Jump to content

Rörglöd – En kärleksförklaring


Recommended Posts

On 2021-01-14 at 14:54, lindome said:

Leverans idag.

Jag beställde också en låda effektrör 6550 till mina slutsteg i höstas som jag lag på lager. Passade på under en kampanj och dessutom ”pandemi-sänkt” moms i Tyskland. Det lär dröja några år innan jag behöver tulla på det lagret.

 

1A4417F3-FD3B-46C8-8D18-324D9FB85FBC.jpeg
 

Jag har andra lager av använda men inte förbrukade rör att ta av. Under många år bytte jag alla rör vart annat, vart tredje år baserat på rekommendationer som ofta ges. Dessbättre slängde jag aldrig dessa. Istället köpte jag en rörprovare och gick igenom alla kasserade rör. Det visade sig att de flesta var helt intakta. På de vita kartongerna (som innehåller klassiska Svetlana C-winged 6550) ser ni t ex ”125mA/97” och ”120mA/95”. Det innebär i enkla ord hur många elektroner som finns kvar i ”tanken”. Börvärdet på nya rör är 120 mA och de nya jag har köpt brukar ligga mellan 115-130 mA. Rören ni ser är som nya. Det andra värdet är det man man får när man mäter ”lågeffekt” så att man kan bestämma s k transkonduktans vilket en del rörsteg är känsliga för vid matchning. Dock inte mina.

 

Mina slutsteg ”talar om” när det är dags att byta rör och vilket/vilka som behöver bytas. Då tar jag ett i skokartongen så sköter slutstegets mikroprocessor resten så att de kan spela ihop. Jag har slutstegsrör på lager nu som förmodligen räcker minst 10 år framåt.

 

9788651B-E32B-48FD-8FC5-5558C8A22438.jpeg

 

Jag har även en låda med blandad kompott av 12ax7, 12at7, 12au7 och 12bh7. Alla är ok mätmässigt men har lite olika prestanda och passar lite olika bra beroende på applikation. Philips NOS 12au7 som ligger där funkar bra i mc-steget men mindre bra införsteget där det brusar för mycket. Electro-Harmonix är de jag tycker sämst om och ligger där mer som reserver. JJ är bättre men inte bäst osv. Det är kul med rör.

 

E87004B2-18A7-4741-8B3B-ECA84DA33726.jpeg

Link to post
Share on other sites
  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jag insåg att jag var tvungen att gå igenom lite olika rörkonstruktioner. Eftersom det kom upp frågor kring hur man inte blir lurad vid köp av NOS.    Så först kommer en gruppbild på E88CC-f

Det här är lite av en kärleksförklaring till rör. Hoppa gärna in och dela, fundera och prata.   Det är lite svårt för mig att hitta ämnen att prata om som inte känns som säljargument, eller

När man håller på med NOS och NIB är ofta smutsiga pinnar en källa till problem. Smuts fastnar i socklar och det leder ofta till en hel del missljud, som kan åka med tiden. Regelbunden tvätt är att re

Posted Images

En utmaning som jag läste om i artikeln ovan om BTB Elektronk är utmaningen att hitta rätt rörkombination som spelar ihop. Rör kan ju ge lite olika distorsion där en del ger mer uddatals och mindre jämntals eller omvänt. Då kan det ha betydelse vilka rör man parar ihop. I min dac sitter 12ax7 på ingången och 6922 på utgången. 6922:orna förstärker allt från 12ax7, inklusive icke önskvärda effekter. Då kan det vara en vits att ha lite kläm om olika rörs styrkor och svagheter och hur dessa samverkar.

 

Det är då proffsen kan göra skillnad och göra lämpliga tester/mätningar för att få till bra kombinationer även elektriskt sas.

Link to post
Share on other sites

Ok, här kommer några fler rör byggda i Herleen-fabriken. I kronologisk ordning

 

Amperex 6DJ8 Bugle Boy, Nr. 45H3. Konstruktionsmässigt lik de andra rören byggda i Herleen, förutom att de inte har pinnar i guld, och att den övre plattan är dubbel, eller laminerad av 2 material precis som Valvo E188CC, vilket @AlfaGTVså skarpögt noterade. Även plattorna har små flikar som sticker ut, det är synligt på bilden nedan. O-gettern är mindre i diameter. I mittsektionen, de delar som heter plates, är en av delarna silver och inte grå. 

 

Ljudmässigt låter dessa rör fylligt och härligt, inte lika upplösta och pigga som de lite mer exotiska varianterna. Men de har nog fått många fans för sitt lite mer klassiska rörljud. Har man ett system som är vasst och lite jobbigt kan Bugle Boys säkert vara toppen. De är lite mellanregisterfokuserade helt enkelt, men inte loika uttsträckta i botten och topp.

 

Philips Miniwatt E88CC SQ Import, Nr. 7L9/43B4. Lite osäker på varför det står Import, de kanske skrev så för den amerikanska marknaden? De tränade ögat kan se att det står 10M på toppen av röret, det i kombination med Import gjorde att jag först trodde att det var byggt i England av Mullard och importerat till Holland. Mullards variant av SQ heter nämligen 10M. Så hittar ni rör från Mullard som heter 10M till rimliga pengar så har ni gjort ett fynd. Men enligt koderna på glaset är alltså detta byggt i Herleen. Oklart varför det står 10M på dem. Jag hittar ingen information. Enligt mig låter detta rör bättre än Bugle Boy, piggare friskare och mer upplöst, men fortfarande med en varm fin klang.

 

Philips Miniwatt E188CC, Nr, VR9/48F2. Detta rör är detsamma som Valvo E188CC som vi pratat om tidigare.

 

Valvo Cca, Nr. 7LG/42K3. Osäker på första delen av koden. Det ser ut att stå 7LG, vilket betyder E88CC, men det verkar vara i linje med hur Valvo Cca är kodad. Konstruktionen verkar vara identisk med E88CC SQ. Vilket egentligen också stöttas av koden. I mitt huvud funderar jag då vad det är som gör detta till ett Cca? Ljudmässigt tycker jag inte heller att det skiljer något på dem. Så jag vet faktiskt inte vad det är som skiljer dessa åt. Märkningen Cca ska stå för "long life" och "low noise". Det kanske inte är mer än så?

 

Nu har jag slut på varianter från Herleen. Jag gillar i vilket fall alla rör i 6DJ8/ECC88/6922/E88CC/7308/E188CC/Cca-familjen som kommer därifrån!

 

Herleen-grupp2.thumb.jpg.75931acb9e72ace6ac863b9f72fb4b4b.jpg

 

Herleen-grupp.thumb.jpg.2fb5c0eb232e6429f21e182459c2fa2a.jpg

 

Link to post
Share on other sites
On 2021-01-15 at 19:18, byZan said:

Eftersom vi har rörexperter i tråden så har jag en fråga; Hur länge tar det för ett rör att prestera fullt? Ha, nästan som att fråga hur långt ett snöre är inser jag:winking:

Men det jag egentligen frågar är kanske mer hur lång tid rören behöver sitta strömsatta för att man ska kunna avgöra skillnaderna?

 

/byZan

 

Missade att svara på den här @byZan :grinsmilingeyes: . Nyproducerade rör brukar komma igång och låta bra ganska fort, men efter 50 timmar är de rätt inkörda. NOS är lite olika, men ibland kan de vara lite bråkiga i början, då fräser och pruttar de lite, men när de brunnit ett tag brukar de tystna. De flesta är också inspelade efter 50 timmar och vissa måste ha den tiden innan de låter vettigt. Det är lite som kablar. Högupplösta/transparenta rör brukar lugna till sig och få mer botten, djup och klang efter ett tag, medans de lite mer murriga och fylliga öppnar upp sig. 

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Daniel said:

Nyproducerade rör brukar komma igång och låta bra ganska fort

En anledning till det är säkert att en hel av de som säljer nya rör har bränt in dem något när de sorterar för egen branding som t ex TAD och BTB för sina ”egna” premium-rör.

 

JJ tillverkar idag Telefunkenmärkta rör som de kallar Black Diamond med svart text för att man inte skall förledas tro att det är äkta Telefunken.
 

6B871E20-14D1-4913-B873-B420FCF9260A.jpeg

 

De är särskilt utsorterade enligt följande:

 

Manufactured in partnership with JJ Tubes in Slovakia, each Black Diamond tube is meticulously measured for all critical parameters of performance including transconductance, gain, noise, and microphonics. In addition to rigorous testing procedures, all new production TELEFUNKEN tubes are cryogenically treated to ensure durability, and subjected to an extended burn-in period to ensure superior stability. The tubes are re-measured subsequent to burn-in, and again before final packaging, in order to guarantee that only the best, lowest noise tubes are offered.

 

The cryogenic treatment process is done for a number of benefits, both sonically and constructional. Cryogenically treated vacuum tubes have a lowered noise floor, less microphonics, expanded dynamic range with more tonal depth, and a more consistent tone over a longer lifespan. In guitar amps, Black Diamond Series vacuum tubes have more harmonic content and improved saturation, which result in a richer tonal quality and deeper overdrive character.


Jag har inte hört dem men är lite nyfiken på hur de kan låta. Tycks bara säljas i UK/USA. Bra JJ brukar låta helt OK så dessa kan kanske vara något:question: På forum har det mest handlat om tjafs att gamla märken tillverkas med samma namn som förr. Så har det varit hela tiden med OEM tillverkning kors och tvärs. Här ett exempel med 6922 märkta med RCA. Det är ett Siemensrör tillverkat i Tyskland och brukar kosta omkring 1,500:-/styck

 

3D7897C1-B66A-43E6-9079-CDC20EEE897B.jpeg

 

Här ett annat exempel med rör från indiska BEL som lär vara utmärkta. Kostar strax under tusenlappen/styck.

 

D128E2E7-FE8D-41F1-9EF7-2F270E5349D5.jpeg

BEL E88CC (aka6922) gold pins / NOS-NIB

identical with Philips origial E88CC SQ = Special Quality in orignal boxes
1970s MINT NOS BEL E88CC (aka 6922) Tubes. Tubes look identical to Amperex/Philips Tubes from the Heerlen Plant. BEL was one of the  Philips/Mullard OEM plants in India setup with TOT (Transfer of Technology) from Philips.
BEL plant was set up in cooperation with Mullard/Philips in 1950s in India to make tubes for military requirements. BEL also made OEM tubes for various names like Mullard, GE, Sylvania, Philips, Mazda etc etc. from 1960s to 1980s. 
BEL is listed as one of the Philips factories in the tube factory code list.

 

De kanske är bra men det kostar en slant att prova.

 

 

Link to post
Share on other sites
On 2021-01-19 at 20:36, Bebop said:

 

JJ tillverkar idag Telefunkenmärkta rör som de kallar Black Diamond med svart text för att man inte skall förledas tro att det är äkta Telefunken.
 

6B871E20-14D1-4913-B873-B420FCF9260A.jpeg

 

 

 

 

 

Jag håller helt med om det du skriver. Men jag tycker att det är märkligt att kalla dem Telefunken. JJ har väl ett helt ok rykte bland nyproducenter?

 

I dina andra exempel så var det snarare samarbeten mellan olika tillverkare. Om RCA inte hade kapacitet att tillverka tillräckligt för sin efterfrågan så köpte de upp av dem som hade det. I andra fall så satte tillverkare sitt varumärke på rören, som Fisher (Telefunken) eller Baldwin (Raytheon och Sylvania, mm) Det sägs att dessa samarbeten kommer från kriget, då de allierade stöttade varandra och många var i behov av riktigt bra rör som tålde lite stökig terräng och luftgropar, samt en del smällar. Kvaliteten sänktes visst under kriget, pga av materialtillgång osv. Efter kriget hade tyskarna mycket samarbeten med de amerikanska baserna i deras land. Så även där skedde mycket handel och utbyten mellan tillverkare.

 

Det konstigaste röret jag har är ett rysktillverkat Brimar. :smile:

Link to post
Share on other sites
6 minutes ago, Daniel said:

I dina andra exempel så var det snarare samarbeten mellan olika tillverkare. Om RCA inte hade kapacitet att tillverka tillräckligt för sin efterfrågan så köpte de upp av dem som hade det. I andra fall så satte tillverkare sitt varumärke på rören, som Fisher (Telefunken) eller Baldwin (Raytheon och Sylvania, mm)

 

Jag antar att de inte riktigt kunde föreställa sig hur audiofiler sådär 60-80 år senare skulle tråna efter glimmande rör som om det vore rent guld och att vissa varumärken skulle bli mer eftertraktade än andra eller att nån över huvudtaget skulle bry sig om vilken fabrik som hade tillverkat dem ett visst år. Alla dessa samarbeten och utbyten som skedde gör det ju minst sagt både intressant, spännande, roligt och otroligt frustrerande på samma gång att jaga NOS rör från förr. Och det enda de egentligen försökte uppnå var att kunna kommunicera eller lyssna på radio... 

Link to post
Share on other sites
22 minutes ago, VoicesInMyHead said:

 

Jag antar att de inte riktigt kunde föreställa sig hur audiofiler sådär 60-80 år senare skulle tråna efter glimmande rör som om det vore rent guld och att vissa varumärken skulle bli mer eftertraktade än andra eller att nån över huvudtaget skulle bry sig om vilken fabrik som hade tillverkat dem ett visst år. Alla dessa samarbeten och utbyten som skedde gör det ju minst sagt både intressant, spännande, roligt och otroligt frustrerande på samma gång att jaga NOS rör från förr. Och det enda de egentligen försökte uppnå var att kunna kommunicera eller lyssna på radio... 

 

Haha, ja, precis så! En fin iakttagelse tycker jag. 

Link to post
Share on other sites
48 minutes ago, Daniel said:

Jag håller helt med om det du skriver. Men jag tycker att det är märkligt att kalla dem Telefunken.

Det är ju Telefunkens val. De tillverkar och säljer fortfarande mikrofoner och annan studioutrustning och då kan ju rören passa in i strategin. De har ju en liten annan approach vid tillverkningen än JJ. Under åren har väl Telefunken tillverkats även av andra fabriker.

Link to post
Share on other sites
38 minutes ago, Bebop said:

Det är ju Telefunkens val. De tillverkar och säljer fortfarande mikrofoner och annan studioutrustning och då kan ju rören passa in i strategin. De har ju en liten annan approach vid tillverkningen än JJ. Under åren har väl Telefunken tillverkats även av andra fabriker.

 

Det har du förstås rätt i. Eller så är det helt enkelt en bra affär.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...