att få tag i men om sonen kan vänta ett tag är det värt. 2060 fungerar om det är bråttom. 

 

Ssd:

Hade kört på en m.2-disk för operativsystemet + lite lagring för något enstaka spel, och en 1 tb ssd för majoriteten av spelen. Då går det så fort att du inte ens kommer in i bios! :D


Ram:

Kompatibelt med båda moderkorten så inga synpunkter.

 

Övrigt:

En bättre och tystare cpu-kylare möjligtvis, finns fina slutna vattenkylningar.

 

Bra kvalitet på märkena du valt.

 

Glöm ej esd-armband!

Link to comment
Share on other sites

AMD har ju spottat upp sig en hel del, men jag skulle hellre gå på den CPU (Intel) du föreslog, eller möjligen en enklare (i5?) sådan för prisets skull.

I övrigt håller jag med @JWE, lägg OS på en m.2 NVMe PCI X och låt media ligga på en 2.5" SSD och lägg krutet på graffekortet istället för CPU-sidan.

 

Link to comment
Share on other sites

Det finns väl annars ett eller annat forum där du kanske kan få svar och hjälp ? :)

SweClockers.com borde funka kan jag tycka ?

 

Ska det spelas i 4K eller 1080p ?

Antar att här finns lite att spara på då det kommer till hårdvaran ?

Jag kan för lite om spelvärlden, för att inte nästan säga nada, så ta mina råd med en nypa salt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Såklart finns det fler ställen där jag kan få hjälp men tänkte att det finns många kunniga här. Mitt intryck av euphonia är att kunskapsnivån bland vissa på området är väldigt hög. 

 

 

4 hours ago, JWE said:

Hade idag kört på Amd Ryzen 5600x istället för i7 10700k.
Bättre och mer prisvärd.
 

Om amd-processor kör detta moderkort: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING. Ser ut som att du måste uppdatera bios för moderkortet före du sätter i processor.

I vår iver då vi hittat nåt vettigt tryckte vi på köpknappen på moderkortet. Borde ha väntat tills svaren ramlat in här men vi blev väl övermodiga av mellandagsrean. 

 

 

Enda nackdelen verkar vara pcie 4 stöds av varken processor eller moderkortet men det kanske vi kan leva med?!  Det är väl bakåtkompatibelt?! 

 

Priset var dock bra då budgeten är relativt låg. Så planen blir 10700k som som säljs för 3,5k nu. 

 

Om ingen larmar att det är felköp så blåser vi inte av köpet. 

 

4 hours ago, David_33rpm said:

Håller med JWE om att m.2-disk är nice. Även i fallet med grafikkort då det är serie-byte från 2XXX till 3XXX

 

4 hours ago, AlfaGTV said:

lägg OS på en m.2 NVMe PCI X och låt media ligga på en 2.5" SSD och lägg krutet på graffekortet istället för CPU-sidan.

 

4 hours ago, JWE said:

Hade kört på en m.2-disk för operativsystemet + lite lagring för något enstaka sp

 

Jag kan inget i om m.2, vad är detta? Förklara eller länka till någon som förklarar till någon som är helt ny på området. 

 

Det verkar viktigt då 3 personer poängterar detta. 

 

4 hours ago, JWE said:

Ett 3060ti istället för 2060, dock är det svårt att få tag i men om sonen kan vänta ett tag är det värt. 2060 fungerar om det är bråttom. 

 

Detta ska jag kolla på, @P-pan kompis gav samma tips. 

 

Vad betyder ti? Tuf? Dual evo? 

 

Jag tycker jag kan kan killgissa mig fram till en hel del men grafikkorten får mig att känna mig sjukt gammal. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, tek said:

Jag kan inget i om m.2, vad är detta? Förklara eller länka till någon som förklarar till någon som är helt ny på området. 

 

Det verkar viktigt då 3 personer poängterar detta. 

 

M.2/NVME är hårddisk via PCI Express. Snabbare läs/skrivhastighet då det monteras direkt på moderkortet. För att ta det i hifitermer "kortare signalväg".
Just varför du vill ha det till OS är för att det ska flyta på snabbt helt enkelt.

 

1 hour ago, tek said:

Vad betyder ti? Tuf? Dual evo? 


Det är bara tillverkarnas modelnamn. Vad som spelar roll för grafikkort är pipelines och klockhastighet. Hur snabbt och hur ofta den kan processera bilderna egentligen. Userbenchmark.com är en bra sida att jämföra olika komponenter.
 

1 hour ago, tek said:

Enda nackdelen verkar vara pcie 4 stöds av varken processor eller moderkortet men det kanske vi kan leva med?!  Det är väl bakåtkompatibelt?! 

 

Priset var dock bra då budgeten är relativt låg. Så planen blir 10700k som som säljs för 3,5k nu. 


Det ska vara kompatibelt. 10700k är inte en dålig processor, datorn ni plockar ihop kommer hålla flera år framöver. 
 

1 hour ago, tek said:

Jag tycker jag kan kan killgissa mig fram till en hel del men grafikkorten får mig att känna mig sjukt gammal. 


Knappt jag hänger med så du behöver inte känna dig dålig! :D Det går fort i hockey.. 
Vad som också kan vara viktigt är att köpa en skärm som är kompatibel till geforce-chipsettet för att nyttja grafikkortet fullt ut (G-sync ska du kolla efter här).

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, tek said:

Jag kan inget i om m.2, vad är detta? Förklara eller länka till någon som förklarar till någon som är helt ny på området. 

 

Det verkar viktigt då 3 personer poängterar detta. 

 

Att använda M.2 diskar är nog mer eller mindre standard idag och just av den enkla anledning att de är snabbare så där vill man ha operativsystemet. Övrig lagring kan man köra via vanliga SATA anslutning.

 

M.2 är själva formfaktorn de finns i olika fysiska storlekar (längd) men de flesta moderkorten har fästskruvar för flera storlekar.

 

De använder en standard som heter NVMe och kopplar direkt till PCIe bus på moderkortet vilket gör överföringen mycket snabb.

 

Själva disken är ett långsmalt kretskort med anslutning på kortsidan som viks in i kontakten och fästs med en skruv på motsatta kortsidan.

 

122641390-hard-disk-ssd-m2-on-the-motherboard-background-.thumb.jpg.7807f6ad38bbdbcffca395e1ec6cf394.jpg

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, JWE said:

M.2/NVME är hårddisk via PCI Express. Snabbare läs/skrivhastighet då det monteras direkt på moderkortet. För att ta det i hifitermer "kortare signalväg".
Just varför du vill ha det till OS är för att det ska flyta på snabbt helt enkelt.

 

8 hours ago, octavia rs said:

Att använda M.2 diskar är nog mer eller mindre standard idag och just av den enkla anledning att de är snabbare så där vill man ha operativsystemet. Övrig lagring kan man köra via vanliga SATA anslutning.

 

M.2 är själva formfaktorn de finns i olika fysiska storlekar (längd) men de flesta moderkorten har fästskruvar för flera storlekar.

 

De använder en standard som heter NVMe och kopplar direkt till PCIe bus på moderkortet vilket gör överföringen mycket snabb.

 

Själva disken är ett långsmalt kretskort med anslutning på kortsidan som viks in i kontakten och fästs med en skruv på motsatta kortsidan.

 

Tack då förstår jag, detta låter helt klart som det vettiga alternativet. Skippar samsungdisken och kör på m2. Priserna är ungefär samma.

 

Denna tänkte jag mig, åsikter?

https://www.webhallen.com/se/product/312031-WD-Blue-SN550-NVMe-SSD-1TB-M-2-WDS100T2B0C

 

Alla andra komponenter förutom cpu-kylare och SSD-disk är för övrigt beställda.

 

Grafikkortet är dock fortfarande ett frågetecken, det verkar vara stört omöjligt att få tag på ett grafikkort från ASUS i 2060 eller 3060-serien för den delen med. Inte ovanligt med väntetider till allt ifrån en månad till mars 2021. För nån som inte är ett decennium gammal kan detta lika gärna vara en livstid. Så efter lite sökande hittade vi att det fanns ett kort "ASUS ROG Strix GeForce RTX 2060 EVO 6GB OC Gaming" kvar i en butik relativt nära där vi bor. Vi far dit och ser om de plockat ordern till måndag, men då detta var enda kortet kvar i butiken, och faktiskt på hela butikskedjan tror jag snararare att det är lagerfel. Men då är jag också skeptiskt lagd.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Undvik den, gå på en Samsung Evo 970 Pro istället, och nöj dig med 128GB eller 256GB, komplettera med en SSD för lagring av lokalt data som t.ex. cachade spelfiler, programvaror, pappas musik :) 

Samsung disken är en NVMe PCI Express med runt 3.000Mb/sek i överföring medan WD är en SSD-historia. (Fortfarande galet snabb jämfört med spinndiskar, men "bara" runt 500MB/ßek)

 

Glöm det, WD Blue är säkert bra, hade för mig att den ar en SSD-baserad m.2, vilka inte är lika snabba som de övriga. Jag har bara gott att säga om Samsungs m.2-"diskar" för övrigt, har inte sett någon anledning att byta.

 

Ta en titt på detta benchmark först bara, Samsung är rejält snabbare.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-12-26 at 17:40, AlfaGTV said:

Undvik den, gå på en Samsung Evo 970 Pro istället, och nöj dig med 128GB eller 256GB, komplettera med en SSD för lagring av lokalt data som t.ex. cachade spelfiler, programvaror, pappas musik :) 

Samsung disken är en NVMe PCI Express med runt 3.000Mb/sek i överföring medan WD är en SSD-historia. (Fortfarande galet snabb jämfört med spinndiskar, men "bara" runt 500MB/ßek)

 

Glöm det, WD Blue är säkert bra, hade för mig att den ar en SSD-baserad m.2, vilka inte är lika snabba som de övriga. Jag har bara gott att säga om Samsungs m.2-"diskar" för övrigt, har inte sett någon anledning att byta.

 

Ta en titt på detta benchmark först bara, Samsung är rejält snabbare.

 

Ja det blev en Samsung 970 EVO Plus 1TB, tack för tipset. Den var rejält dyrare men om det är snabbare är det nog värt det. Risken är ju att den kommer kunna hänga med längre än exempelvis ett grafikkort. 

 

Pappas musik är mestadels LP numera, men om jag ändrar mig får jag väl sno hårddisken när pojken sover. :)

 

Link to comment
Share on other sites

@AlfaGTV @David_33rpm @octavia rs @P-pan @JWE

 

Vi ska åka och skaffa en kylare till processorn idag hos webbhallen i infracity. Åsikter om märken som är, eller dåliga?

 

Vill minnas att jag valde en standardlösning från Noctua när jag byggde min labbdator som funkat bra, men numera är ju vattenkylda lösningar överkomliga. Vattenkylning låter coolare för en gamingdator men är det värt kostnaden? 

 

Denna har jag tänkt mig.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, tek said:

Vi ska åka och skaffa en kylare till processorn idag hos webbhallen i infracity. Åsikter om märken som är, eller dåliga?

 

Vill minnas att jag valde en standardlösning från Noctua när jag byggde min labbdator som funkat bra, men numera är ju vattenkylda lösningar överkomliga. Vattenkylning låter coolare för en gamingdator men är det värt kostnaden? 

 

Denna har jag tänkt mig.


Tror knappast det är någon större skillnad mellan märkena, Corsair och Nzxt är de som har marknaden för denna typ av kylning just nu.

Vattenkylning är främst för att få ner ljudnivån från fläktarna. Sen leder vatten bort värme bättre än luft. Bättre möjligheter för att klocka cpu i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, tek said:

@AlfaGTV @David_33rpm @octavia rs @P-pan @JWE

 

Vi ska åka och skaffa en kylare till processorn idag hos webbhallen i infracity. Åsikter om märken som är, eller dåliga?

 

Vill minnas att jag valde en standardlösning från Noctua när jag byggde min labbdator som funkat bra, men numera är ju vattenkylda lösningar överkomliga. Vattenkylning låter coolare för en gamingdator men är det värt kostnaden? 

 

Denna har jag tänkt mig.

 

 

 

Jag gillar Noctua, och enkelheten med att slippa några kylslangar till och från kylaren som sitter monterad någon annanstans i chassiet.

 

För övrigt så gillar jag starkt Seasonic som fabrikat av nätaggregat, dom är även OEM-tillverkare när andra märken behöver hög kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Även om vi inte fått hem alla prylar än så har vi börjat sätta ihop det vi kan. 

 

Ett problem som dykt upp är RGB-LED:arna till fläktarna och av/på-knappen. Att få flashigt ljus är väldigt viktigt för en 9-åring.

 

Jag har 3 chassi fläktar med en RGB styrning. 

 

De var alla ihopkopplade med kabel som går till mönsterkortet vid knappen märkt D-RGB-FAN. Den kabeln är dock hane-hane vilket gör att jag inte kan koppla in den på moderkortet. Det följde med en förlängningsladd som är hane-hona, men alla honor från fläktarna är upptagna med D-RGB-FAN är inkopplade. 

 

Dessutom har jag en sladd märkt M/B-D-RGB som också går till mönsterkortet som sitter vid av/på-knappen.

 

På moderkortet har jag två uttag för styrning av RGB-LEDs vilket gör att om jag skippar sladden D-RGB-FAN och använder förlängningsladden kan jag koppla in båda M/B-D-RGB och fläktarna på moderkortet. Jag antar att ledstyrning sker via en I2C-buss så jag tänker mig att det kanske går också att bara koppla in M/B-D-RGB till moderkortet och låta D-RGB-FAN vara var inkopplad till fläktarna och förhoppningsvis kortsluts D-RGB-FAN och M/B-D-RGB på mönsterkortet vid av/på-knappen. Har dock inte mätt och kontrollerat. 

 

Snurrigt, vad göra? M/B "main button"?  Och D-RGB-FAN borde ju vara fläktarna men varför får jag en Hankontakt att koppla in mot en hane stiftlist? 

 

Manualen från Phantek säger inget om detta, i varje fall inte på ett sätt som jag förstår. 

 

Förlängningsladd

IMG_20201231_153252_copy_768x1024.jpg

 

M/B-D-RGB

IMG_20201231_153227_copy_768x1024.jpg

 

D-RGB-FAN

IMG_20201231_153058_copy_1024x1365.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Mätte på D-RGB-FAN och M/B-D-RGB. Datasignalen och jord är kortsluten medan 5V inte är det. Den mäter någonstans mellan 150k till 700kOhm. Jag antar att det bara är att testa, annars får vi använda båda utgångarna på moderkortet. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, AlfaGTV said:

Hade tyvärr inget att tillföra i ämnet. Jag är nog för gammal för att ha en blinkande dator... 😁

Jag med, men jag har lärt mig att det är väldigt viktigt i vissa kretsar. Både chassifläktar och fläktarna till processorkylaren ska har någon slags upplysning via RGB-lysdioder. Ena sidan av chassit är ju förresten gjort av glas. Jag förväntar mig att det kommer se ut som nåt slags tivoli när datorn är igång. 

Link to comment
Share on other sites

Angående processorkylning så vill jag flika in att min bestämda uppfattning är att luftkylning är att föredra för den vanliga användaren. Vattenkylning, speciellt de färdigmonterade AIO kitten är långt mycket dyrare, alltid betydligt mer högljutt och kyler inte så mycket bättre än en luftkylare att det väger upp nackdelarna.

Jag och sambon har identiska processorer. Jag köpte en AIO från ASUS (Ryujin 360, dvs 3 fläktar i radiatorn) och den vattenpumpen hör jag till och med när jag har hörlurarna på mig. Sambon har en Noctua luftkylare som kostade ungefär en tredjedel och skillnaden i CPU-temp vid samma last är inte mer än 5 grader. Släcker man ner hennes monitor så får man kolla på powerknappen på datorn för att veta om den är igång eller avstängd!

Man kan bygga egna vattenkylningskretsar som är gott och väl så tysta, men det är inget man som glad amatör som bygger sin första dator rekommenderas att ge sig in på.

Speciellt påtagligt blir det med de moderna glaslådorna som gärna ska stå uppepå skrivbordet, precis jämte skallen. Min står på golvet och låter ändå.

Link to comment
Share on other sites

Vi köpte den där kylaren från asus som jag länkade till fast på webben, kön på Webhallen var helt enkelt för lång.  Den dyker upp i dagarna. Den var nedsatt till 1400:- vilket jag tycker är ok. Ska bli intressant att testa, har hittills bara byggt med konventionella kylare och tom passivt och det har funkat utmärkt, men jag kör mest cad och  det enda som stressar processorn är simuleringsprogram. Men det är rätt mjäkig belastning om man jämför med timmar av spelande. 

 

Nånting jag lärt mig från tidigare byggen är att det ofta lönar sig med många chassifläktar som då kan köra på mycket lågt varvtal. I labbdatorn har jag fyra, fast igen så stressas knappt datorn. 

 

Grabbens dator är det 3 fläktar, med plats för en till. Tänkte att vi avvaktar och ser hur illa ljudnivån blir. 

 

Link to comment
Share on other sites

I och med att CPU-kylaren har sina egna fläktar som blåser ut luft ur datorn så är det egentligen bara viss del av grafikkortets värme (det som inte kortets egna fläktar blåser ut bakvägen så att säga) som ska tas om hand, samt värmen från minnen och strömförsörjningen vilket brukar vara minimalt, så tre chassifläktar borde räcka mer än väl.

Tips är att montera CPU-kylen i taket på lådan, där är den mest effektiv. Sedan en utblåsande fläkt i bak och två inåtriktade i fram så bör det vara klappat och klart!
Du kan ladda ner styrprogram för både chassifläktar och CPU-kylaren där du kan ställa varvtal och se temperaturer. Den kommer med all säkerhet att ligga långt under gränsvärdena på temp så du kommer antagligen kunna ställa ner varvtalet på fläktarna ganska mycket om du tycker att ljudet stör. Om det inte stör så är det ju bara att blåsa på, lägre drifttemp betyder längre livslängd.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Svanteborg said:

I och med att CPU-kylaren har sina egna fläktar som blåser ut luft ur datorn så är det egentligen bara viss del av grafikkortets värme (det som inte kortets egna fläktar blåser ut bakvägen så att säga) som ska tas om hand, samt värmen från minnen och strömförsörjningen vilket brukar vara minimalt, så tre chassifläktar borde räcka mer än väl.

Tips är att montera CPU-kylen i taket på lådan, där är den mest effektiv. Sedan en utblåsande fläkt i bak och två inåtriktade i fram så bör det vara klappat och klart!
Du kan ladda ner styrprogram för både chassifläktar och CPU-kylaren där du kan ställa varvtal och se temperaturer. Den kommer med all säkerhet att ligga långt under gränsvärdena på temp så du kommer antagligen kunna ställa ner varvtalet på fläktarna ganska mycket om du tycker att ljudet stör. Om det inte stör så är det ju bara att blåsa på, lägre drifttemp betyder längre livslängd.

Tack det är nog en bra idé. När jag byggde förra datorn fick jag ett tips att försöka hålla undertryck i lådan. Om jag vänder en chassifläkt och kör processorkylarna så att fläktarna blåser ut så får jag nog samma effekt, dvs 2 fläktqr inåt och 3 fläktar ut.

 

De nya moderkorten behöver man inte ställa varvtal efter temp själv utan de har egen självlärande styrning. Jag antar att man kan ställa om det om det inte funkar som tänkt. Mitt gamla bygge fick man sätts fläktkurvor själv. 

Link to comment
Share on other sites

Fick inte plats med vattenkylaren i taket, utan fick sätta den i fronten. Jag satte fläktarna som följde med chassit i taket och på baksidan. De fram blåser in och övriga ut. Tror det kommer funka bra. 

 

Vi hann testköra datorn och installera windows, vi saknar fortfarande grafikkortet. Det finns inte ett grafikkort att köpa i hela Sverige, mycket skumt. 

 

Fläktarna och vissa delar på moderkort samt pumpen pulserar i långsamt tempo i olika kulörer, väldigt effektfullt. Rött, lila, blått, grönt till gult. Inget man vill ha i vardagsrummet :smile: men jag förstår att ungarna gillar det. 

 

Svårt att fota men ni fattar nog. 

 

 

IMG_20210105_220655_copy_1024x768.jpg

IMG_20210105_220633_copy_768x1139.jpg

Link to comment
Share on other sites

Grafikkortet har fortfarande inte kommit. Helt makalöst att det är sådana leveransproblem på just grafikkort. Jag antar att det är Corona som ställer till det. Då det gäller alla leverantörer antar jag att Nvidia har stora problem. 

 

Vi orkade inte vänta så vi slog till på ett begagnat asus rtx 2080 för i princip samma pengar som 2060 skulle ha kostat. Blir sugen att spela själv att spela när jag ser prestandan. Kanske får köpa Battlefield 5 "till grabben". :)

 

 

Tack till alla som bidragit med tips. 

 

Slutet gott allting gott

Link to comment
Share on other sites

Hallojs!

 

Jag funderar på en Gaming dator... eller det blir väl en i år om inte tomtefar rånar mig på önskelistan framåt julkanten.. Skämt åsido..

 

Jag ska iaf köpa mig en Gaming laptop tänkte jag.. En Nitro.. Men den ska jag enbart surfa med o kolla på film :potay:

 

Är ute efter en laptop som håller väldigt länge men som också har upplyst tangentbord och som sagt håller i 500 år.. Hoppas den gör det..  :pc:

 

En sån kostar inte 15k iaf. Utan strax under 10k. För resten kan man ju köpe Wienerbrööö... :D

 

Hej svejs!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...