Jump to content

Boktips, artiklar och annat, om musik, hifi och teknik.


calm

Recommended Posts

Har länge tänkt att starta en öppen tråd om litteratur och annat skrivet som har anknytning till vår hobby. Inriktning på de stora huvudlinjerna musik, hifi och teknik var min tanke. I dessa Corona-tider och den frivilliga karantän jag har försatt mig i och i avvaktan på vaccinet som skall rädda mänskligheten. Då har i vart fall jag lite tid att förutom att lyssna på musik, även tid att läsa om min hobby.

 

Här kommer några snabba tips, kanske som lämpliga julklappar till andra men också lite till mig själv.

 

Det första tipset är denna som är en rykande färsk bok om jazzklubben Faschings historia. Ett stycke Stockholmsk jazzhistoria men också jazz i ett större sammanhang

 

P1150041.jpg.dafab9d78c479ab6bea48dbefe8defa8.jpg

 

En 200 sidor tjock kärleksförklaring till jazzen och dess företrädare med otaliga svartvita artistporträtt.

 

Calm

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

För att inte begränsa tråden till bara jazz, utan all musik, konstmusik, populärmusik som rock och pop, så blir nästa tips att kasta sig bakåt i tiden ca 300 år och längre än så.

 

Han kallas den svenska musikens fader Johan Helmich Roman. Mest känd som upphovsmannen till Drottningholmsmusiken.

 

P1150044.jpg.9d5e623515e50d5829636579a5e54979.jpg

 

Här gestaltad i en riktig tegelstens-biografi skriven av Ernst Brunner, som med sedvanlig noggrannhet också skildrat Carl Michael Bellmans liv i Fukta din aska

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag kastar mig mellan högt och lågt. Här ett tidningstips också i jazzens tecken. Musiktidningen Lira som jag läser lite sporadiskt har i sitt höstnummer 2020 en "topplista" över de mest betydelsefulla 100 svenska jazzalbumen. Här ibland naturligtvis Jan Johnssons Jazz på Svenska, vars tillblivelse skildras ingående. Inget nytt i sak egentligen men riktigt intressant.

 

P1150045.jpg.ae57172c2de68fce7acdb73b9f4dc3ce.jpg

 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Bebop said:

Jag har beställt boken om Peps, George Riedel plus denna:

 

39-6931285ef47c6891d99.jpg

 

 

Vi har uppenbarligen lite samma preferenser vad gäller musik och artister. Glömde faktiskt i trådstarten att jag hade köpt den också.

Börjar bli gaggig eller som  pensionären sa: "Det kör ihop sig, Posten på tisdag och banken på torsdag och dessutom i samma vecka, hur skall man hinna med Systemet också?"

 

P1150048.jpg.6c7b375bb42daa434dc7305d7a5891fc.jpg

 

Har bara hunnit bläddra, men en av mina många favoritröster. Kör ofta "Österlenvisan" som referensmusik. Bra akustisk och timbre i röst och blandad kör i kyrka.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, calm said:

Vi har uppenbarligen lite samma preferenser vad gäller musik och artister.

Jo, vi är ju samma generations barn. Olle Adolphsons storhet är det få som känner till numer. Målare, visdiktare, gourmet, berättare, skådespelare, musiker... Han var dessutom i framkant i respektive gren. Även om jag diggade pop, rock, blues och jazz när Olle var som störst så var han en sådan profil som "alla" respekterade på något sätt. Det var mer av den varan förr. Kändisarna var i så många och samtidigt hade de ofta betydligt djupare kvalifikationer än många av dagens. Idag är det betydligt fler som bara är kändisar utan att uträttat något märkvärdigt. Det räcker att ha gåtf i säng med någon kontroversiell kändis så är man med i gänget. Det funkade inte förr. Sen finns det naturligtvis stora personligheter även idag men det är med mycket brus runt ikring.

 

Link to comment
Share on other sites

En generationskamrat och vars pappa Evert blev lite som en mentor för Olle, var Sven-Bertil Taube. Kl 2005 på TV2 kommer ett program "Homage till mina vänner och min far" Kan säkert ses på SVT-Play när som helst. Skulle bli förvånad om inte Olle nämns i det sammanhanget. Generationskamrater var ordet!:smile:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

On 2020-12-19 at 15:22, string said:

En av de stora inom svensk jazz:

IMG-20201219-150921.jpg

 

IMG-20201219-150948.jpg

Skall man läsa om svensk jazzhistoria så är mycket kopplat till Arne och hans olika konstellationer och orkestrar inte minst hans Nalenorkester. Samarbetade  med en rad svenska och utländska musiker. Han har "spelat med dem alla" inte minst pianister som Bengt Hallberg, Jan Johansson och Gunnar Svensson. Mycket läsvärd bok!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

On 2020-12-19 at 12:01, calm said:

En generationskamrat och vars pappa Evert blev lite som en mentor för Olle, var Sven-Bertil Taube. Kl 2005 på TV2 kommer ett program "Homage till mina vänner och min far" Kan säkert ses på SVT-Play när som helst. Skulle bli förvånad om inte Olle nämns i det sammanhanget. Generationskamrater var ordet!:smile:

 

Calm

Jo det blev en del Olle Adolphson i gårdagens SVT 2 program med Sven-Bertil Taube med hommage både till Olle och pappa Evert. Sevärt. Till och med Mauro Scocco smög sig in med sin låt "Himlen runt hörnet" i Sven-Bertils tolkning.

https://www.svtplay.se/video/10299253/hommage-till-mina-vanner-och-min-far

Väl använda 1,29 timmar!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

För den som verkligen vill fördjupa sig i svensk musikhistoria från forntid till i princip nutid, kan detta verk i fyra band rekommenderas. Utgivet på initiativ av Kgl. Musikaliska Akademin har det också höga ambitioner vad gäller musikvetenskaplig verkshöjd. Det utgör också en antologi med olika författare med kunskapsmässig specialinriktning på olika områden och inte bara konstmusik som sådan utan även folkligare musikformer. https://www.levandemusikarv.se/mis/

 

P1150069.jpg.f5ecaa8211fc094e46d3587197f50d45.jpg

 

Delar ingick som kurslitteratur i den universitetskurs "Swedish Music" som jag läste tidigare. Kan med fördel användas som uppslagsverk. 400 kr på nätet är ett vrakpris mht vad man får för pengarna. https://www.bokborsen.se/?f=1&qt=Musiken i Sverige I-IV

Kan varmt rekommenderas för den historietörstige och ger en bra överblick över svenskt musikliv, särskilt för den som gillar att få lite perspektiv på utvecklingen av den klassiska musikens inträde i Sverige. Men även populärmusik som jazz, pop och rock, utifrån svenska kompositörer och artister.

 

Calm

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ännu ett boktips med musikvetenskaplig ansats. Här om Johann Sebastian Bach skriven av Erik Kjellberg, professor emeritus vid Uppsala Universitet och känd musikforskare. Han har skrivit en del böcker och vetenskapliga artiklar i ämnet musikvetenskap, bl.a. en biografi om Jan Johansson. Han är dessutom pappa till den kända jazzsångerskan Viktoria Tolstoy  och själv en gammal jazzmusiker.

 

411507756_P1150067(1).jpg.d5c7387ae7b367236fae4c1229332178.jpg

 

Tidsskildring och intressant läsning om Bach,  som man egentligen inte vet så mycket om som person utöver musiken. Han var berömd redan under sin livstid, men kanske ännu mer efter sin död.

 

Calm

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Svensk jazzhistoria har onekligen ett intressant perspektiv genom att den också skildrar ett Sverige i förändring. Inte minst urbaniseringens och industrialismens konsekvenser för kulturen och musiken i synnerhet. Från att vara i jazz-sammanhang starkt beroende av den amerikanska jazzkulturen till att bli en i allra högsta grad självständig utvecklare av en inhemsk och internationaliserad export av både musikutveckling och musiker. Kanske är det så att det svenska musikundret i själva verket startade i jazzen ? Det perspektivet lägger Göran Jonsson, musikjournalist, i denna bok från 2018 som jag kan rekommendera för den som är intresserad av musikhistoria och jazz i synnerhet. Samma författare som till boken om Fasching som nämnts i tråden tidigare.

 

P1150097.jpg.26a14c6291030b0ebd96ac215c6302d5.jpg

 

360 sidor intressant läsning utan att göra anspråk på att vara mer än populärvetenskapligt skriven och icke heltäckande, men en bra research kan jag tycka även i jämförelse med den musikvetenskapliga litteraturen.

 

Calm

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
19 minutes ago, lindvall said:

Det finns även en spellista på Spotify och andra strömningstjänster där Hallbergs medverkan samlats ihop av Lasse Zackrisson.

 

bengt1.jpg.aeafc65927396b4cdf9399d5be6a844e.jpg

Han är flitig den gode professor emeritus Kjellberg och dessutom synnerligen initierad i jazzsverige som förutom musikvetenskapsman dessutom musiker.

Dessutom skriver han lättfattligt men också faktatrogen i sin framställning. Brukar finnas en bra källförteckning. Tack @lindvallför tipset den står redan på inköpslistan!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Det verkar som det finns en möjlighet att konstvärlden och hifivärlden börjar mötas.

 

Audiofilbarer har ju börjat poppa upp lite här och var, något som Devon Turnbull, grundare till Ojas upptäckte när han jobbade i Japan. Med ena benet i modevärlden och skatekulturen och andra i hifivärlden har han lyckats skapa sig ett namn, och var vän med Louis Vittons Virgil Abloh som gick bort härförleden. 

 

Artikeln från GQ handlar om Turbulls hifiresa och hans filosofi. Den inbegriper lättdrivna hornhögtalare och rörförstärkare. 

 

Turbull har också konton på Instagram, ett på "Listening room" där han lagt ut gamla bilder från The golden age of Japanese Audiophilia och ett eget under sitt eget namn devonojas.

 

Artikel från GQ: The Man Whose Sound Systems Make You Feel Like You’re On Psychedelics

Arkiverad artikel, så du slipper skapa konto: Här

 

73296519da5428a1558b9902e017c5347a695ab4.thumb.webp.eb28eea5f8e994f43564c914af766215.webp

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Intressant tråd. Jag gillar att läsa böcker, både romaner och faktaböcker. Ett specialintresse är böcker som anknyter till musik på olika sätt, dvs böcker om artister, deras verk, om hur och varför vi uppskattar musik (med anknytning till hur hjärnan fungerar och människans utveckling). Jag chansar ofta på böcker som verkar intressanta och haft både tur och otur. Här kommer tipps från mig:

 

I romanen An Equal Music av Vikram Seth får vi följa andre-violinisten i en strängkvartets vedermödor. Detta är en väldigt bra roman och kärlekshistoria och den ger också en inblick i livet som musiker nedanför den absoluta toppen; inklusive utmaningarna med att kunna försörja sig som musiker (och kunna finansiera ett hyggligt instrument). Vikram Seth vann Bookerpriset för sin första roman A Suitable Boy.

 

Rekommenderas varmt.

 

image.jpeg

Link to comment
Share on other sites

En annan författare som skriver väldigt bra (och lättsamt) är Nick Hornby som många kanske minns från boken High Fidelity, som även blev film.

 

I Dickens & Prince jämför han dessa oerhört produktiva idoler (för honom). En kort inspirerande bok med insikter i två kreativa människors liv och atbete.

 

 

image.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...