Jump to content

Rörglöd – En kärleksförklaring


Daniel

Recommended Posts

26 minutes ago, triomio said:

Jag har alltid funderat på hur man kan vara säker på att NOS rören är äkta vara och inte nytillverkade piratkopior?:think:

 

Många nytillverkas ju på någon sorts licens eller avtal/uppköpta rättigheter till namn o.s.v.

Man ser väl som oftast om röret i fråga är för nytt eller att "pinnarna" är lite väl blanka för att kunna vara nos.

Framför allt tror jag att trycket, loggan, på röret ska vara lite nött så ökar det chansen att det är ett riktig nos-rör.

Knack-testet på glaset är ett bra trick, tror @Daniel varit inne på det tidigare, vilket kan utvisa hur tjockt glaset "känns". Dessutom kan man ofta se på metalldelarna i röret att de ser tunnare/klenare ut på nyproducerade rör än motsvarande gamla hederliga hantverksmässigt utförda tillverkningar.

Jag är lite för novis på området än men någon av de gamla rör-rävarna vi har på forumet kan säkert ge bättre svar.

 

Typexempel på nytillverkning... där trycket skiljer sig en aning mot hur det var när det begav sig...

 

https://www.telefunken-elektroakustik.com/telefunken-introduces-new-black-diamond-tubes-summer-namm

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, triomio said:

Jag har alltid funderat på hur man kan vara säker på att NOS rören är äkta vara och inte nytillverkade piratkopior?

Det går att se för den initierade. Jag är ingen hejare på det men jag har kontakt med de som kan. Just nu har min kontakt listade 11 olika Telefunken 12ax7 för $1,699 ner till $75 per styck. Alla är äkta men har olika tillverkningsår alternativt olika tillverkningsplatser. De kan också vara utsorterade för extra hög dynamik, lågt brus och liknande. En del priser kan dra iväg enbart för att de är ovanliga. Att det är NOS-rör är ingen garanti för att det passar dig eller din anläggning. Det spelar ju också roll vilka andra rör man har i kedjan, t ex i försteg, dac och riaa (om man har rör där också). 
 

När jag köper NOS gör jag det genom kontakter som är erkänt bra på NOS-rör. De är för dyra för att chansa och bara gå på tillverkare och beteckning. 
 

Här en litet klipp från ”min leverantör” som förklarar och exemplifierar med 12ax7-rör. Det krävs kunskap eller tur för att hitta rätt. När jag söker NOS 12au7 eller 12ax7 kontaktar jag Jesse och berättar vad jag skall ha dem och vad jag är ute efter. Sedan återkommer han med förslag. Senast var jag ute efter Mazda 12au7 till min förförstärkare som är de jag haft bäst erfarenhet med där. Jag fick tre olika förslag från tre olika årgångar och med deras olika styrkor. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-12-21 at 17:25, Daniel said:

Jag sprayar alltid vätska i sockeln och kör sedan mekanisk rengöring med vätska på verktygen. Tvätta noga, det lönar sig!

 

... :39:

Vätska i sockeln ?

Eventuella risker för att vätskan inte dunstar och som kan leda till kortslutning då ??? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, sprudel said:

Nu behöver jag hjälp.:smile:

Hickok?

 

Jag behöver nog hjälp jag också, jag trodde i all hast att det var rör-provaren du syftade på :blackeye:

Fick ju för mig att du satt på en riktigt fin gammal apparat som kan mäta både det ena och det andra då det gäller rör...

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, P-pan said:

 

... :39:

Vätska i sockeln ?

Eventuella risker för att vätskan inte dunstar och som kan leda till kortslutning då ??? :unsure:

 

Jepp, ovan nämnda vätska dunstar bort, den är ofarlig att använda i socklar och kontakter. 

Link to comment
Share on other sites

Jag insåg att jag var tvungen att gå igenom lite olika rörkonstruktioner. Eftersom det kom upp frågor kring hur man inte blir lurad vid köp av NOS. 

 

Så först kommer en gruppbild på E88CC-familjen med några varianter. I den familjen ingår en farlig massa olika benämningar som jag inte tänkte gå igenom här. Det är enklare att Googla, Men tidsmässigt sträcker sig rörtypen från 6DJ8 till Cca. Jag tänkte hellre att vi tittar på några konstruktionstyper som sagt, och för det tänker jag krossa lite glas. ;-) Sen gör vi samma med 12AX7. 

 

E88cc-grupp.jpg.154b224ab6a3c6b3e65e10508dfdd90e.jpg

 

Krossat-glas-1.jpg.b00ee91c7c5b405cb7da01a04ff19b98.jpg

 

Krossat-glas-2.jpg.a418d546889170f4468875f16e660bef.jpg

Från vänster:

 

Siemens Cca, – en av de finaste rör som byggts. Mycket eftertraktade. Just denna varianten är den många vill ha. 60-tal, O-getter, eller Halo-getter som de kallas. (det är ringen högst upp på röret. Men det finns en äldre variant med en så kallad D-getter, som jag aldrig hittat, men vissa tycker att det är ännu bättre. Förutom gettern brukar Siemens Cca ha i princip samma konstruktion. Ofta har Siemens Cca-rören koder stämplat på ett av benen som håller plattan som gettern sitter i. Alltså sektionen precis över de karakteristiska grå plattorna (plates) Det finns 70-tals varianter av Siemens Cca med A-frame. Det är precis som det låter en a-formad ram, eller två ben som håller gettern, och gettern kunde vara en O-getter som ovan, eller en dimpled disc-getter som Philips röret nedan. 

 

Ljudmässigt är varianten ovan extremt transparent,  utsträckt i frekvensextremerna och har ett tajt punchigt samt livligt ljud. Neutralt i mina öron, vissa tycker att de låter lite kyligt, och det gör de om man söker efter en artificiell rörvärme. Dessa rör låter inte som kliché av rörljud. Förutom den extrema transparensen då. A-frame varianterna låter enligt mig inte alls lika kul. Bra kontroll, men lite döda och tråkiga i ljudet. Men det finns de som gillar dem. Det är också väldigt förstärkar- eller systemberoende. Därför är det alltid svårt att uttala sig tvärsäkert om rör, (precis som med alla hifi-produkter) Det någon ogillar kan en annan älska. 

 

Nästa variant är en Philips E88CC med en så kallad single support, dimpled disc-getter. (Enkelt va?) Men det är ganska självklart när man ser konstruktionen utan glas. En typisk 70-talare. Hundra gånger bättre än allt nyproducerat men långt ifrån lika bra som de fina rören med O-getter från 60-talet. 

 

Rör tre är en Electro Harmonix 6922EH, nyproducerat i Reflektor fabriken i Saratov, Ryssland, det är precis samma rör som Sovtek 6922 och de flesta andra nyproducerade rör  med gamla anrika varumärken tryckta på dem. Skillnaderna är ofta bara guldpinnar och getters med lite variation, men oftast bara en bättre selektering och matchning. Sen skickas de iväg med Mullard logo, men de har ingenting med gamla Mullard eller Telefunken att göra. Trams och bondfångeri tycker jag. Det gäller att kunna se skillnaden på äkta vara och de här rören, så slipper man vara bonden i det här fallet. Inget ont om bönder. :-) På den här lite äldre varianten är gettern en så kallad tallriksmodell, men här är den större i diameter, lite rejälare, och dämpad med något material på ovansidan. Electro Harmonix idag har en lite mindre och tunnare tallrik som getter.

 

Rör fyra är ett NOS Sovtek 6H23P-EB. Byggdes för militärt bruk, vilket man ser på konstruktionen, de är betydligt mer rejäla med en stabil dual support O-getter (som fick lite stryk av hammaren) De låter också bättre, men har svårt att mäta sig med de bättre rören från väst. 

 

Så genom att kolla på konstruktionen kan man lära sig mycket om rör, och även hur de kommer att låta. Det ger en fingervisning i vilket fall. 

 

Men det finns både fynd, och fallgropar om man gräver djupare...

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Daniel said:

Rör fyra är ett NOS Sovtek 6H23P-EB.

 

Korrekt beteckning är 6N23P-EV och på ryska blir det 6H23Pi-EB. Det förekommer båda beteckningarna hos säljare men jag tycker det är bra att känna till vad tecknen står för eftersom de ger ledtrådar till rörets funktion. 6V och dubbeltriod, EV står för militärspec.

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, MatsT said:

 

Korrekt beteckning är 6N23P-EV och på ryska blir det 6H23Pi-EB. Det förekommer båda beteckningarna hos säljare men jag tycker det är bra att känna till vad tecknen står för eftersom de ger ledtrådar till rörets funktion. 6V och dubbeltriod, EV står för militärspec.

 

 

Helt riktigt. Jag höll mig till det som står på röret för att undvika förvirring. Ryska beteckningar kan vara lite luriga. 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-12-29 at 00:00, Daniel said:

undvika förvirring

Kyrilliska alfabetet är förvirrande.

Det verkar som att någon halvt glömsk turist på medeltiden tog med sig alfabetet och försökte komma på alla bokstäver, och blandade ihop det lite men övertygade sina landsmän.

Det lustiga är att det är inte lika mellan tex Ryssland, Bulgarien, Vitryssland, Serbien, Kazakstan, Uzbekistan osv.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calle_jr said:

Kyrilliska alfabetet är förvirrande.

Intressant. Att det fortfarande finns kvar måste vittna om starka kulturer och stolta vanor. Samma sak med grekiskan som distanserade sig från Rom. Men det finns ju också kopplingar till språkets uttal som tydligen kräver mer tecken än vad vårt alfabet klarar.

Link to comment
Share on other sites

Nästa grupp till krossen är 12AX7, ECC83, mm

 

12ax7_grupp.jpg.d9bae14c3c06a66f3af918f9fa59e7ce.jpg

Krossat-glas-6.jpg.7cd5dbd3f48fc61c0e6eb6e93a66d363.jpgKrossat-glas-5.jpg.a4f047c18e7e092c1b1fae05bff5e29a.jpgKrossat-glas-4.jpg.042019019ee11204587ce92d8e6a3372.jpg

 

Från vänster:

 

Philips Miniwatt ECC83. Byggda i fabriken i Herleen. De har en klassik O-getter, short ribbed plates från 60-talet. De är mycket välljudande, med ett rikt, varmt ljud. Inte lika välupplösta och utsträckta som Telefunkens ECC83, men helt klart en favorit.

 

Teslovak E83CCS. Byggda i Slovakien och är i det närmsta identiska med de nuvarande JJ ECC 83s. De låter helt ok för att vara nyproduktion, mycket bättre än de rör som byggs i Reflektor fabriken, men får storstryk av de övriga i den här gruppen.

 

Sylvania JHS 12AX7. Byggda i USA på 60-talet. O-getter, ribbed plates. Ljudmässigt helt ok, lite trista i ljudet tycker jag. Det sägs att man ska satsa på Sylvania från 50-talet istället. Med D-getter. 

 

Baldwin 12AX7. O-getter, Long Black Plates. Baldwin byggde/bygger orglar, så de här rören är byggda till dem av Raytheon, även Sylvania byggde till Baldwin, men de hade grön text. De här rören låter toppen, de har lite värme i soundet men är i huvudsak, neutrala, med en fin topp. 

 

Telefunken ECC83. O-getter, Long Smooth plates. Enligt mig och många andra är detta kungen av E83CC. Neutrala, utsträckta, transparenta och tysta. Man känner igen alla Telefunken rör på den i glaset präglade diamantformen (fyrkanten) i botten av röret mellan pinnarna. Det pratas mycket om huruvida om de med ribbed plates, eller smooth plates låter bäst, även om de med liten Telefunken logo, eller de med lite större logo. Visst, det är nog små skillnader mellan dessa, men jag tycker att alla varianter av detta rör låter fantastiskt. De som vill ha lite mer rörromantik och värma ska istället välja Philips tycker jag. 

 

Men som sagt, alla dessa rör låter betydligt bättre än de nyproducerade från Electro Harmonix, och de nya fake rören som är märkta  Mullard, Telefunken ochTung-Sol. 

 

Väl värt att ta i beaktande är att alla rör ovan, utom Teslovak har en livslängd som är betydligt längre än allt nyproducerat. Jag plockade ut Telefunken-rören som suttit i mitt riaa och spelats mer eller mindre var dag i 2 år och mätte dem. De mäter precis likadant som för 2 år sedan 10/10 och de är fortfarande knäpptysta. Ett JJ rör är mer eller mindre slut efter den tiden, och kvaliteten är väldigt varierande, vissa rör tar slut ännu fortare. 

 

Påminner dessutom på att man kan få helt andra resultat i andra förstärkare, men grundkaraktärerna brukar stämma. Men synergierna kan som sagt bli annorlunda. Telefunken kan bli aningen för ljusa, och Philips helt neutrala tex. Kom även ihåg att rören behöver spelas i 20-30 timmar innan man bedömer dem kritiskt. Philips brukar tex bli mer öppna, och Telefunken mer fylliga.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag spanar efter nya rör till min Romelus, framför allt 12ax7 som jag tycker har mer ljupåverkan än 6922 som sitter som utgångsbuffert. Jag sneglar både på Siemens, Telfunken och RCA. Samtidigt är jag lite nyfiken nya Psvane som framhålls på en del forum som ”fantastiska”. Har du några erfarenheter från dessa eller från trovärdiga källor?

 

För övrigt är jag lite mer positiv kring JJ’s rör från nya fabriken. Jag håller med dig om att de är bättre än TungSol, EH med flera från Reflektor. Jag tycker de är bättre än så i mina prylar. T o m VTL lyfter fram deras 12au7 (JJ ECC802S). Sådana skickade de sist jag fick rör till försteget.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag följer tråden med intresse! Jag har ett rör RIAA med 4st ECC88. Telefunken E88CC är de som går nu. Jag håller med Daniel, tystnaden är påtagligt och denna tystnad för med sig positiva effekter......Eftersom jag använt dessa rör till och från sedan början 90-talet är jag naturligtvis orolig för skicket. Jag har fått dem uppmätta. Eftersom de är dubbeltrioder har jag fått två värden:

9.1/9,8

8,3/12,2

9,1/12,6

9,1/9,8

OK enligt 'uppmätaren' men det säger mig inte så mycket om rörens fortsatta livslängd....

Jag har en (miss?)uppfattning om att rören slits mer genom att stängas av och sättas på än av att de går hela tiden. Jag stänger inte av RIAA och försteg om jag vet att jag skall spela senare under dagen. Men över natten stänger jag av. Vore intressant att höra hur andra tänker. 

 

/Kenneth

 

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, kenneth said:

Vore intressant att höra hur andra tänker. 

Jag gör och tänker som du. Jag har rör både i försteg, dacen ch riaan och de står på i stort sett hela dagen, i vart fall försteg och en av riaan eller dacen. Försteget är på hela dagen. På nätterna slår jag över till stand-by som håller de viktigaste delarna strömförande med ca 5 watt. Slutstegen sätter jag på lågeffekt när jag inte spelar, vilket innebär att effekten dras ner till 75%. På natten i stand by.

 

Mina förra NOS Mazda 12au7 satt i 5-6 år i försteget innan jag bytte. De mäter fortfarande 9,5/9,7 och de har mer att ge men just nu ligger de i "träda". Därefter provade jag olika nytillverkade rör. De enda av dessa som funkade där var från JJ (12au7-vaianter), dels ECC82 respektive ECC802S men håller inte så länge som @Daniel varit inne på. Ungefär 3 år som jag spelar. De andra nytillverkade rörens största problem har varit framför allt brus. 

 

Nu har jag fått tag i 3 par NOS Mazda 12au7 så jag är väl försedd till försteget framöver. Mina 12AX7 i dacen och riaan står nu på listan. De jag har i riaan är utsorterade av tyska BTB Elektronik. Jag vet inte vilka tillverkarna är men jag tror det är JJ. De låter mycket bra och får sitta kvar ett tag till. I min dac har mina 12ax7 suttit i tre år så de står på byteslistan just nu. I riaans MC-del sitter även 12au7 men de har jag tagit bort eftersom jag använder SUT som går till MM-delen.

 

I riaan sitter även 12at7 men de är mindre känsliga. De verkar inte ha så mycket med ljudet att göra. Samma sak med 6922 i dacen. De lär inte dra så mycket effekt heller och håller längre.

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-01-06 at 13:23, Bebop said:

Jag spanar efter nya rör till min Romelus, framför allt 12ax7 som jag tycker har mer ljupåverkan än 6922 som sitter som utgångsbuffert. Jag sneglar både på Siemens, Telfunken och RCA. Samtidigt är jag lite nyfiken nya Psvane som framhålls på en del forum som ”fantastiska”. Har du några erfarenheter från dessa eller från trovärdiga källor?

 

För övrigt är jag lite mer positiv kring JJ’s rör från nya fabriken. Jag håller med dig om att de är bättre än TungSol, EH med flera från Reflektor. Jag tycker de är bättre än så i mina prylar. T o m VTL lyfter fram deras 12au7 (JJ ECC802S). Sådana skickade de sist jag fick rör till försteget.

 

 

 

Jag har inte provat Psvane, men de andra har jag testat. Min röst faller på Telefunken här. Men har även goda erfarenheter av Siemens. JJ's ECC802S tycker jag är bättre än deras ECC83s, men det är framförallt i toppen som en Telefunken klingar ut med mer sammanhållning, renhet och kropp. Men som sagt, båda är bättre än Reflektor byggda.

 

Ur en tillverkares perspektiv måste man nästan leverera med nyproduktion, allt annat blir för kostsamt och tidsödande. Undantagen är VTL och Brinkmann, men tillgångarna sinar även för dem. NOS kommer dessvärre att försvinna. Samtidigt ökar kvaliteten på nyproduktion från vissa tillverkare. Tex JJ

Link to comment
Share on other sites

On 2021-01-06 at 13:41, kenneth said:

Jag följer tråden med intresse! Jag har ett rör RIAA med 4st ECC88. Telefunken E88CC är de som går nu. Jag håller med Daniel, tystnaden är påtagligt och denna tystnad för med sig positiva effekter......Eftersom jag använt dessa rör till och från sedan början 90-talet är jag naturligtvis orolig för skicket. Jag har fått dem uppmätta. Eftersom de är dubbeltrioder har jag fått två värden:

9.1/9,8

8,3/12,2

9,1/12,6

9,1/9,8

OK enligt 'uppmätaren' men det säger mig inte så mycket om rörens fortsatta livslängd....

Jag har en (miss?)uppfattning om att rören slits mer genom att stängas av och sättas på än av att de går hela tiden. Jag stänger inte av RIAA och försteg om jag vet att jag skall spela senare under dagen. Men över natten stänger jag av. Vore intressant att höra hur andra tänker. 

 

/Kenneth

 

Hej. Kul att du följer. Värdet ser bra ut, det beror vilken maskin man testar med. Jag och Bebop kör en typ där idealvärdet är ställt till 10. I vissa maskiner ska ett "fullt" rör mäta 13, andra 14 osv. Dina rör verkar ha mycket kvar. 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Daniel said:

Undantagen är VTL och Brinkmann

Mitt VTL försteg levererades med Mazda/CIFTE NOS 12au7 från 1962. Jag har bara provat nytillverkade rör från ”alla” plus ett par NOS Philips, men inga är faktiskt i närheten av det Mazda levererar. De har blivit min standard för försteget. Men kanske både Siemens och Telefunken är väl så bra. Det är lite för dyrt för att testa. Samtidigt litar jag på Lukes och Beas omdöme. Jag utgår ifrån att de testat flera NOS. 
 

”Rör-gurun” Jesse (www.audiotubes.com) i USA lyfter fram RCA, nästan tjatar om dem som han menar kommer bli lika eftertraktade som Telefunken. Här får man se upp då de mest välljudande RCA skall vara ”black plate”.

 

Så här skriver Jesse träffande om Mazda:

"A Swiss Army knife of a tube, it has a top end to die for, yet has warmth and sweetness in the lower midrange. Plenty of punch in the upper mids and tight bass make this tube sound at home in guitar amps and the finest hi-fi systems alike."

 

Om RCA:

"The RCA is the King of rock and roll tubes, without equal. From their throaty growl in 1960s guitar amps, to the slam and detail of the cleartops, to the sparkle and warmth of the blackplates in a hi-fi, these tubes have it all. Warmth approaching that of the Mullard, this tube is truly a Jack-of-all-Trades and at home in almost any application."

 

Det där med rock an roll är ju inte riktigt min grej men enligt honom gäller det grey plate i gitarrförstärkare. Black plateni hifi är en annan grej. Det är lockande att köpa ett par och testa lite i riaan och i dacen. Hans beskrivningar av de märken du har nämnt ligger helt i linje med dina beskrivningar.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...