Jump to content

Rörglöd – En kärleksförklaring


Daniel

Recommended Posts

On 2021-01-14 at 14:54, lindome said:

Leverans idag.

Jag beställde också en låda effektrör 6550 till mina slutsteg i höstas som jag lag på lager. Passade på under en kampanj och dessutom ”pandemi-sänkt” moms i Tyskland. Det lär dröja några år innan jag behöver tulla på det lagret.

 

1A4417F3-FD3B-46C8-8D18-324D9FB85FBC.jpeg
 

Jag har andra lager av använda men inte förbrukade rör att ta av. Under många år bytte jag alla rör vart annat, vart tredje år baserat på rekommendationer som ofta ges. Dessbättre slängde jag aldrig dessa. Istället köpte jag en rörprovare och gick igenom alla kasserade rör. Det visade sig att de flesta var helt intakta. På de vita kartongerna (som innehåller klassiska Svetlana C-winged 6550) ser ni t ex ”125mA/97” och ”120mA/95”. Det innebär i enkla ord hur många elektroner som finns kvar i ”tanken”. Börvärdet på nya rör är 120 mA och de nya jag har köpt brukar ligga mellan 115-130 mA. Rören ni ser är som nya. Det andra värdet är det man man får när man mäter ”lågeffekt” så att man kan bestämma s k transkonduktans vilket en del rörsteg är känsliga för vid matchning. Dock inte mina.

 

Mina slutsteg ”talar om” när det är dags att byta rör och vilket/vilka som behöver bytas. Då tar jag ett i skokartongen så sköter slutstegets mikroprocessor resten så att de kan spela ihop. Jag har slutstegsrör på lager nu som förmodligen räcker minst 10 år framåt.

 

9788651B-E32B-48FD-8FC5-5558C8A22438.jpeg

 

Jag har även en låda med blandad kompott av 12ax7, 12at7, 12au7 och 12bh7. Alla är ok mätmässigt men har lite olika prestanda och passar lite olika bra beroende på applikation. Philips NOS 12au7 som ligger där funkar bra i mc-steget men mindre bra införsteget där det brusar för mycket. Electro-Harmonix är de jag tycker sämst om och ligger där mer som reserver. JJ är bättre men inte bäst osv. Det är kul med rör.

 

E87004B2-18A7-4741-8B3B-ECA84DA33726.jpeg

Link to comment
Share on other sites

En utmaning som jag läste om i artikeln ovan om BTB Elektronk är utmaningen att hitta rätt rörkombination som spelar ihop. Rör kan ju ge lite olika distorsion där en del ger mer uddatals och mindre jämntals eller omvänt. Då kan det ha betydelse vilka rör man parar ihop. I min dac sitter 12ax7 på ingången och 6922 på utgången. 6922:orna förstärker allt från 12ax7, inklusive icke önskvärda effekter. Då kan det vara en vits att ha lite kläm om olika rörs styrkor och svagheter och hur dessa samverkar.

 

Det är då proffsen kan göra skillnad och göra lämpliga tester/mätningar för att få till bra kombinationer även elektriskt sas.

Link to comment
Share on other sites

Ok, här kommer några fler rör byggda i Herleen-fabriken. I kronologisk ordning

 

Amperex 6DJ8 Bugle Boy, Nr. 45H3. Konstruktionsmässigt lik de andra rören byggda i Herleen, förutom att de inte har pinnar i guld, och att den övre plattan är dubbel, eller laminerad av 2 material precis som Valvo E188CC, vilket @AlfaGTVså skarpögt noterade. Även plattorna har små flikar som sticker ut, det är synligt på bilden nedan. O-gettern är mindre i diameter. I mittsektionen, de delar som heter plates, är en av delarna silver och inte grå. 

 

Ljudmässigt låter dessa rör fylligt och härligt, inte lika upplösta och pigga som de lite mer exotiska varianterna. Men de har nog fått många fans för sitt lite mer klassiska rörljud. Har man ett system som är vasst och lite jobbigt kan Bugle Boys säkert vara toppen. De är lite mellanregisterfokuserade helt enkelt, men inte loika uttsträckta i botten och topp.

 

Philips Miniwatt E88CC SQ Import, Nr. 7L9/43B4. Lite osäker på varför det står Import, de kanske skrev så för den amerikanska marknaden? De tränade ögat kan se att det står 10M på toppen av röret, det i kombination med Import gjorde att jag först trodde att det var byggt i England av Mullard och importerat till Holland. Mullards variant av SQ heter nämligen 10M. Så hittar ni rör från Mullard som heter 10M till rimliga pengar så har ni gjort ett fynd. Men enligt koderna på glaset är alltså detta byggt i Herleen. Oklart varför det står 10M på dem. Jag hittar ingen information. Enligt mig låter detta rör bättre än Bugle Boy, piggare friskare och mer upplöst, men fortfarande med en varm fin klang.

 

Philips Miniwatt E188CC, Nr, VR9/48F2. Detta rör är detsamma som Valvo E188CC som vi pratat om tidigare.

 

Valvo Cca, Nr. 7LG/42K3. Osäker på första delen av koden. Det ser ut att stå 7LG, vilket betyder E88CC, men det verkar vara i linje med hur Valvo Cca är kodad. Konstruktionen verkar vara identisk med E88CC SQ. Vilket egentligen också stöttas av koden. I mitt huvud funderar jag då vad det är som gör detta till ett Cca? Ljudmässigt tycker jag inte heller att det skiljer något på dem. Så jag vet faktiskt inte vad det är som skiljer dessa åt. Märkningen Cca ska stå för "long life" och "low noise". Det kanske inte är mer än så?

 

Nu har jag slut på varianter från Herleen. Jag gillar i vilket fall alla rör i 6DJ8/ECC88/6922/E88CC/7308/E188CC/Cca-familjen som kommer därifrån!

 

Herleen-grupp2.thumb.jpg.75931acb9e72ace6ac863b9f72fb4b4b.jpg

 

Herleen-grupp.thumb.jpg.2fb5c0eb232e6429f21e182459c2fa2a.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-01-15 at 19:18, byZan said:

Eftersom vi har rörexperter i tråden så har jag en fråga; Hur länge tar det för ett rör att prestera fullt? Ha, nästan som att fråga hur långt ett snöre är inser jag:winking:

Men det jag egentligen frågar är kanske mer hur lång tid rören behöver sitta strömsatta för att man ska kunna avgöra skillnaderna?

 

/byZan

 

Missade att svara på den här @byZan :grinsmilingeyes: . Nyproducerade rör brukar komma igång och låta bra ganska fort, men efter 50 timmar är de rätt inkörda. NOS är lite olika, men ibland kan de vara lite bråkiga i början, då fräser och pruttar de lite, men när de brunnit ett tag brukar de tystna. De flesta är också inspelade efter 50 timmar och vissa måste ha den tiden innan de låter vettigt. Det är lite som kablar. Högupplösta/transparenta rör brukar lugna till sig och få mer botten, djup och klang efter ett tag, medans de lite mer murriga och fylliga öppnar upp sig. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Daniel said:

Nyproducerade rör brukar komma igång och låta bra ganska fort

En anledning till det är säkert att en hel av de som säljer nya rör har bränt in dem något när de sorterar för egen branding som t ex TAD och BTB för sina ”egna” premium-rör.

 

JJ tillverkar idag Telefunkenmärkta rör som de kallar Black Diamond med svart text för att man inte skall förledas tro att det är äkta Telefunken.
 

6B871E20-14D1-4913-B873-B420FCF9260A.jpeg

 

De är särskilt utsorterade enligt följande:

 

Manufactured in partnership with JJ Tubes in Slovakia, each Black Diamond tube is meticulously measured for all critical parameters of performance including transconductance, gain, noise, and microphonics. In addition to rigorous testing procedures, all new production TELEFUNKEN tubes are cryogenically treated to ensure durability, and subjected to an extended burn-in period to ensure superior stability. The tubes are re-measured subsequent to burn-in, and again before final packaging, in order to guarantee that only the best, lowest noise tubes are offered.

 

The cryogenic treatment process is done for a number of benefits, both sonically and constructional. Cryogenically treated vacuum tubes have a lowered noise floor, less microphonics, expanded dynamic range with more tonal depth, and a more consistent tone over a longer lifespan. In guitar amps, Black Diamond Series vacuum tubes have more harmonic content and improved saturation, which result in a richer tonal quality and deeper overdrive character.


Jag har inte hört dem men är lite nyfiken på hur de kan låta. Tycks bara säljas i UK/USA. Bra JJ brukar låta helt OK så dessa kan kanske vara något:question: På forum har det mest handlat om tjafs att gamla märken tillverkas med samma namn som förr. Så har det varit hela tiden med OEM tillverkning kors och tvärs. Här ett exempel med 6922 märkta med RCA. Det är ett Siemensrör tillverkat i Tyskland och brukar kosta omkring 1,500:-/styck

 

3D7897C1-B66A-43E6-9079-CDC20EEE897B.jpeg

 

Här ett annat exempel med rör från indiska BEL som lär vara utmärkta. Kostar strax under tusenlappen/styck.

 

D128E2E7-FE8D-41F1-9EF7-2F270E5349D5.jpeg

BEL E88CC (aka6922) gold pins / NOS-NIB

identical with Philips origial E88CC SQ = Special Quality in orignal boxes
1970s MINT NOS BEL E88CC (aka 6922) Tubes. Tubes look identical to Amperex/Philips Tubes from the Heerlen Plant. BEL was one of the  Philips/Mullard OEM plants in India setup with TOT (Transfer of Technology) from Philips.
BEL plant was set up in cooperation with Mullard/Philips in 1950s in India to make tubes for military requirements. BEL also made OEM tubes for various names like Mullard, GE, Sylvania, Philips, Mazda etc etc. from 1960s to 1980s. 
BEL is listed as one of the Philips factories in the tube factory code list.

 

De kanske är bra men det kostar en slant att prova.

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-01-19 at 20:36, Bebop said:

 

JJ tillverkar idag Telefunkenmärkta rör som de kallar Black Diamond med svart text för att man inte skall förledas tro att det är äkta Telefunken.
 

6B871E20-14D1-4913-B873-B420FCF9260A.jpeg

 

 

 

 

 

Jag håller helt med om det du skriver. Men jag tycker att det är märkligt att kalla dem Telefunken. JJ har väl ett helt ok rykte bland nyproducenter?

 

I dina andra exempel så var det snarare samarbeten mellan olika tillverkare. Om RCA inte hade kapacitet att tillverka tillräckligt för sin efterfrågan så köpte de upp av dem som hade det. I andra fall så satte tillverkare sitt varumärke på rören, som Fisher (Telefunken) eller Baldwin (Raytheon och Sylvania, mm) Det sägs att dessa samarbeten kommer från kriget, då de allierade stöttade varandra och många var i behov av riktigt bra rör som tålde lite stökig terräng och luftgropar, samt en del smällar. Kvaliteten sänktes visst under kriget, pga av materialtillgång osv. Efter kriget hade tyskarna mycket samarbeten med de amerikanska baserna i deras land. Så även där skedde mycket handel och utbyten mellan tillverkare.

 

Det konstigaste röret jag har är ett rysktillverkat Brimar. :smile:

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Daniel said:

I dina andra exempel så var det snarare samarbeten mellan olika tillverkare. Om RCA inte hade kapacitet att tillverka tillräckligt för sin efterfrågan så köpte de upp av dem som hade det. I andra fall så satte tillverkare sitt varumärke på rören, som Fisher (Telefunken) eller Baldwin (Raytheon och Sylvania, mm)

 

Jag antar att de inte riktigt kunde föreställa sig hur audiofiler sådär 60-80 år senare skulle tråna efter glimmande rör som om det vore rent guld och att vissa varumärken skulle bli mer eftertraktade än andra eller att nån över huvudtaget skulle bry sig om vilken fabrik som hade tillverkat dem ett visst år. Alla dessa samarbeten och utbyten som skedde gör det ju minst sagt både intressant, spännande, roligt och otroligt frustrerande på samma gång att jaga NOS rör från förr. Och det enda de egentligen försökte uppnå var att kunna kommunicera eller lyssna på radio... 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, VoicesInMyHead said:

 

Jag antar att de inte riktigt kunde föreställa sig hur audiofiler sådär 60-80 år senare skulle tråna efter glimmande rör som om det vore rent guld och att vissa varumärken skulle bli mer eftertraktade än andra eller att nån över huvudtaget skulle bry sig om vilken fabrik som hade tillverkat dem ett visst år. Alla dessa samarbeten och utbyten som skedde gör det ju minst sagt både intressant, spännande, roligt och otroligt frustrerande på samma gång att jaga NOS rör från förr. Och det enda de egentligen försökte uppnå var att kunna kommunicera eller lyssna på radio... 

 

Haha, ja, precis så! En fin iakttagelse tycker jag. 

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Daniel said:

Jag håller helt med om det du skriver. Men jag tycker att det är märkligt att kalla dem Telefunken.

Det är ju Telefunkens val. De tillverkar och säljer fortfarande mikrofoner och annan studioutrustning och då kan ju rören passa in i strategin. De har ju en liten annan approach vid tillverkningen än JJ. Under åren har väl Telefunken tillverkats även av andra fabriker.

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Bebop said:

Det är ju Telefunkens val. De tillverkar och säljer fortfarande mikrofoner och annan studioutrustning och då kan ju rören passa in i strategin. De har ju en liten annan approach vid tillverkningen än JJ. Under åren har väl Telefunken tillverkats även av andra fabriker.

 

Det har du förstås rätt i. Eller så är det helt enkelt en bra affär.

Link to comment
Share on other sites

Det går lite långsamt i den den här tråden. Men med NOS-rör är det inte bråttom, eller hur?

 

Här är 2 av mina roligare fynd. Telefunken var kul för att det var 2 stycken 5-pack i obrutna lådor med plasten kvar. Det andra var helt oväntat och det var först vid en provlyssning som jag började forska vidare...

 

 

 

 

Telefunken-tungsram.thumb.jpg.460ce1dfe85622b1d9c46c6204d7ea09.jpg

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, VoicesInMyHead said:

 

Det var ju synd att det inte var Telefunkens ECC802S modell för då kunde jag hjälpt dig att bli av med några... :winking:

 

Haha, ja, synd. Några ECC803S hade jag inte heller tackat nej till.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

 

Det var ju synd att det inte var Telefunkens ECC802S modell för då kunde jag hjälpt dig att bli av med några... :winking:

 

Varför just S-modellen ?

Borde inte en vanlig ECC82:a låta mer eller mindre likadant ?

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, P-pan said:

Varför just S-modellen ?

Borde inte en vanlig ECC82:a låta mer eller mindre likadant ?

 

Jag är inte någon rörexpert som @Daniel men vad jag förstått det som så anses ECC802S varianterna vara lite "finare" än de vanliga ECC82, och just Telefunkens modell från 60-talet sägs vara en av de allra bästa 12AU7/ECC82 som man kan finna. Sen beror det såklart på vem man frågar också, och det finns en del andra tillverkare som jag kanske är mer intresserad av egentligen, men jag skulle som sagt var inte tacka nej om 2 sådana här dök upp (till rimlig kostnad).

Link to comment
Share on other sites

Näh, vem är det egentligen, inte jag heller... rörexpert menar jag.

Kan tänka mig att 802S har bättre toleranser , lågt fint brus och kanske fler driftstimmar men rent ljudmässigt ?

@Daniel eller någon annan som vet... kan vi få lite hjälp här kanske :)

 

Priserna på dessa S-puppor ser ju, om inte annat, ut att vara lite i en egen klass än många andra.

Link to comment
Share on other sites

Just now, P-pan said:

Priserna på dessa S-puppor ser ju ut att vara lite i en egen klass än många andra

 

Det finns ju nyproduktion av 802:or också till rimlig kostnad så jag vet inte om det handlar så specifikt om att det ska vara 802 egentligen, det är nog snarare som vanligt att det är vissa märken, vissa fabriker, vissa årgångar osv som är mer eftertraktade än andra av olika anledningar. Det som driver upp priserna är väl ofta just forum diskussioner på nätet och att vissa rör blir lite extra hajpade och tillgången snabbt sinar....

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, P-pan said:

 

Varför just S-modellen ?

Borde inte en vanlig ECC82:a låta mer eller mindre likadant ?

 

Både 802S och 803S är varianter av dess vanligare bröder. Och konstruktionen är annorlunda. Det sägs att de låter mycket bättre. Jag har faktiskt inte provat några nos. Bara JJ803S som låter... ja, sådär. Nyproduktion helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, VoicesInMyHead said:

 

 Det som driver upp priserna är väl ofta just forum diskussioner på nätet och att vissa rör blir lite extra hajpade och tillgången snabbt sinar....

 

Oooops... Då lär vi stänga ner den här tråden så snabbt det bara går då... :grin:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Daniel said:

 

Både 802S och 803S är varianter av dess vanligare bröder. Och konstruktionen är annorlunda. Det sägs att de låter mycket bättre. Jag har faktiskt inte provat några nos. Bara JJ803S som låter... ja, sådär. Nyproduktion helt enkelt.

Militärspecade, skall tåla tuffa tag, håller hur länge som helst. Skär i själen när jag använder mina 802’or. Skulle köpt fler när jag kunde för typ 200:- 🤣

 

Link to comment
Share on other sites

ECC82 är har samma elektriska egenskaper som ECC802S (med eller utan ”S”) (båda klassas som 12au7 i den amerikanska märkningen). Utseendemässigt så har 803 och 803S s k ”Long Plate” vilket syns på följande bilder. Gittret är också annorlunda. Jag kan inte de exakta skillnaderna men om 802 brukas säga att de har lägre brus vilket skall bero på elektronöverförföring mellan katod och anod sker över en större yta för i stort sett samma ström (jfr hopklämd vattenslang). Så har det förklarats till mig en gång. ”S” står för ”Special” och skall vara utsorterade rör med speciellt låg mikrofoni vilket är viktigt i hifi-sammanhang. Samma skillnad finns mellan ECC83 och ECC803(S) (12ax7)

 

 

1DE300FF-6012-40D4-A927-C3ED132A6BEF.jpegBA69D348-0EDA-41BB-82C4-F84FE12A491C.png


Jag tror inte man kan se detta som en absolut sanning. Det här är beteckningar som togs fram av bl a Telefunken för länge sedan. Jag tror inte man kan sätta likhetstecken mellan att 802S alltid är bättre än 82. Jag har läst om olika erfarenheter. Senast jag beställde förstegsrör från VTL fick jag just JJ 802S som de menar är ett mycket bra rör men det finns de som har bättre erfarenheter av ECC82. Olika smak, olika förstärkare, olika anläggningar i övrigt och olika applikationer av rören. Med rör finns det många sanningar.
 

Det finns också en variant som heter 12ax7WA (military grade) Om jag minns rätt så levererar de mer förstärkning vilket inte brukar vara önskvärt i hifi. Då lämnar man förstegets standardvärde (för hög utsignal, mer värme).
 

Hellre ett utsorterat nyprodcerat rör med önskvärda, uppmätta och bekräftade specifikationer än ett osorterat oavsett om det är NOS eller nyproducerat. Utan sortering ligger många nya av dessa rör kring 170-270:-. Sorterat i Premium (neutral klang, lownoise, låg mikrofoni) ca 350:- eller Dynamic (extra dynamiska, lownoise, låg mikrofoni) ca 400:-. Både TAD och B2B Teknik i Tyskland sorterar så. TAD är mer orienterade mot gitarr/basförstärkare. B2B har sorterar både för hifi och gitarrförstärkare under egna brands. Senast jag köpte utsorterade rör till min dac följde jag de råd jag fick av B2B. Utsorterade rör för hög dynamik på ingångsrören (12ax7) och neutrala rör på utgången (6922). Det är en mix som låter mycket bra. Den dynamik som skapas i ingångsrören behålls hela vägen med en sådan mix. Om sätter samma typ av dynamiska rör på utgången riskerar man tappa detaljer, enligt B2B. Han hade även NOS Siemens att sälja som han menar att de ligger väldigt nära men det kostar en slant att hitta rätt ex. Det är lite som en biff. Allt är inte samma även om det heter lika.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, man ska inte hajpa bra rör! :-) Att köpa Telefunken ECC803S till mitt riaa är dessutom inte gratis. Jag behöver 12 stycken i linjedelen och 12 i nätdelen. :monkey-see-no-evil:

 

Håller med @Bebop helt om att vilket resultat man får är helt beroende på i vilken förstärkare/krets röret ska jobba i. Det handlar också om systemmatchning. Men grundkvaliteterna i olika rör brukar stämma, huruvida det passar eller funkar i systemet är en annan sak. Vissa kretsar är dessutom mer känsliga för mikrofoni och brus. 

 

I Bebop's Aesthetix dac funkar rätt många rör. Jag upplever att den dessutom inte är speciellt känslig för mikrofoni. I Aesthetix försteg och riaa-steg finns det några riktigt känsliga positioner. Och de har Aesthetix märkt upp i manualen med texten "low noise, matched" och det bör man ta på allvar.

 

Nyproduktion av JJ 803CC är long plate medans JJ ECC83 är short plate. När det gäller NOS Telefunken är det tvärtom. Ofta är long plate tystare. Därför kör jag nästan alltid Telefunken ECC83 i känsliga positioner. 

 

Sen stämmer även det om matchning av nyproducerade rör. Jag köpte vid ett tillfälle 20 stycken JJ 803S och kunde få fram 3 vettiga par som mätte bra och var tysta. Men till skillnad från Bebop så gillar jag inte ljudet från dem. Framförallt tycker jag att toppfrekvenserna blir opolerade och diffusa, ingen riktig klang. Däremot funkar 802S jättebra i VTL. Så man måste som vanligt prova hemma i sitt eget system. Jag tycker att ett Telefunken ECC83 som man ibland kan hitta för 700:- är ett kap, de håller ju i regel i 10 000 timmar istället för ca 2000 för ett nyproducerat. 

 

Jag återkommer om Telefunken och Tungsram E88CC...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Avdelning rörfynd.

 

Förutom turen att springa på en samling rör från en nedlagd butik, en samlare eller något liknande går det fortfarande att göra fynd, eller det gick i alla fall för några år sedan. Jag sökte helt enkelt efter ECC88 och gold pin på ebay och fann 3 stycken Tungsram i originalförpackning för 300:- (alla 3) från en aningslös säljare. Fick hem dem, mätte dem och pluggade in. Och de lät magiskt, högupplöst, fylligt och med ett stort djup och lugn. Kollade förvånat och noga på det 3'e röret och fann en liten diamant i botten av glaset och ett präglat N. Det betyder Telefunken.

 

ToT-diamond.thumb.jpg.0157aab9bf002e9db6a438dc273c753b.jpg

 

En närmare besiktning visade att de var så gott som identiska med Telefunken E88CC förutom gettern som var blankare och rundare i profil. Vet inte om det syns på bilden nedan. Bilden längst ner är Telefunken.

 

Tungsram-O-getter.thumb.jpg.b692ea17f0f6649d845796390c141553.jpgTelefunken-O-getter.thumb.jpg.d0c080e3762e55ce4e8510bd0ca6dfa7.jpg

 

Men som sagt. Man kan fortfarande hitta guld.

 

 

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Daniel said:

Jag behöver 12 stycken i linjedelen och 12 i nätdelen. :monkey-see-no-evil:

 

Jag har reflekterat över att en del förstärkare har en väldig massa rör, och även om det säkert är trevligt på sitt sätt så förstör det ju mer eller mindre helt möjligheterna till att rulla dessa, iaf vad gäller NOS, är inte det lite tråkigt? Behövs det verkligen så många rör för att uppnå önskad effekt?

 

Mina JJ 802S var de första som rök ifrån min DAC och allt jag testat hittills istället har varit bättre tycker jag, däremot efter att ha bytt allt som går att byta så måste jag ändå säga att de rör som följde med DAC:en var väldigt välbalanserade och homogena tillsammans, allting lät bra utan att något stack ut och sådant ska man ju inte heller underskatta.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

 

Jag har reflekterat över att en del förstärkare har en väldig massa rör, och även om det säkert är trevligt på sitt sätt så förstör det ju mer eller mindre helt möjligheterna till att rulla dessa, iaf vad gäller NOS, är inte det lite tråkigt? Behövs det verkligen så många rör för att uppnå önskad effekt?

 

Mina JJ 802S var de första som rök ifrån min DAC och allt jag testat hittills istället har varit bättre tycker jag, däremot efter att ha bytt allt som går att byta så måste jag ändå säga att de rör som följde med DAC:en var väldigt välbalanserade och homogena tillsammans, allting lät bra utan att något stack ut och sådant ska man ju inte heller underskatta.

 

Ja. Det är många rör. Jim White på Aesthetix gav sig tusan på att bygga ett riaa med bara rör som klarade lågnivå MC. Om det behövs eller inte, vet jag inte. Men jag har aldrig hört ett bättre riaa. :-) Och med fina rör är det också tystare än flera transitorbaserade riaa jag har haft hemma. Men visst är det lite speciellt med ett riaa med 3 lådor, 110 kg och 32 rör i sig. Jag älskar det! 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, VoicesInMyHead said:

Jag har reflekterat över att en del förstärkare har en väldig massa rör, och även om det säkert är trevligt på sitt sätt så förstör det ju mer eller mindre helt möjligheterna till att rulla dessa

Det brukar vara några rör som är mer betydelsefulla än andra för tonbildningen. Framför allt ingångsrör, rör till MC-linjesteg och rör som ligger i signalvägen innan volymkontrollen. Ett exempel på det är @Daniel kommentar. I mitt VTL-riaa sitter 8 rör. 6 st i MM-delen som gör grundarbetet sas. Sedan finns två rör till för att förstärka signalen på MC-delen med 16 dB-28 dB. MC-delens 12au7-rör och ingångsrören till MM-delen (12ax7) är de par där jag kan påverka ljudet mest och inte minst brusnivå. De andra fyra (12at7) är inte så känsliga. De har inget direkt med ljudbildningen att göra. De håller dessutom nära nog dubbelt så länge eller mer då de inte drar så mycket ström. Jag har haft mina i 10 år och de mäter fortfarande fullt ut. Jag har ett par uppsättningar till men jag kan inte höra några som helst skillnader. I mina slutsteg får jag byta 12at7 vartannat år eller så. Där används de som fas-splitter. Det gäller att satsa på rätt rör.

 

4 hours ago, Daniel said:

I Aesthetix försteg och riaa-steg finns det några riktigt känsliga positioner. Och de har Aesthetix märkt upp i manualen med texten "low noise, matched" och det bör man ta på allvar.

 

3 hours ago, VoicesInMyHead said:

de rör som följde med DAC:en var väldigt välbalanserade och homogena tillsammans, allting lät bra utan att något stack ut och sådant ska man ju inte heller underskatta.

Det är väl ett bra exempel på att man bör se till helheter och att det inte är solklart hur man upplever en skillnad. Man får ju utgå ifrån att tillverkan har gjort ett val utifrån dennes syn på hur det skall låta. Jag tycker också det är värt att understryka att det handlar om nyanser när man trillar rör. Brent Jesse i USA som jag handlar en del av (en av de mer erkända) har inte mycket till övers för nya rör, framför allt från Kina och Ryssland. Så här kan han skriva: current production Russian or Chinese crap. Men samtidigt säger han: There is intense hype out there about the 12AX7, and even some absolute fantasies. Some of the European labels have strong snob appeal, which can cloud accurate judgment of other good tubes.


Han lever av att sälja NOS-rör men är ändå ödmjuk för att det finns nytillverkade bra rör, framför allt från JJ (han har påverkat mig om synen på JJ’s rör). Han skriver om 6922: A very decent current production 6922 comes from the Slovak Republic. These come the closest to the NOS European sound, and at a great price!

 

Jag tycker allmänt att det är för kategoriska uttalanden om rör och framför allt skillnad mellan NOS och nytt. Visst kan det vara skillnader och jag köper NOS också men jag har ännu inte upplevt ”enorma skillnader” utom i ett fall och då handlar det om 12au7 från Mazda i mitt försteg. Om jag sätter dessa i MC-steget upplever jag inte stor skillnad. T o m mellan Telefunken och vad det nu var jag hade när jag fick prova ett par 12ax7 av @Daniel för några år sedan. Jag tycker de hade andra kvaliteter men inte så att de revolutionerade det jag redan hade från Aesthetix. Däremot är det jäkligt kul med att hitta fina NOS.

 

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Bebop said:

Det är väl ett bra exempel på att man bör se till helheter och att det inte är solklart hur man upplever en skillnad. Man får ju utgå ifrån att tillverkan har gjort ett val utifrån dennes syn på hur det skall låta. Jag tycker också det är värt att understryka att det handlar om nyanser när man trillar rör.

 

Absolut, det sas väl att de hade provat "hundratals" rör för att hitta en bra kombination, men sen lär ju kostnad och tillgänglighet vara faktorer som spelar in i deras val, inte så mycket NOS t.ex. Som tillverkare försöker man väl också hitta ett neutralt sound som funkar i de flesta situationer och för alla. Men visst lät det bra som det var, jag kände egentligen inget behov alls av att byta ut eller förändra något, men nyfikenheten och "hobbyn" tar ju överhand och det är svårt att låta bli att prova olika saker. Det är ju t.ex betydligt roligare att byta rör än kablar och i en del fall skulle jag nog säga att det varit mer än en nyansskillnad. Bättre eller sämre är ju en smaksak, men annorlunda och variation är roligt det också... :smile:

 

Jag tycker att NOS och nyproduktion gott kan få komplettera varandra, det ena behöver inte utesluta det andra och det är kul att prova båda. Just nu kör jag 12AU7/ECC82 och 6SN7 som NOS tillsammans med en nyproduktion DHD likriktare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...