Jump to content

Rörglöd – En kärleksförklaring


Daniel
 Share

Recommended Posts

34 minutes ago, Bebop said:

 

 
Jag har också satt in ett par Telefunken ECC83 som har ribbon plate och ”Made in Germany”, allså inte West Germany. Jag tror de tillverkades i Östyska fabriken RTF men jag har inte luskat färdigt med det. Jag återkommer i ämnet. Tänkte @Daniel skulle kunna hjälpa till här eller om någon annan har en bra handledning om bestämning av olika Telefunkenrör. 

 

 

 

 Det är inte en helt lätt fråga. Jag skulle tro att de är west germany. Det brukade ofta bara skriva Germany. Kolla nedan för mer info. Ser du några koder på glaset?

 

Telefunkens were made by East German RFT. RFT acquired plate stampers, Telefunken machines, "<>" mold makers for glass bottom, etc. after West German Telefunken stopped production of 9 pin preamplifier tubes in the 1970s... And then East German RFT (I believe)made hundreds of thousands of "iron curtain Telefunken" tubes for East German military and East German and other Iron Curtain Countries military use. After the Berlin Wall fell, Western European businessmen came into East Germany, and found warehouses filled with "iron curtain Telefunkens", ECC83, E88CC, CCa, E188CC etc, made in East Germany by RFT. Most had no Telefunken painted logo because damp warehouse storage for 20 years wore chalky white logos away--- so these entrepreneurs/opportunists painted solid paint, light beige logos to better sell tubes. Very easy to get silkscreen Telefunken logos painted if you have money. These RFT Telefunkens are OK tubes, but not GREAT like West German Telefunken.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, P-pan said:

Törs du ge dig på en beskrivning

Nu har jag spelat mer musik och en klar skillnad jag hör är att det är mer ”tjong i baljongen” med denna kombination. Kraftfullare, mer body som jag tror i huvudsak kan tillskrivas en djupare och rakare basgång. Dock inte på bekostnad av detaljer.

Link to comment
Share on other sites

Verkar m.a.o låta lite åt samma håll som Eclipsen (riaa-steget) jag testar för stunden :thumbsup:

 

I Rhea Eclipsen sitter det Telefunken ECC83 på samtliga platser förutom på utgången där ett par Siemens E188CC tar vid.

Vad det lider ska det jag också försöka med ett par Telefunken E88CC.

Om jag sen hör några skillnader är ju en annan sak, håller med om att det tar lite för lång tid att skifta + tiden att nå upp till rätt arbetstemperatur.

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, P-pan said:

Telefunken ECC83

Det här med rör är en djungel. Som du säkert vet så tillverkade Telefunken dessa rör i deras egna fabrik i Ulm eller i Berlin. Dessa har loggan ("diamanten") inpräntad i glaset mellan pinnarna. Men när efterfrågan var stor la de ut tillverkning bl a till Östtyska RFT som skickade rören tillbaka till Ulm/Berlin där man märkte dem. De har inte diamanten. Mot slutet vid avvecklingen så köpte Jugoslaviska rörfabriken Ei Telefunkens produktionsutrustning och fortsatte tillverkningen där, även till Telefunken. De har heller ingen diamant. De fina är att även de som tillverkades på Ei är jättebra. De har dock inte samma fåfänga runt sig och är därför inte så dyra. Något att se upp med så att man inte betalar överpriser för Telefunken tillverkade på Ei eller RFT.

 

Med Siemens, Tungsram, Philips, Mullard och Amperex är det ännu rörigare.

 

Jag har nu flera varianter av Telefunken (återkommer till det) och det skall bli intressant att se om jag hör några större skillnader mellan dessa.

Link to comment
Share on other sites

Nu kanske ni tycker jag är onödigt negativ, men det här är ju en av anledningarna till att jag konsekvent undviker rör (så gott det går) men kan förstå intresset för det på samma gång.

Det är ju ett jäkla lotteri och inget garanterar att du kan återskapa ditt upplevda välbefinnande från när dina tokdyra rör hade gått 584 timmar, för då peakade de. Tacka vetja konsekvensen och stabiliteten med solid state! ;) 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Nu kanske ni tycker jag är onödigt negativ, men det här är ju en av anledningarna till att jag konsekvent undviker rör (så gott det går) men kan förstå intresset för det på samma gång.

Nej då; det vi gör är ju att ge olika vinklar på hur vi kan leva med vår hobby. Det enda som är lika är att vi har "24/7" och det fyller vi med något. Med tanke på den tid och energi och kapital du lägger ner på alla dina tester och försök så tror jag inte det rörentusiaster lägger ner på sin vinkling är särkskilt mer omfattande.

 

1 hour ago, AlfaGTV said:

när dina tokdyra rör hade gått 584 timmar, för då peakade de

Det där är en myt. Jag läste igår om ett antal smårör från de som nämns här har har en livslängd på ca 10 år om anläggningen står på dygnet runt men för "normal" användning det dubbla eller mer. Nya rör åtminstone 5-10 år beroende på hur de används. Få låter det gå så länge utan byter innan för det är kul. Så länge det finns elektroner som kan flytta sig mellan katod och anod så "peakar" de. Livslängden är också kopplad till vad rören används till och hur mycket kräm man tar ur dem, precis som med transistorer som kan användas i olika applikationer.

 

Med slutstegsrör är det lite annorlunda. De slits mer och kör slut mellan 3-5 år. Många byter de dock regelmässigt vartannat oavsett hur mycket de har gått eftersom så säger "myten". Jag gjorde också så men sparade dem. När jag skaffade rörprovare såg jag att de flesta hade börvärden som helt nya. De jag har nu har suttit i mellan 1 - 6 år. Jag byter dem ett och ett när slutseget talar om att jag skall byta. Den talar också om vilket rör som är på upphällningen. Den finessen har dock inte alla slutsteg utan där måste man mäta eller justera biasen. 

 

Jag anser att det finns så mycket tramspåstående "därute" som har tvivelaktig sanning omkring sig. När peakar en kabel, högtalare, transistor, kondensator, dac, transformator osv. Det är det ingen som talar så mycket om. Men den finns de som hävdar att rör låter sämre och sämre från den dag man satt i dem. Det är för mig brus som bara flimrar förbi. Det finns mer trovärdiga källor än "allmänna tyckare" som jag hellre lyssna på när det gäller rör. Jag har ju också egna erfarenheter att luta mig på.

 

Ju mer kunskap man skaffar sig desto mindre lotteri vid inköp. Det gäller det mesta inom vår hobby och mycket annat också.

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, AlfaGTV said:

Nu kanske ni tycker jag är onödigt negativ, men det här är ju en av anledningarna till att jag konsekvent undviker rör (så gott det går) men kan förstå intresset för det på samma gång.

Det är ju ett jäkla lotteri och inget garanterar att du kan återskapa ditt upplevda välbefinnande från när dina tokdyra rör hade gått 584 timmar, för då peakade de. Tacka vetja konsekvensen och stabiliteten med solid state! ;) 

 

 

Jag har nog tänkt lite så också tidigare, och även om jag haft rörprodukter tidigare så har jag suttit nöjd med de rör som följde med och känt mig allmänt ointresserad av att göra något annat. Med min nya Lampi så fick jag till slut upp ögonen (öronen?) för att experimentera lite och jag måste säga att jag tycker det varit sjukt kul hittills. Det kan självklart skilja på olika produkter hur de svarar på rörbyten och inte minst vilka rör man testar med såklart, men för mig har det inneburit en liten mindre uppenbarelse och jag måste ju säga att jag upplever betydligt större skillnader med rörbyten i min DAC än med kablar t.ex.

 

Allt krångel och osäkerhet kring NOS rör avskräckte mig också till en början men när man börjar läsa på lite så blir det snart en del av det roliga också. Däremot kan det ju vara frustrerande för man inte kan få tag i ett visst rör som man skulle vilja ha eller så. Jag får väl medge att jag köpt några "tokdyra" rör och visst vore det tråkigt om de inte skulle hålla för evigt, men den oron har jag också kommit över och jag ser inga problem med att ha några olika rör att byta med emellanåt för att det trots allt är lite roligt. Skulle några rör gå sönder eller inte hålla måttet längre så kan man minnas dem och glädjas över den fina tid man ändå fick tillsammans. :smilingeyes:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Nu kanske ni tycker jag är onödigt negativ, men det här är ju en av anledningarna till att jag konsekvent undviker rör (så gott det går) men kan förstå intresset för det på samma gång.

Det är ju ett jäkla lotteri och inget garanterar att du kan återskapa ditt upplevda välbefinnande från när dina tokdyra rör hade gått 584 timmar, för då peakade de. Tacka vetja konsekvensen och stabiliteten med solid state! ;) 

 

 

Det är ju en del av charmen! Livet och konsten mår bra av variation och konstigheter. Rör är dessutom inte så krångligt. Om de funkar så funkar de oftast bra och konsekvent under många många timmar. De flesta jag känner har hunnit byta förstärkare, högtalare och fru, innan rören är slut. :winktongue:

Link to comment
Share on other sites

:D Ni har säkert rätt, och man väljer ju själv vilka bataljer man ställer upp i. Jag förstår ju mycket väl spänningen i att leta de där "magiska" rören som ger dig det sista, yttersta välbefinnandet. Men det verkar vara en djungel, och jag är ytterst tacksam för alla era erfarenheter och lotsning här. Jag föredrar nog guidad tur på den här resan tills vidare dock! :) 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, AlfaGTV said:

:D Ni har säkert rätt, och man väljer ju själv vilka bataljer man ställer upp i. Jag förstår ju mycket väl spänningen i att leta de där "magiska" rören som ger dig det sista, yttersta välbefinnandet. Men det verkar vara en djungel, och jag är ytterst tacksam för alla era erfarenheter och lotsning här. Jag föredrar nog guidad tur på den här resan tills vidare dock! :) 

Kanske man kan få lite ledning av "Hassan".  :grin:   Calm

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, AlfaGTV said:

Jag föredrar nog guidad tur på den här resan tills vidare dock! :) 

Vad gör man inte för @AlfaGTV som guidade mig så att jag fick liv i både NAS'en och streamingen via bredband. Betydligt krångligare att leka med rör...:26:

 

Jag har typbestämt de Telefunkenrör ECC83 jag fick med i köpet. Där var totalt 20 stycken och i 3 olika varianter. (De som saknas på bilden provkör jag nu). Nästa steg är att mäta upp dem. Det får bli imorgon. Jag använder dem för att exemplifiera detaljer som man bör vara vaksam på. Observera att det är skillnad på förfalskningar och oäkta Telefunken. En förfalskning är om man tar ett helt annat rör/konstruktion av ett rör och sätter ett annat namn på dem. Det är ren lurendrejeri. Oäkta i detta sammanhang är lite mildare, t ex att Siemens tillverkar en Philipskonstruktion i Siemens fabrik och stämplar dem som Philips. Eller att Mullard på uppdrag av Telefunken tillverkar deras konstruktion. Däremot är det missvisande när det inte klart framgår på rören. Det här behöver inte betyda att en kund behöver lida av sämre ljud. Det kan t o m vara bättre. Däremot har kunden förmodligen betalat fel pris. Framförallt gäller det s k NOS-rör. 

 

Telefunkenrör ecc83.jpg

 

Telefunken intar första plats när det gäller prisutvecklingen på deras rör tillverkade i Berlin- eller Ulmfabriken. För spekulanter av Telefunken skall man dock vara klar över att de flesta Telefunkenrör som säljs idag kommer inte från dessa fabriker eller i vart fall inte med säkerhet.

 

Telefunken tillverkade även rör hos RTF i dåvarande DDR. Man la också ut produktion till Jugoslavien hos Ei som senare köpte inkromet hos Telefunken när de la ner tillverkningen. De la också ut tillverkning till Mullard-fabriken i England. Samtliga dessa märktes med Telefunken och är bra och eftersökta rör, framför allt från Ei. De använde säkert fler som tillverkade åt dem. De viktiga var ändå att det var Telefunkens konstruktioner och/eller att de följde Telefunkens kvalitetskrav. Jag är inte bang för att köpa vare sig Siemens, Philips, Telefunken eller Mazda men jag vill veta varifrån de kommer för att ge rätt pris. Det är inte så svårt men det kräver lite detektivarbete; ungefär som att gå till botten vilka pressningar man har av en LP.

 

Här följer tre slides med exempel och förklaringar för de tre olika Telefunken ECC83 jag köpt. Det finns betydligt fler varianter än så. De viktigaste kännetecknen för ett "äkta" Telefunkenrör finns med i den första bilden.

 

Sammanställning ECC83 Export.jpg

 

Sammanställning 12007.jpg

 

 

Sammanställning 163-serien.jpg

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, AlfaGTV said:

Det är ju ett jäkla lotteri och inget garanterar att du kan återskapa ditt upplevda välbefinnande från när dina tokdyra rör hade gått 584 timmar, för då peakade de. 

 

Hittar man ett rör som låter så där magiskt så är det ju bara att spana efter fler.

När tillfället väl passerar så är det ju bara att slå till och lägga på lager... klart :cool:

 

 

5 hours ago, AlfaGTV said:

Tacka vetja konsekvensen och stabiliteten med solid state! ;)

 

Hur ser den stabiliteten ut hos vissa engelska tillverkare då ? .... :65:

Link to comment
Share on other sites

För att göra det ännu mer komplext så skiljer sig rören (12ax7) från Telefunken åt beroende på var i Tyskland de tillverkades. I Berlin (B) tillverkades "smooth plates" medans det i Ulm (U) tillverkades "ribbed plates".

Vissa påstår att de "låter" olika medans andra att det inte finns någon ljudlig skillnad. Mina har "ribbed plates". 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Vox said:

Vissa påstår att de "låter" olika medans andra att det inte finns någon ljudlig skillnad. Mina har "ribbed plates". 

Ribbed plates från Telefunken med ”diamond” i botten är normalt äldre rör än smooth plates. Såvitt jag förstått tillverkade inte Ulm så många ecc83. De flesta kom från Berlin med smooth plates. De anses av många vara de bästa. Men det tillverkades Telefunken långt innan från 50-talet. Många av dessa är oerhört dyra men då är det oftast en annan version som kallas ecc803S. De betingar priser från $600-1500 per styck. 
 

Smooth plates brukar kosta 10-15 % mer än ribbed plates. Å andra sidan har OEM-tillverkade Telefunken ribbes plates från Mullard har högt anseende. Jag spelar med sådana nu och de låter fantastiskt bra. Det går inte säga att den ena eller den andre är bättre utan att också titta på vem som tillverkat dem och när. Sedan måste det också vara bra sorteringar (individer) och matchas mot andra rör i kedjan. Det är som pickuper. För att bedömma en pickups potential måste man också fundera kring tonarm, kablar och SUT/riaa. Det är en kedja av anpassningar som måste till och den tycker jag är spännande. Att få till helheten. Vad hjälper det med fina Telefunkenrör på ingångssteg om det sitter ”skitrör” på utgångssteget, i nästa steg eller steget innan.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag gått igenom alla rören som fanns i lådan. Slutstegsrören åkte direkt i bingen utom 2st 5AR4 från Sylvana och 4 st 5AR4 från Electronic United som jag inte kan mäta eller har någon användning för. Om någon är intresserad av dessa så skriv ett PM så skickar jag dem mot portokostnad så kan ni själva testa.

 

Nedanstående testprotokoll är ett exempel på hur skilda värden rör kan ha och då har jag bara mätt anodströmmen (varje rör har två anoder/katoder ”dubbeltrioder”). Det finns betydligt fler parametrar man kan mäta. Värdena säger inget om t ex brusnivå och dynamik som kan skilja mellan individer. Nu återstår bara att para ihop rören så bra som möjligt. Tabellens max och min-nivåer visar också att det är rätt stora toleranser som man kan tillåta för individuella rör men något lägre mellan två rör som skall paras ihop. 
 

Det är inte så att ett rör som visar t ex 30% högre värde låter 30% mer. Det handlar snarare mer om hur mycket man kan mjölka ut, om jag har förstått det rätt. Ett rör som visar 1,75mA låter inte mer än ett som visar 0,9mA, vilket jag har testat.

 

CA6E3FEF-AF70-4BBB-A123-8855DDB7274A.png

Link to comment
Share on other sites

Såhär i coronatider blir det mycket hemarbete. En av de stora fördelarna med det är tillgången till sin egen stereo :smile: En av nackdelarna med att ha tillgång till sin stereo hela tiden är att den står på hela dagarna och timmarna tickar på iväg på rören. Jag har en Audion Silver Night II med 300B- och 6922-rör. 6922 är jag inte så oroad över eftersom småsignalsrör normalt håller längre (och jag har ett extra par Siemens som ligger i lådan), men mina 300B är orginalrören som kom med förstärkaren (enligt tidigare ägare som använde den sparsamt). Jag har länge funderat på att uppgradera för att det vore spännande att prova, men nu börjar jag känna att det börjar bli en nödvändighet. Inga problem än, men så att jag slipper stå utan den dag de bestämmer sig för att ge upp. 

 

....så, har ni tips och erfarenheter av 300B-rör? De nya WE300B-rören ligger utanför budget tyvärr....

 

Bild på förstärkaren eftersom tråden ändå ligger under bildforumdelen :grin:

51022757097_a32a0acecc_c.jpg

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, PKS said:

....så, har ni tips och erfarenheter av 300B-rör?

Jag har dessvärre inget att bidra med här. Jag har aldrig haft några 300B-rör. Jag brukar handla nya effektrör 6550 hos BTB Elektronik i Tyskland. De är bra att ha och göra med. Snabb med svar och rören brukar komma inom en vecka. Där lägger man först ordern. Därefter återkommer de och berätta totalpriset inklusive frakt. Jag brukar betala med IBAN-överföring men jag tror de även har Paypal. Kanske kan vara något.

 

https://btb-elektronik.de/suche/?searchterm=300B

 

Någon mening över vilka rör som är bäst eller mest prisvärda har jag inte.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Bebop said:

Jag har dessvärre inget att bidra med här. Jag har aldrig haft några 300B-rör. Jag brukar handla nya effektrör 6550 hos BTB Elektronik i Tyskland. De är bra att ha och göra med. Snabb med svar och rören brukar komma inom en vecka. Där lägger man först ordern. Därefter återkommer de och berätta totalpriset inklusive frakt. Jag brukar betala med IBAN-överföring men jag tror de även har Paypal. Kanske kan vara något.

 

https://btb-elektronik.de/suche/?searchterm=300B

 

Någon mening över vilka rör som är bäst eller mest prisvärda har jag inte.

Tack för tipset. De har ett fint utbud. 

 

Genalex Gold Lion har jag läst en del bra om (ca 3000kr paret) och de är en stark kandidat. 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, PKS said:

Genalex Gold Lion har jag läst en del bra om (ca 3000kr paret) och de är en stark kandidat. 

 

Jag frågade en vän som kört en del 300b och han tipsade också om just dessa som ett prisvärt alternativ.

 

Om det är "noname" originalrör som sitter i så kan det ju vara kul att byta bara för den sakens skull också.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu provat de olika ecc83/12ax7-rören jag köpte i mitt phonosteg. Skillnaden är mindre än vad jag hade förväntat mig men fastnade ändå för Telefunkens 163-serie (tillverkade i Mullardfabriken). Jag tyckte de hade en något jämnare balans än t ex de Telefunkenrör som var tillverkade i deras Berlin-fabrik (smooth plate) som jag tyckte hade för enerigrik topp.

 

Men jag började ändå misstänka om den mindre skillnaden kunde bero på den kvartett ecc81/12at7 som sitter innan i MM-delen (se inringat i rött på bilden). Dessa är 3 år gamla och är premiumsorterade nytillverkade SA4 (troligen av JJ). Premiumsorteringen skall vara ganska neutrala. De har även andra sorteringar. Jag mätte upp dem och börvärdet skall ligga på 10 mA per sida. Tre av rören mätte 10,5 mA och det fjärde 15 mA. Det är för stor skillnad. Man brukar hävda att de bör ligga inom 10-20 %. Är det detta eller är det så att deras ljudsignatur sätter hinder i vägen?

 

tp6.5-inside.jpg

 

Enda sättet att får reda på detta är att prova andra rör. Jag fick kontakt med en polack som tydligen köpt på sig en hel del "kalla-kriget" rör tillverkade av bl a Östtyska RFT på 70-talet. Han rekommenderade deras ecc83 tillverkade 1977 som han hade från samma produktionsbatch med identiska mätvärden. 1980 började Siemens köpa exakt samma rör från RFT men med sin märkning. Insatsen var 670:- för fyra rör så det var ingen större riskaffär för mig.

 

Samtliga rör mäter exakt 11 mA per sida. Nu har jag spelat med dem ett par dagar. Man skall vara försiktig med adjektiv men denna gången är jag beredd i alla fall att dra till med att det är en betydligt skillnad. Phonosteget bidrar inte till något som helst brus. Innan fanns ett svagt sus men inte på något sätt störande. Nu är det knäpptyst. Basen är djupare, fastare och balansen över hela frekvensregistret är superbt. Dynamiken är också på en annan nivå. Jag får väl anta att nu har Telefunken-rören fått bättre betingelser för att spela ut hela sitt register. Nu låter de som @Daniel brukar beskriva Telefunken och som jag tycker varit lite överdrifter ibland. Det får jag ta tillbaka. 

 

RFT ecc81 bild 3.jpg

 

Så här låter programförklaringen om dessa rör. Som framgår har de gått till flera olika beställare på motsvarande sätt som Ei-fabriken i Jugoslavien (som tog över hela Telefunkens produktionskapacitet när de la ner.

 

RFT ECC81 / 12AT7 East Germany

Funkwerk/Neuhaus RFT tubes were made in East Germany throughout the cold-war era. Then many Eastern Block made tubes were bought through western contractors by NATO for military use. Such tubes often were labeled by those re-brander/contractors. Our stock tubes have such labels as RFT, Tungsram, Orion, Telefunken, Haltron, Glotron etc.  These are low noise and low microphonic tubes because of their rugged construction.

 

RFT ecc81.jpg 

 

Nu får jag gå igenom de olika ecc83-rören igen tillsammans med de nya RFT-rören. Det här är ett utmärkt exempel på att man måste tänka helheter, optimera hela kedjan. Det räcker inte med en god aioli-klick i soppan. Även soppan måste vara god.

 

RFT ecc81 bild 2.jpg

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ampalang said:

6j5gt

Jag kan inte så mycket om dessa rör mer än att det är en variant av 6SN7GT men jag har inte kläm om de är blandbara. Det kom också andra varianter. Hela familjen av dessa är gamla konstruktioner från 30-talet. De ersattes senare av en ny typ dubbeltriod på 60-talet med låg förstärkning som i USA heter 12AU7 eller ECC82 i Europa som är vanligare idag. RCA var en av de stora rörproducenterna förr och det var de som konstruerade det idag så populära 12AX7 (ECC83). När det gäller just 12AX7 så är RCA rätt så eftertraktade, framför allt de med s k ”black plate”. Finns även med ”grey plate”. Om det är så även med 6j5gt vet jag inte.

 

Jag är ganska säker på att du fått bra NOS-rör till din förstärkare från Thöress. De finns heller inte så många alternativ vad jag vet. Eftersom de är ovanliga och svåra att få tag på hade jag möjligen skaffat ett par i reserv men hade vänt mig direkt till Thöress. Det är lite annorlunda med lite modernare trioder typ 12at7, 12au7, 12ax7, 12bh7, ecc88 och liknande. De tillverkades av många och det finns fortfarande rätt gott om både NOS/NIB och hyggligt bra nytillverkade med bra utsortering.

Link to comment
Share on other sites

Det kom...

 

Rörigt_35.JPG

 

Ett helrö... box menar jag... :Thinking:

 

Rörigt_36.JPG

 

Hade kanske platsat bättre i Dryckestråden men...

 

Rörigt_37.JPG

 

Puhh... :hotface:... det var rätt innehåll trots allt.

En del avsändare har mer än bara rör som hobby kanske :cool:

 

Rörigt_38.JPG

 

Rulla in en b... batch och låt den rulla...

 

Nu behöver jag nog inte planera så mycket annat till helgen :cool:

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag blir lycklig som ett litet barn när jag får tag i mina favoritrör av 12AU7/ECC82. Min absoluta favorit kommer från franska Mazda (som inte har något med bilar att göra). Första gången jag kom i kontakt med dessa rör var när jag köpte mitt VTL försteg TI 6.5. Då satt just dessa rör i. Luke Manley på VTL berättade när jag träffade honom på München-mässan 2009  att han har provat "allt" men inte hittat något bättre. Dessvärre var de redan då svåra att få tag på. 

 

Men man kan naturligtvis inte lita fullt ut på en leverantör...:shush:

 

Jag har provat nya rör från Ryssland och Slovakien och NOS/NIB från Telefunken, Tungsram, Hitatchi, Mullard... you name it. Många låter väldigt bra i mitt försteg men inte som Mazda. Nya rör har en tendens att brusa och håller inte så länge och med mindre liv. Telefunken är "tysta" men har en lite skarpare klang. Tungsram är nog det bästa alternativet jag provat hittills men har en högre brusnivå. Samma sak med Mullard. Luke Manley hade "rätt". 

 

Mazda låter "modernt". Hög upplösning, bra balans över frekvensområdet, dynamiska och har ett glitter som jag tycker är av lite högra karat än andra, tycker jag. Dessutom är de i stort sett helt brusfria. Framför allt de från 1962 som är de jag tycker bäst om. Det första paret har jag spelat med i 8 år från och till. De mätte 9,5mA/9,0mA när de var nya och idag mäter de 9,0/9,0. De är som nya fortfarande. 

 

 Mazda 12au7 1962.jpg

 

Jag har försökt luska lite om Mazda-rören men det är inte så lätt. Jag hittar inte mycket. Enligt amerikanska kännare som Duncan Monroe var företaget engelskägt och ägdes av några som hette Ediswan med kopplingar till Thomas Edisons första bolag. De byggde fabriker i bl a Frankrike där man tillverkade rör. 1960 köptes de upp av engelska Thorn-AEI Radio Valves and Tubes Ltd. Dessa tillverkade rör till bl a Brimar och Mazda. De har exakt samma platta som Amperex och samma gitter ring som Telefunken, sägs det. Jag kan inte gå som garant för om det stämmer fullt ut, men det är det enda jag hittat som låter trovärdigt.

 

På senare år tillverkades Mazda både hos Philips i Holland och hos RFT i Östtyskland. Oavsett var tycks de ha en speciell konstruktion. De håller oerhört länge och de är ovanligt tysta. Jag har beställt några stycken tillverkade hos RFT också för att höra om det är några skillnader. Det finns också en Belgisk variant som heter Adzam (Mazda baklänges). Amperex är väl ansedda rör som lär ha likheter med Mazda.

 

I veckan fick jag tag på ännu ett par i Frankrike.

 

Mazda Cifte 1962.jpg

 

De är en fröjd att lyssna på men läggs på lagret för framtiden. Där ligger sedan tidigare två par från slutet av 50-talet. Ett par har olika märkning, Mazda respektive Belvu. Men det är exakt samma rör och testade tillsammans. De lär vara från 1958.

 

Mazda Belvu 1958.jpg

 

Ett par har olika märkning på baksidan men är från samma batch. Det ena är kanske för marinen? De har ingen Mazda-märkning alls utan CIFTE som jag tror var en distributör. Mazdas huvudmarknad lär har varit militären.

 

Mazda 12au7 50-tal.jpg

 

Boxarna kan också se olika ut beroende på märkning. Varje kunde ville ha sin märkning vilket gällde även andra kända rör.

 

Mazda boxar.jpg

 

Nu har jag Mazda 12au7 på lager som räcker min tid ut. De håller åtminstone 10 år normalt eller längre. Men jag har ändå svårt att hålla mig när erbjudande ges till rimligt pris. De är aldrig billiga men även den skalan är relativ. För mig är det ett måste i mitt phonosteg och försteg. Det kan vara helt annorlunda förutsättningar hos andra märken men med VTL passar de som hand i handske med mina referensramar.

 

Sedan några år använder jag alltid Mazda 12au7 i försteg och phonosteg. Andra alternativ är inte intressant för mig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...