fredrik Posted April 5, 2022 Author Posted April 5, 2022 Jag lyckades hitta en gammal översiktsbild från Wadia-Nuforce-Wilson-tiden. Så här spartanskt såg det alltså ut. Jag tyckte att det lät rätt bra. Relativt sett också få grejer. Hifi_Perrra, new order, Terminator and 3 others 6 Quote
fredrik Posted April 5, 2022 Author Posted April 5, 2022 Hittade ytterligare en gammal wadiabild. Man kan se märket som Great Northern Sound satte på baksidan för att markera uppgraderingarna. Detta var väl också på den tiden som Nordost hade serienumret på kontakten. Och ursäkta dammet.... Daniel and AlfaGTV 2 Quote
Apexorca Posted April 5, 2022 Posted April 5, 2022 2 minutes ago, bfjohansson said: Jag lyckades hitta en gammal översiktsbild från Wadia-Nuforce-Wilson-tiden. Så här spartanskt såg det alltså ut. Jag tyckte att det lät rätt bra. Relativt sett också få grejer. Snyggt! Quote
fredrik Posted April 5, 2022 Author Posted April 5, 2022 Den franska badrumsvågen startade sitt liv som modell 170. Devialet kom dock relativt snart med en uppdatering av mjukvaran där ytterligare 30 watt klämdes ut. Den bytte då då namn till 200, tämligen logiskt. Om det var någon större ljudmässig skillnad, så var det inget jag såhär minns. Av bara farten såldes även mina fina Wilson Sophia, som för övrigt står hos en medlem här sedan en tid tillbaka. Jag hade ägt dem i över tio år och kände väl att det var läge att förnya. Hade inte riktigt bestämt mig vad det skulle bli, så under tiden lånade jag ett par Martin Logan Ascent av en vän. Hade en hel del egenskaper som jag verkligen gillade. Tyvärr bara lånad bild här. parsifal and calle_jr 2 Quote
fredrik Posted April 5, 2022 Author Posted April 5, 2022 Här någonstans kom Devialet med en ny modell/uppgradering, 220pro. Löftena var många där i början och maskinen åkte ned till Frankrike för ett utbyte av all inredning. Den lät i alla fall ganska mycket bättre, även om en del av löftena ännu inte uppfyllts på mjukvarusidan, såhär fem år senare. Nåväl, efter en del funderande kring både YG Anat, Wilson W/P 8 och något ytterligare stod plötsligt, nåja inte helt plötsligt då det tog rätt lång tid, detta framför dörren här hemma. parsifal, Hifi_Perrra, calle_jr and 2 others 5 Quote
fredrik Posted April 5, 2022 Author Posted April 5, 2022 Fötter och frukt Bebop, AlfaGTV, calle_jr and 1 other 4 Quote
fredrik Posted May 3, 2023 Author Posted May 3, 2023 Jag har en tid haft en Heimdall2 som digitalkabel mellan mina två Devialet, och det blev en stor skillnad jämfört med den mycket billigare kabel jag hade från början. Så dök en möjlighet upp att gå upp ett steg. Lasse, parsifal, AlfaGTV and 4 others 7 Quote
fredrik Posted May 3, 2023 Author Posted May 3, 2023 Hur låter då Tyr2 jämfört med Heimdall2 när man använder den mellan mina båda förstärkare? Jag sålde iväg min gamla Heimdall för några veckor sedan så viss reservation för ljudminnets begränsningar finns. Med det sagt är det ändå lite knepigt hur en digital kabel, som rimligtvis bara påverkar den ena kanalen, kan göra så stor skillnad. Skillnaden mellan Tyr2 och min gamla reservkabel är påtagligt stor men som jag minns det finns vissa skillnader även jämfört med min gamla Heimdall2. Tyr2 har lite mer punch i botten och gräver nog lite djupare i basen, något mer tredimensionell ljudbild och upplevs ha lite mer klipp även upp mot diskanten. Samtidigt, skillnaden mellan min gamla Heimdall och reservkabeln överstiger med bred marginal den eventuella skillnad som finns mellan Heimdall och Tyr, och konstigt vore det väl annars? Jag kommer aldrig(?) gå upp till V2 nivå just här men det är lite kul att höra att "mer ger mer" när man går uppåt på stegen hos Nordost. Men, det kommer också med ett ganska rejält prispåslag, även om just denna var begagnad och prisskillnaden väldigt överkomlig. Kul test i alla fall. VoicesInMyHead, bigblue, Ivery and 5 others 8 Quote
fredrik Posted May 30, 2023 Author Posted May 30, 2023 En av våra medlemmar skickade ett paket. Spännande innehåll (för alla utom en)... Quote
fredrik Posted May 30, 2023 Author Posted May 30, 2023 Frågan är om sådana här saker kommer göra skillnad här hemma? VoicesInMyHead and Daniel 2 Quote
fredrik Posted May 30, 2023 Author Posted May 30, 2023 Och tebax i skåpet Efter cirka tio minuter spelades det igen Quote
VoicesInMyHead Posted May 30, 2023 Posted May 30, 2023 3 minutes ago, fredrik said: In med det nya oj oj, det kan inte varit lätt att böja 24pin ATX kabeln på det där sättet? men du lyckades! en annan möjlighet hade kanske varit att vända på HDPLEX:en annars? Quote
fredrik Posted May 30, 2023 Author Posted May 30, 2023 10 minutes ago, VoicesInMyHead said: oj oj, det kan inte varit lätt att böja 24pin ATX kabeln på det där sättet? men du lyckades! en annan möjlighet hade kanske varit att vända på HDPLEX:en annars? Det ser lite värre ut än vad det är. Eftersom det är fyra kablar har jag kunnat dra de utan skarpa böjningar. VoicesInMyHead 1 Quote
fredrik Posted June 2, 2023 Author Posted June 2, 2023 1 hour ago, lindvall said: Blev det bra? Faktiskt. Jag vet inte riktigt vad jag hade väntat mig, men det blev nog bättre än förväntat. Tycker bland annat att jag upplever en lägre brusnivå, med lite mer dynamik. Jag har ju ingen aning vad en färdigköpt lösning hade förändrat, då jag inte testat det här hemma, men jag tycker det är ganska kul att åtminstone fixa med servern lite på egen hand. Jag tycker att mina två senaste förändringar, ny kabel mellan förstärkarna samt dessa elsladdar inne i servern, gjort att det hemma nu låter rätt bra. Blivit lite roligare att lyssna helt enkelt. lindvall and Ivery 2 Quote
VoicesInMyHead Posted June 2, 2023 Posted June 2, 2023 jag tänker ibland att det hade varit kul om fler faktiskt hade fått höra hur mitt hemmabygge lät här på slutet, jag var riktigt riktigt nöjd med det och jag tror det kan vara svårt att ta in hur långt man faktiskt kan komma på "egen" hand. sen kan det ta emot att t.ex köpa en PSU till den för nästan 30k osv, men om man kan komma över det och acceptera att PSU'n har en sådan inverkan så att det är värt det, och sedan lite samma resonemang med alla komponenter i övrigt, då kan det också blir riktigt riktigt bra i slutändan, till en relativt låg sammanlagd peng i jämförelse. jag får ju mina idéer ibland, och nu är den idéen att jag ska ta "nästa steg" och sluta hålla på och joxa på egen hand, men om sanningen ska fram så är jag faktiskt lite orolig över hur stort det steget faktiskt måste vara för att det ska bli bättre. så här i "efterhand" så kan jag känna lite stolthet över att jag fick ihop det och att det blev så bra som det blev. sen var ju framförallt läropengen värd så otroligt mycket kan jag tycka, jag ser på alla produkter på ett helt annat sätt med den erfarenhet jag skaffa mig. det är väldigt roligt att bygga själv och jag kan rekommendera det om man är lite nyfiken. fredrik, lindvall and magnuskan 3 Quote
fredrik Posted October 25, 2023 Author Posted October 25, 2023 Inget är för litet för att pyssla med och därför kom det ett litet paket Apexorca 1 Quote
fredrik Posted October 25, 2023 Author Posted October 25, 2023 Innehållet var detta, kan det göra någon som helst skillnad? Apexorca 1 Quote
Apexorca Posted October 25, 2023 Posted October 25, 2023 56 minutes ago, fredrik said: Innehållet var detta, kan det göra någon som helst skillnad? Allt gör skillnad! Quote
AlfaGTV Posted October 26, 2023 Posted October 26, 2023 Ser ut som att du köpt ECC RAM, funkar det verkligen i ditt ASRock? Och gör det inte det, kommer det garanterat göra skillnad... 😋 Quote
Daniel Posted October 26, 2023 Posted October 26, 2023 For those about to ASRock, we salute you! Gryphon300 and fredrik 2 Quote
fredrik Posted October 26, 2023 Author Posted October 26, 2023 Denna enda kastades ut Och ersattes med dessa Quote
fredrik Posted October 26, 2023 Author Posted October 26, 2023 6 hours ago, AlfaGTV said: Ser ut som att du köpt ECC RAM, funkar det verkligen i ditt ASRock? Och gör det inte det, kommer det garanterat göra skillnad... 😋 Mitt gamla minne var också ECC, så där var jag inte så orolig. Men brist på oro kan såklart också bero på att jag inte riktigt vet vad ECC är... Och hur du kan se det är otroligt AlfaGTV 1 Quote
fredrik Posted October 26, 2023 Author Posted October 26, 2023 4 hours ago, Daniel said: For those about to ASRock, we salute you! ASRock är ju det självklara valet för ett serverbygge med musiksyfte Daniel and AlfaGTV 1 1 Quote
AlfaGTV Posted October 26, 2023 Posted October 26, 2023 2 hours ago, fredrik said: Mitt gamla minne var också ECC, så där var jag inte så orolig. Men brist på oro kan såklart också bero på att jag inte riktigt vet vad ECC är... Och hur du kan se det är otroligt Jag kikade närmare på mobo-specifikationerna och det stöds ju, precis som du säger! Det är udda på "icke-serverapplikationer"! Men ECC RAM är "Error Checking & Correcting" och de är betydligt högre specificerade än vanligt jädra bonn-RAM! 😊 Men framför allt har dessa minnen möjlighet att korrigera bitfel (vilket inte är helt ovanligt) utan att begära om datat från andra lagringsytor. Det ger mindre datatrafik, högre hastigheter och förmodligen en jämnare (och antagligen lägre) strömförbrukning. Sen går du ifrån EN modul till fyra separata. Osäker på om mängden adresserbart minne också skiljer? Utgår att du går från 8Gb till 16Gb... Men, att dela på modulerna möjliggör också snabbare bearbetningar och parallella transaktioner med teknologier som t.ex. Dual Channel RAM Bus. Och ursäkta om jag messerschmittar här, men visst, jag tror du faktiskt kan erhålla högre ljudkvalitet baserat på detta byte. Jag tror dock inte att man trillar av stolen, utan att det handlar om mindre, men inte mindre viktiga, förbättringar. fredrik 1 Quote
fredrik Posted October 26, 2023 Author Posted October 26, 2023 17 hours ago, Apexorca said: Allt gör skillnad! Hur blev det då? Kan olika ramminnen göra skillnad? Ja, skillnaden var väldigt tydlig. Åtminstone till en början för då lät det nämligen inte alls. Av någon anledning ville inte JRiver skicka ut signalen. Funkade dock i annan USB-port än JCat. Fick installera om drivrutinerna till JCat-kortet och då funkade det utmärkt igen. Datorn startade i alla fall som den skulle så minnena fungerade. Det finns tydligen lite olika teorier kring varför det kan vara skillnad på ramminnen, och jag har läst en del av dessa. Tydligen ska det vara "bäst" med 4gb-minnen. Exempelvis har ju Taiko kommit fram till detta, även om de kör med tolv stycken i sin server. Sedan ska det tydligen också vara en fördel att fylla alla minnesplatser, varpå det nu blev fyra stycken fyror här hos mig. ECC-minne ska även ha någon fördel, men eftersom jag inte vet vad det är så har jag ingen aning om varför. Jag hade också ECC sedan innan. Det finns även de som menar att olika fabrikat låter olika, och Apacer nämns ofta. Men de är lite klurigare att få tag i och rätt dyra. Jag är även rätt skeptisk här, men man vet ju aldrig. Jag tror inte att exempelvis Taiko, återigen, kör med Apacer men de mäter tydligen upp sina minnen innan användning för matchning. Det har jag inte gjort... En del menar också att långsammare minnen ska vara mer "analogiska" i sin karaktär än snabbare, men här undrar jag. Med det sagt är dessa något långsammare än mitt gamla, 2133MHz jämfört med 2400MHz. Vet inte vad dessa siffror betyder dock. Återigen, hur blev det då, när jag efter några fula svordomar och massor med frustration kom på varför det inte funkade först? Jodå, skillnaden är ganska tydlig. Eller så inbillar jag mig? Men jag tycker att det mesta blev bättre, lite bredare ljudbild, lite bättre släpp från högtalarna och något bättre attack. Jag tycker den upplevda skillnaden kan jämföras med att man sätter dit en bättre elkabel nånstans i systemet. Och ibland har jag kanske en tendens att förstärka skillnaderna precis efter bytet, att skillnad blir en förbättring. Vi får väl se hur det upplevs om ett par dagar. Kul hobby detta... Apexorca 1 Quote
AlfaGTV Posted October 26, 2023 Posted October 26, 2023 1 hour ago, fredrik said: Kul hobby detta... Haha! Svårt att bedöma om det skulle vara en ironi-smiley efteråt! Det funkar iofs vilket som! 😄 Jag är försiktigt skeptisk till många "sanningar" ute där, och om det gör mig mindre mottaglig eller till skeptiker vet jag inte. Oavsett, feelgood-känslan av att ha tagit några steg ytterligare tror jag väger tungt, kanske i paritet med de faktiska ljudskillnaderna. Oavsett om man bytt högtalarkablage eller minnesmoduler i servern! Det spelar mindre roll egentligen, tycker du att det blev bra, då blev det ju bra! Grattis till en lyckad uppgradering! 😊 Quote
fredrik Posted October 27, 2023 Author Posted October 27, 2023 22 hours ago, AlfaGTV said: Haha! Svårt att bedöma om det skulle vara en ironi-smiley efteråt! Det funkar iofs vilket som! 😄 Faktiskt ingen ironi alls. Jag tycker det är kul. Och jag tycker det är väldigt kul med sådana här småsaker som nya ramminnen, eller säkringar eller vad det må vara. Det är såpass billigt att man kan experimentera lite utan större krav på ljudmässiga fördelar. Låter det sedan bättre känns det nästan lite som en bonus, och här blev det nog en liten skillnad till det bättre ändå. Och utöver det, så är det en kul hobby med att man träffar andra med samma intresse. Och jag har till och med fått nya vänner tack vare detta, och det om något, är ju ganska så fantastiskt. byZan, AlfaGTV and Apexorca 3 Quote
Recommended Posts