Strmbrg Posted December 19, 2020 Share Posted December 19, 2020 Jag lyckas inte göra det. Vad jag syftar på är DAC:ar där man kan välja mellan flera filter-alternativ. Min erfarenhet är nog - jämfört med många andras här - förvisso rätt begränsad vad apparatmängden beträffar. Jag har haft följande apparater med variabla filter: Pro-ject Dac box S2 (Den har massor...) Chord Mojo (Den har några, minns inte antalet nu.) Chord Hugo2 (Den har fyra olika filter.) Pro.ject-DACen gjorde mig ytterligt förvirrad. Alla filter (är det nio olika?) lät precis likadant. Det fanns en beskrivning har jag för mig, som talade om för mig vilken karaktär de olika filtren hade. Inte ens när jag läste på om detta lyckades jag fokusera "rätt" och höra vad det handlade om... Det spelade heller ingen roll om jag lyssnade via lurar eller via högtalare. (Stax/Magneplanar) De andra två apparaterna är det samma sak med. Ingen skillnad. När jag läser recensioner så verkar det som att skillnaderna är både uppenbara och att det är lätt att komma fram till vilken filtrering man föredrar. Det hjälper inte att jag dessutom har en M-Scaler, som ju rimligtvis borde hjälpa till att lyfta fram detta. Att M-Scalerns olika steg ger skillnader är dock inga problem att höra för mig. Hugo2:ans olika "Cross-feed"-alternativ ger även de påtagliga förändringar. Det senare har jag läst att somliga knappt kan höra... Så, vad kommer sig detta tro? Lyssnar vi olika? Beror det på musik-typ? Är det så att min hörsel är såpass dassig att just filterskillnader går mig helt förbi? För övrigt hajar jag inte vad det är som skall höras vid filterväxlingar. Det snackas om "lite varmare" och liknande. Tittar jag på tonkurve-illustrationer så har jag jättesvårt att fatta att en förändring i den övre delen av översta oktaven (där det knappt finns någon relevant energi i alla fall...) skulle rendera i "varmare" eller "kallare" karaktär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsT Posted December 19, 2020 Share Posted December 19, 2020 32 minutes ago, Strmbrg said: Det hjälper inte att jag dessutom har en M-Scaler, som ju rimligtvis borde hjälpa till att lyfta fram detta. M-Scaler fungerar väl precis tvärt om, den tar den samplade signalen och gör om den till högre samplingsfrekvens (med sitt eget filter) och skickar vidare till en DAC som i princip inte behöver filtrera eftersom samplingsfrekvensen är så hög. Om man bara kör DAC utan omsamplingar så tycker jag att det brukar vara lätt att höra skillnader men det är ofta svårare att avgöra vilket som är att föredra. Musikval påverkar hur lätt det är att höra skillnad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strmbrg Posted December 19, 2020 Author Share Posted December 19, 2020 M-Scalern gör inte något särskilt med tonkurvan. Den ökar upplösningen, vilket är något annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsT Posted December 19, 2020 Share Posted December 19, 2020 M-Scalern ökar inte upplösningen egentligen men den upplevda upplösningen sägs öka, det är viktigt att skilja på begreppen. M-Scalern tar exempelvis en digital 16/44.1 fil och samplar upp den (utan att tillföra information) och får därmed plats för en mer exakt digital filtrering med "fler tappar på sinc'en". Upplösningen är fortfarande 16/44.1 men den digitala filtreringen skall göra omvandlingen till analog signal mer ideal eftersom de "sämre" filtren i efterföljande DAC kopplas bort och den körs på mycket hög frekvens och digitalfiltren som används där påverkar inte i det hörbara området. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strmbrg Posted December 19, 2020 Author Share Posted December 19, 2020 Så kan man kanske beskriva det. Men om vi återgår till upplevelse-/hörbarhetsaspekten av olika DAC-filter och även "Cross-feed": Mitt klassiska musiklyssnande tycks påverkas av effekten av det senare men inte av det förra. Finns det några andra klassiskt-spisare här och vad har ni för erfarenheter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted December 19, 2020 Share Posted December 19, 2020 Om jag tillåts generalisera litet så instämmer jag med de ganska små nyanser som de olika filtren erbjuder. Men just Hugo TT2 (och i mindre mån Qutest) upplever jag dock ha ganska tydliga filter, jag föredrog ganska tydligt Filter 3 i min anläggning, medan S trivdes med Incisive Neutral med Roll off (Filter 2). Crossfeed är ju skapade för hörlurslyssning och det är där jag tillämpar dem och de är med all önskvärdhet tydliga i sin effekt. Jag trivs bäst med Moon 430HAD när det gäller Crossfeed, medan jag i stort aldrig använder XPhd som Chord kallar det på Chord Hugo TT. I Roon finns också en bunt Crossfeed-filter som kan appliceras i DSP-motorn för den zon man lyssnar till. Dessa gillar jag aldrig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sprudel Posted December 20, 2020 Share Posted December 20, 2020 Med Qutest upplever jag skillnad mellan de olika filtren. En intressant notis är att köparen av min Hugo 2 beklagade sig över att han inte hörde någon skillnad mellan filtren på Hugo2, han trodde att den var trasig. Han lyssnade enbart via lurar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adagio Posted December 20, 2020 Share Posted December 20, 2020 Jag har numera en Chord Qutest, det ÄR skillnad mellan de olika filtren. Jag kör regelrätt med den vita, helt linjär och neutral, men ibland kan det vara mysigt att tona ner lite. Ett liteslitet och extremt fördomsfullt begrepp är ”rörljud” Inget kunde iofs vara mer felaktigt men för att beskriva ljudet med de olinjära eller varmare lägena tycker jag den gamla fördoms-benämningen ”rör-ljud” är passande i detta sammanhang. Jag har inga direkta exempel men det finns en del musik som tjänar på att få en något varmare ton. Jag använder dock sällan de avrullade lägena i min rigg men kan tänka mig att vissa ”hetare” riggar kan behöva det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sprudel Posted December 20, 2020 Share Posted December 20, 2020 Kör också med vitt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted December 20, 2020 Share Posted December 20, 2020 13 hours ago, AlfaGTV said: Om jag tillåts generalisera litet så instämmer jag med de ganska små nyanser som de olika filtren erbjuder Jag hänger på med en generalisering eller två och med några egna erfarenheter. Filter gillas i princip inte generellt, men har ändock använt mig av dylika till och från. I Vivaldistacken så fanns det en drös med dessa filter och jag använde mig av det som generellt lät varmast i mina öron. Kunde höra skillnader ibland och ibland nästan inte alls, kanske berodde det på inspelningskvaliteten eller på mina örons kapacitet, jag vet inte. Orkade inte med alla inställningar som måste till för att passa just den inspelningen, nu har jag och min hjärna kompromissat färdigt och därför så kör jag i princip allt ofiltrerat. Lumin X1 spelar utan något filter, kör "rakt över disc” (gammalt radioprogram ”rakt över disc med Clabbe" som gick på fredagar och som jag gillade skarpt) och tycker att jag föredrar den inställningen rent generellt. Med Lumin S1 stångas jag med lite basproblem och använder en "covolution file” ibland när andan faller på, men föredrar ingen påverkan alls av filter, tror jag? Vid lägre volym så går det jätte bra men så fort volymen ökar lite så påverkas rummet lite av basgångarna vilket kan bli störande. /byZan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaGTV Posted December 20, 2020 Share Posted December 20, 2020 2 hours ago, byZan said: Filter gillas i princip inte generellt, men har ändock använt mig av dylika till och från Jag vill inte va en "messerschmidt" men det är alltid filter inblandade i samband med analogomvandling, vare sig de är valbara eller inte så krävs de för att vi inte skall få med högfrekvent skräp och kvantiseringsbus med mera. Ett exempel från Rockna Wavelight som var en av de DACar jag fick provsmaka häromveckan: Både DACarna i dina Lumin och i de flesta av mina apparater jobbar internt med andra (oftast högre) samplingsfrekvenser än de som skickas in i dem via USB eller SPDIF. Ovan här ser man i någon mån effekten av det filter Nicolae konstruerat, med mjukvara i FPGA, för att erhålla ett välljudande resultat. Man vill oftast förskjuta de interna omvandlingsfrekvenserna högre upp i frekvensbanden för att kunna använda filter med mildare påverkan när signalen sedan skall göras analog. Exemplet här ovan gör en ganska vanlig kompromiss, man minskar "pre-ringing effekten" och får ett snyggt knä vid stigningen men får då en något kraftigare efterringning. Vad som i slutändan låter bäst är individuellt, och vad man är känslig för. (Personligen tror jag mig vara mest känslig för avvikelser i fas) Detta var för övrigt det filter jag nyttjade vid mina jämförelser mellan DACarna, och för Hugo TT2 var det filter No. 3, "slightly warming". Det kan ju ha bidragit till att jag inte uppfattade några markanta skillnader mellan dem, att jag först valt ett filter som passade min smak (samma lika?). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted December 20, 2020 Share Posted December 20, 2020 1 minute ago, AlfaGTV said: men det är alltid filter inblandade i samband med analogomvandling, vare sig de är valbara eller inte Jag förstod att detta skulle dyka upp. Jag pratar endast valbara filter i elektronik. Jag har lyssnat mig fram till det jag har idag, därmed ej heller säker på att det är det bästa för mig, men tycker att det duger gott för mig som bara lyssnar på lite nusik ibland. Det andra du skriver är för mig ”helt" obegripligt men har såklart eller säkert stor påverkan /byZan AlfaGTV 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strmbrg Posted December 20, 2020 Author Share Posted December 20, 2020 Jag kan som sagt inte höra några skillnader. Men det kan ju bero på musikens energiinnehåll frekvensmässigt. Fast fortfarande så begriper jag inte det där om att en mycket lätt avrullad kurva i den övre delen av den översta hörbara oktaven kan ge upplevelsen av ett "varmare ljud". Men samtidigt spelar det mig nog inte så stor roll om det finns belägg eller ej i andras påståenden om detta. Man måste ju inte opponera sig, bevisa och hålla på. En annan reflexion: Någon kanske menar en sak med "varmare ljud", någon annan en annan sak. Det blir lätt lite förvirrat när man funderar vidare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shifts Posted December 20, 2020 Share Posted December 20, 2020 On 2020-12-19 at 10:59, Strmbrg said: Chord Mojo (Den har några, minns inte antalet nu.) Inte viktigt för tråden och en verklig petitess, men har Mojo verkligen valbara filter? Har missat det på min i så fall, om det inte är så att de olika ingångarna använder olika typer av filter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulfsan Posted December 21, 2020 Share Posted December 21, 2020 Testade just att skifta mellan Filter -> Mode 1, Mode 2, Mode 3 och Mode 4 på min Auralic Vega. Hör ingen skillnad. Den får alltså stå kvar på Mode 1...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.