Jump to content

Rörglöd – En kärleksförklaring


Daniel

Recommended Posts

Jag har på sista tiden gjort en liten historisk tidsresa till landet NOS för att ta reda på om det verkligen var bättre förr, och kanske ju förr desto bättre dessutom?

 

Första anhalten på min resa bakåt i tiden är 1959 då dessa Tung-Sol 6sn7wgt är tillverkade. JAN märkningen på askarna skvallrar om produktion åt den amerikanska militären. Tung-Sol har tillverkat ett av de allra mest eftersökta (mest hypade?) 6sn7 rören som brukar refereras till som "Round Plates Black Glass" och ofta har de även VT-231 märkning som även det är en militär kvalitetsmärkning vad jag förstått det som. Mina rör är INTE som det lika eftertraktade, men sägs ändå dela några av dess ljudegenskaper men kanske inte vara fullt lika raffinerad i de övre registren. Ett billigare (mer prisvärt?) alternativ helt enkelt.

 

ACtC-3cjTArwesZeu636BQ5c1ULb6Qr847tecIOA

 

Det här var de första rören jag bytte i min Lampi DAC och ljudbilden från de nyproducerade Psvane 6sn7be som jag hade tidigare förändrades rätt mycket, till en början var jag inte riktigt säker på vad jag tyckte, ljudbilden blev något mindre, men samtidigt mer distinkt och dynamisk, men också något kall och hård. Detaljrikt och glasklart på toppen. De behövde lite tid på sig att öppna upp sig, det var lite återhållsamt från början kan jag tycka men efter drygt en vecka så gillade jag ändå vad jag hörde, eller om jag bara hade vant mig.

 

Hur som helst så gav de här rackarna verkligen mersmak och nyfikenheten på vart det här kunde ta mig blev bara ännu större, det var aldrig meningen att jag skulle stanna här, det var ju bara början.

 

Ett annat 6sn7 rör som det pratas en del om och som alltid får väldigt bra omdömen är Sylvania 6sn7w metal base från 1940-talet(!). Det här är precis som Tung-Sol rören ovan ett mycket eftertraktat villebråd för rörjägare och de är inte helt lätta att hitta, och hittar man så kan det kosta därefter också.

 

ACtC-3cTU_CzPi1LBt92kJaxAsfyeDDj-hliK6e_

 

Mitt par ser lite speciellt ut minst sagt, rör med metallbas brukar vara lite extra känsliga, det är lätt att metallen spricker och på mitt ena rör så har man försökt motverka eller stärka upp för detta och även försett det hela med röd färg. Varför någon bemödat sig med allt detta hade ju varit intressant att veta bakgrundshistorien till, och även om min första reaktion var att sådär är jag inte intresserad av att det ska se ut så bestämde jag mig ändå relativt snabbt för att faktiskt ge dem en chans. Jag försöker se dem lite som ett unikt par där dess utstickande egenheter blir charmiga istället. Rören ser i övrigt väldigt fina ut.

 

Rent ljudmässigt så borde jag egentligen ge dem lite mer tid att bli varma i kläderna innan jag uttalar mig, men jag kan nog konstatera att jag redan gillar dem mer än mina Tung-Sol's ifrån 1959. Ljudbilden är mycket större igen, det är luftigare, lite varmare och mer avslappat, behagligare liksom. Aningen tunnare ljudbild kanske, men ändå okej. Jag känner mig faktiskt väldigt nöjd över att ha lagt beslag på dessa även om de ser lite roliga ut.

 

Så tja, det verkar som att det kanske faktiskt... var bättre förr trots allt... :smilingeyes:

 

Jag har ett par andra intressanta rör i åtanke för framtiden som jag är nyfiken på att prova, även om jag egentligen tror att jag kommer sitta rätt nöjd med dessa Sylvania ett tag nu. Det gäller ju dock att bygga upp ett lager, man vet ju aldrig vad som kan hända... det kan ju bli rörbrist i världen!

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, AlfaGTV said:

Seriös fråga från en rookie på rör: Kan man bedöma skicket på ett rör genom att granska det okulärt?

 

Från en amatör till en annan skulle jag nog då vilja säga "till viss del", ungefär som man kan se om en glödlampa gått sönder eller varit använd. När det handlar om så gamla rör som 50-80 år dessutom så vet man ju aldrig vad de kan ha utsatts för om de förvarats på ett mindre optimalt sätt och kanske tagit skada. Men trådskaparen här är ju den som faktiskt kan nånting om ämnet och kanske kan uttala sig bättre... :smile:

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, VoicesInMyHead said:

 

Från en amatör till en annan skulle jag nog då vilja säga "till viss del", ungefär som man kan se om en glödlampa gått sönder eller varit använd. När det handlar om så gamla rör som 50-80 år dessutom så vet man ju aldrig vad de kan ha utsatts för om de förvarats på ett mindre optimalt sätt och kanske tagit skada. Men trådskaparen här är ju den som faktiskt kan nånting om ämnet och kanske kan uttala sig bättre... :smile:

 

Nja, är det enkla svaret. Det silvriga på glaset kan se lite mörkare ut när de gått länge, men det behöver inte betyda att de ens är nära att ta slut. Jag har haft några mörka som är slut och vissa som mäter fullt.

 

Kul med dina erfarenheter av 6SN7 @VoicesInMyHead. Jag återkommer med mina intryck av de jag provat vid tillfälle! Bland annat Sylvania VT231. 

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, AlfaGTV said:

Kan man bedöma skicket på ett rör genom att granska det okulärt?

Det tror jag knappast såvida det inte är helt utbränt. Då kan reflexskiktet minskat men då måste man ju veta hur det såg ut eller skall se ut från början. Individuella skillnader finns också plus att de kan vara tillverkade på olika ställen, olika år...

 

Det som ”slits” på ett rör är i huvudsak att elektronskiktet kring katoden är slut s a s. Dessa vandrar från katod till den positiva anoden med ett spänningsförsett galler emellan så att man kan variera flödet (förstärkning). Elektroner är förbannat små så att se när de är slut är inte så enkelt. :sunglasses: Däremot kan man mäta.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

även försett det hela med röd färg.

Jag vet inte hur det är med dessa rör men t ex Telefunken satte en röd ”plopp” på toppen av sina smårör som var speciellt selekterade för snäva toleranser till användning inom medicinsk utrustning. Kanske något liknande här? Toleranskraven är dessbättre inte så stora inom hifi.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Bebop said:

Jag vet inte hur det är med dessa rör men t ex Telefunken satte en röd ”plopp” på toppen av sina smårör som var speciellt selekterade för snäva toleranser till användning inom medicinsk utrustning. Kanske något liknande här? Toleranskraven är dessbättre inte så stora inom hifi.

 

Ja, kanske... olika tillverkare gjorde säkert på olika sätt, och det varierade säkert dessutom genom åren. Philips (mfl) använde ju motsvarande olika färger på sina labels som kan ses på sidan nedan med bra exempel och förklaringar. Jag har dock aldrig sett den här röda metallbasen tidigare.

 

http://www.tube-classics.de/TC/Tubes/Valvo/Philipscolors.htm

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Daniel said:

Kul med dina erfarenheter av 6SN7 @VoicesInMyHead. Jag återkommer med mina intryck av de jag provat vid tillfälle! Bland annat Sylvania VT231. 

 

Spännande! :smile: Från vad jag läst mig till så kan VT231 tydligen vara lite tunn i basen i jämförelse, men allt är ju en smaksak och beroende på anläggning.

Link to comment
Share on other sites

Kul tråd!

 

Har en Vinnie Rossi L2 integrated med 2st 6SN7 rör. Den levererades med Electro Harmonix ganska basic rör. Nu är jag väldigt okunnig inom rörområdet

men ändå intresserad av om det rent ljudmässigt kan bli bättre om man uppgraderar till något bättre rör.

 

När man läser på så verkar det svårt att få en uppfattning om både kvalitet, hur mycket de eventuellt brusar osv. Alla som bedömer sina egna köp på webshoppar är ofta mycket nöjda och ger väldigt höga betyg oavsett om de köpt en dyr eller billig. Så är man okunnig så är det inte lätt vilken nivå man ska ligga på.

 

Är det stor skillnad på NOS och NIB?  Lyssnade tex igenom en kort video där man jämför Tungsol NOS med en nytilverkad russian TUNG-SOL 6SN7 GTB - jag kunde inte höra skillnad på dessa.

 

Vad ska jag sikta på för att få en klar ljudförbättring mot det jag har idag? Eller handlar det ofta om att rör är mer en typ av Equalizer? Jag vill gärna ha ett neutralt rör som inte förgar för mycket.

 

Tack på förhand:smile:

 

/Magnus

 

 

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, magnuskan said:

Har en Vinnie Rossi L2 integrated med 2st 6SN7 rör. Den levererades med Electro Harmonix ganska basic rör. Nu är jag väldigt okunnig inom rörområdet

men ändå intresserad av om det rent ljudmässigt kan bli bättre om man uppgraderar till något bättre rör.

 

Jag skulle säga testa! Det är väldigt roligt. Och testa med äldre rör till att börja med, det är en viss charm över dem trots allt. Electro Harmonix anses väl vara "okej" nyproduktions rör, de kostar ca 200-300 kr/st men jag tror definitivt du kan förvänta dig en ljudskillnad och förbättring genom att prova något annat. Jag tänker själv att ibland kanske man inte riktigt vet vad man vill ha innan man hör det heller, att det som en del av hobbyn kan vara kul, spännande och intressant att prova lite olika för att se vad som händer och om man gillar det eller inte. Det finns även otroligt mycket att läsa om man börjar grotta ner sig lite, men att kolla videos på Youtube är nog svårt.

 

Du kan få köpa mina 2 veckor gamla (knappt inspelade) Tung-Sol 6sn7wgt (från 1959) som nämns i inlägget ovan om du vill testa ett trevligt rör inom rimlig prisklass som ändå kommer göra skillnad. Jag har som kanske bekant lite svårt att sitta still... :smile:

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, VoicesInMyHead said:

 

Spännande! :smile: Från vad jag läst mig till så kan VT231 tydligen vara lite tunn i basen i jämförelse, men allt är ju en smaksak och beroende på anläggning.

 

Inte Sylvania. De låter otroligt bra över hela registret. :grinsmilingeyes: Men som sagt det beror ju på så mycket. Det finns helt klart mer mumsiga varianter, men med sämre glitter och upplösning.

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, VoicesInMyHead said:

 

Jag skulle säga testa! Det är väldigt roligt. Och testa med äldre rör till att börja med, det är en viss charm över dem trots allt. Electro Harmonix anses väl vara "okej" nyproduktions rör, de kostar ca 200-300 kr/st och jag tror definitivt du kan förvänta dig en ljudskillnad och förbättring genom att prova något annat. Jag tänker själv att ibland kanske man inte riktigt vet vad man vill ha innan man hör det heller, att det som en del av hobbyn kan vara kul, spännande och intressant att prova lite olika för att se vad som händer och om man gillar det eller inte. Det finns även otroligt mycket att läsa om man börjar grotta ner sig lite, men att kolla videos på Youtube är nog svårt.

 

Du kan få köpa mina 2 veckor gamla (knappt inspelade) Tung-Sol 6sn7wgt (från 1959) som nämns i inlägget ovan om du vill testa ett trevligt rör inom rimlig prisklass som ändå kommer göra skillnad. Jag har som kanske bekant lite svårt att sitta still... :smile:

Hej, tack för svaret. 

 

Nej att få sig en rättvis bild via videos på nätet är ju inte riktigt rättvisande men ändå lite kul att se vad de håller på med. :smile:

 

Har väl inte riktigt intresset att köpa på mig flera rör för att testa men visst det verkar kul och då blir ju själva tube rolling ett intresse i sig. Själv tittar jag hela

tiden på var i anläggningen jag kan hitta den svagaste länken och försöker pyttsa in en slant där det bäst behövs. Just nu tittar jag på om min Etherregen ska få

en ny extern Afterdark klocka eller inte. ( du kanske läster Audiphilestlyle också)

 

Jag skickar ett PM angående ditt rör förslag till mig.

 

VH Magnus

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, magnuskan said:

Kul tråd!

 

Har en Vinnie Rossi L2 integrated med 2st 6SN7 rör. Den levererades med Electro Harmonix ganska basic rör. Nu är jag väldigt okunnig inom rörområdet

men ändå intresserad av om det rent ljudmässigt kan bli bättre om man uppgraderar till något bättre rör.

 

När man läser på så verkar det svårt att få en uppfattning om både kvalitet, hur mycket de eventuellt brusar osv. Alla som bedömer sina egna köp på webshoppar är ofta mycket nöjda och ger väldigt höga betyg oavsett om de köpt en dyr eller billig. Så är man okunnig så är det inte lätt vilken nivå man ska ligga på.

 

Är det stor skillnad på NOS och NIB?  Lyssnade tex igenom en kort video där man jämför Tungsol NOS med en nytilverkad russian TUNG-SOL 6SN7 GTB - jag kunde inte höra skillnad på dessa.

 

Vad ska jag sikta på för att få en klar ljudförbättring mot det jag har idag? Eller handlar det ofta om att rör är mer en typ av Equalizer? Jag vill gärna ha ett neutralt rör som inte förgar för mycket.

 

Tack på förhand:smile:

 

/Magnus

 

 

 

Sylvania gjorde generellt bra 6SN7'or. Men det finns många bra, även gamla ryssar. Återkommer när jag får lite mer tid... :-)

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, magnuskan said:

Har väl inte riktigt intresset att köpa på mig flera rör för att testa men visst det verkar kul och då blir ju själva tube rolling ett intresse i sig. Själv tittar jag hela

tiden på var i anläggningen jag kan hitta den svagaste länken och försöker pyttsa in en slant där det bäst behövs. Just nu tittar jag på om min Etherregen ska få

en ny extern Afterdark klocka eller inte. ( du kanske läster Audiphilestlyle också)

 

Vänta bara, intressen kan födas snabbt... :winking:

 

Afterdark klockan ser ju spännande ut, men usch... det är så mycket små pryttlar man måste ha. Ska läsa lite mer om den iaf. Tack för tipset!

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, VoicesInMyHead said:

 

Vänta bara, intressen kan födas snabbt... :winking:

 

Afterdark klockan ser ju spännande ut, men usch... det är så mycket små pryttlar man måste ha. Ska läsa lite mer om den iaf. Tack för tipset!

Ja det är det värsta med detta intresse. Alla små burkar med tillhörande PSU:smile:

Link to comment
Share on other sites

On 2021-02-02 at 08:38, magnuskan said:

Lyssnade tex igenom en kort video där man jämför Tungsol NOS med en nytilverkad russian TUNG-SOL 6SN7 GTB - jag kunde inte höra skillnad på dessa.

Jag har ingen erfarenhet av 6SN7. Men en generell kommentar ändå.

 

Brusande rör är normalt ett större problem i försteg och RIAA och framför allt då ingångsrör (i mina enheter). Ett RIAA och försteg har betydligt högre förstärkning än slutsteg och då blir ju bruset en viktig komponent. Men då handlar det i huvudsak om dubbeltrioder typ 12au7, 12ax7, 6922. I vissa konstruktioner även 12bh7 och 12at7. Jag har 12ax7 även i min dac men där brukar bruset inte vara en känslig parameter.

 

För slutstegsrör brukar inte brus vara en känslig komponent. Jag har erfarenhet av 6550 Svetlana C-winged och nyare utan ”C”, Electro Harmonix, Tung-Sol, TAD och Sovtek. Jag är inte människa att höra några skillnader mellan dessa. Jag har vänner som säger samma sak om KT88. Annat är det med smårören. Jag föredrar NOS för jag tycker det är kul men det är ingen absolut sanning att de alltid är bättre. Däremot brukar de hålla längre då de har ”fler elektroner” i sin tank.

 

Det absolut viktigaste i min värld för ”smårör” är att man köper testade och selekterade rör där man utgått för hifianvändning. Det som brukar testas är effekt (ström), mikrofoni, brus och dynamik/klang

 

Här ett par exempel på hur 12ax7 nyproducerade kan omnämnas:

LPS= Long Plate Spiralheater (Spiralheater) for High gain, low hum 
good for HiFi Amps and High Gain Guitar Amps (use selected version) € 14,95

 

Här ett annat 12ax7 av samma tillverkare:

It is extra handselected for low noise, low hum, low leakage 
The tube gives your device a little bit more warmness for long listening €29,50

 

Återigen samma rör och tillverkare men annan utsortering

The 12AX7 for Audio and Studio - for open, full dynamic reproduction 
It is extra handselected for low noise, low hum, low leakage 
The tube gives your device a tight extra Kick without agression €32,80

 

Kan man lita på dessa sorteringar och låter de bättre än NOS? Nu blir det lite knepigare. Det är här erfarenheten kommer in och den uppnår man genom att testa. Jag vill ha dynamisk sortering på alla ingångsrör och lågt brus. Det handlar också om tycke och smak och hur de passar in i din anläggning. För egen del har jag hittat en en leverantör av nha rör som jag tycker gör bra selekteringar, är bra att snacka med osv. Jag föredrar även test och selektering av NOS när jag köper sådana, framför allt brustest. Det brukar kosta ca 5$ extra. Man kan nå högre höjder med NOS om man hittar rätt rör. @Daniel har stor erfarenhet av detta och hans råd ovan känner jag mig trygg med. 
 

Är NOS prisvärda? Det är upp till dig. Bra NOS-rör av dubbeltrioder brukar ligga mellan 500-1,000 kronor styck och utsorterade NIB kring 300-350 kronor styck. Osorterade ca 150-200 kronor styck. Tar man med livstid så är förmodligen inte skillnaderna så stora.

 

 

 

 


 

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Bebop said:

Jag har ingen erfarenhet av 6SN7. Men en generell kommentar ändå.

 

Brusande rör är normalt ett större problem i försteg och RIAA och framför allt då ingångsrör (i mina enheter). Ett RIAA och försteg har betydligt högre förstärkning än slutsteg och då blir ju bruset en viktig komponent. Men då handlar det i huvudsak om dubbeltrioder typ 12au7, 12ax7, 6922. I vissa konstruktioner även 12bh7 och 12at7. Jag har 12ax7 även i min dac men där brukar bruset inte vara en känslig parameter.

 

För slutstegsrör brukar inte brus vara en känslig komponent. Jag har erfarenhet Svetlana C-winged och nyare utan ”C”, Electro Harmonix, Tung-Sol, TAD och Sovtek. Jag är inte människa att höra några skillnader mellan dessa. Jag har vänner som säger samma sak om KT88. Annat är det med smårören. Jag föredrar NOS före NIB för jag tycker det är kul men det är ingen absolut sanning att de alltid är bättre. Däremot brukar de hålla längre då de har ”fler elektroner” i sin tank.

 

Det absolut viktigaste i min värld för ”smårör” är att man köper testade och selekterade rör där man utgått för hifianvändning. Det gäller både NOS och NIB. Det som brukar testas är effekt (ström), mikrofoni, brus

 

Här ett par exempel på hur 12ax7 NIB kan omnämnas:

LPS= Long Plate Spiralheater (Spiralheater) for High gain, low hum 
good for HiFi Amps and High Gain Guitar Amps (use selected version) € 14,95

 

Här ett annat 12ax7 av samma tillverkare:

It is extra handselected for low noise, low hum, low leakage 
The tube gives your device a little bit more warmness for long listening €29,50

 

Återigen samma rör och tillverkare men annan utsortering

The 12AX7 for Audio and Studio - for open, full dynamic reproduction 
It is extra handselected for low noise, low hum, low leakage 
The tube gives your device a tight extra Kick without agression €32,80

 

Kan man lita på dessa sorteringar och låter de bättre än NOS? Nu blir det lite knepigare. Det är här erfarenheten kommer in och den uppnår man genom att testa. Jag vill ha dynamisk sortering på alla ingångsrör och lågt brus. Det handlar också om tycke och smak och hur de passar in i din anläggning. För egen del har jag hittat en en leverantör av NIB som jag tycker gör bra selekteringar, är bra att snacka med osv. Jag föredrar även test och selektering av NOS när jag köper sådana, framför allt brustest. Det brukar kosta ca 5$ extra. Man kan nå högre höjder med NOS om man hittar rätt rör. @Daniel har stor erfarenhet av detta och hans råd ovan känner jag mig trygg med. 
 

Är NOS prisvärda? Det är upp till dig. Bra NOS-rör av dubbeltrioder brukar ligga mellan 500-1,000 kronor styck och utsorterade NIB kring 300-350 kronor styck. Osorterade ca 150-200 kronor styck. Tar man med livstid så är förmodligen inte skillnaderna så stora.

 

 

 

 


 

 

Hej Bebop, tack för svaret.

 

Mina rör sitter som drivrör i förstegsdelen. Min förstärkaren är en hybrid nämligen:)

 

Är det så att NOS rör generellt brukar hålla längre än nytillverkade kanske det ändå är en bättre affär plus att man får ett bättre ljudande rör. En aspekt jag inte tänkt på tidigare, snarare att det var tvärtom.

 

Vill du förmedla var du köper bra NIB rör?

 

De tyska tubeampdoctor har jag erfarenhet av sedan tidigare och är bra.

 

MVH Magnus

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, magnuskan said:

De tyska tubeampdoctor har jag erfarenhet av sedan tidigare och är bra.

Jo, de är bra men har mer fokus på instrumentförstärkning. Jag handlar NIB här. De har även NOS som inte alltid visas i urvalet: https://btb-elektronik.de/en/start-en/

 

Här en artikel om företaget https://6moons.com/industryfeatures/btb/1.html

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det ena behöver ju inte utesluta det andra som sagt, i mitt fall så syftar jag på NOS/NIB vs nyproduktion. Likriktaren på en Lampi DAC sitter i fokus längst fram i mitten som en majestätisk symbolisk drivkraft för hela DAC:en. Med min DAC så fick jag en KR 5u4g som ändå ska vara hyfsad och prisvärd, men som alltid finns det nivåer ovanför. Jag hade ju egentligen tänkt sitta nöjd med den men som vanligt när man börjar läsa på lite så... måste man ju testa lite annat också! Jag beställde därför inte bara en utan två(!) nya modeller att testa, en KR 5u4g Riccardo Kron Special Edition och en Psvane ACME 274B. Anledningen var egentligen så dålig som att leveranstiden drog ut på KR att jag kunde därför inte hålla mig från att testa Psvane också.

 

ACtC-3du3m8FQ0j8-3huy2fCzzt36jGDucXTS0lY

 

De kommer ordentligt paketerade och det känns nästan lite lyxigt att packa upp dem. Psvane är den billigare av dem, känd för sitt trevliga mellanregister, medans RK utgåvan har en betydligt större och fylligare ljudbild men en högre nivå av realism. Ingen av dem är dålig utan tvärtom är det här två riktigt trevliga likriktare, Psvane var ändå ett bra lyft mot min tidigare KR, men i min anläggning tillsammans med de övriga rör jag har så tycker jag ändå att RK utgåvan drar det längsta stråt, det känns som att man får lite vad man betalar för helt enkelt.

 

Riccardo Kron Limited Series är ett samarbete mellan best300b.com, LampizatOr och KR Audio. Grundaren av det Pragbaserade tjeckiska företaget KR Enterprise, Dr. Riccardo Kron blev 1999 diagnostiserad med cancer och gick bort 2002, KR Audio som företaget numera heter drivs sedan dess vidare av hans fru Eunice Kron.

 

"The plans were lied out to build bespoke, reference grade tubes that would reshape the industry as we know it, honoring at the same time the legacy of Riccardo Kron construction principles and sound taste. Engineers at KR Audio proposed a number of changes to the current tube lineup and these modifications were critically evaluated by Lampizator, in the process of the creation of the Reference DAC DHT tube unit called The Pacific. After the audiophile seal of approval - Riccardo Kron series was born."

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

Likriktaren på en Lampi DAC sitter i fokus längst fram i mitten som en majestätisk symbolisk drivkraft för hela DAC:en.

Det låter lite märkligt i mina öron att ett likriktarrör kan ha avgörande betydelse för ljudet. Det går ju ingen audiosignal genom ett sådant rör. Dess uppgift är att omvandla växelström till likström och skicka ut den till rören som behandlar signalen. Däremot skulle man ju kunna tänka sig att det kan skilja lite mellan hur mycket ström de kan leverera och det kan ju i och för sig påverka andras rörs prestation. För likriktare borde stabilitet inom dess specificerade prestanda vara den viktigaste parametern och stabilitet över tid.

 

Just likriktarrörs ljudpåverkan är en sådan där parameter som det kan gnabbas om en hel del på forum. För mig låter det märkligt att de kan ha en avgörande betydelse, speciellt när de matar rör med låga effektkrav. Men jag har aldrig hört själv men när jag inte ser sambanden blir jag lite tvivlande.

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Bebop said:

Det låter lite märkligt i mina öron att ett likriktarrör kan ha avgörande betydelse för ljudet. Det går ju ingen audiosignal genom ett sådant rör.

 

Ja, rent teknisk hur saker och ting fungerar vet jag inte, men skillnad gör det definitivt. Det kanske hänger ihop med hur troende man är vad gäller ström överlag och hurdana förutsättningar man redan skaffat sig den vägen, jag vet faktiskt inte. Vad gäller Lampi DAC:ar så känns det som att likriktarna alltid varit i ganska stor fokus och ämne för uppgradering.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Det låter lite märkligt i mina öron att ett likriktarrör kan ha avgörande betydelse för ljudet. Det går ju ingen audiosignal genom ett sådant rör. Dess uppgift är att omvandla växelström till likström och skicka ut den till rören som behandlar signalen. Däremot skulle man ju kunna tänka sig att det kan skilja lite mellan hur mycket ström de kan leverera och det kan ju i och för sig påverka andras rörs prestation. För likriktare borde stabilitet inom dess specificerade prestanda vara den viktigaste parametern och stabilitet över tid.

 

Just likriktarrörs ljudpåverkan är en sådan där parameter som det kan gnabbas om en hel del på forum. För mig låter det märkligt att de kan ha en avgörande betydelse, speciellt när de matar rör med låga effektkrav. Men jag har aldrig hört själv men när jag inte ser sambanden blir jag lite tvivlande.

Jag tror att likriktarrör kan ha en stor betydelse men det beror nog på hur strömförsörjningen i övrigt är konstruerad. Över likriktarrören får man ett spänningsfall (varierar med typ av rör) som är ganska stort (ca 10-70 V beroende på rörtyp). Rören lär rimligen kunna ge olika spänningsfall även om de är av samma typ (har ingen aning om hur mycket det kan skilja). Har man en variation i spänningsfallet så förflyttar sig i sin tur arbetspunkten för de övriga rören vilket definitivt ändrar ljudkaraktären (om man inte har en strömförsörjning som kompenserar för detta). 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, PKS said:

Jag tror att likriktarrör kan ha en stor betydelse men det beror nog på hur strömförsörjningen i övrigt är konstruerad. Över likriktarrören får man ett spänningsfall (varierar med typ av rör) som är ganska stort (ca 10-70 V beroende på rörtyp). Rören lär rimligen kunna ge olika spänningsfall även om de är av samma typ (har ingen aning om hur mycket det kan skilja). Har man en variation i spänningsfallet så förflyttar sig i sin tur arbetspunkten för de övriga rören vilket definitivt ändrar ljudkaraktären (om man inte har en strömförsörjning som kompenserar för detta). 

 

Jag vet inte hur det fungerar, men om en säkring kan ge ljudmässiga skillnader så tycker jag inte det verkar speciellt konstigt att en likriktare kan göra det.

Link to comment
Share on other sites

Likriktarrör kan ge skillnader och PKS beskrev funktionen bra, det kan bli ändrad arbetspunkt.

 

Att påstå att ett visst fabrikat skulle ge renare mellanregister eller glittrigare diskant verkar däremot inte så lätt att förutse utan att känna till var likriktarröret används och tillsammans med vad. Det är inte alls säkert att lägre spänningsfall över likriktarröret är positiv till exempel, det beror på hur övriga kretsar dimensionerats och det sitter också normalt rätt mycket filterkomponenter efter likriktarröret. Det kan säkert förekomma mikrofoni och andra fenomen också.

 

Link to comment
Share on other sites

Kanske dags att sticka in lite 6SN7 i debatten. Det är en för mig rörigare och mer svårbegriplig familj. Det verkar finnas en oändlig variation och en massa varianter för militärt bruk. Kanske någon annan på forumet som fördjupat sig mer. Jag vet i stort sett bara vilka jag tycker låter bra och kan väl koppla orsakerna till ungefär samma som de andra rörtyperna vi diskuterat, dvs kvalitet på bygget verkar löna sig.

 

6SN7-grupp.thumb.jpg.5230ffa2dd2a5597154b4b18890b3427.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lite information som kommer från ett annat forum. En mycket bra sammanfattning så vitt jag kan förstå. 

 

Länk!

 

6SN7GT* - First designation of the 6SN7 tube type. ‘G’ = glass body & ‘T’ = short bottle.
6SN7W* / 6SN7A* / 6180* - 10000hrs minimum life. Often labeled with JAN-CHS (equals Sylvania-made military stock) The A is generally a taller bottle with the mica above the metal band while the W has the bottom mica a bit below the metal band. But it's common to find both labelled as each other also.
6SN7GTA* - 'Upgrade' of 6SN7GT, max 450Volt Ua, 5W per system and 7.5W total. Hence tube better fulfills special requirements for TV sweep applications, like higher peak power and better impulse capabilities.
If your amp is designed around this tube, you MAY NOT be able to substitute in other 6SN7 versions due to the higher ratings for this tube – check with your manufacturer.
6SN7GTB* - Same as GTA, but with faster tube heat-up (11 seconds only).
If your amp is designed around this tube, you MAY NOT be able to substitute in other 6SN7 versions due to the higher ratings for this tube – check with your manufacturer.
6SN7GTC* - Metal envelope type 6SN7 [ie. glass envelope replaced by a metal cap]. Not well regarded. From Audio Asylum: ”South American trash can style 6SN7, 1970's vintage, pure rubbish, I wouldn't even count on it really being a 6SN7 as the South American tube makers were fairly...'liberal'...with their use of tube numbers.” –Robert H
If your amp is designed around this tube, you MAY NOT be able to substitute in other 6SN7 versions due to the higher ratings for this tube – check with your manufacturer.
6SN7GTY* - Only found on 6SN7GTs with brown ‘low-loss’ Micanol bases. RCA (US - lighter brown) and Brimar (British - darker brown) made GTYs.
6SN7WGT* - Military version of the 6SN7GT; 10,000hrs minimum life (up for debate). “IMO, while tubes (like car engines or light bulbs) may be rated for a specific lifetime, a LOT depends on the actual usage type and pattern the tube will see. E.g. Switch your amp on/off 10 times a day? Don’t expect 10,000hrs.” -Author
6SN7WGTA* - Military version of 6SN7GTA.
6SN7WGTB* - Military version of 6SN7GTB.

VT-231* - Military Part number for 6SN7. Part number used until 1945 - hence presence of this designation is usually a guarantee for real old tubes.
JAN-XXX-6SN7* - JAN= Joint Army Navy. Factories conducted stress tests (above normal 'civilian' specs) on samples of standard tubes. If they survived, the whole lot would be approved (batch approval), and marked with the prefix JAN. The samples that are actually used for the stress tests are discarded. Do remember that the stress tests conducted were on SMALL samples. “ Very interesting thing nobody talks about - especially dealers who have made a living buying old military stock that occasionally pops out of warehouses. What did the government do with tube shipments they received where their spot testing results were not acceptable? Well, in some cases, they sent them back, whereupon the manufacturer sold them into the secondary markets. A lot of those are still floating around today. OR - the government stuck the shipment into a warehouse, and in typical bureaucratic fashion, forgot about them - until some SoCal slickster approaches them with a great offer. Bingo! They are back on the market as super-duper cold war commie beating top grade mil-spec tubes - and sold to you and I, who don't realize that they probably failed the spec test. The VT or JAN designations have too often been assumed in tube folklore to be better tubes. In reality, they may be the rejects. I have occasionally found FIELD STOCK in foreign countries left behind after a war. This is the primo stuff. Not the stuff sitting in a US or UK warehouse.” –Robert H. [PHOTO HERE]
5692 - Military part number for a 'shock-proof' tube. Introduced 1948. The famous RCA "red base" is a 5692. Weight is much higher, and tube construction differs from 6SN7s. 275V maximum plate voltage & maximum 1.75W per section. [PHOTO HERE]

33S30A* / 33S30B* - Swedish military versions of the 6SN7. Very very rare and sought after.
ECC31, 32, 33, 34 - Popular MISconception: these are NOT equivalent to 6SN7. Especially the ECC32/CV181 - close, but the 50% higher current draw will probably fry some transformers. Grid voltage, gain and transconductance are all different for these tubes. Ask your amp manufacturer first before substituting these in.
CV181/CV2821 – Alternate designations for ECC32/ECC33 respectively. The popular Mullard CV181 is NOT a drop-in replacement for 6SN7s – 50% more power draw means that the tube will probably send your transformer up in smoke.
1633/6042 - 25V/0.15A heater version of the 6SN7.
6N8S* - Old Russian designation for the 6SN7. Some Eastern European and Chinese tube factories still use this designation.
6H8C - Russian designation for a 6SN7 with a higher plate voltage. [PHOTO HERE]
13D2 - Europe-only 'special quality' version of the 6SN7GT. The tube is reinforced for additional mechanical rigidity. [PHOTO HERE]
CV1986* / CV1988* - Both are the UK Government Common Valve designation for the 6SN7GT. [PHOTO HERE]
CV2627* - UK Government Common Valve designation for the 6SN7W.
B65* - 6SN7 replacement made by Marconi/Osram/GEC. Extremely rare and sought after. [PHOTO HERE]
7N7 - Electrically IDENTICAL to the 6SN7 tube. This tube has a loctal-base. To fit a 6SN7 socket, a loctal-socket-to-octal-base adaptor must be fashioned. Why loctals? These tubes were created (and strongly advocated by RCA and Philco) for use in high-frequency radio applications, where the longer wires present in normal 6SN7 bases were causing problems by picking up interference. [PHOTO HERE]

Link to comment
Share on other sites

För ett antal år sedan var "flavour of the month" så kallade ryska super tubes. Det kom en våg av konstruktioner som utnyttjade det kraftfulla och härliga röret 6C33B som sägas ha kommit till västvärldens kännedom med den ryska avhoppande piloten Viktor Belenko som helt enkelt tog sin Mig 25 och stack. I det flygplanet satt ett 6C33B, vilket förbryllade västvärldens militärer, men det är en annan historia. Det var väl framförallt BAT och Lamm som började använda detta rör och 6H30. I Victor Khomenko's (BAT) satt det även ett antal 6SN7 och det var i den vågen som det blev trendigt att leta efter ryska 6SN7 (6H8C) och de fick en hype. Konstruktionen på dessa NOS rör är väldigt lik moderna Sovtek varianter och jag tycker att de låter rätt dåligt jämfört med de amerikanska varianterna. Inget ont om 6C33B eller 6H30, de är bra rör. Svårt att jämföra dock, eftersom det bara finns en tillverkare. :-)

 

Ni som kommer ihåg när Timbre var aktiv på forumet minns nog hans BAT-förstärkare. 

 

Sovtek-6H8C.thumb.jpg.32af87a479fbba74e49965e4cd429ce7.jpgSovtek-6SN7GTA.thumb.jpg.4ff7a16ff630c70eb27256ccca052af1.jpg

EH-6SN7EH.thumb.jpg.657a906ac1b8d44f1c0e9a7c36575b5a.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Ett ordentligt hopp upp i 6SN7 världen är de anspråkslösa Sylvania 6SN7GTB. Redan här tycker jag man får ett rör med ordning och reda, och en alltigenom habil musikalsik presentation, Det är först när man provar mer exotiska varianter som man inser att det finns mer att hämta. Men detta är välbyggda rör som är tysta och uppför sig väl.

 

Sylvania-6SN7GTB.thumb.jpg.42656d8d2f53aa1391ad262db229466c.jpg

 

 

 

Ett snäpp upp är t ex ett Sylvania 6SN7GTA Brown Base här nedanför. Det här röret är ännu mer ordentligt och är otroligt smooth och tyst. Kanska på gränsen till tråkigt korrekt i vissa system, men helt rätt medicin i system som. är lite stökiga...

 

Sylvania-6SN7GTA_BB_2.thumb.jpg.5f824affb4211a4e1bcdde5f01df4656.jpgSylvania-6SN7GTA_BB_1.thumb.jpg.a62b015af76c0bdc29e55587582078d5.jpg

 

 

...detsamma gäller denna variant. Ett Sylvania 6SN7WGT brown base. W betyder att det är den militära varianten av 6SN7GT. Den låter rätt likt ovanstående rör.

 

Sylvania-6SN7WGT_BB_1.thumb.jpg.1b9de71115b5c963fafc524dbb7f7ba3.jpgSylvania-6SN7WGT_BB_2.thumb.jpg.9a1a36d0d11af80b51cbe06679caaae8.jpg

 

 

Däremot tycker jag att den militära varianten Sylvania 6SN7WGTA har ytterligare en nivå av skimmer, upplösning och luftighet. Nedan är 2 olika varianter av en konstruktionen

 

 

Sylvania-JAN-6SN7WGTA_BB.thumb.jpg.288dea2558db41bc828895399ce5ad91.jpgSylvania-6SN7JAN-CHS.thumb.jpg.1a3575e85aa7b152c5d6c2d6b756f230.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ännu en korkad fråga från rör-rookie-bänken... :blush:

Var går gränsen mellan konstruktion och rörvalets påverkan? Alltså, kan man köpa en kinesisk rörhäck som t.e.x den Xindak V15 jag har, och köpa NOS-rör till den och överglänsa en välkonstruerad VTL/ARC/McIntosh etc? Jag förstår givetvis att det är omöjligt att ge ett rakt svar på det, men ett kåseri kanske?

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, AlfaGTV said:

Alltså, kan man köpa en kinesisk rörhäck som t.e.x den Xindak V15 jag har, och köpa NOS-rör till den och överglänsa en välkonstruerad VTL/ARC/McIntosh etc?

Intressant fråga. Personligen tvekar jag men det är en bra fråga med tanke på hur det ibland bres på om rörs förträfflighet, framför allt NOS. Min mening är att rör handlar mer om nyanser på toppen av ett grundljud. Rör kan inte reparera en klen nätdel utan kraft eller knepig impedans eller distorsion pga problem att klara en last.

 

I min värld handlar om nyanser i en grundklang där rörval, nytt eller gammalt, kan ge det där lilla extra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...