Jump to content

Rörglöd – En kärleksförklaring


Daniel

Recommended Posts

Det här är lite av en kärleksförklaring till rör. Hoppa gärna in och dela, fundera och prata.

 

Det är lite svårt för mig att hitta ämnen att prata om som inte känns som säljargument, eller ännu värre som illa dold försäljning. Jag försöker alltid att vara objektiv i detta forum, och inte göra några övertramp, det är inte alltid lätt. Eftersom jag också har en djup passion för denna hobby, och lätt blir emotionell. Men jag försöker lägga band på mig, så gott det går.

 

Därför tänkte jag köra igång en märkesneutral tråd där man kan prata om rör-rullning, NOS, NIB, nytillverkat, tvätt, vård, mätning och allt annat härligt.

 

För de här fantastiska tingen som knappt lyser upp någonting i den fysiska världen kan ofta tända upp själen desto mer.

 

(Iphonebild, igår eftermiddag vid Maltesholmsbadets utegym.)

 

IMG_2731.thumb.jpg.9f4835d570487717891acff01eca1778.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

KUL, ska försöka hänga med i rullningarna utan att behöva bli snurrigare.

 

Lite OT:

Maltesholmsbadet är i mina gamla hoods, Hässelby Strand avstigning för samtliga trafikanter, tåget vänder m a o  ändstation för tricken västerut för er som inte känner till Sthlm.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Härligt. Möjligheten med rör är både intressant, lärorikt och roligt. Det kan ge väl så mycket och ibland mer än att byta elektronik. Men der finns också många fallgropar. En är att NOS/NIB alltid är bäst men oftast är det så om man hittar rätt individer. Ämnet är också fullt av fastlåsta positioner på motsvarande sätt som t ex kablar. Det skall bli intressant att höra om @Daniel gedigna erfarenheter i ämnet.

Link to comment
Share on other sites

När man håller på med NOS och NIB är ofta smutsiga pinnar en källa till problem. Smuts fastnar i socklar och det leder ofta till en hel del missljud, som kan åka med tiden. Regelbunden tvätt är att rekommendera. 

 

Vätskor:

Under åren har jag provat de flesta vätskor och tekniker. Allt ifrån de lite dyrare DeoxIT Gold till de enklaste sprayerna hos Biltema. Den jag tycker ger bäst pris/prestanda är CRC Precision Cleaner Pro. (se ovan) Baserat på hur skitiga topsen och microfiberdukarna blir efter tvätt. :-) Det är lite svårt att A/B-testa de ljudmässiga egenskaperna efter tvätt. ;)

 

Verktyg:

Rörpinnar i guld kör jag endast med ovanstående vätska, metallpinnar kan ibland vara riktigt skitiga och oxiderade. Då brukar jag använda filar man använder för att polera naglar, de har 3 olika ytor, alla mjuka och skonsamma för metallen, så de skadar inga ytor eller skapar repor. Men är otroligt bra på att ta bort grov oxid. 

 

Här är typen!

 

Finns även mer fancy hos Sveriges bästa modellbyggaraffär.

 

För socklar kan man använda mellanrumsborstar för tänderna, de finns i olika diameter så det är lätt att hinna en som funkar. Jag kör på de gula till smårörssocklar (Se bild)

På ovan nämnda hobbyaffär köpte jag även mini-tops, bara 2-3 millimeter i diameter typ, de är perfekta för lite större rör-socklar samt XLR-honor.

 

Jag sprayar alltid vätska i sockeln och kör sedan mekanisk rengöring med vätska på verktygen. Tvätta noga, det lönar sig! 

 

IMG_2733.thumb.jpg.f570621958d689ab448210abfa140326.jpgIMG_2737.thumb.jpg.64943b137826a3eb1347f97c36be951b.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Alla kanske inte är medvetna om riskerna med att slicka på :grinquint: ....jag menar rengöra rörsocklar. Bör man inte vara noga med att dra ur nätsladden och förvissa sig om att kondensatorerna är ordentligt urladdade innan man börjar? Jag har för mig att det kan vara ganska ohälsosamt hög spänning i rörpryttlar :tv18:

Link to comment
Share on other sites

Kul tråd, det här kommer säkert att bli lärorikt för en annan :)

 

1 hour ago, Daniel said:

Vätskor:

Under åren har jag provat de flesta vätskor och tekniker. Allt ifrån de lite dyrare DeoxIT Gold till de enklaste sprayerna hos Biltema. Den jag tycker ger bäst pris/prestanda är CRC Precision Cleaner Pro. (se ovan) Baserat på hur skitiga topsen och microfiberdukarna blir efter tvätt. :-) Det är lite svårt att A/B-testa de ljudmässiga egenskaperna efter tvätt. ;)

 

 

Är det någon direkt skillnad på CRC Precision Cleaner Pro och deras Contact Cleaner ?

 

 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Daniel said:

När man håller på med NOS och NIB är ofta smutsiga pinnar en källa till problem. Smuts fastnar i socklar och det leder ofta till en hel del missljud, som kan åka med tiden. Regelbunden tvätt är att rekommendera. 

 

Vätskor:

Under åren har jag provat de flesta vätskor och tekniker. Allt ifrån de lite dyrare DeoxIT Gold till de enklaste sprayerna hos Biltema. Den jag tycker ger bäst pris/prestanda är CRC Precision Cleaner Pro. (se ovan) Baserat på hur skitiga topsen och microfiberdukarna blir efter tvätt. :-) Det är lite svårt att A/B-testa de ljudmässiga egenskaperna efter tvätt. ;)

 

Verktyg:

Rörpinnar i guld kör jag endast med ovanstående vätska, metallpinnar kan ibland vara riktigt skitiga och oxiderade. Då brukar jag använda filar man använder för att polera naglar, de har 3 olika ytor, alla mjuka och skonsamma för metallen, så de skadar inga ytor eller skapar repor. Men är otroligt bra på att ta bort grov oxid. 

 

Här är typen!

 

Finns även mer fancy hos Sveriges bästa modellbyggaraffär.

 

För socklar kan man använda mellanrumsborstar för tänderna, de finns i olika diameter så det är lätt att hinna en som funkar. Jag kör på de gula till smårörssocklar (Se bild)

På ovan nämnda hobbyaffär köpte jag även mini-tops, bara 2-3 millimeter i diameter typ, de är perfekta för lite större rör-socklar samt XLR-honor.

 

Jag sprayar alltid vätska i sockeln och kör sedan mekanisk rengöring med vätska på verktygen. Tvätta noga, det lönar sig! 

 

Vilka mini-tops köpte du? Vet du vad skillnaden är mellan mjuka och hårda?

Bra tips med mellanrumsborstar för tänderna.

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Putte said:

Kommer att följa detta med spänning! Dock utan spänning vid rörrollning!

Börjar direkt med en fråga skall man använda "tube rings" eller vad det nu heter?

 

 

Det är en rätt svår fråga. När det gäler bra NOS rör med hög egendämpning så tycker jag ofta att det inte händer någonting, på nytillverkade skramliga rör så är det ofta en fördel. Gör knacktestet även på rör, håll i pinnarna och knacka försiktigt på glaset och lyssna. Det är lärorikt. Jag kör dämpare på mina rör närmast den mekaniska volymkontrollen, där hjälper de. Om man vågar kan man knacka lite försiktigt på röret med en pensel eller något när den är igång, då hör man verkligen om de sjunger med. Prova rördämpare, jag har provat många, och dessa enkla i silikon-gummi är lika bra som alla andra jag har testat, och billiga. Ingen slump att ARC kör dubbla gummiringar på sina förstärkare, de har ju några års erfarenhet. De finns på ebay.

 

15 hours ago, triomio said:

Alla kanske inte är medvetna om riskerna med att slicka på :grinquint: ....jag menar rengöra rörsocklar. Bör man inte vara noga med att dra ur nätsladden och förvissa sig om att kondensatorerna är ordentligt urladdade innan man börjar? Jag har för mig att det kan vara ganska ohälsosamt hög spänning i rörpryttlar :tv18:

 

Ja, jag har fått en 600 volts kyss en gång. Det var uppiggande,:monkey-see-no-evil: min kollega Karl berättade att man alltid har en hand i fickan när man kontrollmäter rörförstärkare. :grinsmilingeyes:

 

15 hours ago, P-pan said:

 

Är det någon direkt skillnad på CRC Precision Cleaner Pro och deras Contact Cleaner ?

 

 

Ja, den är mycket bättre, köp den!

 

1 hour ago, MrJones said:

Vilka mini-tops köpte du? Vet du vad skillnaden är mellan mjuka och hårda?

Bra tips med mellanrumsborstar för tänderna.

 

Vet inte vad de heter, påsarna var omärkta, men de är hårda, vilket är bra, de luddar inte alls. 

 

minitops.thumb.jpg.7befff6a9880f23cb6ef9a3f73111d5e.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Daniel said:

Ingen slump att ARC kör dubbla gummiringar på sina förstärkare

Eller så är det just det. Jag har haft ARC PH5 och den ”åt rör”. Jag fick byta ett par gånger under 3 år. Om det berodde på steget eller otur med rören vet jag inte. Jag fick mikrofoni i dom. Det räckte med att jag nuddade höljet så ekade det i högtalarna. Det hjälpte inte med några gummiringar. Någon skrev på något forum att 6922 är känsligare för mikrofoni än andra. Det får väl anses vara en obekräftad uppgift till det bevisats.

Jag kan inte hävda några effekter av dessa ringar. I vart fall inte i ett väl mekaniskt avskärmat rack. Det kan ju inte vara en slump att Luke Manley inte rekommenderar sådana.:65:

 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Bebop said:

Eller så är det just det. Jag har haft ARC PH5 och den ”åt rör”. Jag fick byta ett par gånger under 3 år. Om det berodde på steget eller otur med rören vet jag inte. Jag fick mikrofoni i dom. Det räckte med att jag nuddade höljet så ekade det i högtalarna. Det hjälpte inte med några gummiringar. Någon skrev på något forum att 6922 är känsligare för mikrofoni än andra. Det får väl anses vara en obekräftad uppgift till det bevisats.

Jag kan inte hävda några effekter av dessa ringar. I vart fall inte i ett väl mekaniskt avskärmat rack. Det kan ju inte vara en slump att Luke Manley inte rekommenderar sådana.:65:

 

 

Ja, vissa hävdar att det förkortar livslängden. Jag vet inte om det är så. Det satt säkert Electro Harmonix i din PH5? Jag har också haft en sådan. Luke är en ovanlig person, han ser ju till att leverera förstärkarna med NOS rör från början. Jag använder bara tube dampers på 2 positioner i mitt försteg, inte annars. Kan inte höra någon direkt skillnad vid A/B tester, men de dämpar lite mot de vibrationer som volymkontrollen skapar när den vrider rattarna. ( Inga sängkammarskämt nu @Bebop.:winking:)

 

26 minutes ago, Bebop said:

Är det för att få resning...:blush:

 

Det var ju värt ett försök!

 

Handen i fickan är mer för att inte omedvetet ta i något metallföremål. Något de lär ut på starkströmskursen på Chalmers visst! 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Daniel said:

Handen i fickan är mer för att inte omedvetet ta i något metallföremål. Något de lär ut på starkströmskursen på Chalmers visst! 

Det är en klok visdom, man vill inte hålla i något skyddsjordat med ena handen och komma åt hög spänning med den andra så att strömmen (50Hz) går igenom kroppen och hjärtat, vilket är lätt hänt om man fladdrar med båda händerna samtidigt:grinsmilingeyes:

Link to comment
Share on other sites

Kul, har ju lämnat rörträsket  för denna gång men tittar gärna på när andra kämpar fram i det. 

Min erfarenhet ang dämpringar liknar Daniels, på NOS brukar det inte vara någon direkt fördel. Men det hörs skillnad, enklast är det om man sätter dämpringar på alla rör, lyssnar och sedan tar bort alla och jämför. Enl mig blir det första intrycket väldigt behagligt och trevligt, utan excesser. Men ganska snart blir det lite trött och tråkigt, jag saknar livfullheten från det jag är van vid. Till viss del även musikberoende, men överlag känns det befriande att ta bort dämparna.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Adagio said:

Kul, har ju lämnat rörträsket  för denna gång men tittar gärna på när andra kämpar fram i det. 

Min erfarenhet ang dämpringar liknar Daniels, på NOS brukar det inte vara någon direkt fördel. Men det hörs skillnad, enklast är det om man sätter dämpringar på alla rör, lyssnar och sedan tar bort alla och jämför. Enl mig blir det första intrycket väldigt behagligt och trevligt, utan excesser. Men ganska snart blir det lite trött och tråkigt, jag saknar livfullheten från det jag är van vid. Till viss del även musikberoende, men överlag känns det befriande att ta bort dämparna.

 

Håller med! Det är kanske bara ett, i vissa fall, nödvändigt ont. 

Link to comment
Share on other sites

Rörtestning!

 

Jag använder en Beck Elektroakustik RM1, samma som @Bebop. Den är billig, enkel att använda men har sina begränsningar, man kan matcha och kolla hur mycket det är kvar på rören. Den tekniskt intresserade kan följa länken ovan. När jag blir stor ska jag köpa en mer avancerad testare. 

 

Nej, nu är det kökstjänst resten av Julen! God jul på er alla. Låt rören belysa er väg!

 

IMG_2738.thumb.jpg.4ccdf62ec276f27f9686d347203e0388.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Daniel said:

kolla hur mycket det är kvar på rören.

Det har varit en bra sparbössa. Förr gick jag på ”förståsigpåarnas” rekommendationer att byta slutstegsrören efter ca 2,000 timmar. Som väl var slängde jag inte dom. När jag mätte upp dem efter att skaffat Beck som mätte de flesta som nya, dvs börvärdet var bättre eller mitt på börvärdet. Jag har inte behövt köpa några nya slutstegsrör sedan jag uppgraderade mina VTL. Det tror jag är 7 år sedan. Det fina med VTL är att den talar om när det är dags att byta och vilket rör som skall bytas. I år har det hänt en gång. Microprocessorn justerar sedan nivåerna till den nya mixen så att de stämmer. Just nu har jag blandade slutstegsrör 6550 från tre olika tillverkare. Ännu roligare hade varit med deras S-400-slutsteg. Där kan man t o m blanda 6550 med KT88 så länge det görs parvis.

 

Jag kan inte höra några direkta skillnader mellan olika tillverkare på slutstegsrör. Jag har dock inte provat alla. Annorlunda är det med trioder i försteg, dac och riaa. Där är det värt att lägga ner lite ambition i de rör som ligger i förstärknings- och spänningsdelarna typ 12au7 och 12ax7.

 

Jag tycker en Beck eller motsvarande är oumbärlig. Den tar i stort sett alla rör, både trioder och slutstegsrör.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-12-23 at 12:22, Daniel said:

Rörtestning!

 

Jag använder en Beck Elektroakustik RM1, samma som @Bebop. Den är billig, enkel att använda men har sina begränsningar, man kan matcha och kolla hur mycket det är kvar på rören. Den tekniskt intresserade kan följa länken ovan. När jag blir stor ska jag köpa en mer avancerad testare. 

 

Nej, nu är det kökstjänst resten av Julen! God jul på er alla. Låt rören belysa er väg!

 

IMG_2738.thumb.jpg.4ccdf62ec276f27f9686d347203e0388.jpg

 

Ojojoj! Vad är det för tillverkningsår på de där? Mina är från mitten av 60-talet och det är inte gratis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...