Jump to content

Rörglöd – En kärleksförklaring

Recommended Posts

11 hours ago, Sammy said:

Det han menade mer var rör som är typ 40 år eller äldre

Då kan jag mer acceptera det. Men inte att just Telefunken skulle vara extra krävande i det avseendet. Viss inspelning kräver nog alla rör. Hur många timmar har jag aldrig klockat. Det behövs också en del tillvänjning. Allt som inte låter som förr behöver man vänjas vid.

• Replies 243
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jag insåg att jag var tvungen att gå igenom lite olika rörkonstruktioner. Eftersom det kom upp frågor kring hur man inte blir lurad vid köp av NOS.    Så först kommer en gruppbild på E88CC-f

Det här är lite av en kärleksförklaring till rör. Hoppa gärna in och dela, fundera och prata.   Det är lite svårt för mig att hitta ämnen att prata om som inte känns som säljargument, eller

Jag har nu fått hem lådan med rör och håller mig mest i min lilla verkstad på tomten och spelar jazzkonserter, som jag spelade in på kassettband från livekonserter på radion från 70-talet fram till 20

Posted Images

Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag haft väldigt goda erfarenheter av Mazda ECC82/12au7 i mitt föresteg och i riaans MC-steg. Förr trodde jag att Mazda var rör tillverkade i Frankrike av Mazda. Det är heller inte fel. Vad jag inte visste då är att företaget var engelskt med samma ägarkopplingar som t ex Mullard och Brimar. Precis som med många andra rör tillverkades de i många fabriker och det är inte alldeles enkelt att ha koll var.

De flesta rör från 50-60-talen tillverkades för industrin, militären, forkning och för medicin teknik och det är dit de flesta rör gick. De togs inte fram för hifi-, radio eller TV-branschen i huvudsak. Det stora undantaget är faktiskt Telefunken som gjorde detta till sitt specialområde. Vi har haft tur att även andra tillverkares rör har audiofila kvaliteter även om detta inte varit tillverkarnas utgångspunkt.

Mazda är ett exempel på rör som jag tycker är mycket bra. Jag har "original" från både 50- och 60-talet som jag tror är tillverkade i Frankrike. Men de kan också vara tillverkade i Mullardfabriken eller hos Brimar. För lite sedan hittade jag ett par NOS Mazda ECC82 som med säkerhet är tillverkad hos RFT i forna DDR på 60-talet. Jag blev naturligtvis nyfiken och beställde ett par för ca 500:- (vilket är väldigt billigt i jämförelse med fransk- eller engelsktillverkade Mazda).

Jag tänker ungefär så här: Mazda hade väldigt gott rykte och varför förstöra det genom att äventyra ryktet genom att tillåta OEM-tillverkning av dålig kvalitet? Så här ser rören ut. 

Mazda RFT ECC82.jpg

Mazda ecc82 askar.jpg

En första reaktion är faktiskt askarna. Det här är ett rör som är tillverkat för användning inom audio. Det kan vara radio, TV, studio eller något liknande. En annan ledtråd ditåt är Thorns logga. Thorn var ett engelskt elektronikföretag med anor från 1920-talet som under en period sysslade med bl a hemelektronik via sitt brand Ferguson. Man startade även uthyrning av bl a TV, även i Sverige. Sedemera gick det upp i EMI...

Loggan BVA skvallrar också om att rören stod under kontroll av den engelska rörkartellen BVA (Brittish Vacumtube Association). Tillverkningen las ut hos RFT.

Mazda RFT ECC82 short plate.jpg

Det är ett rör med smooth and short plates (11mm. Normalt har Mazda medium long (14mm) plates. Hur påverkar detta ljudet? När man googlar om detta så spretar erfarenheterna en hel del. En del säger att korta låter kallare, andra att det beror på var och hur de används samt personlig smak. En allmän mening tycks vara att korta plates är mindre känsliga för mikrofoni. Jag har inte märkt detta själv men det är kanske så över tid(?)

Hur som helst låter dessa rör utmärkta i mitt MC-steg. Bra balans och mycket tysta (brusfria) vilket brukar vara ett adelsmärke hos Mazda. Jag har inte provat dem i mitt försteg men jag nöjer mig med att funkar bra i mitt MC-steg.

Jag köpte dem hos en spansk firma som du hittar på Ebay under radio-antigua. Utmärkt service och leverans som tog 10 dagar. Dessutom fantastiskt väldokumenterat testprotokoll med betydligt fler parametrar än vad jag bemästrar att tolka. Den högra tabellen är den viktigtaste för mig. De olika plattorna har ett börvärde på 10,5 mA och mäter 102 respektive 98 % av detta, alltså +/- 2%, vilket är utmärkt. Dessutom anges transkonduktansen som är viktig i en del applikationer. Dock inte hos mig vad jag kunnat utröna.

Mazda RFT ECC82 mätprotokoll.jpg

Fyndens tid är inte förbi... De hör rören klassar jag i den övre skalan av NOS-rör. Men OBS! de kan låta väldigt olika i olika applikationer. Det är svårt med generella sanningar kring rör.

Fick ett till par gamla VT-99/6F8G rör idag, ifrån samma Radio-Antigua säljare i Spanien som @Bebop köpte sina Mazda rör ifrån. De här påminner utseendemässigt ganska mycket om Tung-Sol VT-99 får man väl säga, det är svårt att se in i dem, men av det lilla man ser av toppen ser det iaf lite annorlunda ut. Tung-Sol blev snabbt en av mina topp-3 favoriter, återstår att se hur dessa Sylvania kvalificerar sig.

ACtC-3eTqpUQaAWzv6hfhGrzpQJ66zWy-Ir9fv2z