Jump to content

Tim de Paravicini har lämnat oss


Akkelis Audio

Recommended Posts

En av branschens giganter och en konstruktör och personlighet vi har den största respekt för har gått bort i cancer. Tim med bakgrund i Luxman och som med sitt eget märke EAR gjort välljudande och otroligt pålitliga rörapparater i 50 år.

 

Vårt största personliga minne av Tim var i Munchen för ett par år sedan då vi fick följa med honom och hans fru på en Japansk restaurang.  Hon beställde all mat, till alla, inget som fanns på menyn. En fantastisk måltid. Tim ville inte prata om hifi, han ville hellre prata om sin andra passion, flygning. Han hade ett eget gammalt plan och flygcertifikat. Det var en kväll att minnas och Tim kommer att vara saknad.

 

https://positive-feedback.com/audio-discourse/tim-de-paravicini/

Link to comment
Share on other sites

 

 

:weary:

Så tråkigt.

Jag har tänkt på honom emellanåt och om han kunde bekämpa cancern.

Han är en av få som jag följt i sociala medier, och han har nästan alltid intressanta inlägg, inte bara nya burkar.

 

Hoppas E.A.R kan leva vidare med hustrun och sonen.

 

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt, definitivt en av de största i branschen som gått ur tiden.

 

Jag har ett par Luxman-apparater som han har konstruerat och har nog präglats en hel del av hans arbeten utan att veta om det vid den tiden. Jag gillade också hans högtalare som inte verkar ha fått så stor spridning och att han haft elektrostater som förebild hördes.

Link to comment
Share on other sites

Instämmer i att det är trist när profilerna går hädan. Har stött på honom i mässammanhang senast borde det varit i München 2015. Alltid engagerad och med den samlade kunskap han besatt också tydlig i vad han tyckte i olika frågor. Har naturligtvis lyssnat på en hel del av hans produkter, men aldrig testat hemma. Har dock hans SUT MC 4 i systemet och den löste både ett kopplings- och ljudmässigt problem på ett mycket bra sätt. Ja, jag hoppas också att hans varumärke och produkter lever vidare liksom hans konstruktioner och ljudmässiga signum.

Generellt gillar jag dessa förhållandevis små producenter och konstruktörer, som lever nära produktionen och slutprodukten och inte i massproduktionens ibland könlösa industriella skala. Det finns ett gäng av dessa konstruktörer kvar i livet, men det tunnas ut i leden vartefter. Trist!

 

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

När jag läser tråden om Tim, så blir man verkligen imponerad av hur många projekt han har varit involverad i, t.ex Quad som var mitt favoritmärke ett tag. Det visste jag faktisk inte, trots att jag ägt delar av deras produkter. Allt är naturligtvis inte så småskaligt ändå.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...